Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Alice12
03-02-2026 om 08:42
PensioNada schreef op 03-02-2026 om 02:51:
[..]
Ik sloeg aan op de opmerking van Alice12 "... aan het belang om enorm te deugen." De rechter legt het in zijn uitspraak netjes uit. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar hij maakt die weging zo. Jij noemt het "juridisch kennelijk verdedigbaar, maatschappelijk onbegrijpelijk". Dat kan zo zijn, maar dat maakt de rechter geen deugneus.
Het katten op elkaar in den Haag, het lelijk doen over instituties, het belachelijk maken van rechters, etc. ondergraaft onze rechtsstaat. We zien elders op de wereld waartoe dit leidt.
Ik vind het niet erkennen van poging tot moord op meisjes en vrouwen, het keer op keer lage straffen of alleen overplaatsen de positie van vrouwen ondergraven. We zien elders op de wereld precies waar dit voor vrouwen toe leidt.
Fleurtje_5
03-02-2026 om 08:59
Alice12 schreef op 03-02-2026 om 08:42:
[..]
Ik vind het niet erkennen van poging tot moord op meisjes en vrouwen, het keer op keer lage straffen of alleen overplaatsen de positie van vrouwen ondergraven. We zien elders op de wereld precies waar dit voor vrouwen toe leidt.
Precies dit.
Alice12
03-02-2026 om 11:05
Hetzelfde is gebeurd in stek Oost waar de aanrandingen , drugs dealen , intimidaties enz. door de wethouder weg gezet zijn als incidenten. Wegkijken en onder het tapijt proberen te schuiven. Dat vrouwen hier de dupe van zijn, soit.
Euphoria
03-02-2026 om 18:20
PensioNada schreef op 03-02-2026 om 02:51:
[..]
Ik sloeg aan op de opmerking van Alice12 "... aan het belang om enorm te deugen." De rechter legt het in zijn uitspraak netjes uit. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar hij maakt die weging zo. Jij noemt het "juridisch kennelijk verdedigbaar, maatschappelijk onbegrijpelijk". Dat kan zo zijn, maar dat maakt de rechter geen deugneus.
Het katten op elkaar in den Haag, het lelijk doen over instituties, het belachelijk maken van rechters, etc. ondergraaft onze rechtsstaat. We zien elders op de wereld waartoe dit leidt.
Hou toch op.
Yumi
03-02-2026 om 18:56
Wanneer houden we eens op met het betalen van dwangsommen? Die termijn van 6 maanden is niet haalbaar, dus moet hij worden opgerekt.
Stop die asielzoekers die overal voor naar naar de rechter stappen, het is onmogelijk om eerder te worden geholpen dus geen dwangsom, het is de hoogste tijd om hier verandering in te brengen!
In 2025 betaalde de IND 79 miljoen euro aan zulke dwangsommen, blijkt uit de jaarcijfers van de dienst.
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vorig jaar ruim dubbel zoveel betaald aan dwangsommen vanwege te lange wachttijden bij asielaanvragen als een jaar eerder. De dienst had al aangekondigd dat het niet zou lukken de achterstand weg te werken.
Dwangsommen voor immigratiedienst IND verdubbeld naar 79 miljoen euro | Asiel | NU.nl
Het is wel duidelijk dat de IND al geruime tijd op de grenzen van zijn capaciteit opereert. Maas: ‘We hebben de afgelopen jaren alles gedaan wat binnen het huidige systeem mogelijk is: processen aangescherpt, werkinstructies vereenvoudigd en capaciteit maximaal benut. Maar binnen dit stelsel lopen we tegen duidelijke grenzen aan.
IND-jaarcijfers 2025: minder aanvragen, lange wachttijden, hoge dwangsommen | IND
Euphoria
03-02-2026 om 19:38
Yumi schreef op 03-02-2026 om 18:56:
Wanneer houden we eens op met het betalen van dwangsommen? Die termijn van 6 maanden is niet haalbaar, dus moet hij worden opgerekt.
Stop die asielzoekers die overal voor naar naar de rechter stappen, het is onmogelijk om eerder te worden geholpen dus geen dwangsom, het is de hoogste tijd om hier verandering in te brengen!
