Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 20:01:

Net schreef je over een kleinere locatie en meer activiteiten. Dat dat de oplossing was. En daar reageerde ik op. In het grote AZC is er ook wel eens wat, maar ik woon daar verder vandaan en dus krijg daar niet alles van mee. Bij die jongens was het geloof ik dat de een een Soenniet was en de ander een Sjiiet ( of zoiets)
Er is ook een keer een Afghaanse knul uit het huis gehaald. Ze vonden hem “ homotrekjes” hebben. Die is onder politiebegeleiding het huis uit gehaald. In de zomer is het ook heel gezellig voor meisjes om langs dat huis te fietsen.
Er zijn er ook een paar in hongerstaking geweest omdat ze de “ Hollandse” keuken niet oké vonden.

Ik schreef ook over een PBL, lees maar terug.

Wat is jouw oplossing dan? Ik geloof je helemaal hoor dat er overlast is. Er kan hier nog een keer 400 pagina's volgeschreven worden met de details ervan, en dan? Wat lost het alleen maar boos erover zijn en roepen dat ze weg moeten op als je al weet dat dat niet kan? Kun je niet beter voor iets gaan wat het wél oplost?

Ik hoop datBrussel eindelijk eens komt met een veel strenger asielbeleid. Ik hoop dat er steeds meer landen Zweden gaan volgen of bv. Oostenrijk. Ik zoek de oplossingen dus niet zo zeer in het managen van de grote getallen die hier komen en dat dat in goede banen geleid wordt. Ik wil veel minder asielzoekers hier in Nederland.

Ik hoop dat de asielprocedure kan worden versneld en we zo mensen in nood door oorlog makkelijker en sneller een veilig welkom kunnen geven. Dat zijn we als rijke, welvarende landen verplicht. Bovendien kunnen deze mensen van nut zijn voor onze maatschappij gezien de personeelstekorten.
En mensen die hier komen vanwege economische redenen makkelijker kunnen terugsturen, want hoe begrijpelijk ook, we kunnen niet alle mensen opvangen die in hun thuisland weinig economisch toekomstperspectief hebben.
Daarom ben ik voor meer ontwikkelingshulp in de regio. 

Nicole123 schreef op 06-04-2025 om 18:01:

[..]

Ik ben het met je eens. Volgens mij is het een bekend fenomeen dat in rijkere wijken bewoners meer en met meer effect tegenstand bieden tegen wat dan ook voor 'not in my backyard' projecten dan in armere wijken. Omdat ze de kanalen en systemen kennen, omdat ze goed (Nederlands) kunnen lezen, omdat ze ambtelijke stukken snappen, omdat ze zich mondeling en schriftelijk sterker uit weten te drukken in hun argumentatie, omdat ze meer juridische kennis hebben (er zitten altijd wel wat advocaten tussen), omdat ze de juiste connecties hebben en daarmee meer informatie hebben en meer gewicht in de schaal leggen, etc. Ik ken diverse zaken uit mijn omgeving waarbij de rijkere buurten dingen voor elkaar gekregen hebben (los van asielzoekers, zaken als het niet schrappen van een buslijn of het verkleinen van een bouwproject), terwijl bij bewonersbijeenkomsten in armere buurtgenoten vaak nauwelijks iemand kwam opdagen of tegenstand weinig opleverde. Het is niet toevallig dat er juist in zeer rijke plaatsen als Bloemendaal, Heemstede/Aerdenhout en bijna alle gemeenten in het Gooi geen enkel AZC is.

En ik ben het nu weer met jou eens 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-04-2025 om 21:39 Topicstarter

En nog niemand heeft opgemerkt dat AZC bewoners gezellig meedraaiden op de Fantasy Markt in Ter Apel?

Er is ook wel eens leuk nieuws uit Ter Apel.

https://www.facebook.com/share/r/1ByrUd8sc4/

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 20:22:

Ik hoop datBrussel eindelijk eens komt met een veel strenger asielbeleid. Ik hoop dat er steeds meer landen Zweden gaan volgen of bv. Oostenrijk. Ik zoek de oplossingen dus niet zo zeer in het managen van de grote getallen die hier komen en dat dat in goede banen geleid wordt. Ik wil veel minder asielzoekers hier in Nederland.

Maar ten eerste zal dat heel lang duren, als het al zal gebeuren. Wil je dan in de tussentijd, of voor wanneer het niet lukt in Brussel, geen oplossing in de hoek van wat er nu is aan asielzoekers in goede banen leiden? Je hebt er toch last van nu? Waarom zou je dat niet in goede banen willen leiden?

