Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Miraval schreef op 23-04-2025 om 17:51:

[..]

Jammer dat er een aantal landen zijn die zich dus niet houden aan deze afspraken en er ook mee weg komen. Alleen Hongarije heeft een boete en dwangsom gekregen vanuit de EU, maar daar veranderd desondanks niks plus ze ontvangen nog steeds een wezenlijk bedrag aan EU subsidies.

Polen, Tsjechië, Litouwen, Slowakije en Portugal nemen structureel te weinig asielzoekers op naast Hongarije.

Als je dan afspraken maakt, zorg dan dat ze ook nageleefd worden. En anders zet je desnoods de subsidies gewoon helemaal stop totdat ze wel hun afspraken naleven. Of maak nieuwe afspraken met alle landen waarin iedereen zich wel kan vinden.

Eens. Landen als Hongarije en België zijn voorbeelden van zich niet houden aan de samen gemaakte afspraken voor een gezamenlijke aanpak en verdeling over de verschillende landen. Ik zou inderdaad de subsidiekraan dichtdraaien voor die landen. Samenwerken met alleen de lusten en niet de lasten is geen samenwerken, dat is parasiteren op anderen. Als een land de gemaakte afspraken zou willen veranderen met bijv een andere verdeelsleutel of wat dan ook dan staat het een land vrij om daarvoor een voorstel in te dienen of om zoals het VK helemaal eruit te stappen, maar 'gewoon lekker geen/minder asielzoekers toelaten' is een rotstreek waar andere landen de dupe van worden.

Volgens mij is er hier niemand die beweert dat alle immigranten asielzoekers zijn. Alleen, de capaciteit om asielzoekers op te vangen, vergt veel meer van de maatschappij. Hoeveel mensen er precies binnen komen en vertrekken, kan je hier gewoon zien: per maand, per jaar, naar m/v, per land, naar geboorteland, etc. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85484NED/table
(bij onderwerp even 'totaal' aanklikken). 

In het hele jaar 2024 immigratie: 314.072, waaronder 17.276 Nederlanders. 
En 148.491 mensen met niet westerse herkomst. De door jou (Felija) genoemde 11 % daarvan komt neer op 16.334 personen. 
Als er opvang moet komen voor 16.334 personen en het zou per persoon per jaar kosten, zeg even 30.000 per jaar dan komt dat neer op 490.020.300 euro. Een half miljard.

Als er (óók in het jaar 2024) van de 61.858 niet westerse emigranten óók 11 % -voormalige- asielzoekers zijn, dan komt dat neer op 6.804 personen. Toch zonde van die investering van 6.804 x 30.000 euro, zijnde 204.131.400 euro (tenminste, als de kosten binnen die schamele 30.000 euro blijven - incl. IND, zorg, onderwijs, etc.).  

Die andere 89 % immigranten verblijft doorgaans niet eerst in een AZC. 

Terug maar weer naar het onderwerp. Faber heeft een vervolgbrief gestuurd naar de Tweede Kamer over hoe ze de overlast in Ter Apel aanpakt.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z08127&did=2025D18517
Het streven is nu naast de al eerder genomen maatregelen per 1 juni de PBL te heropenen (overigens weer op de locatie Ter Apel, die ook al een gewoon AZC heeft, een aanmeldcentrum en een VTL).

(maar goed deze brief gaat tenminste ergens over, ik denk dat er best goede punten in de door haar voorgestelde aanpak zitten, ik hoop voor Ter Apel dat het gaat helpen).

Luchtpost schreef op 23-04-2025 om 18:23:

Volgens mij is er hier niemand die beweert dat alle immigranten asielzoekers zijn. Alleen, de capaciteit om asielzoekers op te vangen, vergt veel meer van de maatschappij. Hoeveel mensen er precies binnen komen en vertrekken, kan je hier gewoon zien: per maand, per jaar, naar m/v, per land, naar geboorteland, etc. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85484NED/table
(bij onderwerp even 'totaal' aanklikken).

In het hele jaar 2024 immigratie: 314.072, waaronder 17.276 Nederlanders.
En 148.491 mensen met niet westerse herkomst. De door jou (Felija) genoemde 11 % daarvan komt neer op 16.334 personen.
Als er opvang moet komen voor 16.334 personen en het zou per persoon per jaar kosten, zeg even 30.000 per jaar dan komt dat neer op 490.020.300 euro. Een half miljard.

Als er (óók in het jaar 2024) van de 61.858 niet westerse emigranten óók 11 % -voormalige- asielzoekers zijn, dan komt dat neer op 6.804 personen. Toch zonde van die investering van 6.804 x 30.000 euro, zijnde 204.131.400 euro (tenminste, als de kosten binnen die schamele 30.000 euro blijven - incl. IND, zorg, onderwijs, etc.).

Die andere 89 % immigranten verblijft doorgaans niet eerst in een AZC.

