Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
21-05-2025 om 11:21
Chiquita schreef op 20-05-2025 om 17:55:
het gaat niet om álle asielzoekers, het gaat om strengere maatregelen tegen de overlastgevers
Ook dit.
felija
21-05-2025 om 11:34
Fleurtje_5 schreef op 21-05-2025 om 11:19:
[..]
Heel goed denk ik. Dat zou ook beter zijn als die mensen niet meer zouden hoeven vluchten en gewoon in hun vaderland konden blijven.
Dat zijn de asielzoekers helemaal met je eens!
Poezenmeisje
21-05-2025 om 11:43
De problemen zitten meestal niet bij oorlogsvluchtelingen, maar bij mensen die naar het land van melk en honing willen komen.
Bouw je eigen land op, i.p.v. een ander land proberen uit te zuigen.
Yumi
21-05-2025 om 13:01
Dijkstra wordt langzaam wakker..... een persoonsgericht aanpak, meer boa's, politie en wat hulp van het Rijk. Maar het is blijkbaar onvoldoende, want op den lange duur is het niet op te lossen....ze wil een extra bijdrage van het rijk. (dit is dezelfde Burgemeester Dijkstra, die 6 weken bijna alle vrijgekomen sociale huurwoningen met voorrang gaf, aan statushouders, tja....)
Burgemeester Dijkstra;
Neem dit serieus. Aan de samenleving is beloofd dat we de consequenties van het migratiebeleid minder hard zouden voelen. Je ziet nu dat de consequenties voor gewone mensen in onze steden eerder heftiger worden. Dan gaat er denk ik iets niet goed."
Burgemeester Dijksma doet dringende oproep aan kabinet: help bij aanpak overlast jonge Syriërs
Utrecht is voor de jonge Syriër een aanlokkelijke plek om rond te hangen, maar Groningen, Arnhem en Nijmegen kampen met vergelijkbare problemen. Dijksma: "Ze zoeken vertier, maar misschien ook mogelijkheden om winkeldiefstal te plegen en andere dingen."Deze week nog ging het mis op Utrecht Centraal, vertelde de burgemeester. "Er waren acht tot tien jongeren die met elkaar vochten. Een van hen kreeg een messteek in het gezicht, maar weigerde aangifte te doen. Dat is erg lastig en voor henzelf ook gevaarlijk." Volgens Dijksma maakt "een zwijgcultuur" het moeilijk om grip te krijgen op de groep. "Ze willen niet praten. Zelfs als ze ernstig mishandeld worden, weigeren ze categorisch om aangifte te doen."
De burgemeester ziet een gebrek aan perspectief, zeker voor de minderjarigen met "veel trauma's". "We hebben een persoonsgerichte aanpak, om te helpen en te begrenzen - want dat laatste is ook zeer nodig. We hebben meer boa's en politie ingezet en krijgen wat hulp van het Rijk. Maar we moeten het samen met de instellingen en het ministerie van Asiel en Migratie oplossen. Want op de lange termijn is dit niet vol te houden."
ik vraag een extra bijdrage van het Rijk. Neem dit serieus. Aan de samenleving is beloofd dat we de consequenties van het migratiebeleid minder hard zouden voelen. Je ziet nu dat de consequenties voor gewone mensen in onze steden eerder heftiger worden. Dan gaat er denk ik iets niet goed."
Burgemeester Dijksma doet dringende oproep aan kabinet: help bij aanpak overlast jonge Syriërs - RTV Utrecht
Daglichtlamp
21-05-2025 om 13:02
Poezenmeisje schreef op 21-05-2025 om 11:43:
De problemen zitten meestal niet bij oorlogsvluchtelingen, maar bij mensen die naar het land van melk en honing willen komen.
Ach, doen wij Nederlanders niet hetzelfde? De wens om een plek te vinden waar het leven beter is, is universeel denk ik. Over de hele wereld zijn sporen te vinden die wij als Nederlanders achtergelaten hebben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we ook economische vluchtelingen een verblijfsvergunning moeten geven, maar iets meer begrip voor de motieven zou wellicht wel helpen. Zou wellicht ook helpen in de bestrijding van deze soort vluchtelingen.
Fleurtje_5
21-05-2025 om 14:15
Daglichtlamp schreef op 21-05-2025 om 13:02:
[..]
