Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Broadway
08-04-2025 om 07:54
Fleurtje_5 schreef op 07-04-2025 om 16:05:
[..]
Zelfs mensen die niets hebben met geloof kan men respecteren. Voor hen is ongeloof belangrijker dan geloof.
Ik zeg tegen niemand dat ze naar de kerk moeten, of dat ze een kaarsje moeten aansteken of een gebed voor de maaltijd moeten doen, want als ze dat niet uit zich zelf doen zit het geloof er niet.
Ik vind hen evengoed geen zondaar als ze geen gebedje opzeggen voor de maaltijd. Ik geloof ook dat menig ongelovige een heel goed mens is, misschien wel een beter mens dan menig gelovige.
Jou woorden: "dus we weten volgens mij ook helemaal niet hoe we daarmee om moeten gaan" storen me. Ik kan respect hebben voor gelovigen maar ook voor ongelovigen, daarvoor hoef ik helemaal niet met andere geloven om te gaan, en al helemaal niet als het wederzijds verre van respectvol is. Als iemand aan ramadan doet, prima, maar dat is tevens ook privé. Net zoals mijn 40 dagen vastentijd privé is. Ik kan er respect voor hebben, maar ik ga niet mijn broodtrommel verstoppen omdat de moslim/moslimma pas na zonsondergang gaat eten (en dit dan ook uitgebreid doet).
je begrijpt mij niet en dat is ok. we zijn het op dit punt wel eens volgens mij namelijk dus het stoort je verkeerd
wat ik bedoel te zeggen is dat we geen idee hebben hoe we met mensen om moeten gaan die zo streng in de leer zijn en die dus NIET respectvol met anderen omgaan waardoor het de kans krijgt te groeien omdat wij nog als een hert in de koplampen aan het kijken zijn wat er allemaal gebeurt.
Thora
08-04-2025 om 10:54
Nicole123 schreef op 07-04-2025 om 16:26:
[..]
We lijken inderdaad in en soort cirkel te zitten. Je benoemt wederom een probleem, maar geen oplossing. Waar het probleem volgens jou nou precies zit is me ook onduidelijk. De islam an sich lijkt me het niet, want 10 jaar geleden ging het beter schrijf je met moslim pubers en in dat AZC in jouw buurt met die 300 mensen, waar vast ook veel moslims zitten, gaat het veel beter dan in dat huis met die 40 jonge knullen. Dus wat precies maakt dan dat mensen gaan rellen? Niet hun afkomst of religie op zichzelf.
Je kunt nog tig keer opschrijven in hetzelfde cirkeltje dat jij ervaart dat er een probleem is, maar wat wil je ermee? Ik begrijp niet zo goed dat als ik met een voorstel kom van bijv een stricter regime voor jongens zoals jij beschrijft dat je daar totaal niet op in gaat, maar alleen maar weer opnieuw de problemen gaat beschrijven. Is dat dan het enige wat je wil, je frustratie uiten?
Waarom moet ze perse met een oplossing komen. We zitten hier op een discussieforum, niet in het kabinet of de gemeenteraad. Ik weet wel een oplossing. Moslims zijn momenteel een soort beschermde diersoort. Kritiek mag niet. Kerst mag niet maar de Ramadan wordt je een maand lang door de strot geduwd. Geven moslimjongeren overlast en je geeft dit aan bij de politie kun je een berisping wegens discriminatie verwachten (bron: Mr Visser wordt u al geholpen). En dat dat geval staat niet op zichzelf. Bij de antisemitische rellen met die voetbalwedstrijd van destijds mag er vooral niet genoemd worden dat het voornamelijk moslims waren. Een bidkamertje creëren in plaats van een stilteruimte. Pasen dat ineens Lentefeest moet heten want stel je toch eens voor.........
Het wordt hoog tijd dat Gelijke Monniken, Gelijke Kappen gaat gelden in dit Animalfarmland. Om maar een Christelijk spreekwoord te gebruiken.
Luchtpost
08-04-2025 om 11:04
Alice12 schreef op 07-04-2025 om 18:38:
[..]
