Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 14-05-2025 om 10:23:

[..]
Ongeacht van wie het youtubekanaal is. Het is een zonder-knip-en-plakwerk Tweede Kamer fragment waarin Faber de vragen beantwoord, of iig 'haar zegje doet' in 10.39 minuten.

Ik heb even bij debatdirect gekeken, het deel van het vragenuur wat ging over de vraag aan Faber duurde in totaal 24 minuten. Dus als jij een fragment ziet van net meer dan tien minuten is dat zeker wel knipwerk. Dat het ook plakwerk is kun je al zien aan het screenshot waar tekst bij geplakt is.
Overigens was het 1 van de betere optredens van Faber, maar nog steeds kregen de meeste vragenstellers vanuit de Kamer geen antwoord op de vragen die ze stelden. Maar gelukkig alles bij elkaar maar 24 minuten, de Kamer heeft genoeg belangrijke dingen te doen.

Daglichtlamp schreef op 14-05-2025 om 08:58:

[..]

Ik denk dat Syrië dan gelijk eist dat wij ook onze eigen Nederlandse terroristen terugnemen: https://www.aivd.nl/onderwerpen/terrorisme/uitreizigers-en-terugkeerders

Ik denk dat het een goede deal is. Iig de gedetineerden eerst terug en hier de gevangenis in, daarna de minderjarige met minimaal 1 Nederlandse ouder en plaatsen in een instelling voor observatie. 

Aangezien Trump misschien voornemens is om de sancties tegen Syrië op te heffen, lijkt het dat veel mensen wellicht weer terug willen of kunnen. Dus als je een deal zou kunnen maken dan zou je alle tijdelijke verblijfsvergunningen en de lopende aanvragen in kunnen trekken, en eventueel gedetineerden ook mee kunnen nemen in die deal. 

Maar ik denk dat je dat het beste via Europa kunt spelen, dus dat andere Europese landen diezelfde afspraken maken. Aangezien er in Syrië niet alleen mensen van Nederlandse komaf zitten maar uit diverse landen.

En dan moeten die terroristen (want dat zijn het in mijn ogen) in Nederland een flinke straf uitzitten samen met een reïntegratie traject. En dan nog is de vraag in hoeverre hun gedachten over een Islamitische Staat of Kalifaat of wat dan ook, omgebuigd kunnen worden. Maar goed, in principe zijn het Nederlandse staatsburgers, en dus dan ook onze verantwoordelijkheid. Even zoals dat geldt voor mensen in Nederland die een andere nationaliteit hebben. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij het land van herkomst. 

Zou mooi zijn wanneer je zulke afspraken met heel veel meer landen in de wereld zou kunnen maken. 

Daglichtlamp schreef op 14-05-2025 om 10:46:

[..]

Ik heb even bij debatdirect gekeken, het deel van het vragenuur wat ging over de vraag aan Faber duurde in totaal 24 minuten. Dus als jij een fragment ziet van net meer dan tien minuten is dat zeker wel knipwerk. Dat het ook plakwerk is kun je al zien aan het screenshot waar tekst bij geplakt is.
Overigens was het 1 van de betere optredens van Faber, maar nog steeds kregen de meeste vragenstellers vanuit de Kamer geen antwoord op de vragen die ze stelden. Maar gelukkig alles bij elkaar maar 24 minuten, de Kamer heeft genoeg belangrijke dingen te doen.

Klopt, je hebt gelijk, ze deed hier haar zegje in 10 minuten en een paar seconden. Ik zal straks zoeken naar het youtubekanaal van Maarten van Rossum. Maar ik ben blij dat je het ook 1 van de betere optredens van Faber vind.

Fleurtje_5 schreef op 14-05-2025 om 11:53:

[..]

Klopt, je hebt gelijk, ze deed hier haar zegje in 10 minuten en een paar seconden. Ik zal straks zoeken naar het youtubekanaal van Maarten van Rossum. Maar ik ben blij dat je het ook 1 van de betere optredens van Faber vind.

Beter dan Faber normaal optreedt in de Tweede Kamer is nog steeds niet goed, en waarom een andere YouTube kanaal zoeken als je het ook gewoon terug kunt kijken bij de Tweede Kamer zelf.

Fleurtje_5 schreef op 14-05-2025 om 09:58:

[..]

De IND ..... zucht.

