Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Broadway
07-04-2025 om 09:30
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:27:
Ik denk dat veel Nederlanders zich zeer bevoorrecht voelen, neemt niet weg dat asielzoekers zich hier te gedragen hebben. En dat het niet onder de tafel geveegd moet worden met: ze hebben niks te doen, ze mogen niet werken. Daar reageerde ik op en vervolgens wordt er van alles bijgehaald.
Ik denk dat veel asielzoekers zich prima gedragen, ik vind het fijn dat we mensen opvangen die in hun thuisland vermoord zouden worden.
Maar zoals in Maarheeze gebeurt en dan het getut en gepolder, dat ben ik enorm beu. Ik wil die lui bij Schiphol in detentie, geen mogelijkheid meer voor een asielaanvraag en zodra het kan, uitzetten.
+100
Fleurtje_5
07-04-2025 om 09:40
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 20:01:
Net schreef je over een kleinere locatie en meer activiteiten. Dat dat de oplossing was. En daar reageerde ik op. In het grote AZC is er ook wel eens wat, maar ik woon daar verder vandaan en dus krijg daar niet alles van mee. Bij die jongens was het geloof ik dat de een een Soenniet was en de ander een Sjiiet ( of zoiets)
Er is ook een keer een Afghaanse knul uit het huis gehaald. Ze vonden hem “ homotrekjes” hebben. Die is onder politiebegeleiding het huis uit gehaald. In de zomer is het ook heel gezellig voor meisjes om langs dat huis te fietsen.
Er zijn er ook een paar in hongerstaking geweest omdat ze de “ Hollandse” keuken niet oké vonden.
Vreselijk weer dat geklaag over het eten.
Jaren geleden, ik erger me daar nog steeds aan, was er zelfs een forumster op het Lib*lleforum die vond dat de koelkasten/voeding in onze ziekenhuizen niet goed waren voor moslims. Het eten en de koelkasten waren volgens haar niet halal, want 'zij had er even gewerkt en kon het weten', want zij had broodjes kaas en broodjes ham gesmeerd op dezelfde broodplank met het zelfde mes uit het zelfde boterkuipje.
Terwijl ze daarvoor op het forum vertelde dat ze rekening hield met de vriendjes van haar zoon als die kwamen spelen en mee aten, dan zorgde ze ervoor dat er twee kuipjes boter op tafel stonden.
Ik zei dat niet het ziekenhuis in de fout was gegaan maar ZIJZELF door zich NIET aan de HACCP-regels in het ziekenhuis te houden. Die regels zijn keigoed. Dan had ze geweten dat zijzelf voor een schone broodplank had moeten zorgen en een schoon mes, want anders bestaat de kans op kruisbesmetting. Aangezien in een ziekenhuis mensen met verminderde weerstand verblijven had zij daar op moeten letten. Net zoveel (nee nog veel meer) zoals ze deed als bij de jonge gezonde kinderen die bij haar thuis kwamen spelen.
Fleurtje_5
07-04-2025 om 09:56
Nog zoiets. Asielzoekers die misschien gevlucht zijn voor oorlog en geweld gaan dan hier in hongerstaking vanwege het eten.
Ik heb vaak gehoord over het voedsel dat Nederlanders aten tijdens de WOII. Iets met tulpenbollen:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/woedende-reacties-na-hongerstaking-asielzoekers-om-eten-dit-is-ook-voor-veel-nederlanders-een-luxe~a87c1480/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 12-01-23 De vluchtelingen in het hotel zijn boos over het eten, en zijn in hongerstaking gegaan
Chiquita
07-04-2025 om 10:12
Fleurtje_5 schreef op 07-04-2025 om 09:56:
Nog zoiets. Asielzoekers die misschien gevlucht zijn voor oorlog en geweld gaan dan hier in hongerstaking vanwege het eten.
