Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Yumi schreef op 04-02-2026 om 22:59:

[..]

Ik heb nergens gelezen dat iemand hier beweert dat dit het grootste probleem is. Dus wie bedoel je met we?

Dat is het probleem wat jullie benoemen. Waar berichten lang over door gegaan wordt. Dus dat zet ik dan graag in perspectief. De dwangsommen zijn klein bier vergeleken met de andere problemen die het niet halen van de termijnen door de IND veroorzaakt. 

Daglichtlamp schreef op 05-02-2026 om 07:16:

[..]

Dat is het probleem wat jullie benoemen. Waar berichten lang over door gegaan wordt. Dus dat zet ik dan graag in perspectief. De dwangsommen zijn klein bier vergeleken met de andere problemen die het niet halen van de termijnen door de IND veroorzaakt.

ik denk dat dit topic heel duidelijk maakt dat dat ene bericht niet ineens HET probleem is en mensen die meelezen en schrijven in dit topic zoals jij weten dat prima.

het is wéér iets erbij op het lijstje met punten die aangeven dat het beleid gewoon zuigt. 

- te lange procedure

- asielzoekerscentra sluiten waardoor je nu bakken met geld naar noodopvang gooit

- de business met belangen die daardoor ontstaat

- de dwangmatige fluwelen handschoen waardoor problemen niet aangepakt kunnen worden omdat ze niet benoemd worden

- geen mogelijkheid tot hulp aan kwetsbare vluchtelingen

- etc.

en dan conclusies plaatsen als "(maar blijkbaar vinden we een miljard voor vastgoedbonzen of cruiseschip eigenaren veel minder erg dan dat bedrag dat naar asielzoekers gaat, waarvan ze trouwens dan vervolgens gewoon moeten betalen voor hun opvang)" is niets anders dan sneu proberen een ander in de hoek te zetten. beter stop je met discussiëren als je de andere kant vooral wil duwen ipv wil praten, want hiermee bereik je niets. 

Broadway schreef op 05-02-2026 om 07:47:

[..]

en dan conclusies plaatsen als "(maar blijkbaar vinden we een miljard voor vastgoedbonzen of cruiseschip eigenaren veel minder erg dan dat bedrag dat naar asielzoekers gaat, waarvan ze trouwens dan vervolgens gewoon moeten betalen voor hun opvang)" is niets anders dan sneu proberen een ander in de hoek te zetten. beter stop je met discussiëren als je de andere kant vooral wil duwen ipv wil praten, want hiermee bereik je niets.

Goh, wat ben ik het hier mee eens. 

@ Broadway, eens dank je!

@ Daglichtlamp, nog een reactie op jou onderstaand bericht...
Waar haal jij de bewering vandaan de de IND opzettelijk lang over het asielverzoek doet? Kan je dit onderbouwen of is het jou mening die spreekt? 

Dit zegt het IND zoals je in mijn post kon lezen over de wachttijden;

Het is wel duidelijk dat de IND al geruime tijd op de grenzen van zijn capaciteit opereert. Maas: ‘We hebben de afgelopen jaren alles gedaan wat binnen het huidige systeem mogelijk is: processen aangescherpt, werkinstructies vereenvoudigd en capaciteit maximaal benut. Maar binnen dit stelsel lopen we tegen duidelijke grenzen aan.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2026 om 15:03:

[..]

Laten we nu niet doen of het grootste probleem in het te traag beslissen zit in de dwangsommen die de IND moet betalen. Wat veel meer kost is dat er veel meer opvangplekken nodig zijn, omdat het jaren kan duren in plaats van maanden voordat de IND besluit over een asielverzoek. Ik weet dat de lange duur opzettelijk is, in de hoop dat het asielzoekers afschrikt, maar dat lijkt niet echt te werken. Dus laten we de IND geld geven om op te schalen, en die enorme wachtrij weg te werken. Wellicht werkt het afschrikkender als 2 op de 3 (want dat is het afwijzingspercentage momenteel) al binnen enkele maanden of weken hoort dat ze niet mogen blijven in Nederland, in plaats van dat we ze eerst jaren op onze kosten huisvesten, èn ze dan vertellen dat ze niet mogen blijven.

