Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Ook Belgie moet zich gewoon houden aan de afspraken uit de Europese opvangrichtlijn. Die afspraken hebben we juist gemaakt in Europa zodat het niet loont voor asielzoekers om het elders binnen de EU te gaan proberen.
(Maar ja met een minister die zich zelf graag ook niet aan deze afspraken houdt lijkt mij de kans klein dat we Belgie daarop gaan aanspreken)

Yumi schreef op 22-04-2025 om 14:11:

[..]

Ehhh, NL heeft bijna 7 miljoen meer inwoners dan België. Terwijl we maar 10854 m² groter zijn..... moet je eens berekenen per m², dan krijg je het spontaan benauwd.

km2... niet veel minder benauwd, maar het helpt wel wat

Daglichtlamp schreef op 23-04-2025 om 12:23:

Ook Belgie moet zich gewoon houden aan de afspraken uit de Europese opvangrichtlijn. Die afspraken hebben we juist gemaakt in Europa zodat het niet loont voor asielzoekers om het elders binnen de EU te gaan proberen.
(Maar ja met een minister die zich zelf graag ook niet aan deze afspraken houdt lijkt mij de kans klein dat we Belgie daarop gaan aanspreken)

Die hebben 'we' niet gemaakt. Die hebben 'ze' voor ons gemaakt.

Als een Nederlandse politicus met een flinke overwinning bij de verkiezingen iets wil veranderen aan de toestand in Ter Apel, dan mag dat niet van die 'ze'. Dus nee, niks 'we'.

(Ik heb een woordje in je bericht onderstreept)

Gelukkig is de EU geen dictatuur. Over wetgeving wordt gestemd, dus daar hebben we wel degelijk invloed op.

Daglichtlamp schreef op 23-04-2025 om 14:10:

Gelukkig is de EU geen dictatuur. Over wetgeving wordt gestemd, dus daar hebben we wel degelijk invloed op.

Ik kan me nog goed herinneren wat Nigel Farage vertelde nadat het Nederlandse volk in 2005 massaal nee had gestemd.  En iemand (die geen zin in had in deze uitslag) hem toe smiespelde dat er meer wegen waren om te winnen.

Dat waar de burgers tégen hadden gestemd is er in een andere 'versie' gewoon doorheen gedouwd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_referendum_over_het_Verdrag_tot_vaststelling_van_een_Grondwet_voor_Europa

Fleurtje_5 schreef op 23-04-2025 om 15:03:

[..]

Ik kan me nog goed herinneren wat Nigel Farage vertelde nadat het Nederlandse volk in 2005 massaal nee had gestemd. En iemand (die geen zin in had in deze uitslag) hem toe smiespelde dat er meer wegen waren om te winnen.

Dat waar de burgers tégen hadden gestemd is er in een andere 'versie' gewoon doorheen gedouwd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_referendum_over_het_Verdrag_tot_vaststelling_van_een_Grondwet_voor_Europa

Ach, gelukkig zijn de Engelsen heel blij met wat de Brexit hun heeft gebracht..

krulliebollie schreef op 23-04-2025 om 15:14:

[..]

Ach, gelukkig zijn de Engelsen heel blij met wat de Brexit hun heeft gebracht..

Niet? 

data127349814-4f38e6.png

Wie de schuld op de EU afschuift bouwt niet op feiten maar gelooft in het eigen simplisme.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/30/vijf-jaar-brexit-meer-immigratie-minder-handel-en-na-een-kille-periode-stilletjes-toenadering-tot-brussel-a4881461

Nicole123 schreef op 23-04-2025 om 15:24:

[..]

Niet?

data127349814-4f38e6.png

Wie de schuld op de EU afschuift bouwt niet op feiten maar gelooft in het eigen simplisme.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/30/vijf-jaar-brexit-meer-immigratie-minder-handel-en-na-een-kille-periode-stilletjes-toenadering-tot-brussel-a4881461

Ik vrees dat er mensen zijn die dat niet willen horen.. en dat zijn misschien wel dezelfde mensen die heel hard roepen dat Brussel alleen maar zaken beslist die in het nadeel van NL zijn. 

krulliebollie schreef op 23-04-2025 om 15:34:

[..]

