Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 14-01-2025 om 12:09:

Ik probeer gewoon een discussie te voeren. Jammer als men dan eerst mij gaat aanvallen in plaats van gewoon uitleggen wat je bedoelt en ingaan op de inhoud van mijn posts en er daarna een 'ik reageer niet meer op je' komt. Dat laatste is overigens tegen de huisregels.

of je gaat je afvragen waarom de een na de ander maar niet wil zien dat jij "gewoon wil discussiëren" en afstand van je doet. kun je blijven roepen over hakken en aanvallen, maar je zou ook kunnen proberen te bedenken hoe dat komt. en ik zal je vast verklappen dat het niet door je mening of overtuiging komt, dus die kaart mag je op tafel laten liggen. 

en ik besef mij terdege dat ik nu weer in een slangenkuil stap ondanks dat ik al even geleden dezelfde beslissing heb genomen als gebruikersnaam en yumi. 

Broadway schreef op 14-01-2025 om 13:13:

[..]

of je gaat je afvragen waarom de een na de ander maar niet wil zien dat jij "gewoon wil discussiëren" en afstand van je doet. kun je blijven roepen over hakken en aanvallen, maar je zou ook kunnen proberen te bedenken hoe dat komt. en ik zal je vast verklappen dat het niet door je mening of overtuiging komt, dus die kaart mag je op tafel laten liggen.

en ik besef mij terdege dat ik nu weer in een slangenkuil stap ondanks dat ik al even geleden dezelfde beslissing heb genomen als gebruikersnaam en yumi.

Dank je Broadway, je verwoord exact mijn gevoel over deze manier van "gewoon discussiëren".

Met z'n allen op één persoon inhakken, waarbij de beschuldigingen dermate vaag blijven ('ik zal je vast verklappen dat het niet komt door...', vind je dat zelf bij nader inzien niet ook een beetje kinderachtig?) dat de aangevallene zich niet kan verweren. Voelt dat nou fijn, zo'n hetze?

Daglichtlamp schreef op 14-01-2025 om 12:33:

Voor Fleurtje hier nog een keer een link naar het verslag van het debat over dakloosheid: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/39
En de link naar de ingediende moties: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2024P20880&did=2024P20880
En hier de stukken zoals die zijn besproken tijdens het debat: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A05935
Aanleiding van het debat was de initiatiefnota van GroenLinks-PvdA en de SP over dakloosheid: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z13748&did=2024D33716
(NB: dus de oppositie heeft hier initiatief voor genomen, niet de regering).

Dank je wel voor het ophalen van je bericht.

De eerste link heb ik alvast geopend. Tjongejonge wat een lange lappen tekst. Ik kan moeilijk mijn aandacht bij de lange lappen tekst houden. Het begint met spoorveiligheid, daarna over gewasbeschermingsmiddelen, de Meststoffenwet, het tweeminutendebat Stikstof, NPLG en natuur, voornemens is de termijn voor het legaliseren van PAS-knelgevallen,Regeling van werkzaamheden (stemmingen), de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024, Stemmingen Wijziging begroting Infrastructuur en Waterstaat 2024 samenhangende met de Najaarsnota, Stemmingen Wijziging Begroting Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en het Diergezondheidsfonds 2024 samenhangende met de Najaarsnota, de stemming over een aangehouden motie, ingediend bij het tweeminutendebat Relatie- en gezinstherapie, de stemmingen over moties, ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart, Stemming motie VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap, Stemmingen moties GR-advies "Verbetermogelijkheden voor het Bevolkingsonderzoek Borstkanker", Stemmingen moties Integraal Zorgakkoord, Stemmingen moties Private equity in de zorg, Stemming motie Europese top van 19 en 20 december 2024, Stemmingen moties Begroting Asiel en Migratie 2025, Stemmingen moties Staatsdeelnemingen, Stemmingen Invoering van het discriminatoir oogmerk als strafverzwaringsgrond, Stemmingen moties Invoering van het discriminatoir oogmerk als strafverzwaringsgrond, Stemming motie Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2025, Mededelingen, Regeling van werkzaamheden, 

.....en dan komt eindelijk het thema waar we het over wilden hebben:

Dakloosheid

..........