Ik heb vaak gehoord over het voedsel dat Nederlanders aten tijdens de WOII. Iets met tulpenbollen:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/woedende-reacties-na-hongerstaking-asielzoekers-om-eten-dit-is-ook-voor-veel-nederlanders-een-luxe~a87c1480/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 12-01-23 De vluchtelingen in het hotel zijn boos over het eten, en zijn in hongerstaking gegaan
Bij binnenkomst mss meteen NL-regels/normen vaststellen. De mannen zelf laten koken en schoonmaken. zijn daarvoor geen vrijwilligers meer nodig (die blijkbaar nogal eens geschoffeerd worden) en leren ze meteen redelijk mee op te draaien voor een 'huishouden' zoals vele vrouwen op dit forum ook van hun partners verwachten
Thora
07-04-2025 om 10:28
Fleurtje_5 schreef op 07-04-2025 om 09:40:
[..]
Vreselijk weer dat geklaag over het eten.
Jaren geleden, ik erger me daar nog steeds aan, was er zelfs een forumster op het Lib*lleforum die vond dat de koelkasten/voeding in onze ziekenhuizen niet goed waren voor moslims. Het eten en de koelkasten waren volgens haar niet halal, want 'zij had er even gewerkt en kon het weten', want zij had broodjes kaas en broodjes ham gesmeerd op dezelfde broodplank met het zelfde mes uit het zelfde boterkuipje.
Terwijl ze daarvoor op het forum vertelde dat ze rekening hield met de vriendjes van haar zoon als die kwamen spelen en mee aten, dan zorgde ze ervoor dat er twee kuipjes boter op tafel stonden.
Ik zei dat niet het ziekenhuis in de fout was gegaan maar ZIJZELF door zich NIET aan de HACCP-regels in het ziekenhuis te houden. Die regels zijn keigoed. Dan had ze geweten dat zijzelf voor een schone broodplank had moeten zorgen en een schoon mes, want anders bestaat de kans op kruisbesmetting. Aangezien in een ziekenhuis mensen met verminderde weerstand verblijven had zij daar op moeten letten. Net zoveel (nee nog veel meer) zoals ze deed als bij de jonge gezonde kinderen die bij haar thuis kwamen spelen.
Maar dit is wel de tendens in Nederland. Kijk alleen maar hoe we een maand lang zijn doodgegooid met de Ramadan. En als ze in die centra hier al aan tegemoet gaan komen zullen deze mensen zich nooit aanpassen. En dat eten is niet eens het probleem. Het gaat hier om een groot aantal mannen met een compleet andere kijk op vrouwen dan dat wij gewend zijn. En dat vind ik doodeng en gevaarlijk.
Yumi
07-04-2025 om 10:38
Broadway schreef op 07-04-2025 om 09:11:
[..]
ik heb geen vooroordelen. ik ken best wat mensen die daar wonen en ik schat ze in dat de meesten daarvan dit niet grappig gaan vinden. en dan kunnen we iedereen op één hoop gooien, maar charles die chirurg is in het radboud heeft meer slagkracht als hij tegen wil werken dan gerard uit de sociale huur.
het AZC in hengstdal bestaat al zolang ik mij kan heugen. geen idee of het nog bestaat, maar toen ik daar naar school ging was het er al en dat is even geleden en dus onderdeel van de omgeving daar.
Het AZC in hengstdal bestaat nog steeds.
Ik ken best wat mensen die in zo'n mooie villa wonen, niet in die buurt maar in een andere wijk van Nijmegen, het boeit ze totaal niet of en waar er een AZC komt. Je hebt gelijk dat Charles vh Radboud meer invloed heeft, maar als hij die wil gebruiken zal het lastig worden aangezien de Gemeente iedereen buiten spel heeft gezet.
Nijmegen vormt een uitzondering. Daar wordt een pand met een maatschappelijke bestemming, een voormalig woonzorgcentrum, verbouwd tot azc voor driehonderd vluchtelingen. Omdat de bestemming van het gebouw niet verandert, is bezwaar tegen de locatie niet mogelijk en inspraak ook niet, stelt de gemeente. Het doorkruist de strategie van PVV en FvD: er is in Nijmegen geen informatieavond om hun volgers naartoe te sturen.
Rits van hevige protesten tegen azc’s, en die lijken nog te werken ook | de Volkskrant
Miraval
07-04-2025 om 10:51
Ik denk dat het onderliggende "probleem " met asielzoekers eigenlijk het gebrek aan integratie in zijn algemeenheid betreft voor velen.
