Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 22:09:

[..]

We draaien in een cirkeltje, merk ik. Ik kan nu weer opschrijven hoe ik vind en ervaren heb hoe die integratie gaat in Nederland. Beroerd dus, vind ik.
En dan heb ik het zelfs over oudere pubers met een islamitische achtergrond die hier geboren zijn. Maar ik heb dat al meerdere keren opgeschreven. 10 jaar geleden gaf ik ook les aan deze pubers en toen ging het echt beter. Sinds een paar jaar gaat het steeds slechter met die integratie. Steeds strenger in de leer, willen bidden op een kleedje op de meest maffe tijden. ( iedereen weet dat dit provoceren is) steeds meer Nederlandse meisjes die zich terugtrekken op school omdat ze anders uitgescholden worden. Grote bek en constant de racisme kaart trekken. Iftar vieren, maar kerst wordt nu ineens het winterfeest genoemd. Dus nee, we houden steeds meer rekening met de islam en dat stopt niet.

We lijken inderdaad in en soort cirkel te zitten. Je benoemt wederom een probleem, maar geen oplossing. Waar het probleem volgens jou nou precies zit is me ook onduidelijk. De islam an sich lijkt me het niet, want 10 jaar geleden ging het beter schrijf je met moslim pubers en in dat AZC in jouw buurt met die 300 mensen, waar vast ook veel moslims zitten, gaat het veel beter dan in dat huis met die 40 jonge knullen. Dus wat precies maakt dan dat mensen gaan rellen? Niet hun afkomst of religie op zichzelf.

Je kunt nog tig keer opschrijven in hetzelfde cirkeltje dat jij ervaart dat er een probleem is, maar wat wil je ermee? Ik begrijp niet zo goed dat als ik met een voorstel kom van bijv een stricter regime voor jongens zoals jij beschrijft dat je daar totaal niet op in gaat, maar alleen maar weer opnieuw de problemen gaat beschrijven. Is dat dan het enige wat je wil, je frustratie uiten? 

Thora schreef op 07-04-2025 om 14:16:

[..]

Ik weet dat toen de eerste generatie kwam, de zogenaamde gastarbeiders, (en dat waren er nog niet zoveel), die mensen huizen kregen toegewezen midden tussen de Nederlanders. Gevolg: men ging kennis maken met de buren, had belangstelling voor elkaars gewoonten en accepteerden die van elkaar. Alles woonde in harmonie bij elkaar. Later toen er steeds meer mensen uit vooral Turkije en Marokko kwamen (geen gastarbeiders meer), werden deze mensen steeds meer bij elkaar in wijken gezet. Gevolg: integreren leek niet meer nodig. Ze hadden genoeg aan elkaar. Dit was het begin van het einde van de integratie.

Mijn ervaring is dat sinds de aanslag op de twintowers veel moslims veel feller zijn geworden. Collega's waar ik altijd een leuke band mee had gingen zich anders gedragen naar vrouwelijke collega's en werden steeds fanatieker in hun geloof. Voor gesprekken over de verschillende religies was geen ruimte meer. Ik heb zelfs het woord Christenhond eens voorbij horen komen en voor Joden had men helemaal geen goed woord meer over. En dit is in de loop der jaren alleen maar erger geworden. Niet speciaal met mijn collega's want we werken inmiddels allemaal ergens anders, maar wel onder de jongeren. Neem alleen al de Nederlandse jongens die ineens voor IS gaan vechten. En de zogenaamde IS bruiden.

Maar dit is wat ik heb ervaren. Anderen kunnen het heel anders zien.

Als je een echte minderheid bent is de drang om je aan te passen groot. Je moet wel, want je bent met veel minder. Nu in de grote steden de verhouding moslim/ westers steeds meer 50/50 wordt is die drang er niet. Dus kun je je eigen gebruiken steeds meer doordrukken. En als je dan in een land leeft die als de dood is om voor racist uitgemaakt te worden, is het niet zo moeilijk om je eigen gebruiken( die hier compleet achterhaald zijn) door te drukken.

