Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
12-05-2025 om 10:19
Miraval schreef op 12-05-2025 om 09:52:
[..]
Mijn man en een vriend zijn jaren geleden eens op stap geweest in Eindhoven, kwamen ze terecht in een "zwarte" kroeg. (Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) Eenmaal binnen werden ze na 10 minuten vriendelijk doch dringend verzocht de tent te verlaten. Zij waren de enige 2 witte mannen binnen.
Draai dit eens om naar een witte kroeg waar 2 zwarte mannen na 10 minuten wordt verzocht weg te gaan. Dan is de verontwaardiging alom aanwezig, en terecht natuurlijk. Mensen weigeren op basis van huidskleur is verboden en racistisch.
Verschrikkelijk natuurlijk, maar laten we niet doen alsof dit zwarte mensen niet overkomt.
Als ze pech hebben komen die zwarte mannen niet eens binnen. Dit was in 2016, ik vrees dat het sindsdien niet verbeterd is.
https://nos.nl/op3/artikel/2145483-kroegbazen-krijgen-brief-vanwege-discriminerend-deurbeleid

Miraval
12-05-2025 om 10:26
Daglichtlamp schreef op 12-05-2025 om 10:19:
[..]
Verschrikkelijk natuurlijk, maar laten we niet doen alsof dit zwarte mensen niet overkomt.
Als ze pech hebben komen die zwarte mannen niet eens binnen. Dit was in 2016, ik vrees dat het sindsdien niet verbeterd is.
https://nos.nl/op3/artikel/2145483-kroegbazen-krijgen-brief-vanwege-discriminerend-deurbeleid
Ik zeg nergens dat dit zwarte mensen niet overkomt. Jammer dat je mijn verhaal zo direct weerlegt met "ja maar anderen...." (In dit geval zwarte mensen)
Ik heb altijd geleerd dat een zin beginnen met een "maar" erna, de hele betekenis van wat ervoor staat teniet doet. En dat blijkt wel weer. Verschrikkelijk natuurlijk, maar....
Ja witte mannen hebben genoeg andere kroegen waar ze heen kunnen, voor gekleurde mannen is dat niet zo. Nou, punt gemaakt hoor.
Mensen behoren geen van allen op grond van huidskleur waar dan ook geweigerd te worden. En het gebeurd dus niet alleen bij mensen van kleur maar ook bij witte mensen. (Hoewel wel in veel mindere mate, en het is niet gedocumenteerd)
Thora
12-05-2025 om 11:07
[..]
Niemand doet of dit getinte mensen niet overkomt. Dat kan ook niet want in dat geval wordt er veel meer aandacht aan besteed. Zoals bijvoorbeeld een heel TV programma wat je hier toont. Dat zul je andersom nooit zien.
Daglichtlamp
12-05-2025 om 11:07
Miraval schreef op 12-05-2025 om 10:26:
[..]
Ja witte mannen hebben genoeg andere kroegen waar ze heen kunnen, voor gekleurde mannen is dat niet zo. Nou, punt gemaakt hoor.
Dat was nadrukkelijk niet wat ik zei, ik vind het vervelend dat je mij dat wel in de mond legt.
Miraval
12-05-2025 om 11:26
Daglichtlamp schreef op 12-05-2025 om 11:07:
[..]
Dat was nadrukkelijk niet wat ik zei, ik vind het vervelend dat je mij dat wel in de mond legt.
Ik vind het jammer dat je mijn verhaal direct weerlegt met een "ja maar..."
Dat is vgm het hele probleem hier in het topic (algemeen dus niet alleen naar jou) dat alle verhalen (eender vanuit welke kant) resulteren in een "ja maar...." antwoord.
Jonge asielzoekers geven overlast daar en daar.... ja maar autochtone jongeren doen dit ook...
De woningmarkt zit compleet op slot, dus meer mensen is nog meer krapte, ja maar asielzoekers zijn maar een klein percentage... ja maar arbeidsmigranten....
Mensen die vluchten moeten we netjes opvangen, dus die spreidingswet moet blijven bestaan.... ja maar andere gemeenten krijgen dan meer overlast....
Mensen met een migratieachtergrond zijn percentagegewijs oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers, ja maar... witte Nederlanders zijn ook geen lieverdjes, ja maar ze hebben minder kansen, ja maar ze worden gediscrimineerd...
Het maakt helemaal niks uit wat voor persoonlijk verhaal of persoonlijke mening je deelt (of dat nou links of rechtsom is) er volgt altijd een bepaalde vorm van "ja maar..." ipv te luisteren naar die persoonlijke verhalen/meningen, en deze af te doen als onderbuikgevoelens eerder uitzoeken waar die vandaan komen en hoe we die kunnen veranderen. En of er wellicht ergens wel een kern van waarheid in schuilt.