Alice12
07-04-2025 om 11:35
Ons toverwoord blijft integratie, maar deze 2 culturen liggen zo enorm ver uit elkaar. Uitzonderingen daargelaten, die integratie gaat never de nooit lukken. Net zoals westerlingen nooit helemaal geïntegreerd zullen zijn met de Islamcultuur. Het werkt gewoon niet. En we doen hier in het westen ontzettend ons best. We blijven ons aanpassen en we blijven dingen vergoelijken, maar ik maak mij enorm zorgen. Zorgen om bv. vrouwenrechten en homorechten. Ik denk dat je je pas zorgen maakt als je jaren ervaring hebt opgebouwd en teveel gezien en gehoord hebt.
Miraval
07-04-2025 om 11:56
Alice12 schreef op 07-04-2025 om 11:35:
Ons toverwoord blijft integratie, maar deze 2 culturen liggen zo enorm ver uit elkaar. Uitzonderingen daargelaten, die integratie gaat never de nooit lukken. Net zoals westerlingen nooit helemaal geïntegreerd zullen zijn met de Islamcultuur. Het werkt gewoon niet. En we doen hier in het westen ontzettend ons best. We blijven ons aanpassen en we blijven dingen vergoelijken, maar ik maak mij enorm zorgen. Zorgen om bv. vrouwenrechten en homorechten. Ik denk dat je je pas zorgen maakt als je jaren ervaring hebt opgebouwd en teveel gezien en gehoord hebt.
Nou ja zo sceptisch sta ik er niet tegenover. Ik deel wel de mening dat het op dit moment niet goed gaat, terwijl het voorheen wel goed is gegaan. De vraag is wat is er veranderd in die pakweg 40 jaar, of ging het toen niet zo goed als ik dacht?
Toen ik naar de middelbare school ging kwam ik voor het eerst in contact met mensen van een andere cultuur en een migratieachtergrond. Daar vond ik destijds niks van, ik had er geen (voor)oordeel over. En die leerlingen waren ook gewoon "hetzelfde" als ons zeg maar. Praatten bijna allemaal netjes Nederlands, hoofddoekjes droegen ze bijna niet slechts een enkeling (misschien omdat het een katholieke school was?). Iedereen ging met iedereen om, en ruzies waren er niet vanwege cultuur maar gewoon de normale tienerruzies. Er waren groepjes natuurlijk maar niet op basis van cultuur/etniciteit.
Dat is nu wel anders heb ik het idee. En zonder daarmee een oordeel te vellen, heb ik het idee dat de 2e en 3e generatie migratieachtergrond meer waarde hechten aan hun thuiscultuur dan aan de Nederlandse cultuur. Meer waarde hechten aan hun land van herkomst van hun ouders en zich daar veel meer mee identificeren dan met Nederland. Ook al zijn ze hier geboren.
Het lijkt voor mij alsof die 1e generatie veel beter integreerde terwijl die juist vanuit hun thuisland hierheen kwamen en daar ook echt geleefd hebben. Ik vraag me af hoe dat is gekomen en waarom velen zich geen Nederlander voelen maar Marokkaans/Turks bijvoorbeeld.
Fleurtje_5
07-04-2025 om 12:45
Alice12 schreef op 07-04-2025 om 11:35:
Precies dit.
Ik kan er niet uitgebreid over schrijven, het is ook al wat jaartjes geleden, maar tjonge jonge jonge, toen aan mij en aan mijn vrouwelijke collega's werd gevraagd om een aanpassing te vermelden in ons cursusboek 'omdat wij vrouw waren', heb ik gezegd 'dat doe ik niet, want in Nederland doen we niet aan discriminatie, we maken dus ook nu geen onderscheid'. Wat ik toen te horen kreeg is bijna niet te geloven. Alsof ik een poging tot moord had begaan. Uiteindelijk kon men het aan het eind van die flinke discussie dan toch begrijpen, en hoefde ik de aanpassing niet in het boek te schrijven. Maar als ik mijn mond had gehouden hadden al die dames braaf die aanpassing opgeschreven en uitgevoerd als het er op aan kwam.
