Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Poezenmeisje
11-01-2025 om 11:05
Part-time werken en vroegpensioen is in Nederland ingevoerd vanwege de hoge werkloosheid destijds.
Mijn vader is er met 58 jaar uitgegaan, ik 'mag' door tot 67 jaar en 3 maanden.
majorette2005
11-01-2025 om 12:02
Poezenmeisje schreef op 11-01-2025 om 11:05:
Part-time werken en vroegpensioen is in Nederland ingevoerd vanwege de hoge werkloosheid destijds.
Mijn vader is er met 58 jaar uitgegaan, ik 'mag' door tot 67 jaar en 3 maanden.
Ik ook tot 67 en 3 maanden , dan heb ik aan dienstjaren 50 jaar en 10 maanden
Daglichtlamp
11-01-2025 om 12:05
Misschien kunnen jullie hierover verder gaan in een afzonderlijk draadje over arbeidsmigratie/ parttime werken/ pensioenleeftijd?
Dan kunnen we het hier verder hebben over asiel. Faber sprak gister bij de inloop van ministerraad over de Syrische vluchtelingen.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/video/18678d99-b3e0-45dd-9269-697c590cfbac/faber-moet-op-veel-vragen-rond-gedwongen
Yumi
11-01-2025 om 12:13
Ik denk dat het goed is om te kijken of het mogelijk is om Syriërs terug te laten keren, zoals ook Faber zegt zodra het veilig is. De reden om hier te verblijven is dan vervallen, dus kunnen ze terug.
Nederland wil asielzoekers uit Syrië op termijn gedwongen laten terugkeren. Dat laat het ministerie van Asiel en Migratie weten in antwoord op vragen van RTL Nieuws. Nederland wil andere landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, volgen.
In Duitsland en Oostenrijk is aangekondigd dat de asielstatus van Syriërs opnieuw wordt beoordeeld. Dat gaat ook in Nederland gebeuren.
Vrijwillig én gedwongen
"Voor alle duidelijkheid: we zullen inzetten op terugkeer", laat het ministerie van asielminister Faber weten. Het ministerie kijkt naar vrijwillige terugkeer. "Syriërs die nu willen vertrekken zullen we, waar mogelijk, helpen terug te keren."
Maar ook gedwongen terugkeer is een optie. "Ook zorgen we, net als Duitsland en andere landen, dat zodra gedwongen terugkeer mogelijk is wij hiertoe over gaan."
Duitsland wil Syriërs gaan terugsturen die bijvoorbeeld geen werk hebben of de Duitse taal niet spreken.
Nederland wil Syriërs op termijn gedwongen laten terugkeren
Daglichtlamp
11-01-2025 om 13:28
Maar zou je dat dan ook willen voor degenen die al een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben? (Dat zijn dus degenen die hier al vijf jaar een status hebben en die hun inburgeringsdiploma behaald hebben: https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen/asiel/asiel-onbepaalde-tijd-in-nederland-aanvragen).
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment hier zo geworteld bent, samen met je gezin, dat terugkeer niet meer logisch is, ook als je herkomstland inmiddels weer veilig is.
Gebruikersnaaminvullen
11-01-2025 om 16:04
Wanneer ben je geworteld? Mensen die de taal niet spreken en niet werken en niet goed geïntegreerd zijn vind ik niet vallen onder "geworteld". Ook als men kinderen heeft die hier geboren zijn.
Yumi
11-01-2025 om 16:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-01-2025 om 16:04:
Wanneer ben je geworteld? Mensen die de taal niet spreken en niet werken en niet goed geïntegreerd zijn vind ik niet vallen onder "geworteld". Ook als men kinderen heeft die hier geboren zijn.
Dat wortelen lijkt maar één kant op te gaan, richting NL is het geen probleem.
Miraval
11-01-2025 om 16:10
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 13:28:
Maar zou je dat dan ook willen voor degenen die al een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben? (Dat zijn dus degenen die hier al vijf jaar een status hebben en die hun inburgeringsdiploma behaald hebben: https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen/asiel/asiel-onbepaalde-tijd-in-nederland-aanvragen).
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment hier zo geworteld bent, samen met je gezin, dat terugkeer niet meer logisch is, ook als je herkomstland inmiddels weer veilig is.
Ik vind dit ook wel een beetje een lastige, hoewel ik overigens voor het afschaffen van de permanente verblijfsvergunning ben.
Maar mensen die hier hun leven hebben opgebouwd en kunnen voorzien in eigen onderhoud en de taal inmiddels voldoende spreken en schoolgaande kinderen hebben, zou ik eerder het recht geven om te mogen blijven dan mensen die dus niet de taal spreken, geen werk hebben en/of geen kinderen hebben.
Ik denk ook dat het met de nieuwe regels belangrijk is dat er ook zoveel mogelijk ingezet wordt op terugkeer naar land van herkomst wanneer de situatie weer veilig is. Aan de andere kant verlies je daarmee weer de motivatie om goed te integreren in het nieuwe land. Dus dat is wel een lastige kwestie.
Maar misschien zijn er ook genoeg mensen die zelf weer terug willen naar hun land van herkomst om dit weer te helpen opbouwen. Wie weet. Als ik zou moeten vluchten voor oorlog zou ik denk ik ook wel altijd in willen zetten op terugkeer naar Nederland.