Ik vrees dat er mensen zijn die dat niet willen horen.. en dat zijn misschien wel dezelfde mensen die heel hard roepen dat Brussel alleen maar zaken beslist die in het nadeel van NL zijn.

Dat vrees ik ook.

Fleurtje, wat vind je van het plaatje van Nicole?

Nicole123 schreef op 23-04-2025 om 11:10:

Het gaat in dit topic over asielzoekers. Het is dan heel valse framing om maar met cijfers te blijven komen van totale immigratie (waarvan de meesten géén asielzoekers zijn), over de hoeveelheid Nederlanders met een migratie-achtergrond (ook de zoveelste generatie mensen die nooit als asielzoeker hierheen zijn gekomen) en cijfers over institutionele huishoudens (waar ook kloosters, gevangenissen, etc. onder vallen) en daarmee een anti-asielzoeker boodschap te proberen te ondersteunen. Het is helemaal prima om cijfers en feiten te delen, maar dan wel de juiste en geen opgeblazen variant waarbij allemaal dingen op één hoop worden gegooid die er niet op thuishoren.

Inderdaad, daarom directe linkjes posten en geen bij elkaar geraapt zooitje gegevens op basis van onderbuikgevoelens. 

Nog maar weer eens een keer deze link:

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-migranten-vooral-asielzoekers-zijn

Uit de link:

"Van de migranten die jaarlijks naar Nederland komen, vraagt gemiddeld in de afgelopen jaren 11% asielaan. De meeste migranten komen hier voor werk, liefde of studie en een groot deel komt uit Europa. In 2023verhuisden ongeveer 332.900 mensen naar Nederland. Er vertrekken ook iedere dag weer mensen uit Nederland, bijna 191.000 in 2023. Eind 2023 zijn ruim 105.000 Oekraïners ingeschreven (in september 2024 is dat ruim 115.000) bij een Nederlandse gemeente en verblijven er ongeveer 87.400 van hen in de gemeentelijke opvang.

Hoeveel asielmigranten komen naar Nederland?

In 2023 vroegen ruim 38.000 voor het eerst asiel aan in Nederland en kwamen er iets meer dan 10.000 nareizende familieleden. In 2024 staat de teller tot en met augustus op 30.600 aanvragen. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) beoordeelt alle asielaanvragen. In 2023 vertrokken er ruim 23.000 mensen uit Nederland omdat ze hier niet mochten blijven. Dat zijn niet alleen afgewezen asielzoekers, maar ook mensen die illegaal in Nederland zijn of van wie de verblijfsvergunning is ingetrokken of verlopen. In de loop der jaren vertrekken relatief veel asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen, weer uit Nederland. Uit onderzoek van CBS en WODC bleek dat van de mensen die eind jaren negentig naar Nederland kwamen, ruim dertig procent in 2015 weer vertrokken was."

Dus: gemiddeld over de aflopen jaren is 11% van de immigranten asielzoeker, 89% niet. 

Daglichtlamp schreef op 23-04-2025 om 12:23:

Jammer dat er een aantal landen zijn die zich dus niet houden aan deze afspraken en er ook mee weg komen. Alleen Hongarije heeft een boete en dwangsom gekregen vanuit de EU, maar daar veranderd desondanks niks plus ze ontvangen nog steeds een wezenlijk bedrag aan EU subsidies. 

Polen, Tsjechië, Litouwen, Slowakije en Portugal nemen structureel te weinig asielzoekers op naast Hongarije. 

Als je dan afspraken maakt, zorg dan dat ze ook nageleefd worden. En anders zet je desnoods de subsidies gewoon helemaal stop totdat ze wel hun afspraken naleven. Of maak nieuwe afspraken met alle landen waarin iedereen zich wel kan vinden.

Broadway schreef op 23-04-2025 om 14:00:

[..]

km2... niet veel minder benauwd, maar het helpt wel wat

Klopt, dat helpt echt wel ja   Vergissing was aan het zoeken naar het ²tje op mijn toetsenbord heb het toen gekopieerd en de k vergeten ervoor te zetten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.