Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
15-04-2025 om 15:44
Poezie schreef op 15-04-2025 om 15:40:
[..]
Ik heb geen bron??? Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar de bronnen bevinden zich overal om mij heen. Daar hoeft niet de zoveelste journalist 'met een meninkje' en stuk over hebben geschreven.
Hbo-afgestudeerden doen het goed op de arbeidsmarkt. Ongeveer 90% van alle voltijdstudenten heeft binnen drie maanden een baan gevonden. Van de afgestudeerden vindt 80% direct een baan op minimaal hbo-niveau.
Luchtpost
15-04-2025 om 16:08
Yumi schreef op 15-04-2025 om 14:16:
[..]
Ik schrik hiervan, wist niet dat de bijstand incl. toeslagen zo hoog is. De cijfers van 2025 inclusief toeslagen bekeken, € 2902,-.
Ik hoop dat het mogelijk wordt om de statushouders standaard een baan aan te bieden als ze ergens komen wonen. Bij weigering, korten op de uitkering.
Of om een verantwoording van de uitgaven te vragen. Als je plm. 1200 euro per maand krijgt t.b.v. de kinderen, maar men krijgt vervolgens alles gratis omdat het basisinkomen (alleen de kale uitkering waar een alleenstaande ook gewoon van moet leven) is gebombardeerd tot "niet mogen opgroeien in armoede", waar geef je dan zo'n 14.000 per jaar aan uit voor die kinderen?
Niet aan sport, fiets, PC/laptop, de sint voor ieder kind, jarige-job, vakantie voor de allerarmsten, winterjas, schoolreisje, schoolkamp, kledingbank, ruilbeurzen, etc.
Want dat kan kennelijk allemaal niet worden betaald.... Een pakje havermout van 0,79 cent kopen voor een ontbijt is al teveel gevraagd, want ontbijt moet op school worden verzorgd.
Ik snap dat het geld wel óp komt, maar ik weet niet of andere ouders (die zelf alles betalen) per kind zo'n 4.500-5000 euro per kind per jaar (kunnen) uitgeven.
Poezie
15-04-2025 om 16:33
Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 15:44:
[..]
Hbo-afgestudeerden doen het goed op de arbeidsmarkt. Ongeveer 90% van alle voltijdstudenten heeft binnen drie maanden een baan gevonden. Van de afgestudeerden vindt 80% direct een baan op minimaal hbo-niveau.
En WO'ers?
Yumi
15-04-2025 om 18:24
Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 14:29:
Laten we nu niet net doen alsof alle bijstandsgerechtigen alle toeslagen krijgen (en voor zoverre ze daar al recht op hebben, dan krijgen ze deze toeslagen ook als ze het minimumloon verdienen). Oftewel met een fulltime baan ben je altijd beter af dan met een bijstandsuitkering.
Dat doet toch niemand hier? De bedragen die genoemd worden zijn een voorbeeld bij een alleenstaande ouder met 3 kinderen van 11, 13 en 15 jaar, met een bijstandsuitkering.
Dat je ook toeslagen kunt krijgen bij het minimum loon (of meer) is toch logisch. Elke situatie anders, ik mag toch aannemen dat iedereen weet dat toeslagen niet alleen afhankelijk zijn van hoogte inkomen, maar ook de gezinssamenstelling.
Daglichtlamp
15-04-2025 om 18:44
Yumi schreef op 15-04-2025 om 18:24:
[..]
Dat doet toch niemand hier? De bedragen die genoemd worden zijn een voorbeeld bij een alleenstaande ouder met 3 kinderen van 11, 13 en 15 jaar, met een bijstandsuitkering.
Dat je ook toeslagen kunt krijgen bij het minimum loon (of meer) is toch logisch. Elke situatie anders, ik mag toch aannemen dat iedereen weet dat toeslagen niet alleen afhankelijk zijn van hoogte inkomen, maar ook de gezinssamenstelling.
En ook bijvoorbeeld van de hoogte van je huur. En minimaregelingen zijn er elke gemeente anders.
Yumi
15-04-2025 om 18:50
Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 18:44:
[..]
En ook bijvoorbeeld van de hoogte van je huur. En minimaregelingen zijn er elke gemeente anders.
Dat klopt, maar dat weet toch iedereen?
Nicole123
15-04-2025 om 18:59
Poezie schreef op 15-04-2025 om 15:40:
[..]
Ik heb geen bron??? Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar de bronnen bevinden zich overal om mij heen. Daar hoeft niet de zoveelste journalist 'met een meninkje' en stuk over hebben geschreven.