Veel laaggeschoolde arbeidsmigranten worden helaas door louche uitzendbureaus uitgebuit. Ze moeten voor alleen een bed een paar honderd euro aftikken bijvoorbeeld. Veel ontslagen arbeidsmigranten komen dakloos op straat terecht of worden niet of te laat uitbetaald.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2559150-kritiek-op-nieuwe-wet-tegen-uitbuiting-arbeidsmigranten

Dus nee, die zijn niet zo 'duur' als een asielzoeker. Maar het is om je kapot te schamen.

Laat voldoende opvangplekken bestaan in tijden van minder aanwas van asielmigranten, in plaats van af te schalen, wat indertijd massaal is gebeurd, dan hoef je je ook niet te wenden tot dure noodlocaties als hotels en cruiseschepen. Scheelt enorm veel geld en laat die mensen zo snel mogelijk deelnemen aan het arbeidsproces. Arbeidsmigranten hoeven ook niet de taal machtig te zijn, mogelijkheden genoeg. 

We dienen ieder mens humaan te behandelen en niet als uitschot, omdat ze niet van hier zijn. 

felija schreef op 23-04-2025 om 19:36:

[..]

Veel laaggeschoolde arbeidsmigranten worden helaas door louche uitzendbureaus uitgebuit. 

Klopt, maar is hier verder nogal off topic. Net zoals al die cijfers waar Luchtpost nog steeds mee blijft strooien over álle mensen die naar Nederland migreren met een niet-westerse afkomst. Alles om maar met grote cijfers te blijven komen in een negatieve framing over asielzoekers. Om te suggereren alsof we nog véél meer asielzoekers binnen krijgen (of nee, 'halen', alsof er bewust actief beleid achter zou zitten om er lekker veel binnen te harken) dan in werkelijkheid het geval is. Dit is gewoon desinformatie, waarna bij kritiek zogenaamd heel onschuldig en verongelijkt een 'maar ik zei toch helemaal niet dat het allemaal asielzoekers waren en ik kom alleen met cijfers hoor, die willen jullie zeker niet horen!' verhaal opgehangen wordt. 

Voor mij toont dit soort retoriek enkel aan dat sommige mensen er een soort sport van maken om asielzoekers maar in een zo kwaad mogelijk daglicht te zetten. En dat de daadwerkelijke cijfers over asielzoekers misschien toch niet zo erg zijn, als het nodig is om het keer op keer meer te laten lijken door asielzoekers op één hoop te gooien met alle migranten of mensen met niet-westerse afkomst.

krulliebollie schreef op 23-04-2025 om 15:14:

[..]

Ach, gelukkig zijn de Engelsen heel blij met wat de Brexit hun heeft gebracht..

Als ik me niet vergis én het me goed herinner moesten de Britten ook erg veel geld betalen, terwijl er veel armoe in hun land was waar ze het geld aan wilden besteden.

En ik denk dat het de Britten ook moeilijker gemaakt word zodat andere landen het niet in hun hoofd halen om ook uit de EU te gaan. Want men kan bv een terrorist niet eens goed controleren als ze de EU binnen komen.

Miraval schreef op 23-04-2025 om 17:51:

[..]

Jammer dat er een aantal landen zijn die zich dus niet houden aan deze afspraken en er ook mee weg komen. Alleen Hongarije heeft een boete en dwangsom gekregen vanuit de EU, maar daar veranderd desondanks niks plus ze ontvangen nog steeds een wezenlijk bedrag aan EU subsidies.

Polen, Tsjechië, Litouwen, Slowakije en Portugal nemen structureel te weinig asielzoekers op naast Hongarije.

Als je dan afspraken maakt, zorg dan dat ze ook nageleefd worden. En anders zet je desnoods de subsidies gewoon helemaal stop totdat ze wel hun afspraken naleven. Of maak nieuwe afspraken met alle landen waarin iedereen zich wel kan vinden.

Precies.

Dat er tentjes langs de weg staan op geslagen in Brussel betekend toch niet dat er elders in België geen plek is?

In de telegraaf nu: "...De catering voor asielzoekers loopt flink in de papieren..."
quote "...Ontbijt, lunch en diner voorgeschoteld krijgen ..... Het ministerie van Asiel en Migratie gaat uit van een ’normbedrag’ van zo’n 5000 euro per jaar, om één asielzoeker te voeden. Aangezien er momenteel bijna 30.000 asielzoekers in een noodopvang verblijven, kost het per week al snel meer dan 2,5 miljoen euro om die mensen van eten te voorzien. ..... Voorbeelden uit de praktijk tonen aan dat de kosten geregeld fors hoger liggen. In het Overijsselse Dalfsen kostte één maand catering voor 100 mensen 76.000 euro, of 25 euro per asielzoeker per dag, zo blijkt uit openbare stukken. In Barendrecht rekende de cateraar ruim 50 euro per dag per asielzoeker; een groep van 50 personen at en dronk er in een jaar tijd voor bijna een miljoen euro, tot frustratie van lokale politici....."