Mevrouw Beckerman (SP):
Ik begin met complimenten, want het is een mooi betoog van mevrouw Bruyning. Ik denk dat dat ook het mooie is aan dit debat. We hebben een dergelijk debat zes maanden geleden ook gevoerd. In de Tweede Kamer is er groot draagvlak om de belofte "geen dakloosheid meer in 2030" daadwerkelijk in te lossen. Tegelijkertijd is het pijnlijke dat er sinds het vorige debat, zes maanden geleden, wat ons betreft veel te weinig is gebeurd. Ik ben woordvoerder Wonen. We weten dat de oplossing begint met een dak. Is mevrouw Bruyning het met ons eens dat de Kamer ervoor moet zorgen dat het kabinet na vandaag de volgende opdracht krijgt? We hebben vorige week een mooie Woontop gehad, waar afspraken zijn gemaakt over bouwen voor studenten en voor ouderen. Ik vind dat we ook de opdracht moeten geven om te bouwen en woningen te creëren voor deze groep en dat ook in beeld moeten houden.

..................

Mevrouw Westerveld (GroenLinks-PvdA):
Het is te merken dat het de laatste dag is. Voorzitter. Een halfjaar geleden hadden wij voor het eerst een debat over dakloosheid in deze zaal. We hadden daar toen voor het eerst in vijftien jaar weer een plenair debat over. En nu staan we er weer. Nu is het buiten 6 graden en regent het. Maar dat we hier weer staan, heeft een reden. Alle politieke partijen riepen de vorige keer namelijk ook dat er snel actie nodig was. Zij zeiden dat er snel wat moest gebeuren om de groeiende problemen tegen te gaan en om het kabinet aan de eigen afspraak te houden, namelijk: in 2030 heeft iedereen in Nederland een dak boven het hoofd. Maar deze regering heeft nog geen stap extra gezet. Het aantal dakloze mensen neemt alleen maar toe, maar in de brieven lees ik vooral veel woorden als "verkennen", "gesprekken" en "oproepen", en niet wat er concreet gaat gebeuren.

........etc.etc.etc............

Voorzitter, ik rond af. Iedereen in 2030 een dak boven het hoofd klinkt mooi, maar in dit tempo gaan we dat niet halen. Wij zijn benieuwd naar de extra stappen van dit kabinet.

De voorzitter:
Ja. Ik moet een beetje een reprimande geven op de laatste dag van het jaar, want dit was over uw tijd. Kunt u daar voortaan even op letten?

Dus...mevrouw Westerveld zegt dat ze een half jaar geleden voor het eerst sinds vijftien jaar weer een plenair debat over hadden, ....dat is schandalig lang dat er niet over gedebatteerd werd....maar, zo merkt zij op, dat deze regering sinds dat half jaar nog geen stap extra heeft gezet.  Is dat niet erg hypocriet? Er is vijftien jaar geen woord over gerept, en nu verwijt zij het onervaren nieuwe kabinet dat zij in een half jaar tijd nog geen extra stap gezet hebben.

Iedereen een dak boven het hoofd in 2030 gaat sowieso niet lukken als de grenzen open blijven staan.

De andere linkjes kan ik nu niet allemaal openen. Bovenstaande is alleen maar van de eerste link, en dan ben ik niet eens halverwege. Dus 'word vervolgd'.

Als dit kabinet bezig is met kijken wie er wel kan blijven en welke veilige landers terug moeten, of controle aan de grens nog voordat men binnen kan, dan zijn ze m.i. ook bezig met daklozenbestrijding.

Fleurtje_5 schreef op 14-12-2024 om 19:11:

[..]

