Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Doemijdieglazenbol schreef op 02-12-2025 om 21:21:

[..]

Vooral als je jong en hoogopgeleid bent. Anders is het lastiger binnenkomen.

Ik doelde aanvankelijk op “als hoer gezien te worden, geknepen in je borsten, billen en verder lastig gevallen wordt.”

Maar je zult wss gelijk hebben, dus dan zijn we nergens welkom?

Noglangnietjarig schreef op 02-12-2025 om 21:46:

[..]

Maar je zult wss gelijk hebben, dus dan zijn we nergens welkom?

Ik ben best welkom; ik ben hoogopgeleid, doe werk waarmee ik daar zo aan de slag kan (veel vraag naar), vrij jong en die taaltesten haal ik wel. Ik heb er ook al familie wonen. Maar waarschijnlijk kan lang niet iedereen die hier schrijft zomaar naar Canada migreren. Voor mij voelt dat oneerlijk, maar ook in dit topic zijn er best veel mensen voorstander van dit soort regels, geloof ik. D66 heeft Canada ook als een soort voorbeeldland genoemd voor migratieregels (https://www.nu.nl/politiek/6360022/d66-scherpt-migratiekoers-aan-en-wil-onder-meer-kijken-naar-canadees-model.html)

We zijn in Europa voorlopig wel allemaal welkom. En in heel veel andere landen. Want met een Nederlands paspoort heb je sowieso voordeel in de wereld, ongeacht hoe (on)fatsoenlijk, rijk, aangepast of solidair je bent. Ontzettend veel geluk, maar in mijn ogen ook een onverdiend voordeel en daarmee best oneerlijk.

Doemijdieglazenbol schreef op 03-12-2025 om 08:14:

[..]

Ik ben best welkom; ik ben hoogopgeleid, doe werk waarmee ik daar zo aan de slag kan (veel vraag naar), vrij jong en die taaltesten haal ik wel. Ik heb er ook al familie wonen. Maar waarschijnlijk kan lang niet iedereen die hier schrijft zomaar naar Canada migreren. Voor mij voelt dat oneerlijk, maar ook in dit topic zijn er best veel mensen voorstander van dit soort regels, geloof ik. D66 heeft Canada ook als een soort voorbeeldland genoemd voor migratieregels (https://www.nu.nl/politiek/6360022/d66-scherpt-migratiekoers-aan-en-wil-onder-meer-kijken-naar-canadees-model.html)

We zijn in Europa voorlopig wel allemaal welkom. En in heel veel andere landen. Want met een Nederlands paspoort heb je sowieso voordeel in de wereld, ongeacht hoe (on)fatsoenlijk, rijk of solidair je bent. Ontzettend veel geluk, maar in mijn ogen ook een onverdiend voordeel en daarmee best oneerlijk.

Dat komt doordat wij geld hebben. Wij komen niet als kansarmen in een ander land aan. En ons onderwijs staat goed aangeschreven. Hier in de EU voor een visum gelden al strenge regels als je een Schengenland wil bezoeken. En dus een schengen visum wil. Je moet bijvoorbeeld aantonen dat je een X-bedrag aan spaargeld en inkomen hebt. Want anders is de vrees vanuit de EU dat mensen hier blijven hangen. Wat logisch is. Nu komen deze mensen veelal illegaal als vluchteling binnen. Maar op de legale manier is dat vrijwel onmogelijk. Geldt trouwens ook voor landen als Australië en Nieuw zeeland. Als je daar als Nederlander een visum aanvraagt moet je ook wel goed aangeven wat je komt doen en vragen ze naar je inkomen etc. 

Overigens als ik als Nederlandse me elders wil vestigen is dat niet zo heel gemakkelijk. Teminste buiten de EU. Stel ik wil verhuizen naar VS of Australië. Daar kom je echt niet zomaar binne

[..]

We zijn in Europa voorlopig wel allemaal welkom. En in heel veel andere landen. Want met een Nederlands paspoort heb je sowieso voordeel in de wereld, ongeacht hoe (on)fatsoenlijk, rijk, aangepast of solidair je bent. Ontzettend veel geluk, maar in mijn ogen ook een onverdiend voordeel en daarmee best oneerlijk.

Ik ben het wel met je eens dat wij in Europa bevoorrecht zijn en dat we te weinig beseffen dat wij al die welvaart niet alleen aan ons eigen harde werken hebben te danken, maar ook aan het feit dat we hier zijn geboren en daardoor al een grote voorsprong hebben. Anderzijds vind ik het probleem van het huidige asielsysteem dat het vol perverse prikkels zit, waardoor niet altijd "de goede mensen" naar Europa komen en dan bedoel ik de mensen die echt hulp nodig hebben. Het vervelende is dat voor politici als Wilders zelfs hulp in de eigen regio iets is waar men niets aan bij wil dragen, net zoals aan ontwikkelingssamenwerking. 

felija schreef op 02-12-2025 om 16:55:

[..]