Ten tweede tref je als je minder asielzoekers wilt in Nederland niet specifiek die overlastgevers - was het maar zo dat je dat van tevoren precies wist en dan die mensen specifiek kon weren - , maar álle asielzoekers. Daarmee lijden de goeden onder de kwaden en je houdt alsnog overlastgevers hier, alleen misschien wat minder. Dan heb je daar toch ook alsnog oplossingen voor nodig om het in goede banen te leiden?

Poezenmeisje schreef op 06-04-2025 om 21:39:

En nog niemand heeft opgemerkt dat AZC bewoners gezellig meedraaiden op de Fantasy Markt in Ter Apel?

Er is ook wel eens leuk nieuws uit Ter Apel.

https://www.facebook.com/share/r/1ByrUd8sc4/

Mooi! 

Dat zijn precies de dingen waar ik hier steeds op doel. Laat asielzoekers zich nuttig maken, in werk of vrijwilligerswerk of wat dan ook, en je kunt daar zulke mooie win-wins uit krijgen. Je hebt er dan wat aan als samenleving, ze bouwen werkervaring op of breiden die uit, ze leren wat van de taal, ze leren de cultuur kennen, ze integreren, ze hangen niet alleen maar wachtend rond waar ze alleen maar lamlendig van worden nu en in de toekomst, etc etc. 

Nicole123 schreef op 06-04-2025 om 21:56:

[..]

Mooi!

Dat zijn precies de dingen waar ik hier steeds op doel. Laat asielzoekers zich nuttig maken, in werk of vrijwilligerswerk of wat dan ook, en je kunt daar zulke mooie win-wins uit krijgen. Je hebt er dan wat aan als samenleving, ze bouwen werkervaring op of breiden die uit, ze leren wat van de taal, ze leren de cultuur kennen, ze integreren, ze hangen niet alleen maar wachtend rond waar ze alleen maar lamlendig van worden nu en in de toekomst, etc etc.

We draaien in een cirkeltje, merk ik. Ik kan nu weer opschrijven hoe ik vind en ervaren heb hoe die integratie gaat in Nederland. Beroerd dus, vind ik.
En dan heb ik het zelfs over oudere pubers met een islamitische achtergrond die hier geboren zijn. Maar ik heb dat al meerdere keren opgeschreven. 10 jaar geleden gaf ik ook les aan deze pubers en toen ging het echt beter. Sinds een paar jaar gaat het steeds slechter met die integratie. Steeds strenger in de leer, willen bidden op een kleedje op de meest maffe tijden. ( iedereen weet dat dit provoceren is) steeds meer Nederlandse meisjes die zich terugtrekken op school omdat ze anders uitgescholden worden. Grote bek en constant de racisme kaart trekken. Iftar vieren, maar kerst wordt nu ineens het winterfeest genoemd. Dus nee, we houden steeds meer rekening met de islam en dat stopt niet. 

in dat Dublin verdrag is toch bepaald welk land verantwoordelijk is voor het in behandeling nemen van asielverzoeken? Het eerste land waar iemand binnenkomt...  Waarom doet Faber daar niets mee, ik verwacht dat 3-kwart van de aanvragers toch eerst andere landen doorkruist heeft voordat ze in  Nederland waren? Die hoef je dus hier in Nederland niet te helpen? Waarom doen 'we' dat dan toch?

Koekie1980 schreef op 07-04-2025 om 08:08:

in dat Dublin verdrag is toch bepaald welk land verantwoordelijk is voor het in behandeling nemen van asielverzoeken? Het eerste land waar iemand binnenkomt... Waarom doet Faber daar niets mee, ik verwacht dat 3-kwart van de aanvragers toch eerst andere landen doorkruist heeft voordat ze in Nederland waren? Die hoef je dus hier in Nederland niet te helpen? Waarom doen 'we' dat dan toch?

Het grote Dublinmisverstand. Het gaat niet om het land van binnenkomst, maar het land waar het eerste asielverzoek is ingediend. https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/het-terugkeerproces/mogelijkheden-voor-vertrek/dublin-claim

De Dublinverordening (Verordening Dublin III) is een Europese Verordening. Hierin staat beschreven hoe kan worden bepaald welke EU-lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming (asiel). Meestal is dat het land waar de vreemdeling eerder een aanvraag om internationale bescherming (asiel) heeft ingediend. Maar het kan ook zijn dat een ander land verantwoordelijk is omdat er gezins- of familieleden wonen die daar een verblijfsvergunning hebben.

Als op grond van onderzoek blijkt dat een ander land dan Nederland verantwoordelijk is voor een asielverzoek, dan wordt het asielverzoek in Nederland niet-ontvankelijk verklaard. Ook vreemdelingen die in Nederland geen asiel aanvragen, maar dat eerder in een andere Dublin-lidstaat wel deden, kunnen aan dat andere land worden overgedragen.