Precies, In maart 2023 zei een wethouder dat daar dringend wat voor moet gebeuren maar volgens mij is er niet veel gebeurd want de groep daklozen Nederlanders groeit.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2468846-groeiende-groep-mensen-met-een-baan-toch-dakloos 25 maart 2023
Wethouder Adank erkent dat de groeiende groep daklozen in alle steden tussen wal en schip raakt. "Als je verslaafd bent, dan kunnen mensen in de opvang intern afkicken en tegelijkertijd kijken we naar passende woonruimte of begeleid wonen. Maar dat geldt niet voor deze nieuwe groep daklozen. Daar moet echt dringend wat voor gebeuren."

Een jaar later:

https://nos.nl/artikel/2514194-na-jaren-van-daling-nu-meer-daklozen-staatssecretaris-noemt-trend-zorgelijk 26 maart 2024 Het aantal daklozen in Nederland is vorig jaar gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. Begin vorig jaar waren naar schatting 30.600 mensen tussen de 18 en 65 jaar dakloos. Het jaar daarvoor ging het nog om zo'n 26.600 mensen.

Bovenste bericht is van maart 2023. Toen zat dit huidige kabinet er nog niet. In het artikel van 26 maart 2024 staat 'het aantal daklozen is vorig jaar gestegen'.  In 2023 dus. Toen zat het huidige kabinet er ook nog niet. Mevrouw Westerveld zat er eerder dan het huidige kabinet.

Tot 27 oktober 2023 was zij lid van de GroenLinks-fractie en sindsdien van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks-PvdA

Fleurtje_5 schreef op 14-01-2025 om 14:21:

Als dit kabinet bezig is met kijken wie er wel kan blijven en welke veilige landers terug moeten, of controle aan de grens nog voordat men binnen kan, dan zijn ze m.i. ook bezig met daklozenbestrijding.

Asielzoekers die geen gevaar lopen in eigen land mogen al niet blijven, dus die houden ook geen huizen bezet. Deze groep heeft dus geen invloed op de dakloosheid. 

Veilige landers gaan al extra snel de asielprocedure door, zie mijn eerdere linkje dus die houden ook grotendeels niet onnodig opvangplekken bezet.

Fleurtje_5 schreef op 14-01-2025 om 14:33:

[..]

Mevrouw Westerveld zat er eerder dan het huidige kabinet.

Tot 27 oktober 2023 was zij lid van de GroenLinks-fractie en sindsdien van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks-PvdA

En dus? Veel mensen uit het huidige kabinet waren daarvoor ook al heel lang kamerlid. Zij hadden ook toen al wat kunnen doen en nu al helemaal. Gelukkig doet Westerveld nu iets, want het is inderdaad triest dat er in een land als Nederland mensen op straat leven.

Fleurtje_5 schreef op 14-01-2025 om 14:33:

[..]

Bovenste bericht is van maart 2023. Toen zat dit huidige kabinet er nog niet. In het artikel van 26 maart 2024 staat 'het aantal daklozen is vorig jaar gestegen'. In 2023 dus. Toen zat het huidige kabinet er ook nog niet. Mevrouw Westerveld zat er eerder dan het huidige kabinet.

Dit debat was vanwege een initiatiefnota van de oppositie. Dat hadden andere partijen ook kunnen doen, Geert Wilders zit al sinds de vorige eeuw in de Tweede Kamer.

Afgewezen asielzoekers gaan niet altijd terug/weg. Soms blijven ze en leven op straat, ook al worden deze mensen niet meegeteld.

Het aantal dak- en thuislozen in Amsterdam heeft een historisch hoogtepunt bereikt: volgens de nieuwste telling leven maar liefst 14.000 mensen zonder vaste woonplaats in de hoofdstad, en in werkelijkheid zijn het er waarschijnlijk meer.

Amsterdam telt zeker 14.000 dak- en thuislozen. Hiervan worden zo’n 9000 mensen opgevangen in verschillende opvanglocaties – veelal asielzoekers en Oekraïners. Ongeveer 5000 anderen slapen bij vrienden of familie op de bank, buiten in een tent, of overnachten op andere ‘onconventionele’ plekken in de stad.

