Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Euphoria schreef op 07-02-2026 om 17:19:

[..]

Die, uiteraard zoals altijd, misbruik maken van het feit dat zij zelf kozen voor hun gewaad en hoofddoek en nu om het hardst de racismekaart trekken.

Wacht ff…

Los van het feit of er aan dit voorval nu wel of geen discriminatie ten grondslag ligt (ik heb begrepen dat deze dames ruzie aan het zoeken waren, waarop er ingegrepen is) lijkt het alsof je wil zeggen; als je er zelf voor kiest om een burka te dragen, je niet moet zeuren als je gediscrimineerd wordt? En hoezo daar misbruik van maken?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/05/minder-asielaanvragen-meer-nareizigers-in-2025

De cijfers van 2025. Ja, minder 1e aanvragen zo'n 24.000 maar wel een recordaantal nareizigers sinds 2013, namelijk 16.000. Dat is meer dan de helft van de 1e aanvragen, en als we Mona Keijzer mogen geloven kunnen we nog zo'n 53.000 nareizigers verwachten. 12.000 statushouders met verblijfsvergunning wachten nog in de opvang op huisvesting. 

En dan nog de onzekerheid omtrent de asielwetgeving in de 1e Kamer nu en D66 maar ook senatoren van CDA niet duidelijk uitspreken voor (of tegen) de wetten te zijn,  waardoor het onverkort uitvoeren van deze wetten (zoals beloofd in het regeerakkoord van Jetten) op losse schroeven komt te staan. 

Laat die getallen even op je inwerken, ik kan echt niet met droge ogen beweren dat asiel/migratie niet mede de oorzaak is van de woningnood momenteel. 12.000 mensen zijn waarschijnlijk 12.000 woningen, 53.000 nareizigers, hoeveel woningen zullen dat zijn? 

Ik hoop echt dat er voor de asielwetten wordt gestemd in de 1e Kamer, want deze aantallen zijn gewoonweg niet vol te houden. Niet op huisvesting, niet op zorg, niet op geestelijke zorg, onderwijs, laat staan bij te houden door gemeenten en bijvoorbeeld het UWV om mensen aan het werk te houden en na te zien op hun verplichtingen voor inburgering, wat dus als gevolg heeft meer druk op het sociale stelsel vanwege uitkeringen en toeslagen. 

En ondertussen worden de Nederlandse burgers gekort op WAO/WIA/IVA, de AOW leeftijd moet omhoog vanwege de kosten, het eigen risico omhoog vanwege stijgende zorgkosten en zelfs geen opname in het basispakket voor bepaalde medicijnen, om nog maar niet te spreken van de "vrijheidsbijdrage" die we allemaal gaan voelen. 

Zilver_gray schreef op 07-02-2026 om 18:16:

[..]

Wacht ff…

Los van het feit of er aan dit voorval nu wel of geen discriminatie ten grondslag ligt (ik heb begrepen dat deze dames ruzie aan het zoeken waren, waarop er ingegrepen is) lijkt het alsof je wil zeggen; als je er zelf voor kiest om een burka te dragen, je niet moet zeuren als je gediscrimineerd wordt? En hoezo daar misbruik van maken?

Ja die volg ik ook niet helemaal... 

Zilver_gray schreef op 07-02-2026 om 18:16:

[..]

Wacht ff…

neen, tuurlijk niet.

Opvallend is het dat bepaalde groepen mensen bij elk zuchtje tegenwind roepen dat ze gediscrimineerd worden. Terwijl dat zeker weten niet het geval is.

ze zijn toch niet gediscrimineerd? Ze zijn aangesproken (uiteindelijk met hardhandigheden) op gedrag. Dat zou bij ieder ander ook het geval zijn geweest.

Euphoria schreef op 07-02-2026 om 19:14:

[..]

neen, tuurlijk niet.

Opvallend is het dat bepaalde groepen mensen bij elk zuchtje tegenwind roepen dat ze gediscrimineerd worden. Terwijl dat zeker weten niet het geval is.

ze zijn toch niet gediscrimineerd? Ze zijn aangesproken (uiteindelijk met hardhandigheden) op gedrag. Dat zou bij ieder ander ook het geval zijn geweest.

Ah ok bedankt voor de toelichting 

Ik maak me zo ontzettend veel zorgen. Gisteren weer een nieuwsbericht dat een grote groep voornamelijk jongeren is opgepakt voor het beramen van aanslagen in naam van IS. Ze werden vooral via Tiktok geronseld en het gaat om hier wonende Syrische jongeren. 

Wat loopt hier toch allemaal rond? En hoe gaat onze veiligheid binnen enkele decennia zijn ?

Ik maak me zo ontzettend veel zorgen. Gisteren weer een nieuwsbericht dat een grote groep voornamelijk jongeren is opgepakt voor het beramen van aanslagen in naam van IS. Ze werden vooral via Tiktok geronseld en het gaat om hier wonende Syrische jongeren. 

Wat loopt hier toch allemaal rond? En hoe gaat onze veiligheid binnen enkele decennia zijn ?

Mick87 schreef op 11-02-2026 om 09:43:

Ik las dat ook, en ik vind echt dat die mensen uitgezet moeten worden. Er is blijkbaar een gebied in Syrië waar mensen vrijwillig naar terugkeren. Stuur die lui maar daar naartoe. Op 2 na zijn het allemaal volwassenen. De 2 minderjarige kunnen hun familie meenemen, die hebben gefaald in hun opvoeding en toezicht.