Zilver_gray
12-05-2025 om 11:39
Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 09:41:
[..]
Zag je de titel van dit topic? In dit topic worden nou eenmaal zakes genoemd die niet oké zijn. Dan gaat het nou eenmaal niet over bingo of over de wandelroute naar Santiago de Compastella.
Je kan daar tegen in gaan als je een andere mening hebt. Prima, maar dat is niet hoe hier gediscussieerd word. Zodra iemand een andere mening geeft dan jullie worden ze beschuldigd van oa discriminatie.
ps. Ik ben het ook geregeld niet eens met bv Johan Derksen maar ik wil evengoed zijn mening horen. Het is leerzaam, zelfs als ik mijn eigen mening aan blijf houden. En vaak ben ik het ook eens met Johan. Dat heet luisteren naar elkaar en praten met elkaar.
Ik weet prima wat het onderwerp van dit topic is.
Het gaat allang niet meer over de overlastgevende asielzoekers (waar we het unaniem over eens zijn dat we daar niet op zitten te wachten hier in Nederland). Dit topic is een uitlaatklep voor de onderbuik over alles wat niet wit, migratie achtergrond, Moslim is of een hoofddoek draagt.
Ja daar vind ik wat van, en daar mag ik prima wat van zeggen, ook als mijn (al dan niet onderbouwde) mening jou niet aanstaat.
Luchtpost
12-05-2025 om 13:38
Thora schreef op 11-05-2025 om 20:50:
[..]
Ik begrijp dit stukje niet. Wie zijn die ouderen en die vrouwen die hier binnenkomen? En waar komen ze dan vandaan? En waarom komen ze hierheen?
Dit document is ook aardig om eens te bekijken:
Bij totaal Burgerlijke Staat kan je (1988 t/m 2025) de inwoners naar totaal/man/vrouw downloaden. Dus dan kan je zien hoeveel inwoners c.q. welk percentage inwoners er per leeftijd zijn in NL.
In jaren waarin weinig immigratie was (2004-2008) zie je dan bijvoorbeeld dat in die jaren vrouwen die in het vorige kalenderjaar 51 jaar waren en in het jaar daarna dus 52 jaar oud waren, in die jaren afnam met resp. MIN 425, 491,467, 486, 465 vrouwen.
In jaren met hoge immigratiecijfers (bijv. 2023) zijn er PLUS 545 vrouwen van 52 jaar, in het jaar daarna (2024) zijn er 117 vrouwen bij gekomen.
M.a.w.: waar in jaren zonder hoge immigratiecijfers de bevolking van die leeftijd met plm. 450 vrouwen afneemt, zie je bij hoge immigratie een toename van plm. 550 vrouwen. Al met al dus een verschil van plm. 1000 extra inwoners van 52 jaar.
Alleen vrouwen en alleen in dat ene jaar.
Op je 52e jaar in NL komen wonen, betekent dat je of maximaal 14 jaar kan werken en premies afdragen en belasting betalen voordat je de pensioenleeftijd bereikt. Maar, zeker wie geen NL spreekt, is dat niet altijd mogelijk.
Van de 45-55 jarige (228.799) niet westerse vrouwen, zijn er dan ook 33.960 die een bijstandsuitkering hebben - 14.84 % van de populatie.
Van de 45-55 jarige (811.820) Nederlandse vrouwen, zijn er 15.540 die een bijstandsuitkering hebben - 1.91 % van de populatie.
Gezien de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen overlijden*, ontvangt ieder plm. 13-14 jaar AOW. Daarvoor heb je 40, 45 of 50 jaar gewerkt en per jaar 17,9 % van je netto ! inkomen (tot modaal) afgedragen aan AOW-premie: ruim voldoende om iedereen die gemiddeld 14 jaar AOW (bruto !) uit te kunnen keren (en nog wat over te houden voor degenen die niet in staat waren te werken uit solidariteit). Zo is dat bedacht ergens in de jaren '60.
En ja, in 1960 lag de gemiddelde levensverwachting bij geboorte (!) lager vanwege de toenmalige kindersterfte cijfers, maar de levensverwachting van een vrouw van 65 jaar was in 1960 ook al 17.42 jaar resterende LV (82.42 jaar - dat was dus voor een vrouw die was geboren in 1895).
En ja, ik weet dat AOW een omslagsysteem is en dat wie nu werkt en premie afdraagt, betaalt voor degenen die nu AOW ontvangen. Maar blijft een feit dat het systeem klopt als je uit gaat van de hier geboren bevolking, die bovendien 'natuurlijk verloop' kent en waarbij rond het 65e levensjaar nog maar X procent van de bevolking in leven is.