Hier moet toch ook simpel een mouw aan te passen zijn met een wet? boven veroordeling voor xyz stopt asielaanvraag en is de toegang voor altijd gesloten ofzo? 

https://x.com/GdenAantrekker/status/2019101241498841130?s=20

Broadway schreef op 05-02-2026 om 10:50:

Hier moet toch ook simpel een mouw aan te passen zijn met een wet? boven veroordeling voor xyz stopt asielaanvraag en is de toegang voor altijd gesloten ofzo?

https://x.com/GdenAantrekker/status/2019101241498841130?s=20

Het kan al. Echter uitzetten naar een onveilig land kan niet (altijd).

PensioNada schreef op 05-02-2026 om 10:56:

[..]

Het kan al. Echter uitzetten naar een onveilig land kan niet (altijd).

nee, dat is een bekend probleem dat nederland ook niet zomaar op kan lossen. maar stoppen van de procedure lijkt me stap 1

Broadway schreef op 05-02-2026 om 11:00:

[..]

nee, dat is een bekend probleem dat nederland ook niet zomaar op kan lossen. maar stoppen van de procedure lijkt me stap 1

Ik heb het even opgezocht, uitzetten kan inderdaad pas nadat de procedure is voltooid, heeft ook weer met internationale regelgeving te maken.

PensioNada schreef op 05-02-2026 om 11:22:

[..]

Ik heb het even opgezocht, uitzetten kan inderdaad pas nadat de procedure is voltooid, heeft ook weer met internationale regelgeving te maken.

en daarna is uitzetten nog steeds niet zomaar gedaan want landen accepteren geen mensen of de uitgeprocedeerde heeft geen papieren dus geen bekend thuisland etc.

Broadway schreef op 06-02-2026 om 08:16:

[..]

en daarna is uitzetten nog steeds niet zomaar gedaan want landen accepteren geen mensen of de uitgeprocedeerde heeft geen papieren dus geen bekend thuisland etc.

Oplossing?

Ik zou het niet weten?

PensioNada schreef op 06-02-2026 om 09:44:

[..]

Oplossing?

Ik zou het niet weten?

ik ook niet hoor. dat blijft natuurlijk een probleem. maar mensen in ieder geval uitsluitsel geven en je daarnaar gedragen lijkt me stap één. ook als dat geen positief besluit is

Broadway schreef op 06-02-2026 om 09:47:

[..]

ik ook niet hoor. dat blijft natuurlijk een probleem. maar mensen in ieder geval uitsluitsel geven en je daarnaar gedragen lijkt me stap één. ook als dat geen positief besluit is

Dat ben ik met je eens. Volgens mij moet het niet moeilijk zijn om deze mensen een "snelle" route door de asielprocedure te laten volgen.

Chiquita schreef op 31-01-2026 om 13:51:

En wat vinden we van de 2 'dames' die in Utrecht een agent provoceren, ik heb denk ik alle filmpjes gezien

Om hier nog even op terug te komen. In onze krant staat vandaag, tot twee keer toe, dat er wel terecht grond was voor de aanhouding. In onderstaande krant word er dieper op ingegaan en staat dat de politie vaker moet optreden vanwege verstoringen van openbare orde. Ik vind het overigens meer dan schandalig dat de agent met zijn gezin zijn moeten onderduiken. Hij verblijft met zijn gezin al dagen op een onderduikadres na ernstige bedreigingen:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/utrechtse-agent-wordt-niet-gestraft-na-uitkomst-onderzoek-geweld-tegen-moslimvrouwen-was-grotendeels-goed-politieoptreden/129841924.html 6 februari 2026

.................

Hondema legt uit: „De collega gaat af op een melding van onrust op Hoog Catharijne. Ter plaatse ziet hij dat twee vrouwen een andere vrouw onheus bejegenen. Hij spreekt hen daarop aan, wordt vervolgens uitgescholden en beledigd en houdt één van de twee vrouwen aan.
Dat gaat gepaard met geweld. Deze politieman moet handelen; hij kan niet wegkijken. Dat is wat ik van hem vraag. Daarbij mag hij, als dat nodig is, geweld gebruiken.”

[video]

...........

[video. oa John v.d.Heuvel stelt hier een terechte vraag. Een vraag waar een andere man (moslim?) geen antwoord op wil geven.]

.............

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-02-2026 om 15:13 Topicstarter

Gewoon twee k*twijven.

Poezenmeisje schreef op 07-02-2026 om 15:13:

Gewoon twee k*twijven.

Die, uiteraard zoals altijd, misbruik maken van het feit dat zij zelf kozen voor hun gewaad en hoofddoek en nu om het hardst de racismekaart trekken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.