Nee, dat vind jij niet zo apart en snap je best. Mensen met een migratie achtergrond en asielzoekers zijn in de meeste gevallen moslim. Niet allemaal, maar het overgrote deel wel.
Je hebt gelijk. Men probeert hier nu te downplayen door ineens over percentages moslims te gaan praten en dat het 'dus' allemaal wel mee zou vallen. Maar dan zeg Ik een keer "niet iedereen over één kam scheren". Want er zijn ook zat moslims die alles wat men hun geloof te maken heeft achter hun voordeur houden.
Mensen met een westerse migratieachtergrond vormen ook minder vaak een probleem; die zetten zich niet af tegen de westerse cultuur en die hebben vaak een behoorlijke arbeidsparticipatie en een met NL vergelijkbare mate van uitkeringsafhankelijkheid.
Veruit de grootste problemen komen voort uit de veel te snelle groei van nieuwkomers met een niet westerse migratieachtergrond.
Maar volgens de EU moet NL groeien naar 25 miljoen inwoners. Voor 2025 staan er in de prognose (man + vrouw) opgenomen: 314.234 immigratie en 209.487 emigratie (dus saldo 104.747).
Tot 2070 staan er jaarlijks plm. 310.000 immigranten gepland, ruim 6.000 per WEEK dus. En elk jaar zijn er ook plm. 9.000 immigranten bij die bij aankomst in NL al 60 jaar of ouder zijn. Dus "we" moeten langer doorwerken, want "we" zijn met zoveel ouderen.
De de overheid is 'ziende blind en horende doof' en legt alle "schuld" neer bij de autochtone inwoners. Die zijn het zat en keren zich af. Na overigens wel degelijk veel goeds gedaan te hebben. Maar alle inspanningen worden vaak juist door het beleid van de overheid teniet gedaan: als je in je eigen huis logees hebt die zich misdragen zal je hen proberen te corrigeren en als dat niet werkt dan is 'daar het gat van de deur'. Corrigeren wordt vertaald als discriminatie dus daar houdt men mee op. De NL bevolking corrigeert alleen nog de eigen' kinderen. En ja, dan worden de verschillen (en daarmee de problemen) steeds groter. Iets met zachte heelmeesters...
Gebruikersnaaminvullen
08-04-2025 om 11:14
Thora schreef op 08-04-2025 om 10:54:
[..]
Waarom moet ze perse met een oplossing komen. We zitten hier op een discussieforum, niet in het kabinet of de gemeenteraad. Ik weet wel een oplossing. Moslims zijn momenteel een soort beschermde diersoort. Kritiek mag niet. Kerst mag niet maar de Ramadan wordt je een maand lang door de strot geduwd. Geven moslimjongeren overlast en je geeft dit aan bij de politie kun je een berisping wegens discriminatie verwachten (bron: Mr Visser wordt u al geholpen). En dat dat geval staat niet op zichzelf. Bij de antisemitische rellen met die voetbalwedstrijd van destijds mag er vooral niet genoemd worden dat het voornamelijk moslims waren. Een bidkamertje creëren in plaats van een stilteruimte. Pasen dat ineens Lentefeest moet heten want stel je toch eens voor.........
Het wordt hoog tijd dat Gelijke Monniken, Gelijke Kappen gaat gelden in dit Animalfarmland. Om maar een Christelijk spreekwoord te gebruiken.
Consument - "Mijn pakket is kwijtgeraakt"
Bedrijf - "Wat vervelend voor u, welke oplossing heeft u hiervoor?"
Als je voor ieder probleem veroorzaakt door anderen een oplossing moet zoeken kun je wel aan de gang blijven. Laat de mensen die (mede)verantwoordelijk het maar oplossen.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 11:44
Luchtpost schreef op 08-04-2025 om 11:04:
[..]
Je hebt gelijk. Men probeert hier nu te downplayen door ineens over percentages moslims te gaan praten en dat het 'dus' allemaal wel mee zou vallen.
We praten over percentages omdat gedaan wordt alsof in onze steden 50 procent moslims zou wonen. Dat is gewoon niet waar.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 11:48
Luchtpost schreef op 08-04-2025 om 11:04:
[..]
Voor 2025 staan er in de prognose (man + vrouw) opgenomen: 314.234 immigratie en 209.487 emigratie (dus saldo 104.747).