Ach, doen wij Nederlanders niet hetzelfde? De wens om een plek te vinden waar het leven beter is, is universeel denk ik. Over de hele wereld zijn sporen te vinden die wij als Nederlanders achtergelaten hebben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we ook economische vluchtelingen een verblijfsvergunning moeten geven, maar iets meer begrip voor de motieven zou wellicht wel helpen. Zou wellicht ook helpen in de bestrijding van deze soort vluchtelingen.
Mijn vader, ooms en tantes moesten in de oorlog ook elders naar toe. Wel binnen Nederland.
Ik heb geen sporen achter gelaten elders in de wereld. Echt niet. Of....veeg je mij nu over één kam met tuig van honderden jaren geleden?
Ik heb wel al sinds mijn kleuterschoolleeftijd centjes in een grote pot gestopt voor de memisa. Geld in een envelop gestopt voor de derde wereldlanden. Spullen verkocht voor het goede doel. Voor de lepra-stichting ben ik langs de deuren gaan collecteren. Voor malaria ben ik gaan collecteren. Heb als puber ansichtkaarten verkocht voor een ander arm land. Mijn tante deed vrijwilligerswerk in een arm land. Zij verzorgden ouderen en zieken. En ik ben er heilig van overtuigd dat Nederland ook heeeeeel veel steun heeft gegeven aan landen over de hele wereld.
Nee, niet 'ook' nog economische vluchtelingen, dat noem ik niet eens vluchtelingen. Eerder emigranten. Kijk je wel eens naar het programma 'Ik vertrek'. Die mensen doen er zelf iets aan om elders iets op te bouwen.
Die buitenlandse economische mensen hebben woningen en uitkering nodig. Beide zijn schaars.
Die man uit Syrië had ook een verblijfsvergunning...stak binnen 1,5 jaar jaar vijf mensen met een uitschuifbaar lemmet in een wandelstok...en had ook nog een vloeibare brandstof in zijn rugzak...nou nou....O wacht....welke sporen hebben zulke terroristen achter gelaten over de hele wereld?
Luchtpost
21-05-2025 om 14:57
Fleurtje_5 schreef op 21-05-2025 om 14:15:
[..]
Mijn vader, ooms en tantes moesten in de oorlog ook elders naar toe. Wel binnen Nederland.
[...]
Klopt. Terecht dat je een opsomming geeft van veel goede sporen die Nederlanders elders op de wereld hebben achtergelaten. En in 1940-1945 had Nederland nog maar zo'n 8,8 miljoen inwoners totaal. Die mensen hebben na de oorlog de schouders eronder gezet. Gewoon in hun eigen land. Of in een buurland met aanverwante cultuur, taal, gewoonten, e.d. Zoals er ook andersom in NL nog veel Belgen en Duitsers wonen.
De Gouden Eeuw is weer een heel ander verhaal. Met nóg veel minder inwoners in NL. Waarvan veruit hert grootste deel van de mensen hun gezin niet konden onderhouden als een deel van hun vaak nog hele jonge kinderen niet mee werkten en zij vuil en gevaarlijke fabrieksarbeid moesten doen. Pas in 1874 werd fabrieksarbeid verboden voor kinderen onder 12 (!) jaar. Dus: pas nadat de slavernij al was afgeschaft! "...Op 1 juli 1863 werd de slavernij bij wet afgeschaft in Suriname en de Caraïbische eilanden. Toen nog koloniën van het Nederlands Koninkrijk..."
Al vele decennia worden we gegijzeld door figuren die vinden dat we 'schuld' hebben aan alle ellende op de hele wereld en dat moet allemaal opgelost worden in NL en worden betaald door Nederlanders. "...Want ze zijn niet allemaal zo, want de katholieken, want de dorpsjeugd, want niet iedereen over één kam scheren, etc. ...".
En nu vol op het orgel 'want Faber". Over dat zij iets zegt over lintjes, over de Efteling.
Maar hoe heeft die sfeer kunnen ontstaan, hoe komt men op dat idee van de Efteling, hoe komt het dat mensen de andere kant op kijken bij ellende omdat zij geen zin hebben voor racist uitgemaakt te worden? Dat is allemaal het gevolg van jaren en jaren weg kijken, alles wat fout is alsmaar goed praten "want we hebben het hier zo goed" (en we worden zo lekker rijk van die hele industrie).
Aantal inwoners Met migratieachtergrond in jan. 2025 - 5.350.098
aantal inwoners met migratieachtergrond in jan. 2024 - 5.001.194
is: PLUS 348.904 in één jaar tijd
vs Inwoners NL herkomst in dezelfde periode: MINUS 246.314
Totaal: PLUS 102.590 inwoners
De eerste 4 maanden van 2025 zijn er elke maand plm. 20.000 tot ruim 24.000 NL inwoners minder, maar daar komen elke maand tussen ruim 14.000 en bijna 20.000 inwoners met een Niet Westerse migratieachtergrond voor in de plaats terug.