Ik keek gisteren naar VandaagInside. Johan Derksen vertelde van een vrijwilliger die telkens een geheimhoudingsplicht moest ondertekenen. De man kon het niet meer opbrengen, en vertelde toen waarom niet. ONGELOOFLIJK.

https://tvblik.nl/vandaag-inside/13-mei-2025 Zie vanaf 33.00 minuut

Als ik dit dan hoor (en dit is niet de eerste keer dat ik zoiets hoor) kan ik de reactie van minister Faber steeds beter begrijpen dat ze wil bezuinigen. Maar Faber weet vast meer dan zij los kan laten waarom ze wil bezuinigen.

Ik heb de aflevering terug gekeken. Ben het helemaal eens met het feit dat het erg raar is dat er een geheimhoudingsplicht geldt voor medewerkers daar. En als je dan idd hoort wat er allemaal gebeurd, dat is toch niet normaal? Ik zou zeggen dan maar geen wc brillen meer (er zijn in Frankrijk zat campings zonder), 150 wc brillen per jaar, wat is dat voor gekkigheid? Nou ja, drugshandel en dat daarmee flink geld verdiend wordt, ook bijzonder dat er dus schijnbaar nauwelijks controle lijkt te zijn en dat men van dat geld een auto kan kopen, zelfs parkeerplaatsen worden daarvoor aangelegd en er wordt niet nagegaan hoe ze aan dat geld komen? Kortom, er gaat van alles mis op die centra  wat van de IND niet naar buiten mag komen. Hier mag de regering echt wel op ingrijpen, ik vind het iets heel geks.

Maar die Knoester had natuurlijk ook helemaal gelijk met wat hij zei over geen doel hebben in je leven, en uitzichtloze situaties voor velen die wel 18 maanden aanhouden. En ook de redenen waarom (niet mogen werken, veel mensen bij elkaar zonder iets te doen). Ze kunnen ook eens beginnen met een vorm van corvee, een keukengroep, schoonmaakploeg, terreinonderhoud... laat ze dat gewoon onder elkaar rouleren. Dan is er al wat meer te doen overdag.

Ik zou echt als schoonmaker weigeren om een wc volgesmeerd met stront (als er iets gebeurd wat niet naar iemands zin is) schoon te maken. Het zijn toch godver geen beesten? Zeer zeer respectloos gedrag. Laat ze dan lekker maar zelf die zooi schoonmaken. En mannen net zo goed, gelijk meedraaien met keuken en huishoudelijke taken. Geen gezeik. En als het dan vuil en vies is dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.  

Miraval schreef op 14-05-2025 om 11:45:

Aangezien Trump misschien voornemens is om de sancties tegen Syrië op te heffen, lijkt het dat veel mensen wellicht weer terug willen of kunnen. Dus als je een deal zou kunnen maken dan zou je alle tijdelijke verblijfsvergunningen en de lopende aanvragen in kunnen trekken, en eventueel gedetineerden ook mee kunnen nemen in die deal.

Maar ik denk dat je dat het beste via Europa kunt spelen, dus dat andere Europese landen diezelfde afspraken maken. Aangezien er in Syrië niet alleen mensen van Nederlandse komaf zitten maar uit diverse landen.

En dan moeten die terroristen (want dat zijn het in mijn ogen) in Nederland een flinke straf uitzitten samen met een reïntegratie traject. En dan nog is de vraag in hoeverre hun gedachten over een Islamitische Staat of Kalifaat of wat dan ook, omgebuigd kunnen worden. Maar goed, in principe zijn het Nederlandse staatsburgers, en dus dan ook onze verantwoordelijkheid. Even zoals dat geldt voor mensen in Nederland die een andere nationaliteit hebben. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij het land van herkomst.

Zou mooi zijn wanneer je zulke afspraken met heel veel meer landen in de wereld zou kunnen maken.

Ik ben het met je eens dat je hier op Europees niveau afspraken over zou moeten maken. Samen is de onderhandelingspositie veel beter, dan wanneer je dit als Nederland in je eentje doet.

Ik maak me wel zorgen over de vrijheid in Syrië voor allen die een andere interpretatie hebben van de Islam dan de huidige machthebbers en degenen die überhaupt geen moslims zijn. Ik deel Trumps optimisme over de nieuwe regering niet.