Tot 2070 staan er jaarlijks plm. 310.000 immigranten gepland, ruim 6.000 per WEEK dus.
Een prognose is niet hetzelfde als een planning. Een prognose is wat er verwacht wordt, het is niet hetzelfde als gewenst. Ik heb geprobeerd om de discussie over migratiebeleid (wat veel breder is dan de problemen die omwoners hebben met AZC's in hun omgeving) te verplaatsen naar een ander draadje, dat is mislukt. Dus ik probeer het hier nog maar een keer. De overheid moet beleid maken, wat de overheid nu doet is keer op keer opnieuw advies vragen. In plaats van de al gegeven adviezen ook een keer uitvoeren.
Lubach had daar een interessante uitzending over vorige week. https://www.rtl.nl/lubach/video/4339e613-cfe6-46f1-8ecd-cce47f579e5d/arbeidsmigranten-in-nederland
Daglichtlamp
08-04-2025 om 12:08
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-04-2025 om 15:58:
[..]
En ze krijgen er nog voor betaald ook.
Werkzaamheden in asielzoekerscentrum (azc)Asielzoekers kunnen ook werkzaamheden verrichten in het asielzoekerscentrum (azc). Bijvoorbeeld schoonmaken en helpen bij onderhoud van de gebouwen of de tuin. Dat kan maximaal 25 uur per week. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De asielzoeker ontvangt hiervoor een kleine vergoeding: € 0,56 tot € 1,10 per uur met een maximum van € 14 per week. Lijkt mij een prima activiteit als je niet buiten het azc kan/wil werken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/mogen-asielzoekers-werken#
Ook dat kan niet overal. In sommige van die commercieel gehuurde locaties is 1 van de voorwaarden dat er ook personeel geleverd wordt, dan kan de commerciële partij dubbel winst maken. De SP heeft daar vorig jaar al Kamervragen over gesteld. Dan komen er dus arbeidsmigranten om te werken in AZC's in plaats van dat aan asielzoekers gevraagd wordt om dat werk te doen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2024Z19009&did=2025D00113
Op de asielboten komen twee migratiedossiers op een vreselijke manier samen. Aan de ene kant de door de politiek zelf gecreëerde opvangcrisis, die maakt dat reguliere opvangplekken de laatste jaren zijn afgestoten en er jaar na jaar halsoverkop gezocht moet worden naar noodopvang. Die plekken zijn duurder dan reguliere opvangplekken – de kosten voor de asielopvang stegen daardoor van 765 miljoen euro in 2021 tot 2,7 miljard vorig jaar – en ze hebben een lager kwaliteits- en voorzieningenniveau, constateerde de Algemene Rekenkamer vorig jaar. En het is geen incidenteel probleem. De afgelopen 23 jaar schatte het COA de kosten voor de opvang van asielzoekers maar liefst 21 keer te laag in, waardoor noodopvang nodig was, aldus de Rekenkamer.
En aan de andere kant staat de uitbuiting van arbeidsmigranten, een probleem dat ook al vele jaren bekend is en maar niet opgelost wordt. Ondernemers huren migranten in, buiten ze uit, bieden ze slechte huisvesting in vakantieparken of op schepen en gaan er zelf met de winsten vandoor. Toezicht door de Arbeidsinspectie is er nauwelijks, de pakkans daardoor klein. De stapel rapporten en voornemens in Den Haag om dit probleem aan te pakken is inmiddels meters hoog, in de praktijk verandert er nauwelijks iets. De serie artikelen over arbeidsmigratie die NRC deze weken publiceert spreekt wat dat betreft boekdelen.
Wat de situatie op de asielboten extra schrijnend maakt, is dat de overheid hier dubbel in de fout is gegaan. Willens en wetens te lage aantallen asielzoekers ramen dwingt het COA tot het vinden van noodopvang. En onvoldoende strenge afspraken willen maken met louche ondernemers die de noodopvang bestieren, werkt uitbuiting van arbeidsmigranten in de hand. Het meest cynische van alles is dat er twee uiterst kwetsbare groepen mensen de dupe zijn van dit falen. Deze manier van omgaan met mensen is Nederland onwaardig.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 12:22
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-04-2025 om 12:18:
Dan gaan ze werken op locaties waar het wel kan.