In 2025 betaalde de IND 79 miljoen euro aan zulke dwangsommen, blijkt uit de jaarcijfers van de dienst.
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vorig jaar ruim dubbel zoveel betaald aan dwangsommen vanwege te lange wachttijden bij asielaanvragen als een jaar eerder. De dienst had al aangekondigd dat het niet zou lukken de achterstand weg te werken.
Dwangsommen voor immigratiedienst IND verdubbeld naar 79 miljoen euro | Asiel | NU.nl
Het is wel duidelijk dat de IND al geruime tijd op de grenzen van zijn capaciteit opereert. Maas: ‘We hebben de afgelopen jaren alles gedaan wat binnen het huidige systeem mogelijk is: processen aangescherpt, werkinstructies vereenvoudigd en capaciteit maximaal benut. Maar binnen dit stelsel lopen we tegen duidelijke grenzen aan.
IND-jaarcijfers 2025: minder aanvragen, lange wachttijden, hoge dwangsommen | IND
Het lijkt het UWV wel. Daar schreeuwt men ook moord en brand, terwijl het de regeltjes zijn die de boel laten ontsporen.
Miraval
03-02-2026 om 20:07
Alice12 schreef op 03-02-2026 om 11:05:
Hetzelfde is gebeurd in stek Oost waar de aanrandingen , drugs dealen , intimidaties enz. door de wethouder weg gezet zijn als incidenten. Wegkijken en onder het tapijt proberen te schuiven. Dat vrouwen hier de dupe van zijn, soit.
Ach ja, incidenten gebeuren nu eenmaal overal. En je kan mensen (lees: statushouders) ook niet uit huis zetten want waar moeten ze dan heen?
Euhhhh nou, als ik in een sociale huurwoning een wietplantage op mijn zolder heb, dan ga ik gewoon linea recta het huis uit, zonder pardon. Huurovereenkomst wordt gewoon ontbonden en alle rechters gaan daarin mee want geen goed huurderschap. Maar met vernielingen, geweld, bedreigingen tot aan (groeps)verkrachtingen aan toe is het ineens moeilijk moeilijk en zielig voor de statushouder dat die zijn huis uit moet en nergens heen kan...
Echt, we zijn allemaal compleet de weg denk ik soms weleens...
Yumi
03-02-2026 om 22:53
Miraval schreef op 03-02-2026 om 20:07:
[..]
Ach ja, incidenten gebeuren nu eenmaal overal. En je kan mensen (lees: statushouders) ook niet uit huis zetten want waar moeten ze dan heen?
Euhhhh nou, als ik in een sociale huurwoning een wietplantage op mijn zolder heb, dan ga ik gewoon linea recta het huis uit, zonder pardon. Huurovereenkomst wordt gewoon ontbonden en alle rechters gaan daarin mee want geen goed huurderschap. Maar met vernielingen, geweld, bedreigingen tot aan (groeps)verkrachtingen aan toe is het ineens moeilijk moeilijk en zielig voor de statushouder dat die zijn huis uit moet en nergens heen kan...
Echt, we zijn allemaal compleet de weg denk ik soms weleens...
Ze hadden daar direct in moeten grijpen, door die statushouders daar weg te halen.....maar het verhaal was dat ze niet zomaar voor 250 bewoners (125 statushouders en 125 studenten) een andere woning hadden. Daar heb ik begrip voor maar het gaat om de veiligheid van 125 studenten, haal die daar weg en plaats ze in een hotel, dat doen we wel vaker als het noodzakelijk is, toch?
Alice12
03-02-2026 om 23:24
Yumi schreef op 03-02-2026 om 22:53:
[..]
Ze hadden daar direct in moeten grijpen, door die statushouders daar weg te halen.....maar het verhaal was dat ze niet zomaar voor 250 bewoners (125 statushouders en 125 studenten) een andere woning hadden. Daar heb ik begrip voor maar het gaat om de veiligheid van 125 studenten, haal die daar weg en plaats ze in een hotel, dat doen we wel vaker als het noodzakelijk is, toch?
