Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Miraval
14-05-2025 om 15:46
Daglichtlamp schreef op 14-05-2025 om 15:39:
[..]
Dat is toch gewoon een onderzoek van het ministerie, hoezo had Faber dat niet bij de hand?
Ja weet ik niet... haha. Ik was er niet bij, anders had ik het even ingefluisterd. 😉
Daglichtlamp
14-05-2025 om 17:15
Miraval schreef op 14-05-2025 om 12:57:
Even terugkomend op het Efteling uitje, ik snap nu wel beter wat Faber bedoeld. Er is budget voor maar waarom een eenmalig relatief duur uitje naar de Efteling ipv meerdere keren iets goedkopers organiseren? Er zijn genoeg plaatsen in Nederland waar jongeren heen kunnen (speelhallen, bowling, karten, lasergamen, kookworkshop, handwerkworkshop, een klimbaan, nou ja genoeg opties) om een dagje weg te gaan wat een stuk goedkoper is dan 48 euro p.p. entree en dan nog wat versnaperingen. Ik snap de keuze van het COA daarin ook niet, wanneer er goedkopere alternatieven zijn.
En nu lijkt het alsof ik die jongeren (want daarvoor gaat het om, niet om kleine kinderen) hun dagje Efteling misgun, dat is niet zo. Maar als er ergens geen geld voor is, of je moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, dan is een goedkopere optie die je meermaals per jaar kunt doen toch beter dan 1x per jaar een duurdere optie? Er zijn denk in Nederland heel veel gezinnen die diezelfde keuze moeten maken. Ga met 2 kinderen en 2 volwassenen een dagje Efteling in het weekend en de entree alleen is al 200 euro. Dan nog vervoer, parkeren eventueel, versnaperingen. Ben je al snel 300 euro kwijt voor 1 dag. Als je dat geld niet hebt, dan moet je dus voor iets anders leuks kiezen. Of gaan we een dagje Efteling subsidiëren voor alle jongeren in Nederland die in armoede opgroeien? En ja, deze jongeren komen vaak uit vreselijke situaties hierheen, maar een middag karten/klimbos/lasergamen is ook afleiding en leuk en een stuk goedkoper.
En dan is het al helemaal erg onhandig om erbij te vermelden dat ze dit uitje willen doen juist met de plaatselijke kermis om onregelmatigheden te voorkomen zoals vorig jaar. Daar hadden ze beter over kunnen zwijgen, want dat komt gewoon ook heel erg stom over.
Ik ben het met je eens, dit schreef ik er eerder over:
(Praktisch zou ik overigens een bescheiden budget voor ontspanning voor minderjarige asielzoekers trouwens niet besteed hebben aan een dagje Efteling, maar dat is meer omdat ik denk dat je beter vaker in de gelegenheid kunt zijn om iets goedkopers te doen, ik denk dat de kinderen waar het hier om gaat daar veel meer aan hebben.)
Volgens mij is dat alleen niet wat Faber bedoeld.
felija
14-05-2025 om 17:24
Fleurtje_5 schreef op 14-05-2025 om 11:53:
[..]
Klopt, je hebt gelijk, ze deed hier haar zegje in 10 minuten en een paar seconden. Ik zal straks zoeken naar het youtubekanaal van Maarten van Rossum. Maar ik ben blij dat je het ook 1 van de betere optredens van Faber vind.
Netjes van je!
felija
14-05-2025 om 17:29
Miraval schreef op 14-05-2025 om 12:57:
Even terugkomend op het Efteling uitje, ik snap nu wel beter wat Faber bedoeld. Er is budget voor maar waarom een eenmalig relatief duur uitje naar de Efteling ipv meerdere keren iets goedkopers organiseren? Er zijn genoeg plaatsen in Nederland waar jongeren heen kunnen (speelhallen, bowling, karten, lasergamen, kookworkshop, handwerkworkshop, een klimbaan, nou ja genoeg opties) om een dagje weg te gaan wat een stuk goedkoper is dan 48 euro p.p. entree en dan nog wat versnaperingen. Ik snap de keuze van het COA daarin ook niet, wanneer er goedkopere alternatieven zijn.