Laten we nu niet net doen alsof asielzoekers enige invloed hebben op de plek waar ze gehuisvest worden, of wanneer er eindelijk tijd is om hun in te schrijven in de basisregistratiepersonen zodat ze op een andere plek kunnen werken of vrijwilligerswerk kunnen doen. Bovendien mag werken sowieso pas vanaf een half jaar nadat hun asielprocedure is begonnen.
Nicole123
08-04-2025 om 12:52
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-04-2025 om 12:18:
Dan gaan ze werken op locaties waar het wel kan.
Goed idee, als men asielzoekers toestaat en faciliteert (bijv met een niet steeds wisselende woonplek) om meteen te mogen werken.
Nicole123
08-04-2025 om 13:05
Thora schreef op 08-04-2025 om 10:54:
[..]
Waarom moet ze perse met een oplossing komen. We zitten hier op een discussieforum, niet in het kabinet of de gemeenteraad. Ik weet wel een oplossing. Moslims zijn momenteel een soort beschermde diersoort. Kritiek mag niet. Kerst mag niet maar de Ramadan wordt je een maand lang door de strot geduwd.
Kritiek hebben en klagen over hoe het geregeld is kan, maar dan is het handig als iemand ook zegt hoe het anders zou moeten, toch? Ik kom hier zelf met ideeën voor oplossingen, maar zelfs (of juist?) als ik met dingen als een PBL kom wordt dat voornamelijk genegeerd of weggewoven. Dan is het logisch toch als ik vraag wat ze dan voor andere oplossing zou voorstellen?
En een beschermde diersoort, kritiek mag niet, kerst mag niet? Blaas je dan niet een aantal kleine dingen tot mega proporties op in je eigen hoofd? Er is veel meer aandacht voor kerst in Nederland dan hoor de Ramadan, over moslims en asielzoekers worden veel meer nare dingen gezegd en geschreven dan over oerhollandse mensen. Dit topic is er het levendige bewijs van.
Gebruikersnaaminvullen
08-04-2025 om 13:11
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 12:22:
[..]
Laten we nu niet net doen alsof asielzoekers enige invloed hebben op de plek waar ze gehuisvest worden, of wanneer er eindelijk tijd is om hun in te schrijven in de basisregistratiepersonen zodat ze op een andere plek kunnen werken of vrijwilligerswerk kunnen doen. Bovendien mag werken sowieso pas vanaf een half jaar nadat hun asielprocedure is begonnen.
Doe nu niet alsof alle asielzoekers op locaties zitten waar het niet kan.
Fleurtje_5
08-04-2025 om 13:28
Broadway schreef op 08-04-2025 om 07:54:
[..]
je begrijpt mij niet en dat is ok. we zijn het op dit punt wel eens volgens mij namelijk dus het stoort je verkeerd
wat ik bedoel te zeggen is dat we geen idee hebben hoe we met mensen om moeten gaan die zo streng in de leer zijn en die dus NIET respectvol met anderen omgaan waardoor het de kans krijgt te groeien omdat wij nog als een hert in de koplampen aan het kijken zijn wat er allemaal gebeurt.
Ik begreep je goed, namelijk precies dit (heb het vetgedrukt) bedoelde je.
Er is idee zat, maar dat hoeft toch helemaal niet. Ik ga met iemand die streng-in-de-leer is niet anders om dan met anders-gelovigen of ongelovigen.
Een mening heb ik er over, maar meer ook niet. Als iemand denkt dat God meer van hem/haar houd als hij/zij overdag met warm weer niets eet of drinkt, maar na zonsondergang er elk avond een soort BBQ-feest van maakt, dan vind ik daar heel veel van, maar daar ga ik zelf niet anders door leven. Ik wil en kan daar ook helemaal géén rekening mee houden. Vooral omdat men denkt dat alleen zij het juiste doen en al die anderen niet.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 13:41
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-04-2025 om 13:11:
[..]
Doe nu niet alsof alle asielzoekers op locaties zitten waar het niet kan.