Hoe denk jij dat we ontvangen zouden worden door een land in Azië ofzo, als heel Europa op de vlucht is geslagen? Ik vermoed niet heel positief eigenlijk, maar misschien heb ik ongelijk.

Ter aanvulling op mijn vorige post: Als je al de paniek ziet bij mensen hier als het wc-papier dreigt op te raken en zelfs gaan plunderen..

Dan zeggen sommigen hier wel heel snel dat vluchtelingen gewoon weer terug kunnen naar hun land om het op te bouwen, ook al is het er nog oorlog.

Of wat ik hier ook lees: dat je als vluchteling dagelijks heel dankbaar moet zijn jegens het ontvangende land, terwijl je hutejmutje op elkaar zit in een aanmeldcentrum ergens buitenaf. Ik geloof er niks van dat wij in die situatie dagelijks hardop onze dankbaarheid zouden uitspreken. Is ook wat overdreven. Je zit daar doorgaans niet voor je lol.
Ik denk dat de meeste mensen niet heldhaftig zijn, ik voorop, (ik zou trouwens wel mijn rol wc-papier delen ).

Ik denk zelf ook dus dat wij niet met open armen ontvangen zullen worden. Maar stel dat wij echt in gevaar zijn en in een van die landen opgevangen worden dan zou ik daar wel heel blij mee zijn.

Dat van dat WC papier is inderdaad genant. Sowieso dat gepanikeer. Maar dat is niet alleen hier hoor. In de Coronatijd ging in ieder geval een groot deel van Europa op WC papier jacht.

Wat de dankbaarheid van onze vluchtelingen betreft. Van mij hoeft niemand op zijn knieën de A12 af te gaan ofzo. En ik begrijp ook best dat er frustratie heerst in de centra. Maar zoals het nu gaat vind ik niet kunnen. Dat hele dorpen worden geterroriseerd is van de gekke.

Wel lief dat je je WC papier deelt  

[..]

Ik ben best welkom; ik ben hoogopgeleid, doe werk waarmee ik daar zo aan de slag kan (veel vraag naar), vrij jong en die taaltesten haal ik wel. Ik heb er ook al familie wonen. Maar waarschijnlijk kan lang niet iedereen die hier schrijft zomaar naar Canada migreren. Voor mij voelt dat oneerlijk, maar ook in dit topic zijn er best veel mensen voorstander van dit soort regels, geloof ik. D66 heeft Canada ook als een soort voorbeeldland genoemd voor migratieregels (https://www.nu.nl/politiek/6360022/d66-scherpt-migratiekoers-aan-en-wil-onder-meer-kijken-naar-canadees-model.html)

Dat geldt natuurlijk alleen voor de huidige situatie. Maar als Nederland een soort derde wereldland wordt dat in oorlog is denk ik niet dat wij nog voordeel hebben van ons Nederlandse paspoort noch dat wij voldoende geld hebben als wij op de vlucht zouden slaan.

felija schreef op 02-12-2025 om 17:02:

offtopic: Thora, wat heb jij een mooie avatar!

Offtopic: Dankjewel Het is een tekening van Freya, de zus van Thor.

Het is niet zo dat "we" nergens welkom zijn, ik denk dat landen vergelijkbaar met waar wij leven qua cultuur ons prima willen ontvangen. Echter, als we in een oorlog terecht komen, zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat de meeste landen met een vergelijkbare cultuur in dezelfde oorlog zullen zitten. 

Het "probleem" ontstaat wanneer wij met onze culturele waarden en normen, ons massaal gaan vestigen in landen/gebieden met een compleet andere cultuur. En ik denk dat "wij" niet geneigd zullen zijn dat te doen. Want wat moeten Nederlanders (of EU burgers) nou massaal doen in Somalie, Congo, Tanzania, India, Indonesië, Pakistan, of Saoedi-Arabië of Qatar? Want dan gaat het niet om een leuke vakantie waar vrouwen wel in bikini mogen lopen op het strand en waar in de hotelbar wel alcohol wordt geschonken, maar om je blijvend te vestigen in landen met een compleet andere cultuur.

Dan moeten wij ons aanpassen aan de geldende normen daar. Wat logisch is want wij verwachten hetzelfde toch? De vraag is echter welke landen met een andere cultuur, bereidt zullen zijn onze cultuur te accepteren EN te laten integreren in hun samenleving? Met dus bijbehorende feestdagen, voedsel, gebruiken en kleding? Zouden Algerije, Tunesie, Marokko dit ook zo doen zoals wij nu doen in Europa? Of zullen die landen zeggen prima jullie zijn welkom, maar alleen op onze voorwaarden en met volledige integratie?

Miraval schreef op 03-12-2025 om 22:26:

Het is niet zo dat "we" nergens welkom zijn, ik denk dat landen vergelijkbaar met waar wij leven qua cultuur ons prima willen ontvangen. Echter, als we in een oorlog terecht komen, zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat de meeste landen met een vergelijkbare cultuur in dezelfde oorlog zullen zitten.