Daglichtlamp
21-05-2025 om 15:15
Luchtpost schreef op 21-05-2025 om 14:57:
[..]
Die mensen hebben na de oorlog de schouders eronder gezet. Gewoon in hun eigen land. Of in een buurland met aanverwante cultuur, taal, gewoonten, e.d. Zoals er ook andersom in NL nog veel Belgen en Duitsers wonen.
https://resources.huygens.knaw.nl/emigratie
Door tussenkomst van dit bestel maakten tussen 1945 en 1967 ongeveer een half miljoen inwoners uit Nederland de oversteek naar andere continenten. Ruim 200.000 zochten een bestemming binnen Europa.
Een half miljoen van die nog geen tien miljoen mensen die toen in Nederland woonden? Dat lijkt me best een relevante hoeveelheid mensen die naar elders ging. Zo lang ligt onze migratiegeschiedenis nog niet achter ons.
Poezie
21-05-2025 om 15:44
Daglichtlamp schreef op 21-05-2025 om 15:15:
[..]
Door tussenkomst van dit bestel maakten tussen 1945 en 1967 ongeveer een half miljoen inwoners uit Nederland de oversteek naar andere continenten. Ruim 200.000 zochten een bestemming binnen Europa.
Een half miljoen van die nog geen tien miljoen mensen die toen in Nederland woonden? Dat lijkt me best een relevante hoeveelheid mensen die naar elders ging. Zo lang ligt onze migratiegeschiedenis nog niet achter ons.
Die kregen allemaal een woning, een uitkering en psychische hulp ivm oorlogstrauma in het nieuwe land?
Daglichtlamp
21-05-2025 om 15:45
Poezie schreef op 21-05-2025 om 15:44:
[..]
Die kregen allemaal een woning, een uitkering en psychische hulp ivm oorlogstrauma in het nieuwe land?
We hadden een zijspoor over economische vluchtelingen, waar ik voorzichtig begrip voor uitsprak.
Luchtpost
21-05-2025 om 17:22
Daglichtlamp schreef op 21-05-2025 om 15:15:
[..]
Heb je dat stuk zelf ook gelezen? Want dit is inderdaad redelijk recente geschiedenis, maar die mensen werden vaak ook min of meer 'weggestuurd' omdat NL met die 10 miljoen mensen 'te vol' zou zijn. En ik weet dat de mannen die voor NL gevochten hadden in NL Indië, door de overheid niet bepaald netjes zijn behandeld, dus daarvan wilde inderdaad zelf een deel naar elders vertrekken.
Maar goed, het staat ook in dat stuk "...Veel Nederlanders hadden in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog een wens om te emigreren. De Nederlandse overheid speelde vanaf 1949 actief in op deze verlangens. De demografische prognoses voor Nederland lieten een snelle bevolkingsgroei zien. Met het oog op de werkgelegenheidsproblematiek die deze naar verwachting met zich mee zou brengen, ontwikkelden opeenvolgende kabinetten een emigratiebeleid dat gericht was op het stimuleren en faciliteren van vertrek. In samenspraak met het maatschappelijk middenveld kwam een nieuw organisatorisch raamwerk tot stand om vorm te geven aan de initiëring, advisering en uitvoering van dit beleid...."
Die 'wens' kwam ergens vandaan dus. En zoals blijkt: het beleid was gericht op vertrek! Andersom kan je in dat linkje wat ik eerder plaatste, zien hoeveel Duitsers en Belgen er (nu nog steeds) in NL wonen.
Maar die mensen werden toen nog niet gelokt met 'volledige levenslange verzorging op kosten van de werkende inwoners'. Die bouwden zelf een bestaan op; zoals veel (jonge) NL die nu emigreren dat elders ook doen. Hier in NL ziet hun toekomst er somber uit: in 2025 was het inwonersaantal van elk geboortejaar hoger geworden! Ook, of vooral, bij ouderen die (al heel lang) niet meer werken. Voorbeeldje?
Aantal inwoners (mannen + vrouwen totaal) van "Overige Niet westerse herkomst" in 2006 van toen 71 jaar oud (geboortejaar 1934) was 637.