Ik heb de cijfers al eerder gedeeld, inmiddels is het zo dat minder dan de helft van de asielzoekers in een regulier AZC verblijft.
Luchtpost
08-04-2025 om 14:37
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 11:48:
[..]
Een prognose is niet hetzelfde als een planning. Een prognose is wat er verwacht wordt, het is niet hetzelfde als gewenst. Ik heb geprobeerd om de discussie over migratiebeleid (wat veel breder is dan de problemen die omwoners hebben met AZC's in hun omgeving) te verplaatsen naar een ander draadje, dat is mislukt. Dus ik probeer het hier nog maar een keer. De overheid moet beleid maken, wat de overheid nu doet is keer op keer opnieuw advies vragen. In plaats van de al gegeven adviezen ook een keer uitvoeren.
Lubach had daar een interessante uitzending over vorige week. https://www.rtl.nl/lubach/video/4339e613-cfe6-46f1-8ecd-cce47f579e5d/arbeidsmigranten-in-nederland
Het is toch doel (EU) dat NL groeit naar 25 miljoen inwoners. CBS zegt dat men 'verwacht' dat het er 20 miljoen zullen worden, maar als je één muisklik verder kijkt dan zie je dat de bovengrens van de 95 % prognose interval uitkomt op 24,5 miljoen inwoners.
En zo gaat het al decennia lang. Nooit is er een jaar geweest waarin er minder mensen kwamen dan verwacht. Altijd méér. In de prognose 2024-2070 kan je per leeftijdsgroep van 5 jaar, per herkomstland zien hoe NL er over X jaar uit zal zien. En nee, in die prognose is het niet zo dat het aantal (uitgedrukt in een percentage) inwoners met migratieachtergrond X jaar later groter is dan de inwoners met NL herkomst.
Maar als je terug kijkt naar bijvoorbeeld het aantal Nederlandse inwoners (m+v) in 2019 van toen 65-69 jaar, dan waren dat er (toen/2019) 839.755. In 2024 (5 jaar later) zijn er nog 772.748 inwoners van dan 70-74 jaar. Dat is 92.02 %
Van inwoners met een migratieachtergrond met diezelfde leeftijd, is 96.90 % "over" c.q. erbij gekomen; ondanks de vaak lagere levensverwachting. Dus nagenoeg iedereen die is gaan (re)migreren of is overleden, is vervangen.
Caribisch Nederland: in 2019 waren er 4.853 m/v van 65-69 jaar. In 2024 zijn er 5.313 m/v van 70-74 jaar, dus 109.48 %.
Van de NL vrouwen, geboren 1952-1956 zijn er in 2022 nog 424.584 over (84.58 %) van de 501.981 NL vrouwen die er in 1972 waren van toen 15-19 jaar oud (MIN 77.397 pers.) Van bijvoorbeeld de Marokkaanse vrouwen waren er (1972) toen 5, nu (2022) waren er 5.188 vrouwen van 65-69 jaar. Dus alleen al van die ene groep zijn er 5.183 vrouwen méér dan in 1972 toen die 501.981 NL vrouwen van 15-19 startten met werken en premie betalen.
De "oplossing" zal zijn dat er nóg meer immigranten moeten komen "want er zijn te weinig werkenden die premie betalen". Dus ja, ik zie die prognose als een planning waarin de (minimaal) te behalen aantallen worden genoemd. Ieder jaar opnieuw 300.000 nieuwemensen het land in, velen weer eruit om er plm. 100.000 per jaar over te houden. Het CPB schreef daar in 2020 al een rapport over "De Migratiesamenleving", men noemde het een 'vlottende' samenleving waarin het (vrij vertaald) een komen en gaan van mensen zal worden. En alle "verbinding" moet van de van oudsher zittende inwoners komen: van mensen met een migratieachtergrond die wél wilden integreren en van de autochtone bevolking. Maar die laatste groep zit nu al onder de 13 miljoen.
In 2070 nog maar 11.2 miljoen van de in totaal 20,6 miljoen inwoners volgens de reguliere prognose (uitloop naar 24.015.198 - in dat geval zijn er dan nog 46.6 % inwoners met NL herkomst vs de huidige 72.13 %).