Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 11-05-2025 om 19:48:

[..]

De posts van (o.a) Nicole zijn hier broodnodig. Gelukkig zijn er forummers als zij!

Omdat je het niet fijn vind dat er mensen zijn die een andere mening dan jullie hebben?

Nicole123 schreef op 11-05-2025 om 20:27:

[..]

Als ik zoiets zou doen dan kun je me er specifiek op aanspreken, in plaats van nu als een jij-bak met een dergelijke vage beschuldiging op de man te komen. Niet fair, om op die manier mij weg te zetten. Verder heb ik in de afgelopen dagen zelf ook héél vaak 'dat zegt niemand hier' geschreven, juist richting mij worden heel vaak woorden in de mond gelegd.

Maar daar ben je toch al heel vaak (door verschillende forummers) over aangesproken. Dat heb ik op dit forum meermaals kunnen lezen.

felija schreef op 11-05-2025 om 20:33:

[..]

Ik reageer op wat je zelf weemoedig schreef: waar zijn de westerse mensen uit die straat gebleven? Bij westerse mensen voel je je veilig, omdat het oud en vertrouwd is?

Er zijn zat vrouwen met hoofddoek die er totaal geen moeite mee hebben dat ik geen hoofddoek draag, vinden ze prima! De docenten bij mijn zoon op school bijvoorbeeld, mijn studiegenootje, verplegend personeel, stuk voor stuk vriendelijke vrouwen. Het wel of niet dragen van een hoofddoek was geen enkel issue in ons contact en vormde totaal geen belemmering. Er was vanzelf wederzijds respect.

Als je al bij voorbaat met achterdocht en wantrouwen naar iedere vrouw met een hoofddoek kijkt, dan krijg je vanzelf andere ervaringen.

Er is een Tweede Kamerlid die in de Kamer vertelde dat de hoofddoek haar identiteit is. Dat kan, dat mag. 

Mijn ik-zoals-ik-ben is mijn identiteit. Mag ik dit nog wel hardop zeggen of word ik dan weer beticht van discriminatie om je eigen discriminatie te bedekken?

Koningin Rania heeft eens over de hoofddoek gezegd 'het telt niet wat er op dat hoofd zit, maar wel wat er in dat hoofd zit'. Ik vind haar een wijze vrouw.

Thora schreef op 11-05-2025 om 20:46:

[..]

Een vriend van mij had een klus in een Islamitisch land. Hij werd met zijn team min of meer gedwongen om een steniging bij te wonen. Ik denk dat het er net aan ligt in welk land je bent en op welke plek in een land.

Verschrikkelijk. Heeft hij niet meteen rechtsomkeer gemaakt?

Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 01:36:

[..]

Omdat je het niet fijn vind dat er mensen zijn die een andere mening dan jullie hebben?

Een andere mening hebben en daarover met elkaar in gesprek gaan heet discussiëren.

Het is het gebrek aan tact en respect voor elkaar en voornamelijk het gebrek aan respect voor diegenen waarover gediscussieerd wordt is erg tekenend in dit topic.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-05-2025 om 07:49 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 01:50:

[..]

Waarschijnlijk moesten ze respect tonen voor die koeltoer?

Ik had ontslag genomen als ik voor zo'n bedrijf moest werken.

Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 01:46:

[..]

Mijn ik-zoals-ik-ben is mijn identiteit.

Hou dat vooral vast. Mijn advies is om dat besef over hoe belangrijk je eigen identiteit is ook te gebruiken om te realiseren dat dat ook voor anderen geldt.

Fleurtje_5 schreef op 12-05-2025 om 01:50:

[..]

Ze zijn daar nogal dwingend van aard. Hij heeft wel bij zijn werkgever aangegegeven daar nooit meer heen te gaan. 

felija schreef op 11-05-2025 om 20:33:

[..]

Ik reageer op wat je zelf weemoedig schreef: waar zijn de westerse mensen uit die straat gebleven? Bij westerse mensen voel je je veilig, omdat het oud en vertrouwd is?

Er zijn zat vrouwen met hoofddoek die er totaal geen moeite mee hebben dat ik geen hoofddoek draag, vinden ze prima! De docenten bij mijn zoon op school bijvoorbeeld, mijn studiegenootje, verplegend personeel, stuk voor stuk vriendelijke vrouwen. Het wel of niet dragen van een hoofddoek was geen enkel issue in ons contact en vormde totaal geen belemmering. Er was vanzelf wederzijds respect.

Als je al bij voorbaat met achterdocht en wantrouwen naar iedere vrouw met een hoofddoek kijkt, dan krijg je vanzelf andere ervaringen.

Maak eens een wandeling door Lombok in Utrecht of ga eens gezellig winkelen in Transvaal in Den Haag. Je wordt er als blanke Nederlander gewoon weggekeken. In winkels wordt je genegeerd of afgesnauwd of zogenaamd niet verstaan. En dat komt niet door je eigen houding, mocht dat als excuus opgeworpen worden. 