Broadway
07-04-2025 om 13:15
Miraval schreef op 07-04-2025 om 11:56:
[..]
Nou ja zo sceptisch sta ik er niet tegenover. Ik deel wel de mening dat het op dit moment niet goed gaat, terwijl het voorheen wel goed is gegaan. De vraag is wat is er veranderd in die pakweg 40 jaar, of ging het toen niet zo goed als ik dacht?
Toen ik naar de middelbare school ging kwam ik voor het eerst in contact met mensen van een andere cultuur en een migratieachtergrond. Daar vond ik destijds niks van, ik had er geen (voor)oordeel over. En die leerlingen waren ook gewoon "hetzelfde" als ons zeg maar. Praatten bijna allemaal netjes Nederlands, hoofddoekjes droegen ze bijna niet slechts een enkeling (misschien omdat het een katholieke school was?). Iedereen ging met iedereen om, en ruzies waren er niet vanwege cultuur maar gewoon de normale tienerruzies. Er waren groepjes natuurlijk maar niet op basis van cultuur/etniciteit.
Dat is nu wel anders heb ik het idee. En zonder daarmee een oordeel te vellen, heb ik het idee dat de 2e en 3e generatie migratieachtergrond meer waarde hechten aan hun thuiscultuur dan aan de Nederlandse cultuur. Meer waarde hechten aan hun land van herkomst van hun ouders en zich daar veel meer mee identificeren dan met Nederland. Ook al zijn ze hier geboren.
Het lijkt voor mij alsof die 1e generatie veel beter integreerde terwijl die juist vanuit hun thuisland hierheen kwamen en daar ook echt geleefd hebben. Ik vraag me af hoe dat is gekomen en waarom velen zich geen Nederlander voelen maar Marokkaans/Turks bijvoorbeeld.
is het niet dat "wij" de Nederlandse/Westerse waarden veel meer bewaakten dan nu?
mijn ervaring is net als van jou dat het vroeger veel minder/geen probleem was. De enige reden om te praten over de afkomst van jamila was als het over bijvoorbeeld eten ging, maar zelfs daar wisten ze weinig van want ze waren allemaal hier geboren.
We vonden het handig die hoofddoeken, want die meiden konden verdorie met koptelefoontjes onder die doeken muziek luisteren tijdens de les!
en áls er al eens iemand een racistische opmerking maakte óf de racismekaart werd onterecht getrokken dan was, in mijn herinnering, élke leraar zonder uitzondering daar meteen bij om iedereen en zijn moeder op niet mis te verstane wijze uit te leggen hoe wij met elkaar omgaan. alle kanten op, je gedraagt je, punt.
Is het niet een algemene deler van de laatste 20 jaar ofzo dat we over de hele breedte elkaars vrienden willen zijn ipv opvoeder/gezagsdrager/leraar of welke hiërarchie dan ook? Minder houvast waardoor mensen meer in hun eigen wereldje duiken? religie, wappie... overal?
Thora
07-04-2025 om 14:16
Miraval schreef op 07-04-2025 om 11:56:
[..]
Ik weet dat toen de eerste generatie kwam, de zogenaamde gastarbeiders, (en dat waren er nog niet zoveel), die mensen huizen kregen toegewezen midden tussen de Nederlanders. Gevolg: men ging kennis maken met de buren, had belangstelling voor elkaars gewoonten en accepteerden die van elkaar. Alles woonde in harmonie bij elkaar. Later toen er steeds meer mensen uit vooral Turkije en Marokko kwamen (geen gastarbeiders meer), werden deze mensen steeds meer bij elkaar in wijken gezet. Gevolg: integreren leek niet meer nodig. Ze hadden genoeg aan elkaar. Dit was het begin van het einde van de integratie.
Mijn ervaring is dat sinds de aanslag op de twintowers veel moslims veel feller zijn geworden. Collega's waar ik altijd een leuke band mee had gingen zich anders gedragen naar vrouwelijke collega's en werden steeds fanatieker in hun geloof. Voor gesprekken over de verschillende religies was geen ruimte meer. Ik heb zelfs het woord Christenhond eens voorbij horen komen en voor Joden had men helemaal geen goed woord meer over. En dit is in de loop der jaren alleen maar erger geworden. Niet speciaal met mijn collega's want we werken inmiddels allemaal ergens anders, maar wel onder de jongeren. Neem alleen al de Nederlandse jongens die ineens voor IS gaan vechten. En de zogenaamde IS bruiden.