Moet ik vluchten om wie ik ben, mijn geaardheid of mijn geloof, dan is mijn motivatie om terug te keren vele malen kleiner omdat de cultuur en normen en waarden toch anders zijn dan bij de heersende meerderheid.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 16:14
Die permanente verblijfsvergunning krijg je pas als je je inburgeringsexamen gehaald hebt. Daar hoort dus bij dat je Nederlands geleerd hebt.
Yumi
11-01-2025 om 16:18
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 13:28:
Faber zegt als ze al een paspoort hebben zijn ze gewoon Nederlander, dus om die groep gaat het niet.
Overigens wat is dat toch met dat geworteld zijn? Er zijn genoeg mensen die met het gezin naar een ander land gaan en weer terug.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 16:22
Yumi schreef op 11-01-2025 om 16:18:
[..]
Faber zegt als ze al een paspoort hebben zijn ze gewoon Nederlander, dus om die groep gaat het niet.
Overigens wat is dat toch met dat geworteld zijn? Er zijn genoeg mensen die met het gezin naar een ander land gaan en weer terug.
Dat zou ook mijn advies zijn aan de groep die een permanente verblijfsvergunning hebben, vraag zo snel mogelijk het Nederlanderschap aan als je hier in de toekomst wilt blijven. Als je voldoet aan de voorwaarden voor de permanente verblijfsvergunning, dan voldoe je volgens mij meestal ook aan de voorwaarden voor naturalisatie. (en aangezien de huidige regering ook die termijn wil oprekken, zo ik dat als ik hier woonde als vluchteling zo snel mogelijk in gang willen zetten).
Verder valt vrijwillige emigratie volgens mij op geen enkele manier te vergelijken met gedwongen verhuizen van het ene naar het andere land.
Yumi
11-01-2025 om 16:28
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 16:22:
[..]
Dat zou ook mijn advies zijn aan de groep die een permanente verblijfsvergunning hebben, vraag zo snel mogelijk het Nederlanderschap aan als je hier in de toekomst wilt blijven. Als je voldoet aan de voorwaarden voor de permanente verblijfsvergunning, dan voldoe je volgens mij meestal ook aan de voorwaarden voor naturalisatie. (en aangezien de huidige regering ook die termijn wil oprekken,zo ik dat als ik hier woonde als vluchteling zo snel mogelijk in gang willen zetten).
Verder valt vrijwillige emigratie volgens mij op geen enkele manier te vergelijken met gedwongen verhuizen van het ene naar het andere land.
En ik zou dat tegen houden als je dat nu pas gaat doen, omdat het dan alleen om deze reden gaat.
Als je al lager de kans hebt gehad om een Nederlanderschap aan te vragen, maar je vond dat niet belangrijk genoeg dan ben je nu te laat.
Luchtpost
11-01-2025 om 16:30
Als je naar NL gevlucht bent en je hebt hier, zonder (de taal) te leren en te werken, zitten wachten totdat de situatie elders weer veilig is, dan is het moment waar je op hebt zitten wachten nu aangebroken en kan je terug. Al dan niet met -hier- intussen geboren kinderen.
En inderdaad, voor de IS kinderen gold ook niet dat zij dáár geworteld waren en 'dus' daar moesten blijven; die werden ook zonder blikken of blozen naar een ander land (in dit geval Nederland) gehaald.
Sindsdien is ergens 'geworteld' zijn niet meer een echt serieus argument.
Arbeid en "ze zijn nodig voor de arbeidsmarkt" is blijkbaar ook geen argument, want praten over arbeid zou slechts 'thuishoren in een topic over arbeidsmigratie'. Prima, maar dan blijft voor asielzoekers dus alleen het argument 'vluchten voor oorlog' over. En die oorlog is voorbij.
Maar goed, nu praat men weer over het pas terug kunnen als de situatie "stabiel veilig" is. Zonder daar een nadere duiding bij te geven.
Ofwel: als alle Nederlanders tussen 1940-1945 elders 'veiligheid' gezocht zouden hebben, zouden zij nu nog steeds niet terug kunnen keren naar NL "want opnieuw oorlogsdreiging" en bovendien zou het hier dan nog steeds een puinhoop zijn (want niemand om de boel destijds weer op te bouwen), dus dan blijft dat argumentbestaan om elders te blijven zitten.
Nu op TV (NPO 2, NTR) een praatprogramma met Syriërs. Vraag: "Syrië doet een oproep aan mensen om te helpen met wederopbouw, hoe zien jullie dat?"
Antwoord: "je kan ook van hieruit veel betekenen". En een aanwezige journalist zegt: Er moet daar heel veel gebeuren en ik zie het als mijn taak om dat duidelijk te maken (vanuit Nederland?!).
Luchtpost
11-01-2025 om 16:33
Yumi schreef op 11-01-2025 om 16:18:
[..]
Ja, je zou inmiddels verwachten dat al die mensen die met hun kinderen verhuizen naar een ander land (of meedoen aan Ik Vertrek) al een proces aan hun broek zouden moeten hebben "want hier geworteld en kan/mag 'dus' nergens anders naar toe".
Daglichtlamp
11-01-2025 om 16:34
Zoals ik al zei, ik heb het dus niet over de groep die geen Nederlands heeft geleerd, want die groep heeft dus geen permanente verblijfsvergunning (want daarvoor is het halen van het inburgeringsexamen de voorwaarde).