Even terugkomend op het Efteling uitje, ik snap nu wel beter wat Faber bedoeld. Er is budget voor maar waarom een eenmalig relatief duur uitje naar de Efteling ipv meerdere keren iets goedkopers organiseren? Er zijn genoeg plaatsen in Nederland waar jongeren heen kunnen (speelhallen, bowling, karten, lasergamen, kookworkshop, handwerkworkshop, een klimbaan, nou ja genoeg opties) om een dagje weg te gaan wat een stuk goedkoper is dan 48 euro p.p. entree en dan nog wat versnaperingen. Ik snap de keuze van het COA daarin ook niet, wanneer er goedkopere alternatieven zijn. 

En nu lijkt het alsof ik die jongeren (want daarvoor gaat het om, niet om kleine kinderen) hun dagje Efteling misgun, dat is niet zo. Maar als er ergens geen geld voor is, of je moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, dan is een goedkopere optie die je meermaals per jaar kunt doen toch beter dan 1x per jaar een duurdere optie? Er zijn denk in Nederland heel veel gezinnen die diezelfde keuze moeten maken. Ga met 2 kinderen en 2 volwassenen een dagje Efteling in het weekend en de entree alleen is al 200 euro. Dan nog vervoer, parkeren eventueel, versnaperingen. Ben je al snel 300 euro kwijt voor 1 dag. Als je dat geld niet hebt, dan moet je dus voor iets anders leuks kiezen. Of gaan we een dagje Efteling subsidiëren voor alle jongeren in Nederland die in armoede opgroeien? En ja, deze jongeren komen vaak uit vreselijke situaties hierheen, maar een middag karten/klimbos/lasergamen is ook afleiding en leuk en een stuk goedkoper.

En dan is het al helemaal erg onhandig om erbij te vermelden dat ze dit uitje willen doen juist met de plaatselijke kermis om onregelmatigheden te voorkomen zoals vorig jaar. Daar hadden ze beter over kunnen zwijgen, want dat komt gewoon ook heel erg stom over.

Miraval schreef op 14-05-2025 om 12:57:

Even terugkomend op het Efteling uitje, ik snap nu wel beter wat Faber bedoeld. Er is budget voor maar waarom een eenmalig relatief duur uitje naar de Efteling ipv meerdere keren iets goedkopers organiseren? Er zijn genoeg plaatsen in Nederland waar jongeren heen kunnen (speelhallen, bowling, karten, lasergamen, kookworkshop, handwerkworkshop, een klimbaan, nou ja genoeg opties) om een dagje weg te gaan wat een stuk goedkoper is dan 48 euro p.p. entree en dan nog wat versnaperingen. Ik snap de keuze van het COA daarin ook niet, wanneer er goedkopere alternatieven zijn.

En nu lijkt het alsof ik die jongeren (want daarvoor gaat het om, niet om kleine kinderen) hun dagje Efteling misgun, dat is niet zo. Maar als er ergens geen geld voor is, of je moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, dan is een goedkopere optie die je meermaals per jaar kunt doen toch beter dan 1x per jaar een duurdere optie? Er zijn denk in Nederland heel veel gezinnen die diezelfde keuze moeten maken. Ga met 2 kinderen en 2 volwassenen een dagje Efteling in het weekend en de entree alleen is al 200 euro. Dan nog vervoer, parkeren eventueel, versnaperingen. Ben je al snel 300 euro kwijt voor 1 dag. Als je dat geld niet hebt, dan moet je dus voor iets anders leuks kiezen. Of gaan we een dagje Efteling subsidiëren voor alle jongeren in Nederland die in armoede opgroeien? En ja, deze jongeren komen vaak uit vreselijke situaties hierheen, maar een middag karten/klimbos/lasergamen is ook afleiding en leuk en een stuk goedkoper.

En dan is het al helemaal erg onhandig om erbij te vermelden dat ze dit uitje willen doen juist met de plaatselijke kermis om onregelmatigheden te voorkomen zoals vorig jaar. Daar hadden ze beter over kunnen zwijgen, want dat komt gewoon ook heel erg stom over.

Persoonlijk zou ik beginnen met een educatief uitje. Een uitje over de vrijheid in Nederland, die niet vanzelfsprekend is. Over Nederland zelf, water en watersnood, zodat ze niet het idee krijgen dat het hier la la land is.

Miraval schreef op 14-05-2025 om 12:33:

[..]