Alleen dus al in de noodopvang 30.000 asielzoekers die 365 dagen per jaar moeten eten. 30.000 x 365 = 10.950.000 x 25 euro pppd = 273.750.000 euro per jaar of:
30.000 x 365 = 10.950.000 x 50 euro pppd = 547.500.000 euro per jaar. 

Maar goed, is natuurlijk "eigen schuld" komt natuurlijk doordat iemand (welke minister heeft dat destijds eigenlijk besloten?) heeft besloten dat de opvangplekken afgebouwd moesten worden.... "hadden we nou maar al die jaren bijv. 50.000 plekken constant open gehouden, dan zou het allemaal véél goedkoper zijn geweest"... of zo. 

@Felja: waarom haal je er ineens arbeidsmigranten bij, terwijl ik juist n.a.v. de door jou genoemde 11 % een globale schatting had gemaakt (en dus NIET over het totaal van álle immigranten en/of arbeidsmigranten) sprak?   

25 euro pp per dag? Waanzin! Op een PG afdeling is een budget van 2-5 euro per persoon per dag. 

Gaat iets mis

Luchtpost: het was een reactie op jouw laatste zin, dat 89% procent van de immigranten ons tenminste niet zoveel geld kosten, omdat ze niet in AZC's hoeven worden opgevangen.

Daar haakte ik op in dat veel laag geschoolde  arbeidsmigranten, deel uitmakend van die 89%, als een soort moderne slaaf worden uitgebuit en ons inderdaad niet veel geld kosten. Sarcastisch dus.

Verder hoop ik voor jou dat wanneer jij moet vluchten en halsoverkop huis en haard moet verlaten, ze je in hun rijke, welvarende land welkom heten door je tijdelijk eten, drinken en onderdak aan te bieden en ze je dat ook vooral van harte gunnen! Dat is wel het minste wat je kunt doen voor je medemens, zou je zeggen...

De opvang van asielzoekers kost veel teveel geld door de peperdure noodopvang. Dat had nooit in deze mate nodig moeten/hoeven zijn. Laat Faber ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een eind komt aan dit soort bizarre geldverspilling in plaats van het alleen maar erger te maken. Asielzoekers zouden zelf ook liever gewoon eigenhandig koken, werken en een simpel normaal leven leiden.

Nicole123 schreef op 23-04-2025 om 23:16:

De opvang van asielzoekers kost veel teveel geld door de peperdure noodopvang. Dat had nooit in deze mate nodig moeten/hoeven zijn. Laat Faber ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een eind komt aan dit soort bizarre geldverspilling in plaats van het alleen maar erger te maken. Asielzoekers zouden zelf ook liever gewoon eigenhandig koken, werken en een simpel normaal leven leiden.

Je kunt het honderd keer blijven herhalen, maar het is aan dovemansoren besteed, het probleem moet gewoon blijven bestaan, anders hebben we geen zondebok meer.

https://www.coa.nl/nl/vastgoed
AZC's die gebouwd of ingericht worden voor de lange termijn hebben allemaal kookgelegenheid voor asielzoekers. Catering voor deze AZC's is niet nodig.

Op dit moment is het zo dat alleen nog in 2025 en 2026  genoeg geld gereserveerd is op de begroting voor het huidige aantal AZC plaatsen. Oftewel op dit moment kan er niet geïnvesteerd worden op de lange termijn. Gevolg is dat we voortdurend veel te veel blijven uitgeven aan asielnoodopvang. De meest lucratieve (of voor ons kostbare) deals zijn degenen waarbij in koppelverkoop ook de catering en de schoonmaak op voorhand de verantwoordelijkheid zijn van de vastgoedpartij.
Ik zou het graag anders zien, maar deze minister helaas niet.

Mocht per ongeluk vanaf 2027 toch de wereldvrede uitbreken dan kunnen opvanglocaties die gebouwd zijn volgens het PvE in bovenstaande link gemakkelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld spoedzoekers/jongeren/studenten/gezinnen. Want ook de woningnood hebben we voorlopig nog niet opgelost.

Dan kan de miljard per jaar die we hierdoor gaan overhouden per jaar besteed worden aan nuttige zaken.

Nicole123 schreef op 23-04-2025 om 18:11:

[..]

Eens. Landen als Hongarije en België zijn voorbeelden van zich niet houden aan de samen gemaakte afspraken voor een gezamenlijke aanpak en verdeling over de verschillende landen. Ik zou inderdaad de subsidiekraan dichtdraaien voor die landen. Samenwerken met alleen de lusten en niet de lasten is geen samenwerken, dat is parasiteren op anderen. Als een land de gemaakte afspraken zou willen veranderen met bijv een andere verdeelsleutel of wat dan ook dan staat het een land vrij om daarvoor een voorstel in te dienen of om zoals het VK helemaal eruit te stappen, maar 'gewoon lekker geen/minder asielzoekers toelaten' is een rotstreek waar andere landen de dupe van worden.

het is net de spreidingswet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.