En nu lijkt het alsof ik die jongeren (want daarvoor gaat het om, niet om kleine kinderen) hun dagje Efteling misgun, dat is niet zo. Maar als er ergens geen geld voor is, of je moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, dan is een goedkopere optie die je meermaals per jaar kunt doen toch beter dan 1x per jaar een duurdere optie? Er zijn denk in Nederland heel veel gezinnen die diezelfde keuze moeten maken. Ga met 2 kinderen en 2 volwassenen een dagje Efteling in het weekend en de entree alleen is al 200 euro. Dan nog vervoer, parkeren eventueel, versnaperingen. Ben je al snel 300 euro kwijt voor 1 dag. Als je dat geld niet hebt, dan moet je dus voor iets anders leuks kiezen. Of gaan we een dagje Efteling subsidiëren voor alle jongeren in Nederland die in armoede opgroeien? En ja, deze jongeren komen vaak uit vreselijke situaties hierheen, maar een middag karten/klimbos/lasergamen is ook afleiding en leuk en een stuk goedkoper.
En dan is het al helemaal erg onhandig om erbij te vermelden dat ze dit uitje willen doen juist met de plaatselijke kermis om onregelmatigheden te voorkomen zoals vorig jaar. Daar hadden ze beter over kunnen zwijgen, want dat komt gewoon ook heel erg stom over.
Ik denk zomaar dat die jongeren een ander uitje ook helemaal prima hadden gevonden. Ik snap de keus voor de Efteling wat dat betreft ook niet.
Misschien hebben ze heel veel AH-korting verzamelt?
Geen idee, maar zo is wel in één keer je hele jaarbudget qua uitjes op, lijkt me.
Miraval
14-05-2025 om 18:41
Daglichtlamp schreef op 14-05-2025 om 17:15:
[..]
Ik ben het met je eens, dit schreef ik er eerder over:
(Praktisch zou ik overigens een bescheiden budget voor ontspanning voor minderjarige asielzoekers trouwens niet besteed hebben aan een dagje Efteling, maar dat is meer omdat ik denk dat je beter vaker in de gelegenheid kunt zijn om iets goedkopers te doen, ik denk dat de kinderen waar het hier om gaat daar veel meer aan hebben.)
Volgens mij is dat alleen niet wat Faber bedoeld.
Nou ja in het stukje wat ik zag wat Fleurtje deelde over het debat had ze het over een andere invulling. (Okee hele truttige dingen als koekjes bakken ofzoiets) Maar ze zei dat het haar niet ging om kinderen iets niet te gunnen, maar meer de prijs van het uitje en de reden waarom juist op die dag.
(En nogmaals dat laatste had COA beter gewoon helemaal over kunnen zwijgen, wat voor reactie hadden ze dan verwacht?)
Miraval
14-05-2025 om 20:15
Ik heb geen idee of hier iets is geplaatst over de plannen van het openen van 3 nieuwe AZC's in en rondom Maashorst?
Hoe dan ook, ik las vandaag (veel te laat dus nogmaals excuses wanneer dit al genoemd is) over de verkrachtingszaak van een 15 jarig meisje uit Maashorst. De vermeende dader zou een minderjarige asielzoeker uit Syrië zijn. Vreselijke zaak natuurijk, maar na grondig speurwerk op internet (was ik was bang maar ook ergens "opgelucht" dat het een soort complot achtig iets was) blijkt dat de commotie omtrent de plannen voor die AZC's een achtergrond heeft.
https://www.dagelijksestandaard.nl/binnenland/filmpje-knettergek-om-achter-fvder-bethlehem-aan-om-verkrachtingszaak-asielzoeker
https://www.nijmansnieuwsbriefje.nl/p/hartverscheurend-relaas-vader-uit-uden?fbclid=IwY2xjawKRuphleHRuA2FlbQIxMQABHtTAf9iTU2dKkx1th9yem6K0L05qTf1Jbg_zC3pHAkp_TfJHjZydtxri0gW7_aem_A9eWkWrW9KTpUac9_erggQ
De gemeente heeft in een reactie laten weten dat deze verkrachting niet heeft plaatsgevonden in Maashorst maar elders.
https://www.gemeentemaashorst.nl/inwoners/opvang-asielzoekers/2025/03/24/reactie-om-op-incident-met-asielzoeker?fbclid=IwY2xjawKRuXpleHRuA2FlbQIxMQABHtlCCCkZskHMiFOS2ZTIF0Rmqs2sV_kotZBCCUi7LsmpU-u2FHbCepIfM3Rh_aem_z02HDX5T_PGInCKVCB3sAQ
Het heeft plaatsgevonden in Veghel, 8 kilometer verder dan Maashorst. Dus nog steeds erg dichtbij.