Het klopt niet meer als je niet alleen van de betalers de latere plm. 14 jaar AOW moet financieren, maar voor vele nieuwkomers óók de 14 jaar (of nog veel langer) daaraan voorafgaand moet betalen. En/of wanneer je méér 65 jarigen hebt dan er 65 jaar eerder werden geboren. Dan 'klopt' het systeem niet meer en moet er iets ander gebeuren, bijvoorbeeld langer doorwerken.
En dus de levensverwachting steeds hoger stellen. Of die vrouw uit 1970 die in 2035 de leeftijd van 65 bereikt en die volgens de prognose 89.98 jaar oud zal worden, weten we tenslotte pas in het jaar 2060 (want dat is dan het jaar van overlijden als de prognose klopt).
*Gemiddelde leeftijd overlijden: niet te verwarren met de resterende levensverwachting bij het bereiken van de 65e verjaardag.
Het probleem is dan ook niet dat er 'zoveel' meer (nu oudere) inwoners zijn; als het goed is waren er namelijk ook gedurende de 40 tot 50 jaar daaraan voorafgaand ook even zoveel méér premie betalers. Alleen, het systeem was zó bedacht dat iedereen éérst 40 tot 50 jaar werkt en daarna pas (gemiddeld) 13 tot 14 jaar AOW (of hetzelfde bedrag aan bijstand maar dan met allerlei toeslagen erbij wegens gebrek aan pensioenopbouw) uitbetaald krijgt.
De niet westerse bevolking valt in dit kader echt op. Ook in combinatie met de mate van arbeidsparticipatie. En het is bekend dat 'hoe meer er zijn, hoe meer (oudere familieleden - zie ook linkje naar asielmotieven) erbij komen, die specifieke problemen hebben zoals eenzaamheid, de taal niet spreken, etc. Dus m.n. het probleem van de vergrijzing groeit en groeit.
felija
12-05-2025 om 13:54
Thora schreef op 12-05-2025 om 09:08:
[..]
Maak eens een wandeling door Lombok in Utrecht of ga eens gezellig winkelen in Transvaal in Den Haag. Je wordt er als blanke Nederlander gewoon weggekeken. In winkels wordt je genegeerd of afgesnauwd of zogenaamd niet verstaan. En dat komt niet door je eigen houding, mocht dat als excuus opgeworpen worden.
O, dat geloof ik, hoor! Er zijn zeker buurten waar het als autochtoon minder leuk is om te winkelen.
Fleurtje_5
12-05-2025 om 14:17
[..]
Het was dus een opdracht? Want onderstaande las ik in je bericht:
..................
De jongeren kregen allemaal de opdracht zich zo neutraal mogelijk te kleden. Om erachter te komen of de huidskleur de reden is dat de Marokkaans-Nederlandse of donkere jongeren eventueel niet binnenkwamen, deed ook een groepje witte jongeren mee.
Er komen wel Marokkaanse jongens, maar dan met een meisje. Zo met z'n drieën, dan valt het op.
Uitsmijter tegen het groepje Marokkaanse jongeren.
"Ik verwacht dat ik overal binnenkom", zei Lionel (23) uit Almere in de uitzending, voordat hij met het groepje donkere jongens op pad ging. "Ik ga daar wel vanuit. Vooral in deze multiculturele samenleving. Zo zou het moeten zijn."
Maar zo bleek het niet te gaan. In een van de kroegen in Breda zei de uitsmijter dat alleen maar kakkers naar binnen mochten. "Dat was geen teleurstelling meer, op zo'n moment word ik echt boos", zegt een van de Marokkaans-Nederlandse jongens.
..............etc.etc.etc...........
Het was dus een opdracht. Dat het een opdracht was vind ik dan wel een beetje 'gelukkig dat het maar een opdracht was en niet heel echt'. Want als je iets wilt onderzoeken en bewijzen dan heb je al een 'hoofdstuk' waarover het moet gaan, dan kun je de uitslag ook een beetje 'sturen' lijkt mij.
Ik vraag me af in welke kroeg de uitsmijter het over 'alleen voor kakkers' had. Ik heb ook wel eens een uitnodiging gekregen dat men in stijl gekleed moest komen. Of een thema-avond, bv gekleed in de jaren 70 stijl.
Of restaurants waar heren verplicht een stropdas moeten dragen. Dan kom je niet binnen met een bomberjack.
Fleurtje_5
12-05-2025 om 14:18
Thora schreef op 12-05-2025 om 11:07:
[..]
Niemand doet of dit getinte mensen niet overkomt. Dat kan ook niet want in dat geval wordt er veel meer aandacht aan besteed. Zoals bijvoorbeeld een heel TV programma wat je hier toont. Dat zul je andersom nooit zien.
En het tv-programma moet natuurlijk ook scoren denk ik.
Fleurtje_5
12-05-2025 om 14:25
Zilver_gray schreef op 12-05-2025 om 11:39:
[..]
Ik weet prima wat het onderwerp van dit topic is.