Luchtpost schreef op 11-05-2025 om 23:41:

@Thora: Kan je allemaal vinden in dit document: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84809NED/table

Links boven kan je selecteren op m/v, leeftijd e.d.

Als je bij verblijfsduur bijv. 10 en 20 jaar aan vinkt en je kijkt naar 2000 als ‘jaar van immigratie’ dan zie je dat er in 2000 in totaal 68.045 immigranten waren.

5.395 hadden als motief Arbeid – 25.275 als motief Gezin – 29.425 als motief Asiel, etc. (elke categorie is weer nader onderverdeeld in bijv. ‘meegekomen met arbeid / gezin’.

Bij sociaal economische categorie kan je zien (afhankelijk van de hoeveelheid jaren die je aan vinkt) hoeveel menen er na X jaar werken, een uitkering hebben, NL al weer verlaten hebben, etc.

Je kan ook sorteren op leeftijd. Bijvoorbeeld mannen en vrouwen van 40 jaar of ouder die in 2003 als immigrant naar NL zijn gekomen vanuit Marokko. Totaal waren dat 385 mensen. 40 van hen hadden Arbeid als motief (10 Kennismigranten en 30 Overig).

290 hadden Gezin als motief voor immigratie. 10 Gezinsvorming en 280 Gezinshereniging (als 40-plusser zal dat dus vaak vader/moeder, opa/oma, tante/oom zijn).

Van de 385 nieuwkomers (2003) hadden na één jaar 70 personen een uitkering, na 10 jaar waren het er 120. Van de 395 nieuwkomers uit 2002 vanuit Marokko van 40+, een jaar eerder dus, was dat resp. 80, na tien jaar 140 en na twintig jaar 195 mensen met een uitkering.

Als je de aantallen inwoners per leeftijdsgroep in enig jaar koppelt aan hun geboortejaren, dan kan je e.e.a. naast elkaar zetten en dan zie je het verloop in de bevolking: elke 5 jaar dat je verder bent in de tijd, behoort de betreffende geboortegeneratie immers tot een 5 jaar oudere leeftijdsgroep.

In 1960 bijvoorbeeld, vrouwen van 0 tot 5 jaar oud: totaal 561.307 (geb. 1955-1959)

In 2020 vrouwen van 60-64 jaar oud totaal: 561.390 ( is > 100 %)

Voorbeeld:
Vanaf 1972 zijn gegevens/aantallen bekend naar herkomst.

In 1975 waren er van die geboortegeneratie 517.231 Nederlandse vrouwen van 15-19 jaar (geboren 1955-1959).

In 1975 waren er van die geboortegeneratie 649 Marokkaanse vrouwen van 15-19 jaar (waarvan 7 in NL geboren).

In 2020 waren er nog 462.861 Nederlandse vrouwen (1955-1959) van 60-64 jaar (89.48 % ten opzichte van 1975).
In 2020 waren er 5.879 Marokkaanse vrouwen van 60-64 jaar (905.85 % vs 1975)

In 2000 (Marokkaanse vrouwen) van 40-44 jaar: 5.790, in 2005 van 45-49 jaar: 6.101 (waarvan 3 in NL geboren), etc.

Overigens: ook in de prognose van het CBS staat dit gewoon ook voor de toekomst zo opgenomen. Dus het is kennelijk de bedoeling.
Bijvoorbeeld vrouwen 45-49 jaar in 2030 (geboren 1980-1984) vergeleken met vrouwen van 50-54 jaar in 2035 laat zien dat er dan totaal 2.060 vrouwen minder zijn.
De NL bevolking is dan volgens de prognose (2024-2070) met 2.539 vrouwen afgenomen (99.24 % over) en er komen dan 478 vrouwen met migratieachtergrond bij (100.23 %). De 4 traditionele immigratielanden zitten in die leeftijdscategorie vaak allemaal boven de 100 %, dus die bevolkingsgroepen blijven tot op hoge leeftijd 'groeien'. Voor de overheid mooi natuurlijk: ruim 2.500 Nederlandse vrouwen die jarenlang AOW premie betaald hebben maar die nooit gemiddeld zo'n 13 jaar AOW uitgekeerd hoeven te krijgen.

Dankjewel

Daglichtlamp schreef op 12-05-2025 om 07:49:

[..]

Hou dat vooral vast. Mijn advies is om dat besef over hoe belangrijk je eigen identiteit is ook te gebruiken om te realiseren dat dat ook voor anderen geldt.

Waarom quote je maar een klein stukkie uit mijn bericht waarin ook dit staat:

Quote Fleurtje:

Er is een Tweede Kamerlid die in de Kamer vertelde dat de hoofddoek haar identiteit is. Dat kan, dat mag.

Mijn ik-zoals-ik-ben is mijn identiteit. Mag ik dit nog wel hardop zeggen
of word ik dan weer beticht van discriminatie om je eigen discriminatie te bedekken?

Koningin Rania heeft eens over de hoofddoek gezegd 'het telt niet wat er op dat hoofd zit, maar wel wat er in dat hoofd zit'. Ik vind haar een wijze vrouw.