Het meisje is getraumatiseerd, en tijdens het spreekmoment van de vader in de gemeenteraad (filmpjes te vinden op YouTube, TikTok, X, Instagram, Facebook) vertelt de vader dat de gemeente, via de door hen aangewezen psycholoog, heeft gevraagd NIET te komen spreken in het kader van "verwerking van het trauma" voor de dochter. Dus de gemeente heeft zich "bemoeid" via de psycholoog met deze zaak.
De vader heeft zelfs een gebiedsverbod opgelegd gekregen vanuit de gemeente om te komen op de inspraakavond over de plannen van het AZC of over deze verkrachtingszaak. Dat is mij niet geheel duidelijk. Maar ook dit is gefilmd en staat op eerder genoemde kanalen.
Nu heeft een raadslid van FvD dit verhaal naar buiten gebracht in de media (Janco Betlehem) en wordt, in opdracht van de burgemeester, onderzocht door het OM voor opruiing? (Is op tv geweest bij ON)
Dus, er is wel ruimte om dat te onderzoeken bij het OM maar niet genoeg capaciteit om de verkrachtingszaak te onderzoeken? De vermeende dader is vrij maar overgeplaatst naar een ander AZC. Ondertussen wil de gemeente Maashorst niet dat dit verhaal naar buiten komt gezien hun plannen voor 3 nieuwe AZC's en dan vinden mensen het heel vreemd dat er tegenstand komt vanuit de inwoners van Maashorst?
En ik ben me ervan bewust dat bijgevoegde links misschien niet geheel neutraal zijn, maar ik kon over deze zaak dus niks vinden in "betrouwbare" media. Behalve een artikel in het Rijswijks Dagblad, wat stelt dat deze zaak nu gekaapt wordt door racisten en asielzoekershaters omdat het nog niet vaststaat dat er een strafbaar feit heeft plaatsgevonden.
https://rijswijksdagblad.nl/Columns/asielzoekers-verkrachting-en-de-feiten-die-we-negeren
Tja, zo kun je het ook stellen natuurlijk.
Ik vind het allemaal maar een beetje een raar verhaal, en ik ben geen complotdenker maar het zal niet voor het eerst zijn (in de wereld) dat een politiek standpunt voorrang heeft op de belangen van burgers.
Yumi
19-05-2025 om 18:14
Hieronder een gedeelte van een ellenlang artikel, het is een opsomming van ellende, met jonge alleenstaande Syrische asielzoekers. De jongeren weten dat ze lastig te begeleiden zijn maar vinden dat ze te weinig hulp krijgen.
Geef ons een huis, begeleiding, kook eten, was onze kleding. Wij willen hulp, wij willen dit leven niet
Ibrahim jonge Syrische asielzoeker
Gemeenten slaan alarm: jonge asielzoekers uit Syrië glijden af naar de criminaliteit
Asielzoekers Burgemeesters van grote steden vragen extra hulp aan het ministerie van Asiel en Migratie voor jonge, alleenstaande Syrische asielzoekers. Maar het is lastig om ze te begeleiden. „Ik steel alles. Als het alarm afgaat, ren ik weg.”
Ze zijn jong, nog maar net in Nederland en onder toezicht van de overheid, maar staan nu al met één been in de criminaliteit. Verschillende overheidsinstanties maken zich grote zorgen over Syrische minderjarigen die zonder ouders naar Nederland zijn gekomen. Een deel van hen is betrokken bij diefstallen, (drugs)overlast en georganiseerde vechtpartijen verspreid over Nederland.
Een deel van deze jonge Syriërs is betrokken bij diefstallen, (drugs)overlast en georganiseerde vechtpartijen verspreid over Nederland
De zorgen zijn terug te zien in de landelijke Top X-lijst, die notoire overlastgevende asielzoekers in kaart brengt voor het ministerie van Asiel en Migratie. Op de lijst staan bijna 1.200 overlastgevers: de helft komt uit Syrië. Meer dan een derde van de lijst is minderjarig, blijkt uit recente cijfers. Dat zijn alleen nog de minderjarigen die op COA-locaties wonen.