Het gaat allang niet meer over de overlastgevende asielzoekers (waar we het unaniem over eens zijn dat we daar niet op zitten te wachten hier in Nederland). Dit topic is een uitlaatklep voor de onderbuik over alles wat niet wit, migratie achtergrond, Moslim is of een hoofddoek draagt.
Ja daar vind ik wat van, en daar mag ik prima wat van zeggen, ook als mijn (al dan niet onderbouwde) mening jou niet aanstaat.
Ik lees je mening dan ook.
Het gaat hier nog steeds over overlastgevende asielzoekers. Je weet toch nog wel waarom het Efteling Uitje voor die jonge mannen/ama's (vaak veilige landers) voor de nodige ophef heeft gezorgd op politiek én maatschappelijk vlak? Je weet ook waarom er begeleiding mee moet gaan in de lijnbus?
Maar oké, jij hebt natuurlijk 'ook' een onderbuik met uitlaatklep?
Broadway
12-05-2025 om 14:36
felija schreef op 11-05-2025 om 20:35:
[..]
Juist niet, ze reageert inhoudelijk op wat diegene toch echt zelf schrijft. Een verademing.
vind je? ik ben het inhoudelijk regelmatig met nicole eens, maar mijn hemel wat een draaierige manier van omdenken heeft ze.
je kunt het niet eens discussiëren noemen. als de inhoud niet weerlegd kan worden wordt er op één minuscuul detail dat totaal niet relevant was ingezoomd en hoppekee, we hebben een nieuw onderwerp en vervolgens wordt degene die de wikipedia-definitie van cultuur kopieert en plakt aangepraat dat ze moordenaars verheerlijkt en vooral alle mensen over één kam scheert.
mooi concreet voorbeeld zou zijn als ze nu 500 woorden reageert over het feit dat diegene NIET van Wikipedia kopieerde en ze NIET heeft gezegd dat het om alle mensen gaat en of ik wel even heel snel quotes voor haar wil gaan zoeken. inhoudelijk reageert ze zelden op posters, ellelange stukken over niet ter zaken doende details dan weer wel.
Luchtpost
12-05-2025 om 14:54
felija schreef op 12-05-2025 om 13:54:
[..]
O, dat geloof ik, hoor! Er zijn zeker buurten waar het als autochtoon minder leuk is om te winkelen.
Zo lang je mobiel bent/blijft, kan je voor winkelen nog enigszins kiezen wáár je dat doet. Er zijn ook wijken waar je, als je een uur uit het raam zou gaan zitten kijken, je geen enkele Nederlands uitziende inwoner ziet. Daar waan je je in een vreemde stad, in een vreemd land. Alleen aan het straatnaambordje kan je zien dat dit Nederland is. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij niet in de Randstad woont + niet bent aangewezen op een woning in de sociale huursector?
Zilver_gray
12-05-2025 om 14:55
Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 14:25:
[..]
Ik lees je mening dan ook.
Het gaat hier nog steeds over overlastgevende asielzoekers. Je weet toch nog wel waarom het Efteling Uitje voor die jonge mannen/ama's (vaak veilige landers) voor de nodige ophef heeft gezorgd op politiek én maatschappelijk vlak? Je weet ook waarom er begeleiding mee moet gaan in de lijnbus?
Maar oké, jij hebt natuurlijk 'ook' een onderbuik met uitlaatklep?
Je bedoelt hetgeen er een paar pagina’s terug besproken werd hier en waar jij zelf de ballen van begreep?
Dan weet je ook dat dat verder niets te maken heeft met Moslima’s die een hoofddoek dragen of wat een Sylvana Simons heeft verkondigt.
Fleurtje_5
12-05-2025 om 15:27
Zilver_gray schreef op 12-05-2025 om 14:55:
[..]
Je bedoelt hetgeen er een paar pagina’s terug besproken werd hier en waar jij zelf de ballen van begreep?
Dan weet je ook dat dat verder niets te maken heeft met Moslima’s die een hoofddoek dragen of wat een Sylvana Simons heeft verkondigt.
Je trekt alles uit z'n verband.
Alles wat er word geschreven is nav van berichten die dan ter sprake zijn gekomen. Het citaat van Sylvana (dat ze zelf had gezegd) werd als voorbeeld genoemd nadat onderstaande bericht was geplaatst dat over een absurde voorkeursbehandeling van een schrijver ging:
09-05-2025 om 14:11:
Mag "positieve" discriminatie wel, of moet ik voorkeursbehandeling zeggen? Joris van Os kreeg zijn werk niet uitgegeven en besloot zich voor te doen als de Marokkaanse Nederlandse Sadiqa Almakhadie. Dat blijkt een enorm succes! Ik heb dit verhaal met verbazing gelezen. Het is te lang om in zijn geheel hier neer te zetten, maar lees vooral het complete verhaal...