De gemeente waarschuwt dat het werkelijke aantal daklozen nog hoger kan zijn. De cijfers bevatten bijvoorbeeld niet de groep mensen die niet bij instanties in beeld zijn; naar schatting gaat dat om ‘enkele duizenden’. Daarnaast heeft de gemeente bijna 1900 mensen geregistreerd die dakloos dreigen te raken.

De cijfers zijn historisch hoog. “Een schrikbarend aantal,” zegt wethouder Rutger Groot Wassink (Opvang), die zelf ook het aantal zichtbare daklozen in de stad ziet toenemen. “Het laat het probleem van de wooncrisis zien. Mensen kunnen niet doorstromen. Het is een enorm ingewikkeld sociaal vraagstuk voor de stad en voor inwoners die kwetsbaar zijn.”

Nieuwe telling

De cijfers verdienen enige nuance. Sinds dit jaar hanteert de gemeente de zogenoemde Ethostelling, waarbij dakloosheid wordt gezien als een gebrek aan volwaardige huisvesting. Voorheen definieerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daklozen als ‘mensen die op straat slapen, in portieken, gebruikmaken van laagdrempelige opvang, of incidenteel bij vrienden of familie onderdak vinden’.

Sliepen mensen in een auto, een caravan of structureel bij vrienden of familie op de bank, dan werden ze niet meegeteld. Bovendien werden in de statistieken alleen mensen tussen de 18 en 65 jaar oud meegenomen, en alleen als ze een geldige verblijfsstatus hadden. Dakloze asielzoekers werden dus niet meegeteld, net zomin als 17-jarigen en 66-plussers.

https://www.parool.nl/amsterdam/nog-nooit-zoveel-daklozen-in-amsterdam-als-nu-dit-laat-het-probleem-van-de-wooncrisis-zien~bc24d1c9/

Dit alleen Amsterdam.

Fleurtje_5 schreef op 14-01-2025 om 14:21:

Hoe bedoel je dit? Hoe gaat het dan volgens jou nu met Veiligelanders en hoe zou het moeten?

Er wordt al gekeken welke Veiligelanders terug moeten. Het overgrote deel wordt uitgezet. En tijdens de beoordelingsprocedure zitten die mensen in de opvang, ofwel een regulier AZC ofwel noodopvang. Hoe denk je dat het nu gaat dan, dat Veiligelanders hier zomaar mogen blijven?

Hoe zie je controle aan de grens voor je of asielzoekers binnen kunnen komen? Kun je volgens jou asielzoekers aan de grens tegenhouden dan? Hoe dan?

Het klopt dat een deel van de daklozen bestaat uit ongedocumenteerden. Ik heb alleen sterk de indruk dat de meesten die hier in dit draadje daklozen zetten tegenover asielzoekers juist niet die groep bedoelen, maar wellicht heb ik het mis.

Ik heb over dakloosheid in Nederland een apart topic aangemaakt, dan kunnen daar erover doorpraten:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland

Daglichtlamp schreef op 14-01-2025 om 16:35:

Het klopt dat een deel van de daklozen bestaat uit ongedocumenteerden. Ik heb alleen sterk de indruk dat de meesten die hier in dit draadje daklozen zetten tegenover asielzoekers juist niet die groep bedoelen, maar wellicht heb ik het mis.

Ik dacht dat het deels over veiligelanders ging. Die verdwijnen ook regelmatig in de illegaliteit. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-01-2025 om 17:04:

[..]

Ik dacht dat het deels over veiligelanders ging. Die verdwijnen ook regelmatig in de illegaliteit.

Ja maar die worden niet bedoeld als het gaat om het niet aanpakken van daklozen is mijn indruk. Dezelfde mensen zijn namelijk voor het sluiten van bed-bad-brood zodat er meer ongedocumenteerden op straat komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.