Syrische kinderen vormen al jaren de grootste groep alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv). Van de ongeveer vierduizend minderjarigen die vorig jaar in hun eentje naar Nederland kwamen, waren bijna tweeduizend van Syrische komaf. Ze wonen in locaties van het COA en voogdijorganisatie Nidos. Sinds een halfjaar merken begeleiders dat hun gedrag „verhardt”, blijkt uit een intern signaal van Nidos. Een deel van de jongeren zou een „straatmentaliteit” aannemen, waarbij „afstraffend geweld” een rol speelt.
Vechtpartijen
Een belangrijke verzamelplek is het station van Utrecht. „Ze komen overal uit het land hiernaartoe”, zegt burgemeester Sharon Dijksma. De gemeente heeft 94 veelplegers in beeld die in asielopvanglocaties wonen, voornamelijk Syrische jongeren, zegt Dijksma. „Ze zijn wekelijks betrokken bij winkeldiefstallen, intimidatie, drugsgebruik, vechtpartijen. Er worden rooftochten georganiseerd. Afgelopen weken hebben we weer enorm moeten opschalen in politie-inzet en boa-toezicht. We hebben avonden gehad dat de politie echt op linie moest op het stationsplein, voor een heel grote vechtpartij.
Ook in Groningen vonden afgelopen weken vier grote vechtpartijen plaats tussen Syrische jongeren. Zo’n dertig jongeren gingen met elkaar op de vuist en de vechtpartij moest door de politie worden beëindigd. „Ze gingen elkaar met stokken en messen te lijf”, zegt de Groningse burgemeester Mirjam van ’t Veld. Tien Syriërs kregen een gebiedsverbod opgelegd voor grote delen van Groningen. „De jongeren komen uit heel Nederland en hebben elkaar ergens in het asielsysteem leren kennen”, zegt Van ’t Veld. „Ze hebben een conflict en vechten dat uit in verschillende steden.”
Ze komen overal uit het land hiernaartoeSharon Dijksma burgemeester Utrecht
De oorsprong van de twist is onduidelijk. Arnhem, Nijmegen, Tilburg en Utrecht kampen met een soortgelijke problematiek, zegt Van ’t Veld. Ze wil zo snel mogelijk in gesprek met het ministerie over de Syrische amv’s. „Deze jongeren zijn als kind uit een oorlogsgebied gevlucht zonder ouders. Ze hebben begeleiding en begrenzing nodig. Maar de realiteit is veelal dat ze in een sobere noodopvang terechtkomen waar ze die onvoldoende krijgen. Dat is vragen om problemen.”
Gemeenten slaan alarm: jonge asielzoekers uit Syrië glijden af naar de criminaliteit - NRC
Poezenmeisje
19-05-2025 om 18:59
"Geef ons een huis"
"Kook eten"
"Was onze kleding"
Pardon?
Wat is er mis mee om ZELF je handjes te laten wapperen?
Een peuter van drie jaar roept "zelluf doen" en deze *** eisen bediening?
majorette2005
19-05-2025 om 19:12
Het klinkt echt als een aanwinst, not....
Ze hebben ze in het oog maar al dat asotuig loopt nog gewoon vrij rond overal de omgeving te terroriseren.
Alice12
19-05-2025 om 21:47
Chiquita schreef op 19-05-2025 om 19:34:
En dan is er maar één oplossing: enkeltje Syrie
Lijkt me een prima plan.
Fleurtje_5
20-05-2025 om 08:59
Ik denk dat de Efteling juist goed zal zijn voor asielzoekers. Ben het dan ook eens als ze daar naar toe zouden gaan. Maar ik vind het absurd dat de rellende ama's (de toch wel jongvolwassen mannen) één dag naar de Efteling kregen aangeboden uit voorzorg dat er niet weer incidenten zouden plaatsvinden op de kermis die vier dagen duurt.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5509757/asielzoekers-uitje-faber-efteling-pretpark-rtl-nieuws-panel
RTL Nieuwspanel
Een uitje voor asielzoekers mag, maar de Efteling gaat velen te ver
Door Redactie RTL Nieuwspanel·2 uur geleden
Ruim de helft van de Nederlanders vindt het terecht dat asielminister Marjolein Faber onlangs een streep zette door een uitje naar de Efteling voor jonge asielzoekers, blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel. Tegelijkertijd staat een even grote groep wel achter ándere uitjes voor inwoners van azc’s.