Per 1-1-2025 zijn er van diezelfde groep 1.355 inwoners uit 1934 in NL, nu 90 jaar oud. Dat is 2012.72 % ten opzichte van 2006; er zijn dus heel veel mensen van dat geboortejaar bij gekomen in NL. 637 plus 718 = 1.355. Maar in werkelijkheid zijn er natuurlijk véél meer dan die 718 bij gekomen, want er zal minimaal eenzelfde percentage mensen emigreren of overlijden als NL inwoners. Al die (hoog) bejaarden vangt NL dus op.
Van de totale groep Niet westers (dus inclusief Marokko, Antillen, Suriname en Turkije) is in 2025 (90 jaar) nog 66.61 % t.o.v. 2006 (toen 71 jaar).
Van de NL bevolking is nog maar 27.34 % over (1934 geboren). Zouden er van die oorspronkelijke 637 inwoners óók maar 27.34 % over zijn, dan zouden er in 2025 maar 174 inwoners van 90 jaar van "Overig niet westerse herkomst" over zijn. Het zijn er in 2025 echter 1.355. Dus 1.181 méér.
En heus, dat geldt voor alle leeftijden. Voor jongere mensen alleen met nog veel grotere aantallen: bijvoorbeeld geboren in 2005, dus in 2006 leeftijd 0, en in 2025 leeftijd 19 jaar: in 2025 nog van NL herkomst 96.42 % over (aantal MIN 5.096 inwoners), van de inwoners met met Overig NW migratieachtergrond 240.72 % (aantal PLUS 16.819 inwoners). In 2006 was de verdeling NL-We-NW nog 73.13 - 6.54 - 17.32 % en in 2025 is die verhouding gewijzigd in: NL 63.02 - We 13.32 - NW 23.66 %. Totaal "met migratieachtergrond" (We + NW) is het percentage 19 jarigen t.o.v. 0 jarigen: 180.50 % - van 44.669 naar 80.629 nu), dus PLUS 35.960 inwoners erbij, tegenover 5.096 inwoners van geboortejaar 2005 van NL herkomst.
felija
21-05-2025 om 18:02
Poezenmeisje schreef op 21-05-2025 om 11:43:
Door hun koloniale verleden door westerse landen (uitzuigen, zoals jij het noemt) plukken veel Afrikaanse landen daar nog steeds de wrange vruchten van. Tel daarbij op vaak slechte woestijngrond en corrupte dictatoriale regimes, nauwelijks enig afbeidsperspectief en het is wel duidelijk waarom mensen hun heil elders zoeken.
En daarom zouden welvarende landen meer moeten investeren in ontwikkelingshulp, zodat er daar plekke projecten kunnen worden geïnitieerd, waardoor mensen in hun eigen land kunnen blijven. En het niet loont om via een louche mensensmokkelaar op een bootje proberen de oceaan over te steken op zoek naar betere toekomstperspectieven.
Die stinkend rijke oliestaten zouden wat mij betreft ook wel veel meer hun steentje mogen bijdragen.
felija
21-05-2025 om 18:13
Poezie schreef op 21-05-2025 om 15:44:
[..]
Ook de Nederlanders hadden betere perspectieven elders, waarom ze de oversteek waagden. Verschilt niet zoveel met nu. Het waren ook economische emigranten. De toekomst in Nederland was erg onzeker. Hier krijgen economische vluchtelingen ook geen geld en huis, net zoals toen.
Het werd ook flink gestimuleerd door de Nederlandse overheid toen.
Daglichtlamp
21-05-2025 om 18:46
Uiteindelijk is het merendeel van de wereldwijde migratie vooral gedreven door economische motieven, mensen zoeken naar een plek waar wel vooruitzichten zijn, waar ze wel een goed bestaan kunnen opbouwen voor zichzelf en voor hun gezin. Daar zul je in effectief migratiebeleid gewoon rekening mee moeten houden.
Ook veel vluchtelingen voor oorlog komen vaak pas naar het westen nadat ze ontdekt hebben dat de vluchtelingenkampen in de regio geen enkel perspectief bieden.
Poezie
21-05-2025 om 18:58
felija schreef op 21-05-2025 om 18:13:
[..]
Ook de Nederlanders hadden betere perspectieven elders, waarom ze de oversteek waagden. Verschilt niet zoveel met nu. Het waren ook economische emigranten. De toekomst in Nederland was erg onzeker. Hier krijgen economische vluchtelingen ook geen geld en huis, net zoals toen.
Het werd ook flink gestimuleerd door de Nederlandse overheid toen.
Ook toen moest je die landen eerst bewijzen dat je daar zelf je broek op zou kunnen houden voordat je de overstap kon maken.