Maar dit is wat ik heb ervaren. Anderen kunnen het heel anders zien.
Broadway
07-04-2025 om 14:51
"Wij" snappen dat ook allemaal helemaal niet want op een paar mensen na is geloof hier helemaal niet zo belangrijk. Je gaat naar de kerk of niet en dat is in beide gevallen helemaal ok. Dat mensen hun hele ziel, zaligheid én identiteit uit die religie halen is zelfs in de bible belt niet meer de standaard, dus we weten volgens mij ook helemaal niet hoe we daarmee om moeten gaan. Daardoor begrijpen we elkaar zo slecht soms.
"we" is algemeen bedoeld.
Gebruikersnaaminvullen
07-04-2025 om 15:58
Broadway schreef op 07-04-2025 om 09:22:
[..]
ik snap wat je zegt en je hebt ook gewoon gelijk, maar we vangen toch niet alleen mensen op die verstandelijk beperkt zijn of wel?
als ik die beelden zie van smerige voorzieningen en hoor van zaken zoals jij nu aangeeft dan vraag ik mij serieus af waarom deze mensen zelf niet aanpakken. ze zijn op de vlucht, ten dele getraumatiseerd, maar dat maakt niet dat de grote meerderheid graag alleen op zijn gat zit en in de stront van een ander zit toch? Als het om een kleine minderheid ging zou het er niet zo uitzien
En ze krijgen er nog voor betaald ook.
Werkzaamheden in asielzoekerscentrum (azc)
Asielzoekers kunnen ook werkzaamheden verrichten in het asielzoekerscentrum (azc). Bijvoorbeeld schoonmaken en helpen bij onderhoud van de gebouwen of de tuin. Dat kan maximaal 25 uur per week. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De asielzoeker ontvangt hiervoor een kleine vergoeding: € 0,56 tot € 1,10 per uur met een maximum van € 14 per week. Lijkt mij een prima activiteit als je niet buiten het azc kan/wil werken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/mogen-asielzoekers-werken#
Fleurtje_5
07-04-2025 om 16:05
Broadway schreef op 07-04-2025 om 14:51:
"Wij" snappen dat ook allemaal helemaal niet want op een paar mensen na is geloof hier helemaal niet zo belangrijk. Je gaat naar de kerk of niet en dat is in beide gevallen helemaal ok. Dat mensen hun hele ziel, zaligheid én identiteit uit die religie halen is zelfs in de bible belt niet meer de standaard, dus we weten volgens mij ook helemaal niet hoe we daarmee om moeten gaan. Daardoor begrijpen we elkaar zo slecht soms.
"we" is algemeen bedoeld.
Zelfs mensen die niets hebben met geloof kan men respecteren. Voor hen is ongeloof belangrijker dan geloof.
Ik zeg tegen niemand dat ze naar de kerk moeten, of dat ze een kaarsje moeten aansteken of een gebed voor de maaltijd moeten doen, want als ze dat niet uit zich zelf doen zit het geloof er niet.
Ik vind hen evengoed geen zondaar als ze geen gebedje opzeggen voor de maaltijd. Ik geloof ook dat menig ongelovige een heel goed mens is, misschien wel een beter mens dan menig gelovige.
Jou woorden: "dus we weten volgens mij ook helemaal niet hoe we daarmee om moeten gaan" storen me. Ik kan respect hebben voor gelovigen maar ook voor ongelovigen, daarvoor hoef ik helemaal niet met andere geloven om te gaan, en al helemaal niet als het wederzijds verre van respectvol is. Als iemand aan ramadan doet, prima, maar dat is tevens ook privé. Net zoals mijn 40 dagen vastentijd privé is. Ik kan er respect voor hebben, maar ik ga niet mijn broodtrommel verstoppen omdat de moslim/moslimma pas na zonsondergang gaat eten (en dit dan ook uitgebreid doet).