Je doet met de ingekorte quote net alsof ik 'dat besef' (dat dit ook voor anderen geld) niet heb. Alsof je mij daar nog een wijze les over moet leren. Wat ik wil zeggen is dat 'mijn identiteit' precies hetzelfde geld voor mij en andere vrouwen-zonder-hoofddoek. Wij hebben ook een identiteit. Sterker nog...daar hebben we geen stoffen hoofddoek voor nodig. Ook vrouwen zonder hoofddoek kunnen parels zijn, maar dan is dat om wie ze zijn, om wat ze doen of om wat ze zeggen.

Ook vrouwen zonder hoofddoek mogen NIET lastig gevallen worden op straat. Ook moslimvrouwen die geen hoofddoek dragen mogen niet ( eerwraak) vermoord worden omdat ze te westers worden. 

In Ter Apel gebeuren dingen die fout zijn. Ook al is Nederland een mooi vrij land, men moet weten dat die fratsen hier niet getolereerd worden.

Als ik naar een  islamitisch land ga ga ik niet op mijn fiets met lange haren wapperen en roepen 'mijn kapsel is mijn identiteit'. Als ik naar een land ga waar een heilige berg staat ga ik niet boven op die berg achter een struik een boodschap achter laten 'want ik heb een boodschap', ik plaats daar ook geen roeptoeter om de plaatselijke bevolking te laten weten dat ik er ben. 

Nederland is een mooi vrij vredig land. Met opvang voor mensen die gevlucht zijn uit landen waar ze niet veilig zijn. En dat is heel vaak uit landen waar een geloof overheerst. De mensen die naar hier gevlucht zijn moeten niet hier datgene tegen komen waarvoor ze gevlucht zijn.

ps.En veilige landers die in Nederland voor wanorde zorgen horen hier niet thuis, ze horen dit landje niet onveilig te maken voor burgers en echte vluchtelingen.

Zilver_gray schreef op 12-05-2025 om 07:44:

[..]

Een andere mening hebben en daarover met elkaar in gesprek gaan heet discussiëren.

Het is het gebrek aan tact en respect voor elkaar en voornamelijk het gebrek aan respect voor diegenen waarover gediscussieerd wordt is erg tekenend in dit topic.

Zag je de titel van dit topic? In dit topic worden nou eenmaal zakes genoemd die niet oké zijn.  Dan gaat het nou eenmaal niet over bingo of over de wandelroute naar Santiago de Compastella.

Je kan daar tegen in gaan als je een andere mening hebt. Prima, maar dat is niet hoe hier gediscussieerd word. Zodra iemand een andere mening geeft dan jullie worden ze beschuldigd van oa discriminatie.

ps. Ik ben het ook geregeld niet eens met bv Johan Derksen maar ik wil evengoed zijn mening horen. Het is leerzaam, zelfs als ik mijn eigen mening aan blijf houden. En vaak ben ik het ook eens met Johan. Dat heet luisteren naar elkaar en praten met elkaar.

Thora schreef op 12-05-2025 om 09:08:

[..]

Maak eens een wandeling door Lombok in Utrecht of ga eens gezellig winkelen in Transvaal in Den Haag. Je wordt er als blanke Nederlander gewoon weggekeken. In winkels wordt je genegeerd of afgesnauwd of zogenaamd niet verstaan. En dat komt niet door je eigen houding, mocht dat als excuus opgeworpen worden.

Diep triest.

Hier is een tijdje geweest dat het personeel van de plaatselijke supermarkt de huid werd vol gescholden, kassieres bespuugd, of spullen op de grond gegooid. Volgens mij is daar wel wat aan gedaan want dat lijkt afgelopen te zijn. Of die personen zijn overgeplaatst naar een ander AZC.

Thora schreef op 12-05-2025 om 09:08:

[..]

Mijn man en een vriend zijn jaren geleden eens op stap geweest in Eindhoven, kwamen ze terecht in een "zwarte" kroeg. (Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) Eenmaal binnen werden ze na 10 minuten vriendelijk doch dringend verzocht de tent te verlaten. Zij waren de enige 2 witte mannen binnen. 

Draai dit eens om naar een witte kroeg waar 2 zwarte mannen na 10 minuten wordt verzocht weg te gaan. Dan is de verontwaardiging alom aanwezig, en terecht natuurlijk. Mensen weigeren op basis van huidskleur is verboden en racistisch. 

Miraval schreef op 12-05-2025 om 09:52:

[..]

Mijn man en een vriend zijn jaren geleden eens op stap geweest in Eindhoven, kwamen ze terecht in een "zwarte" kroeg. (Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) Eenmaal binnen werden ze na 10 minuten vriendelijk doch dringend verzocht de tent te verlaten. Zij waren de enige 2 witte mannen binnen.

Draai dit eens om naar een witte kroeg waar 2 zwarte mannen na 10 minuten wordt verzocht weg te gaan. Dan is de verontwaardiging alom aanwezig, en terecht natuurlijk. Mensen weigeren op basis van huidskleur is verboden en racistisch.

Ongelooflijk, diep en dieptriest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.