Ik heb de aflevering terug gekeken. Ben het helemaal eens met het feit dat het erg raar is dat er een geheimhoudingsplicht geldt voor medewerkers daar. En als je dan idd hoort wat er allemaal gebeurd, dat is toch niet normaal? Ik zou zeggen dan maar geen wc brillen meer (er zijn in Frankrijk zat campings zonder), 150 wc brillen per jaar, wat is dat voor gekkigheid? Nou ja, drugshandel en dat daarmee flink geld verdiend wordt, ook bijzonder dat er dus schijnbaar nauwelijks controle lijkt te zijn en dat men van dat geld een auto kan kopen, zelfs parkeerplaatsen worden daarvoor aangelegd en er wordt niet nagegaan hoe ze aan dat geld komen? Kortom, er gaat van alles mis op die centra wat van de IND niet naar buiten mag komen. Hier mag de regering echt wel op ingrijpen, ik vind het iets heel geks.

Maar die Knoester had natuurlijk ook helemaal gelijk met wat hij zei over geen doel hebben in je leven, en uitzichtloze situaties voor velen die wel 18 maanden aanhouden. En ook de redenen waarom (niet mogen werken, veel mensen bij elkaar zonder iets te doen). Ze kunnen ook eens beginnen met een vorm van corvee, een keukengroep, schoonmaakploeg, terreinonderhoud... laat ze dat gewoon onder elkaar rouleren. Dan is er al wat meer te doen overdag.

Ik zou echt als schoonmaker weigeren om een wc volgesmeerd met stront (als er iets gebeurd wat niet naar iemands zin is) schoon te maken. Het zijn toch godver geen beesten? Zeer zeer respectloos gedrag. Laat ze dan lekker maar zelf die zooi schoonmaken. En mannen net zo goed, gelijk meedraaien met keuken en huishoudelijke taken. Geen gezeik. En als het dan vuil en vies is dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.

150 wc brillen per maand  

Knoester heeft gelijk dat ze geen doel hebben in het leven, dat is geen reden om de boel te slopen, de muren vol stront te smeren of te dealen in het azc. Daarnaast heeft het niets te maken met het onder de pet houden van de problemen door de IND. Wat Knoester doet is het bekende, ja maar verhaal.... 

Inmiddels lijkt het hier op een invasie van Syriërs in het complex waar ik woon, weet niet wat ik zie, zelfs auto's met een kenteken uit Denemarken. Familiebezoek, of een wedstijd hoeveel Syriërs passen er in 'n appartement? De lift gaat op en neer, als ze boven zijn sturen ze hem leeg naar boven voor de volgende groep en andersom. Stuk of 10 mannen tussen de 25 en 30 die voor me de lift ingaan, terwijl ik daar sta te wachten met 2 tassen boodschappen en maar ben gaan lopen. De sigarettenpeuken worden naar beneden gegooid, er loopt een groep kleine kinderen, die overal snoeppapiertjes en ijsstokjes neerflikkeren. Op de stoep bij de ingang hebben de volwassenen zitten eten en waar laat je de servetjes.... Met buurvrouw maar opgeruimd want aanspreekbaar zijn ze niet. Mocht iemand denken hoe weet je dat het Syriërs zijn, de vlag hangt al maanden op het balkon. Als je geaccepteerd wilt worden door de andere bewoners, dan moet je vooral de leefomgeving van andere verzieken, daarmee kom je er wel.

Miraval schreef op 14-05-2025 om 12:33:

[..]

Ik heb de aflevering terug gekeken. Ben het helemaal eens met het feit dat het erg raar is dat er een geheimhoudingsplicht geldt voor medewerkers daar. En als je dan idd hoort wat er allemaal gebeurd, dat is toch niet normaal? Ik zou zeggen dan maar geen wc brillen meer (er zijn in Frankrijk zat campings zonder), 150 wc brillen per jaar, wat is dat voor gekkigheid? Nou ja, drugshandel en dat daarmee flink geld verdiend wordt, ook bijzonder dat er dus schijnbaar nauwelijks controle lijkt te zijn en dat men van dat geld een auto kan kopen, zelfs parkeerplaatsen worden daarvoor aangelegd en er wordt niet nagegaan hoe ze aan dat geld komen? Kortom, er gaat van alles mis op die centra wat van de IND niet naar buiten mag komen. Hier mag de regering echt wel op ingrijpen, ik vind het iets heel geks.

Jop Knoester is strafrechtadvocaat. Hij ziet dingen ook van de andere kant. Dat is goed. Maar in deze gevallen van die ama's? Ik denk dat sommige ama's gewoon problemen hebben die niet met de duur van de opvang te maken hebben. Hoelang zal een vijftienjarige ama werkelijk in een AZC hebben gezeten? Men kan ook geen woning geven aan een vijftien of zestien jarige. Dus dat blijft nog wel effe zo.