![]()
Het echte verhaal was dat er niet ingegrepen werd om het draagvlak niet te verliezen. En zo wordt er heel veel verzwegen.
Zilver_gray
04-02-2026 om 00:08
Alice12 schreef op 03-02-2026 om 23:24:
[..]
Het echte verhaal was dat er niet ingegrepen werd om het draagvlak niet te verliezen. En zo wordt er heel veel verzwegen.
Wat en door wie wordt er verzwegen.. zonder enige toelichting of onderbouwing klinkt het nogal “complottheorie achtig”.
Alice12
04-02-2026 om 09:24
Zilver_gray schreef op 04-02-2026 om 00:08:
[..]
Wat en door wie wordt er verzwegen.. zonder enige toelichting of onderbouwing klinkt het nogal “complottheorie achtig”.
Tuurlijk
Miraval
04-02-2026 om 14:49
Zilver_gray schreef op 04-02-2026 om 00:08:
[..]
Of het helemaal is verzwegen dat wordt niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat de gemeente Amsterdam op de hoogte was van de misstanden aldaar en niet heeft ingegrepen in een "ideologisch" project.
En door de misstanden te benoemen als incidenten gebeuren overal in de stad wordt het geweld aldaar wel enorm gebagatelliseerd door de verantwoordelijke wethouders.
https://oost-online.nl/stadgenoot-wilde-stoppen-met-gemengd-wonen-bij-stek-oost/
Mick87
04-02-2026 om 14:59
Gewoon een doofpot was het. Ze weten dondersgoed dat er steeds minder draagvlak is voor asielzoekers en statushouders. Zij komen met dit zogenaamd geweldige plan: studenten laten samenwonen met statushouders. En daarin is gefaald en dat werd lang niet toegegeven.
Veel jonge mannen bij elkaar is statistisch gezien al meer kans op incidenten ongeacht hun afkomst. Dan ook nog jonge mannen uit het midden Oosten met grote kans op oorlogstrauma. Trauma kan probleemgedrag in de hand werken. Jonge mannen uit het midden oosten houden er veelal een andere visie op vrouwen op na. Geen leuk feit maar wel zoals de cultuur aldaar bekend staat.
Nou zet dat tussen de Nederlandse studenten en er ontstaat gedoe. Zeker gezien de aantallen.
Eindeloos domme naïviteit. Er was al geadviseerd om het project niet meer 50/50 te doen. Maar 25% statushouders tegenover 75% studenten. Maar dat advies werd genegeerd.
Met agressie, onveiligheid en verkrachtingen als gevolg.
Daglichtlamp
04-02-2026 om 15:03
Yumi schreef op 03-02-2026 om 18:56:
Laten we nu niet doen of het grootste probleem in het te traag beslissen zit in de dwangsommen die de IND moet betalen. Wat veel meer kost is dat er veel meer opvangplekken nodig zijn, omdat het jaren kan duren in plaats van maanden voordat de IND besluit over een asielverzoek. Ik weet dat de lange duur opzettelijk is, in de hoop dat het asielzoekers afschrikt, maar dat lijkt niet echt te werken. Dus laten we de IND geld geven om op te schalen, en die enorme wachtrij weg te werken. Wellicht werkt het afschrikkender als 2 op de 3 (want dat is het afwijzingspercentage momenteel) al binnen enkele maanden of weken hoort dat ze niet mogen blijven in Nederland, in plaats van dat we ze eerst jaren op onze kosten huisvesten, èn ze dan vertellen dat ze niet mogen blijven.
(maar blijkbaar vinden we een miljard voor vastgoedbonzen of cruiseschip eigenaren veel minder erg dan dat bedrag dat naar asielzoekers gaat, waarvan ze trouwens dan vervolgens gewoon moeten betalen voor hun opvang)
Yumi
04-02-2026 om 22:59
Daglichtlamp schreef op 04-02-2026 om 15:03:
[..]
Laten we nu niet doen of het grootste probleem in het te traag beslissen zit in de dwangsommen die de IND moet betalen.
Ik heb nergens gelezen dat iemand hier beweert dat dit het grootste probleem is. Dus wie bedoel je met we?