Alice12 schreef op 07-04-2025 om 16:27:

[..]

Als je een echte minderheid bent is de drang om je aan te passen groot. Je moet wel, want je bent met veel minder. Nu in de grote steden de verhouding moslim/ westers steeds meer 50/50 wordt is die drang er niet. Dus kun je je eigen gebruiken steeds meer doordrukken. En als je dan in een land leeft die als de dood is om voor racist uitgemaakt te worden, is het niet zo moeilijk om je eigen gebruiken( die hier compleet achterhaald zijn) door te drukken.

Helemaal waar.

We kunnen elkaar na praten dat er inmiddels wel 50 procent moslims in onze steden woont, maar als je zoekt naar cijfers wordt dat niet echt ondersteund. In heel Nederland is het percentage 6 procent (cijfers over 2023, over 2024 is nog niet beschikbaar). https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82904NED?q=religieuze%20betrokkenheid

In Amsterdam was het percentage moslims in 2022 10 procent, tegenover 13 procent in 2012. De trend is daar dus dalend, niet stijgend.

https://onderzoek.amsterdam.nl/publicatie/de-staat-van-de-stad-amsterdam-xii-2022-2023
Verder blijft dit hier natuurlijk off-topic, aangezien het overgrote deel van de moslims hier in Nederland helemaal geen vluchtelingenachtergrond heeft.

Nee dat klopt, maar ik denk dat doordat de integratie de laatste jaren problemen oplevert, dat meer mensen negatief staan op meer nieuwkomers van buiten de EU. 

Het percentage mensen met een migratieachtergrond is in de 3 grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) boven de 50%. Het percentage moslims doet er voor mij eigenlijk niet toe. Bij veel mensen kun je aan de buitenkant niet zien welk geloof ze aanhangen, maar wel of ze een migratieachtergrond hebben. 

Ik denk dat veel mensen wellicht positiever tegenover asielzoekers zouden staan wanneer de integratie verbetert. 

Of de media hier nu wel/niet schuldig aan is, maar hoe vaak wordt niet Opsporing Verzicht genoemd en dat de daders vaak mensen met een migratieachtergrond zijn? En dit is slechts 1 voorbeeld. 

Ik vind dat hier heel apart nu dingen door elkaar gemixt en op één grote hoop gegooid worden. Moslims, mensen met een migratie-achtergrond, asielzoekers. Allemaal één pot nat? Volgens mij is de enige gemene deler dat het 'vreemden' zijn, mensen die 'niet zoals wij' zijn.

Miraval schreef op 07-04-2025 om 17:41:

Nee dat klopt, maar ik denk dat doordat de integratie de laatste jaren problemen oplevert, dat meer mensen negatief staan op meer nieuwkomers van buiten de EU.

Het percentage mensen met een migratieachtergrond is in de 3 grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) boven de 50%. Het percentage moslims doet er voor mij eigenlijk niet toe. Bij veel mensen kun je aan de buitenkant niet zien welk geloof ze aanhangen, maar wel of ze een migratieachtergrond hebben.

Ik denk dat veel mensen wellicht positiever tegenover asielzoekers zouden staan wanneer de integratie verbetert.

Of de media hier nu wel/niet schuldig aan is, maar hoe vaak wordt niet Opsporing Verzicht genoemd en dat de daders vaak mensen met een migratieachtergrond zijn? En dit is slechts 1 voorbeeld.

Maar ook al benoemen ze het niet, dan nog kan je het zien. Kijk alleen maar naar de Opsporingslijst. Daarnaast is het noodzaak als iemand wordt gezocht om te benoemen of ze wel/niet getint zijn.