Het "probleem" ontstaat wanneer wij met onze culturele waarden en normen, ons massaal gaan vestigen in landen/gebieden met een compleet andere cultuur. En ik denk dat "wij" niet geneigd zullen zijn dat te doen. Want wat moeten Nederlanders (of EU burgers) nou massaal doen in Somalie, Congo, Tanzania, India, Indonesië, Pakistan, of Saoedi-Arabië of Qatar? Want dan gaat het niet om een leuke vakantie waar vrouwen wel in bikini mogen lopen op het strand en waar in de hotelbar wel alcohol wordt geschonken, maar om je blijvend te vestigen in landen met een compleet andere cultuur.

Dan moeten wij ons aanpassen aan de geldende normen daar. Wat logisch is want wij verwachten hetzelfde toch? De vraag is echter welke landen met een andere cultuur, bereidt zullen zijn onze cultuur te accepteren EN te laten integreren in hun samenleving? Met dus bijbehorende feestdagen, voedsel, gebruiken en kleding? Zouden Algerije, Tunesie, Marokko dit ook zo doen zoals wij nu doen in Europa? Of zullen die landen zeggen prima jullie zijn welkom, maar alleen op onze voorwaarden en met volledige integratie?

Ik ken twee mannen die met elkaar zijn getrouwd. Zij kunnen, met vakantie, niet als echtpaar overal naar toe gaan. Goeie vragen in je bericht.

ps.

Deze burgemeester vertrekt, hij laat zijn burgers in de steek omdat een meerderheid van de gemeenteraad toch geen AZC wilden:

https://nos.nl/artikel/2592986-burgemeester-terneuzen-vertrekt-definitief-om-azc-conflict

..........

Van Merrienboer kondigde begin vorige week aan op te stappen vanwege een slepende kwestie over de komst van een asielzoekerscentrum in de Zeeuwse gemeente.

Hij heeft zich ingezet voor de komst van het azc en had geen vertrouwen meer in een goede samenwerking toen bleek dat een meerderheid van de gemeenteraad en de wethouders bij nader inzien toch geen azc wilden.

Dat leidde tot het weigeren van de vergunning voor het azc in het voormalige Neckermanngebouw.

..........

Ik blijf als er oorlog uitbreekt. Heb m'n langste tijd wel gehad en zou proberen te vechten. Of ergens anders elpen als het kan.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-12-2025 om 09:06:

Ik blijf als er oorlog uitbreekt. Heb m'n langste tijd wel gehad en zou proberen te vechten. Of ergens anders elpen als het kan.

Ik blijf ook.

Luctor et Emergo

Gouverneur Emiel Roemer heeft de oplossing. Hij wil in gesprek gaan met burgers "die de huidige samenleving niet voor ogen hebben" en er daarom "helemaal klaar mee zijn",.... want gouverneur Emiel Roemer en de burgemeesters zijn er helemaal klaar mee. Zij trekken een streep. Eigenlijk kun je alles wat Emiel Roemer zegt omdraaien. 

Roemer gaat online schreeuwers uitnodigen voor gesprek: ‘Alle recht om gefrustreerd te zijn, maar dit is niet de samenleving die ik voor ogen heb’

Praten, praten en nog eens praten. Dat is volgens gouverneur Emile Roemer de enige remedie tegen de bedreigingen en intimidatie die Limburgse bestuurders over zich heen krijgen. Hij gaat critici en doorsnee Limburgers uitnodigen op de koffie. „Geen belangenbehartigers.”

.........etc.etc.etc..........
EMBARGO%20TOT%2029-11.%20Advertentie%20zoals%20die%20door%20de%20gezamenlijke%20Limburgse%20bestuurders%20wordt%20geplaatst%20in%20De%20Limburger%20van%2029%20november%202025.

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2025 om 13:01:

Gouverneur Emiel Roemer heeft de oplossing. Hij wil in gesprek gaan met burgers "die de huidige samenleving niet voor ogen hebben" en er daarom "helemaal klaar mee zijn",.... want gouverneur Emiel Roemer en de burgemeesters zijn er helemaal klaar mee. Zij trekken een streep. Eigenlijk kun je alles wat Emiel Roemer zegt omdraaien.

Roemer gaat online schreeuwers uitnodigen voor gesprek: ‘Alle recht om gefrustreerd te zijn, maar dit is niet de samenleving die ik voor ogen heb’

Praten, praten en nog eens praten. Dat is volgens gouverneur Emile Roemer de enige remedie tegen de bedreigingen en intimidatie die Limburgse bestuurders over zich heen krijgen. Hij gaat critici en doorsnee Limburgers uitnodigen op de koffie. „Geen belangenbehartigers.”

.........etc.etc.etc..........
EMBARGO%20TOT%2029-11.%20Advertentie%20zoals%20die%20door%20de%20gezamenlijke%20Limburgse%20bestuurders%20wordt%20geplaatst%20in%20De%20Limburger%20van%2029%20november%202025.

Wat goed van Emiel Roemer. Ik ben het met hem eens dat je vooral in gesprek moet blijven met elkaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.