Ik vroeg je waar je vandaan haalt dat asielzoekers zo vaak hoogopgeleid zouden zijn, zodanig dat jij het eerlijker vindt om hun arbeidsparticipatie te vergelijken met hoogopgeleiden dan met laagopgeleiden. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat ze over het algemeen laagopgeleid zijn. Welke bron stel jij daar tegenover die volgens jou het tegendeel laat zien? Hoe haal je dat uit 'overal om je heen'? En noem je nou werkelijk waar de cijfers van CBS en SCP 'een journalist met een meninkje'?
Nicole123
15-04-2025 om 19:07
Yumi schreef op 15-04-2025 om 18:24:
[..]
Heel 'toevallig' is de geschetste situatie met alleenstaande ouder met 3 kinderen tussen 12 en 18 precies de situatie waarin het bedrag aan toeslagen maximaal is en vele malen hoger dan diezelfde ouder 5 jaar eerder of later, of in een tweeoudergezin. Maar het wordt wel als argument genoemd bij het stellen hoe een hele groep teveel zou profiteren / te weinig zou werken. Dat is cherry picking, een heel extreem voorbeeld geven bij een veel algemener punt. Alsof je een stelling poneert dat in bedrijf X de salarissen zo extreem hoog zijn en als voorbeeld geef je dan enkel de salarissen van de directie.
Poezie
15-04-2025 om 19:13
Nicole123 schreef op 15-04-2025 om 18:59:
[..]
Ik vroeg je waar je vandaan haalt dat asielzoekers zo vaak hoogopgeleid zouden zijn, zodanig dat jij het eerlijker vindt om hun arbeidsparticipatie te vergelijken met hoogopgeleiden dan met laagopgeleiden. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat ze over het algemeen laagopgeleid zijn. Welke bron stel jij daar tegenover die volgens jou het tegendeel laat zien? Hoe haal je dat uit 'overal om je heen'? En noem je nou werkelijk waar de cijfers van CBS en SCP 'een journalist met een meninkje'?
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Jij gooit hier (weer eens) van alles door elkaar. Jij gaf aan dat hoogopgeleide asielzoekers niet aan de bak komen binnen hun eigen vakgebied omdat hun diploma's hier niet geldig zijn. Daarop gaf ik aan dat ook Nederlandse hoogopgeleiden hier moeilijk aan de bak komen. (Bron: kijk eens om je heen)
Daglichtlamp
15-04-2025 om 19:21
Poezie schreef op 15-04-2025 om 10:52:
[..]
In vergelijking met algehele percentage hoogopgeleiden in Nederland is het megalaag. Onder statushouders zitten ook veel hoogopgeleiden.
Hoe moeten we dit dan interpreteren?
Daglichtlamp
15-04-2025 om 19:29
Poezie schreef op 15-04-2025 om 16:33:
[..]
En WO'ers?
Die komen ook prima aan een baan. https://www.seo.nl/wp-content/uploads/2023/07/2023-74-Studie-Werk-HO.pdf Maar het lijkt hier allemaal nog offtopic.
Waar we het over hadden was arbeidsparticipatie van vluchtelingen. Wat mij betreft gaan deze zo snel mogelijk aan de slag (of als ze daar nog de leeftijd voor hebben naar school). Ook als ze hier nog geen formele status hebben. We huisvesten asielzoekers en statushouders daar waar de kans op werk groot is. We zorgen voor vaste opvangplekken zodat er zo weinig mogelijk verhuisd wordt etc. etc.
Maar dat is allemaal herhaling van zetten.
Nicole123
15-04-2025 om 19:32
Poezie schreef op 15-04-2025 om 19:13:
[..]
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Jij gooit hier (weer eens) van alles door elkaar. Jij gaf aan dat hoogopgeleide asielzoekers niet aan de bak komen binnen hun eigen vakgebied omdat hun diploma's hier niet geldig zijn. Daarop gaf ik aan dat ook Nederlandse hoogopgeleiden hier moeilijk aan de bak komen. (Bron: kijk eens om je heen)
Ik vroeg je niet om een bron voor die stelling over hoogopgeleide Nederlanders, maar om een bron voor wat je daarvóór zei, over het vergelijken van de arbeidsparticipatie van statushouders met die van ofwel laagopgeleiden (wat ik eerlijk vind) ofwel hoogopgeleiden (wat jij eerlijk zegt te vinden, dus ja, dat zei je wel). Ik vraag je nu al herhaaldelijk op grond waarvan jij het vergelijken van statushouders met specifiek hoogopgeleiden eerlijk vindt, waar je het vandaan haalt dat dat vergelijkbaar zou zijn. Dus loop me even niet vals te beschuldigen alsjeblieft als jij mijn posts blijkbaar niet goed leest, mijn vragen negeert en zelf een zijpad inslaat en dingen door elkaar gooit (een bron noemen voor B terwijl ik al herhaaldelijk om een bron voor A vraag).