Nicole123 schreef op 04-04-2025 om 11:56:

[..]

Misschien kun je dit tegen Thora zeggen, want het was een reactie op wat zij off topic schreef. Ik zou het verder waarderen als je je iets vriendelijker uit, in plaats van een hooghartig ‘ik heb je even geholpen’ en mijn tekst bestempelen als gewauwel.

ik zeg het tegen jou. zoals velen het al maanden tegen jou zeggen. ik zie niet in waarom ik iemand anders aan zou moeten spreken dan degene die ik aan wil spreken. 

ik ben niet onvriendelijk, ik ben duidelijk. ik zoek gesprek, geen vriendjes

Thora schreef op 04-04-2025 om 12:09:

[..]

Serieus............ Ik geef het op. Blijkbaar schreef en schrijf ik in het Chinees ofzo. Ik vind het helemaal prima.

-knip- onnodig

Yumi schreef op 04-04-2025 om 17:25:

[..]

Waarom denk je dat het lastig zou worden als de Witsenburgselaan en omgeving geïnformeerd is? Omdat ze in een goede buurt wonen met mooie woningen?

Dat ze ervan balen begrijp ik wel, maar ik denk dat dit niet meer of minder is dan iemand die in een sociale huurwoning zit, en dit in zijn achtertuin krijgt. Of mensen in een kleine koopwoning, aan de Dommer van Poldersveldtweg die pal tegen het azc met 400 asielzoekers staan.

Mag toch hopen dat iedereen de info krijgt waar hij recht op heeft. Ik ga ervanuit dat het niet je bedoeling is, maar je het klinkt alsof je last hebt van wat vooroordelen.

ik heb geen vooroordelen. ik ken best wat mensen die daar wonen en ik schat ze in dat de meesten daarvan dit niet grappig gaan vinden. en dan kunnen we iedereen op één hoop gooien, maar charles die chirurg is in het radboud heeft meer slagkracht als hij tegen wil werken dan gerard uit de sociale huur. 

het AZC in hengstdal bestaat al zolang ik mij kan heugen. geen idee of het nog bestaat, maar toen ik daar naar school ging was het er al en dat is even geleden en dus onderdeel van de omgeving daar. 

felija schreef op 06-04-2025 om 17:19:

[..]

En ja, autotochte jongens gaan ook rellen als ze niets te doen hebben en langdurig op elkaar gepropt in een te kleine ruimte zitten. Echt niet dat men dan overloopt van dankbaarheid. Is dat kwalijk? Ja, kun je het als overheid voorkomen? Grotendeels wel, door je zaakjes als welvarend land beter op orde te hebben.

ik snap wat je zegt en je hebt ook gewoon gelijk, maar we vangen toch niet alleen mensen op die verstandelijk beperkt zijn of wel? 

als ik die beelden zie van smerige voorzieningen en hoor van zaken zoals jij nu aangeeft dan vraag ik mij serieus af waarom deze mensen zelf niet aanpakken. ze zijn op de vlucht, ten dele getraumatiseerd, maar dat maakt niet dat de grote meerderheid graag alleen op zijn gat zit en in de stront van een ander zit toch? Als het om een kleine minderheid ging zou het er niet zo uitzien

Nicole123 schreef op 06-04-2025 om 18:01:

[..]

Ik ben het met je eens. Volgens mij is het een bekend fenomeen dat in rijkere wijken bewoners meer en met meer effect tegenstand bieden tegen wat dan ook voor 'not in my backyard' projecten dan in armere wijken. Omdat ze de kanalen en systemen kennen, omdat ze goed (Nederlands) kunnen lezen, omdat ze ambtelijke stukken snappen, omdat ze zich mondeling en schriftelijk sterker uit weten te drukken in hun argumentatie, omdat ze meer juridische kennis hebben (er zitten altijd wel wat advocaten tussen), omdat ze de juiste connecties hebben en daarmee meer informatie hebben en meer gewicht in de schaal leggen, etc. Ik ken diverse zaken uit mijn omgeving waarbij de rijkere buurten dingen voor elkaar gekregen hebben (los van asielzoekers, zaken als het niet schrappen van een buslijn of het verkleinen van een bouwproject), terwijl bij bewonersbijeenkomsten in armere buurtgenoten vaak nauwelijks iemand kwam opdagen of tegenstand weinig opleverde. Het is niet toevallig dat er juist in zeer rijke plaatsen als Bloemendaal, Heemstede/Aerdenhout en bijna alle gemeenten in het Gooi geen enkel AZC is.

precies. dit heeft niets met stereotypering te maken, maar zijn gewoon feiten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.