Opsporingslijst | Opsporing Verzocht

Nicole123 schreef op 07-04-2025 om 18:16:

Ik vind dat hier heel apart nu dingen door elkaar gemixt en op één grote hoop gegooid worden. Moslims, mensen met een migratie-achtergrond, asielzoekers. Allemaal één pot nat? Volgens mij is de enige gemene deler dat het 'vreemden' zijn, mensen die 'niet zoals wij' zijn.

Nee, dat vind jij niet zo apart en snap je best. Mensen met een migratie achtergrond en asielzoekers zijn in de meeste gevallen moslim. Niet allemaal, maar het overgrote deel wel. 

ik denk dat wij mensen sowieso niet zo goed zijn in alles wat 'anders' is, al gauw voelen we ons bedreigd, vinden we hun denkbeelden en gewoontes  vreemd en wordt het in ons hoofd enorm opgeblazen, zodra we in aanraking komen met problemen die de samenleving raken. 

Al snel wordt achterdochtig gekeken naar datgene wat vreemd en anders is. Daar zal het wel aan liggen, terwijl je, als je cijfers ziet die daglichtlamp post, het om een relatief klein percentage gaat. Wij Nederlanders zijn nog altijd met veel, veel meer. 

We hebben een relatief lange periode van voorspoed en vrede meegemaakt, de meesten van ons weten niet beter. En nu verandert dat, we vinden het als mensen ook moelijk om er qua welvaart op achteruit te gaan en we vinden het moeilijk om kritisch naar ons eigen handelen te kijken. Dus zoeken we de oorzaken buiten onszelf. 

Zo werkt het menselijk brein: wat de boer niet kent dat eet hij niet, geen stap terug willen doen en geen zelfreflectie hebben, het ligt altijd aan een ander en zie daar: de voedingsbodem om een kleine groep vreemde mensen verantwoordelijk te houden voor alles wat er minder goed gaat, is ontstaan.

Daglichtlamp schreef op 07-04-2025 om 17:32:

We kunnen elkaar na praten dat er inmiddels wel 50 procent moslims in onze steden woont, maar als je zoekt naar cijfers wordt dat niet echt ondersteund. In heel Nederland is het percentage 6 procent (cijfers over 2023, over 2024 is nog niet beschikbaar). https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82904NED?q=religieuze%20betrokkenheid

In Amsterdam was het percentage moslims in 2022 10 procent, tegenover 13 procent in 2012. De trend is daar dus dalend, niet stijgend.

https://onderzoek.amsterdam.nl/publicatie/de-staat-van-de-stad-amsterdam-xii-2022-2023
Verder blijft dit hier natuurlijk off-topic, aangezien het overgrote deel van de moslims hier in Nederland helemaal geen vluchtelingenachtergrond heeft.

Veelzeggend inderdaad!

Alice12 schreef op 07-04-2025 om 18:38:

[..]

Nee, dat vind jij niet zo apart en snap je best. Mensen met een migratie achtergrond en asielzoekers zijn in de meeste gevallen moslim. Niet allemaal, maar het overgrote deel wel.

Dat is dus niet waar. De meeste mensen met een migratieachtergrond zijn juist geen moslim.

Nicole123 schreef op 07-04-2025 om 18:16:

Ik vind dat hier heel apart nu dingen door elkaar gemixt en op één grote hoop gegooid worden. Moslims, mensen met een migratie-achtergrond, asielzoekers. Allemaal één pot nat? Volgens mij is de enige gemene deler dat het 'vreemden' zijn, mensen die 'niet zoals wij' zijn.

Nou ja, waar ik meer op doel is dat wanneer er geen problemen waren qua integratie, de maatschappelijke steun voor asielzoekers groter zou zijn. Dat is mijn idee/gevoel erachter he? Dat is niet gestoeld op feiten.

En dan hangt het 1 wel samen met het ander. Namelijk dat "we" moeite hebben met integratie van mensen met een migratieachtergrond, wat asielzoekers in het gunstigste geval voor hen, uiteindelijk zullen worden. 