Nicole123
15-04-2025 om 19:38
Nicole123 schreef op 15-04-2025 om 10:31:
Ik vind 40% ook niet heel hoog. Wel is het niet zo heel veel lager dan het algehele percentage werkenden onder laagopgeleiden in Nederland,
Poezie schreef op 15-04-2025 om 10:52:
[..] In vergelijking met algehele percentage hoogopgeleiden in Nederland is het megalaag. Onder statushouders zitten ook veel hoogopgeleiden.
Nicole123 schreef op 15-04-2025 om 12:24:
[..] Ja, als je het daarmee vergelijkt is het megalaag, maar dat is dan ook een nogal oneerlijke vergelijking. Wat is volgens jou het percentage hoogopgeleiden onder statushouders dan? En hoeveel kunnen en mogen ook echt wat met hun diploma hier in Nederland?
Poezie schreef op 15-04-2025 om 13:16:
[..] Jij schaart ze onder laagopgeleiden. Dat vind ik een oneerlijke vergelijking.
Nicole123 schreef op 15-04-2025 om 14:56:
[..] De meesten zijn laagopgeleid (incl bron) en degenen die hoogopgeleid zijn kunnen vaak met hun buitenlandse opleiding niet een soortgelijke baan hier vinden en komen ook vaak in de banen voor laagopgeleiden terecht. Dus wel zo eerlijk om het daarmee te vergelijken en niet met hoogopgeleiden. Wat is jouw bron dat ze te vergelijken zouden zijn met hoogopgeleiden?
felija
15-04-2025 om 21:21
Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 19:29:
[..]
Die komen ook prima aan een baan. https://www.seo.nl/wp-content/uploads/2023/07/2023-74-Studie-Werk-HO.pdf Maar het lijkt hier allemaal nog offtopic.
Waar we het over hadden was arbeidsparticipatie van vluchtelingen. Wat mij betreft gaan deze zo snel mogelijk aan de slag (of als ze daar nog de leeftijd voor hebben naar school). Ook als ze hier nog geen formele status hebben. We huisvesten asielzoekers en statushouders daar waar de kans op werk groot is. We zorgen voor vaste opvangplekken zodat er zo weinig mogelijk verhuisd wordt etc. etc.
Maar dat is allemaal herhaling van zetten.
Dit topic heeft al bijna 7000 posts! En het blijft een herhaling van zetten.
Ik kan maar één conclusie trekken: een relatief kleine groep migranten (vergeleken met het aantal arbeidsmigranten zijn asielzoekers zwaar ondervertegenwoordigd) en daar weer een klein percentage van (relschoppende asielzoekers) zorgen voor onevenredig veel aandacht binnen onze westerse samenleving.
Wantrouwen en achterdocht vieren hoogtij, de groep asielzoekers als geheel wordt onder een vergrootglas gelegd, cijfers om te nuanceren worden uit zijn verband getrokken of genegeerd. Oplossingen voor de kortere of lange termijn worden terzijde geschoven.
Deze groep kan het op geen enkele manier goed doen, ze staan al bij aankomst met 7-0 achter en een grote groep westerse, welvarende mensen is er alles aan gelegen om te zorgen dat die achterstand minstens wordt verdubbeld.
Luchtpost
15-04-2025 om 21:30
Yumi schreef op 15-04-2025 om 18:50:
[..]
Dat klopt, maar dat weet toch iedereen?
Precies. Zoals iedereen ook weet dat een paar met 3 kinderen nog meer geld ontvangt. En ja, dan kan je ook een voorbeeld nemen van een ouder met twee kinderen. Maar de meeste asielzoekers hebben relatief veel kinderen en zijn relatief vaak alleenstaand (en ja, ook daar kan ik cijfers van aanleveren). Dus zó extreem was mijn voorbeeld inderdaad niet; ik noemde niet dat gezin met 13 (?) kinderen waarvoor men twee woningen samen heeft gevoegd.