Ik las het en maak me ernstig zorgen over de toekomst! Er komt een tijd, waarin spijt het woord is wat we vaak zullen horen... spijt van niet op tijd ingrijpen op meerdere vlakken.... maar het ettert al te lang, ik denk dat het al te laat is.
Politie pakt 15 mensen op voor TikTok-oproepen tot terreur: IS-propaganda bereikte meer dan 100.000 kijkers | Binnenland | AD.nl

Yumi schreef op 11-02-2026 om 10:44:

Ik las het en maak me ernstig zorgen over de toekomst! Er komt een tijd, waarin spijt het woord is wat we vaak zullen horen... spijt van niet op tijd ingrijpen op meerdere vlakken.... maar het ettert al te lang, ik denk dat het al te laat is.
Politie pakt 15 mensen op voor TikTok-oproepen tot terreur: IS-propaganda bereikte meer dan 100.000 kijkers | Binnenland | AD.nl

Het erge is dat hier in 2015 al voor gewaarschuwd toen de eerste stroom kwam. Bootjes met mannen en een babypoppen werden keer op keer uitgezonden. Een zogenaamd aangespoelde peuter op een strand moest laten denken dat het om gezinnen ging die hier aankwamen. Toen werd er al gewaarschuwd dat er IS terroristen mee zouden komen. Maar nee, dat mocht niet gezegd worden. Europa en vooral Nederland moesten zich vooral schamen voor hun ongastvrijheid en onmenselijkheid. Zie hier het resultaat.

Bizar dit. En doodeng. 
Weet nog dat met de grote vluchtelingenstroom in 2015 er al zorgen waren. Komen er geen terroristen mee met de stroom ? Dat werd toen stellig ontkend. Syrische buurman die ik destijds had zei al: er komen radicale gevaarlijke mensen hierheen. En hij had dat gemeld. Maar we bleven maar goedgelovig en naïef. Alles om maar te deugen. 

We zien veel problemen met terrorisme in Ianden met een aanzienlijk aantal islamisten. Een deel van hen is bevattelijk voor radicale ideeën en kan een samenleving onveilig maken. Kijk naar wat er in het midden oosten gebeurt in verschillende landen. Zoals Iran wat gegijzeld wordt door een radicale vorm van de islam, de vele aanslagen die gepleegd worden. Niet alleen in het midden oosten maar afgelopen weekend nog in Pakistan. 
Nu wij in absolute aantallen meer mensen met een islamitische achtergrond zal de onveiligheid helaas toenemen. Je krijgt wat je binnenhaalt. Helaas. Erg schrijnend ook voor de vluchtelingen die hierheen komen voor een veilig heenkomen en geconfronteerd worden met deze radicale vorm van hun geloof waar zij voor gevlucht zijn.
Minderjarige alleenstaande vluchtelingen is ook problematisch. Zij zijn kwetsbaar door hun jonge leeftijd, gebrek aan netwerk en trauma's en daarom denk ik extra vatbaar voor radicale ideeën. Precies zoals jonge kansarmen ook meer kans hebben in de criminaliteit terecht te komen.

Opmerkelijk vind ik ook dat er nu zo'n discussie is over de veiligheid van vrouwen. En dat daarbij met gemak gezegd kan worden: niet alle mannen  maar wel altijd een man. Of: "We hebben een mannenprobleem". 

Maar als het om de problemen omtrent de radicale islam gaat er op eieren wordt gelopen en een zekere terughoudend is in uitspraken, bang om als racistisch en politiek incorrect te worden gezien. Terwijl er wel degelijk een probleem is met bepaalde vormen van de islam. We mogen dan niet over 1 kam scheren of stigmatiseren 

Als de radicalisering via TikTok gaat, denken jullie dan echt dat het uitmaakt waar de mensen wonen die hier achter zitten?
Toen er destijds veel mensen uitreisden naar IS waren daar ook oerhollandse jongeren bij.  Natuurlijk moeten terroristen uitgezet worden (of wellicht nog beter gestraft), maar wat mij betreft moeten ook de social media bedrijven die hier geld aan verdienen bestraft worden.

Daglichtlamp schreef op 11-02-2026 om 11:07:

Als de radicalisering via TikTok gaat, denken jullie dan echt dat het uitmaakt waar de mensen wonen die hier achter zitten?
Toen er destijds veel mensen uitreisden naar IS waren daar ook oerhollandse jongeren bij. Natuurlijk moeten terroristen uitgezet worden (of wellicht nog beter gestraft), maar wat mij betreft moeten ook de social media's die hier geld aan verdienen bestraft worden.

Ik maak me ook zeer veel zorgen om sociale media. Mensen leven steeds meer in algoritmes. Hun eigen bubbel van informatie, hun eigen waarheid. Een groot gevaar op allerlei vlakken en een ondermijning van de democratie. En de big tech verdient er grof geld aan inderdaad.

Daglichtlamp schreef op 11-02-2026 om 11:07:

Toen er destijds veel mensen uitreisden naar IS waren daar ook oerhollandse jongeren bij. Natuurlijk moeten terroristen uitgezet worden (of wellicht nog beter gestraft), maar wat mij betreft moeten ook de social media bedrijven die hier geld aan verdienen bestraft worden.

De gemiddelde jongere met Islamitische achtergrond, of kwetsbare alleenstaande minderjarige asielzoeker zal natuurlijk bevattelijker zijn voor radicale ideeën dan de gemiddelde niet religieuze jongere die hier geboren en getogen is en bij zijn ouders woont. Dat Spreekt toch voor zich ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.