....etc.etc.etc.......
Fleurtje_5
20-05-2025 om 09:05
Yumi schreef op 19-05-2025 om 18:14:
Hieronder een gedeelte van een ellenlang artikel, het is een opsomming van ellende, met jonge alleenstaande Syrische asielzoekers. De jongeren weten dat ze lastig te begeleiden zijn maar vinden dat ze te weinig hulp krijgen.
Geef ons een huis, begeleiding, kook eten, was onze kleding. Wij willen hulp, wij willen dit leven niet
Ibrahim jonge Syrische asielzoeker
Gemeenten slaan alarm: jonge asielzoekers uit Syrië glijden af naar de criminaliteit
Asielzoekers Burgemeesters van grote steden vragen extra hulp aan het ministerie van Asiel en Migratie voor jonge, alleenstaande Syrische asielzoekers. Maar het is lastig om ze te begeleiden. „Ik steel alles. Als het alarm afgaat, ren ik weg.”
Ze zijn jong, nog maar net in Nederland en onder toezicht van de overheid, maar staan nu al met één been in de criminaliteit. Verschillende overheidsinstanties maken zich grote zorgen over Syrische minderjarigen die zonder ouders naar Nederland zijn gekomen. Een deel van hen is betrokken bij diefstallen, (drugs)overlast en georganiseerde vechtpartijen verspreid over Nederland.
Een deel van deze jonge Syriërs is betrokken bij diefstallen, (drugs)overlast en georganiseerde vechtpartijen verspreid over Nederland
De zorgen zijn terug te zien in de landelijke Top X-lijst, die notoire overlastgevende asielzoekers in kaart brengt voor het ministerie van Asiel en Migratie. Op de lijst staan bijna 1.200 overlastgevers: de helft komt uit Syrië. Meer dan een derde van de lijst is minderjarig, blijkt uit recente cijfers. Dat zijn alleen nog de minderjarigen die op COA-locaties wonen.Syrische kinderen vormen al jaren de grootste groep alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv). Van de ongeveer vierduizend minderjarigen die vorig jaar in hun eentje naar Nederland kwamen, waren bijna tweeduizend van Syrische komaf. Ze wonen in locaties van het COA en voogdijorganisatie Nidos. Sinds een halfjaar merken begeleiders dat hun gedrag „verhardt”, blijkt uit een intern signaal van Nidos. Een deel van de jongeren zou een „straatmentaliteit” aannemen, waarbij „afstraffend geweld” een rol speelt.
Vechtpartijen
Een belangrijke verzamelplek is het station van Utrecht. „Ze komen overal uit het land hiernaartoe”, zegt burgemeester Sharon Dijksma. De gemeente heeft 94 veelplegers in beeld die in asielopvanglocaties wonen, voornamelijk Syrische jongeren, zegt Dijksma. „Ze zijn wekelijks betrokken bij winkeldiefstallen, intimidatie, drugsgebruik, vechtpartijen. Er worden rooftochten georganiseerd. Afgelopen weken hebben we weer enorm moeten opschalen in politie-inzet en boa-toezicht. We hebben avonden gehad dat de politie echt op linie moest op het stationsplein, voor een heel grote vechtpartij.
Ook in Groningen vonden afgelopen weken vier grote vechtpartijen plaats tussen Syrische jongeren. Zo’n dertig jongeren gingen met elkaar op de vuist en de vechtpartij moest door de politie worden beëindigd. „Ze gingen elkaar met stokken en messen te lijf”, zegt de Groningse burgemeester Mirjam van ’t Veld. Tien Syriërs kregen een gebiedsverbod opgelegd voor grote delen van Groningen. „De jongeren komen uit heel Nederland en hebben elkaar ergens in het asielsysteem leren kennen”, zegt Van ’t Veld. „Ze hebben een conflict en vechten dat uit in verschillende steden.”