Daarbij zijn problemen met een groep minderjarige asielzoekers al veel langer gaande. In Weert kreeg een grote groep huisarrest van de burgemeester. Later is die groep overgeplaatst vanwege aanhoudende problemen die ze veroorzaakten. En dan word een ander AZC dorp of stad ermee opgezadeld.

https://nos.nl/artikel/2229892-weert-wil-snel-af-van-overlastgevende-asielzoekers

En zie dit artikel:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1084415/jonge-veiligelanders-die-voor-overlast-zorgen-hadden-in-hun-thuisland-vaak-al-problemen

Jonge veiligelanders die voor overlast zorgen, hadden in hun thuisland vaak al problemen

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5508869/steekpartij-den-haag-malek-f-handelde-uit-terroristisch-motief

https://www.telegraaf.nl/nieuws/130007554/malek-f-verdacht-van-poging-tot-moord-met-terroristisch-motief-na-mesaanval-op-joods-slachtoffer-in-kliniek

Werd verdacht van poging tot moord op 3 (1) mensen, krijgt geen celstraf maar alleen TBS in 2018 en is inmiddels al op onbegeleid verlof geweest. Dat is dus, 7 jaar na de opgelegde straf. (Wat ongeveer het gemiddelde is qua traject van een TBS). Na onbegeid verlof mag de patiënt gemiddeld na 2-4 jaar in vrijheid leven. Maar het plan was dat hij dit jaar alweer buiten de kliniek mocht gaan wonen. Dat wil dus zeggen, na slechts 7 jaar TBS voor een poging tot moord op 3 personen. Terwijl er 15 jaar en TBS was geëist, en ook met een terroristisch oogmerk (alle kenmerken waren aanwezig) waarin de rechtbank niet meeging. 

Tevens mocht hij zijn verblijfsstaus behouden.

Dus deze persoon heeft alle fases zeg maar gemiddeld doorlopen, geen enkele reden om er langer over te doen, en dan gaat hij heel doelbewust achter een Joods slachtoffer aan op het recreatieterrein van de kliniek, staat allemaal op beeld, en vervolgens duurt het nog 5 weken voordat hij aangehouden wordt. Hoe dan? 

Ik snap sommige uitspraken van rechters echt niet. Hoe kun je iemand die zo'n ernstig misdrijf pleegt, met zulke terroristische motieven, slechts zo'n lage straf opleggen en dan ook nog niet zijn verblijfsvergunning intrekken? 

Wat moet iemand in Nederland dan wel doen voor iets vreselijks wil die zijn verblijfsvergunning kwijt raken? De regels hiervoor zijn zelfs al aangescherpt in 2012, zodat rechters deze straf eerder op konden leggen. Maar in de praktijk wordt hier dus heel weinig tot nauwelijks gebruik van gemaakt. 

Dan is de politieke wil er dus wel, de wil onder de bevolking is er ook, de wetten zijn expres aangescherpt, en de rechters kunnen die straf alsnog niet opleggen vanwege ofwel andere verdragen ofwel vanwege hun persoonlijke afwegingen van het strafbare feit, persoonlijke omstandigheden en kans op recidive. Dan is zo'n aangescherpte wet dus puur voor de buhne geweest. Om "het volk" op het oog een beetje tegemoet te komen. 

Fleurtje_5 schreef op 14-05-2025 om 14:45:

En zie dit artikel:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1084415/jonge-veiligelanders-die-voor-overlast-zorgen-hadden-in-hun-thuisland-vaak-al-problemen

Jonge veiligelanders die voor overlast zorgen, hadden in hun thuisland vaak al problemen

Nou, dan hebben we in dit rapport ook gelijk duidelijk dat de houding van Nederland tov AMA's dus wel een aanzuigende werking heeft. 

Jammer dat Faber deze informatie niet direct ter hand had toen ze ernaar gevraagd werd door Van Baarle. 

Miraval schreef op 14-05-2025 om 15:13:

[..]

Nou, dan hebben we in dit rapport ook gelijk duidelijk dat de houding van Nederland tov AMA's dus wel een aanzuigende werking heeft.

Jammer dat Faber deze informatie niet direct ter hand had toen ze ernaar gevraagd werd door Van Baarle.

Dat is toch gewoon een onderzoek van het ministerie, hoezo had Faber dat niet bij de hand?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.