Alice12 schreef op 07-04-2025 om 18:38:

[..]

Heb je de feiten die Daglichtlamp hier post gelezen? Jij beweert dat in de grote steden inmiddels de verhouding westers/moslim 50/50 is, maar dat is niet waar. Je kunt mensen met een migratie-achtergrond, moslims en asielzoekers (want daar hadden we het over, de reden waarom sommige asielzoekers zich misdragen) niet op één hoop gooien, dat is niet allemaal hetzelfde en ook niet ongeveer of het overgrote deel. 

De feiten:

Van alle mensen met een migratie-achtergrond is ongeveer 30% moslim (gegevens CBS). Over de grote steden:

Er bestaan grote regionale verschillen in het percentage islamieten. De hoogste percentages worden waargenomen in de gebieden rond de grote steden. In Groot Amsterdam is 12,7 procent van de bevolking islamiet, in de agglomeratie ’s-Gravenhage 11 procent en in Groot-Rijnmond 9,9 procent. Op enige afstand volgen de Zaanstreek met 8,8 en Utrecht met 7 procent.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2004/18/grote-regionale-verschillen-in-het-percentage-islamieten#:~:text=De%20hoogste%20percentages%20worden%20waargenomen,en%20Utrecht%20met%207%20procent.

Dus door die grote steden te noemen ben je al aan het cherry picken door speficiek de plekken met de hoogste percentages te nemen. Vervolgens doe je alsof alle mensen met een migratie-achtergrond moslim zijn, waarmee je het cijfer in de grote steden 4 tot 5 keer groter maakt dan dat het is. 

Het percentage moslims in Nederland is 5%. Als jij doet alsof het 50/50 is is dat dus een overdrijving van jouw kant van een factor 10. Het is dus een onware eigen aanname van je dat asielzoekers zich zouden misdragen omdat er nu net zoveel mensen moslim zouden zijn als mensen met westerse denkbeelden.  

Miraval schreef op 07-04-2025 om 20:50:

[..]

Nou ja, waar ik meer op doel is dat wanneer er geen problemen waren qua integratie, de maatschappelijke steun voor asielzoekers groter zou zijn. Dat is mijn idee/gevoel erachter he? Dat is niet gestoeld op feiten.

En dan hangt het 1 wel samen met het ander. Namelijk dat "we" moeite hebben met integratie van mensen met een migratieachtergrond, wat asielzoekers in het gunstigste geval voor hen, uiteindelijk zullen worden.

Het ging om de stelling van Alice, dat sommige asielzoekers zich zouden misdragen omdat ze nu de verhouding moslim/westers 50/50 zou zijn zich zodanig sterk voelen staan dat ze hun mening wel even doordrukken. Maar de verhouding is geen 50/50, de daadwerkelijke verhouding is 5/95. Alice komt op die 50/50 door even voor het gemak alle mensen met een migratie-achtergrond tot moslim te bombarderen. Misschien moeten we wat meer kijken naar feiten en wat minder naar gevoel. Afgaan op gevoel en daar eigen 'feiten' bij verzinnen leidt tot vreemdelingenhaat.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-04-2025 om 15:58:

[..]

En ze krijgen er nog voor betaald ook.

Werkzaamheden in asielzoekerscentrum (azc)

Asielzoekers kunnen ook werkzaamheden verrichten in het asielzoekerscentrum (azc). Bijvoorbeeld schoonmaken en helpen bij onderhoud van de gebouwen of de tuin. Dat kan maximaal 25 uur per week. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De asielzoeker ontvangt hiervoor een kleine vergoeding: € 0,56 tot € 1,10 per uur met een maximum van € 14 per week. Lijkt mij een prima activiteit als je niet buiten het azc kan/wil werken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/mogen-asielzoekers-werken#

ik vind dit dus echt belachelijk. het is toch geen 13 jarige puber die je met een frikadel of 5 euro over moet halen zijn kamer op te ruimen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.