[..]
De oorsprong van de twist is onduidelijk. Arnhem, Nijmegen, Tilburg en Utrecht kampen met een soortgelijke problematiek, zegt Van ’t Veld. Ze wil zo snel mogelijk in gesprek met het ministerie over de Syrische amv’s. „Deze jongeren zijn als kind uit een oorlogsgebied gevlucht zonder ouders. Ze hebben begeleiding en begrenzing nodig. Maar de realiteit is veelal dat ze in een sobere noodopvang terechtkomen waar ze die onvoldoende krijgen. Dat is vragen om problemen.”
Gemeenten slaan alarm: jonge asielzoekers uit Syrië glijden af naar de criminaliteit - NRC
Ik lees in bovenstaand bericht:
Mijn mening, nav wat ik al lange tijd heb gelezen. Onder andere de problemen in Weert, en een paar andere steden. Het probleem word nooit opgelost of aangepakt, het word alleen maar 'afgeschoven op de volgende plaats'. En dan nu een zielig verhaal afsteken zodat mensen denken 'we moeten miljoenen ophalen zodat die arme jongens een woning, eten en kleding krijgen'.
Ze glijden niet af naar de criminaliteit, ze zaten er al in nog voordat ze Nederland binnen kwamen. Nee nee begeleiders, dat is echt niets van 'sinds een half jaar'.
Jonge veiligelanders die voor overlast zorgen, hadden in hun thuisland vaak al problemen
Minderjarige veiligelanders uit Marokko die in Ter Apel en andere delen van Nederland voor overlast zorgen, komen vaak uit gezinnen waarin al problemen waren met geweld, misbruik en drugsverslaving.
Dat valt te herleiden uit het rapport I have nothing to lose over het rondreisgedrag van alleenstaande Marrokaanse minderjarigen.
Onderzoekers van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid interviewden professionals, waaronder begeleiders van asiel-opvangcentra in Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Italië. Daarbij gaat het ook over minderjarigen die asiel aanvragen in Nederland, wat ze doen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Zijn ze echt minderjarig?
Volgens het rapport is de werkelijke leeftijd van de alleenstaande minderjarige veiligelanders onderwerp van discussie bij de Nederlandse en Belgische begeleiders.
.......etc.etc.etc..........
Fleurtje_5
20-05-2025 om 09:15
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/abp/overlast-asielzoekers-leidt-in-weert-tot-crisisberaad 2 mei 2018
.......
Weert heeft woensdag crisisberaad gevoerd met de betrokken instanties over de problemen met criminele asielzoekers op het lokale azc.
.........
Heijmans vindt dat het COA de situatie op het azc niet in de hand heeft. De Limburgse stad kampt al langer met problemen met vooral Noord-Afrikaanse asielzoekers. Volgens Heijmans zijn het economische vluchtelingen die nauwelijks kans maken op een verblijfsvergunning. In december 2016 vaardigde de burgemeester al eens een noodbevel uit om de asielzoekers rond de jaarwisseling huisarrest op te leggen. (ANP)
Fleurtje_5
20-05-2025 om 09:28
https://www.limburger.nl/regio/venlo/venlo/verzet-in-venlo-tegen-azc-groeit-onvoorstelbaar-dat-gemeente-geen-harde-garanties-geeft-over-politie-inzet/67557007.html 19-05-2025
Verzet in Venlo tegen azc groeit: ‘Onvoorstelbaar dat gemeente geen harde garanties geeft over politie-inzet’
..............
Methadon
Hij ondersteunt zijn betoog met rapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de GGD. „Er wordt ons voorgehouden dat deze mensen hard nodig zijn om alle vacatures te vullen”, zegt Bekkema „maar uit cijfers van het jaarrapport integratie van het CBS blijkt dat niet-westerse allochtonen veel minder vaak werk hebben. Uit een rapport van de GGD in de opvanglocatie in Ter Apel blijkt dat veel alleenstaande mannen methadon gebruiken. We kennen allemaal de voorbeelden en problemen van geweld en het anders behandelen van vrouwen en ga zo maar door. Deze mensen hebben zware hulp nodig en de ggz staat toch al onder druk. En dat geldt voor meer voorzieningen.”
....................etc.etc.etc..........