Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
30-11-2025 om 09:58
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:43:
[..]
Wat vind je er onzin aan? En waarom is het stuitend dat ze in de westerse politiek terecht is gekomen? Je weet dat haar moeder Nederlands is? Lahlah is een westerse vrouw die er anders uitziet dan jij en andere gewoontes heeft dan jij. Daar is niets stuitends aan
Ik heb in het bericht meer uitleg gegeven.
Poezie
30-11-2025 om 10:00
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:57:
[..]
Zoals ik al eerder zei: eerwraak is iets dat niet wordt getolereerd. Het zijn excessen waar hard tegen op moet worden gereden en dat gebeurt ook. Daar denken we niet anders over dan de meeste moslims trouwens.
Door wie? Door de Nederlandse gemeenschap niet nee, maar het is duidelijk dat het door andere gemeenschappen wel wordt getolereerd en zelfs aangemoedigd! En daar kom jij dan aanzetten met je "superioriteit gevoel" van "de nederlander".
Libertine
30-11-2025 om 10:04
Poezie schreef op 30-11-2025 om 10:00:
[..]
Door wie? Door de Nederlandse gemeenschap niet nee, maar het is duidelijk dat het door andere gemeenschappen wel wordt getolereerd en zelfs aangemoedigd! En daar kom jij dan aanzetten met je "superioriteit gevoel" van "de nederlander".
Het is echt heel gek om te denken eermoord heel gewoon is in andere gemeenschappen. Dat is het niet. Ja het gebeurt en dat is verschrikkelijk. Maar zullen we het niet in de schoenen schuiven van een hele gemeenschap. Willen wij ook niet als een Nederlandse dader femicide of intiem geweld pleegt.
Libertine
30-11-2025 om 10:06
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2025 om 09:58:
[..]
Ik heb in het bericht meer uitleg gegeven.
Je schrijft dit: “Ik heb de link geopend en gelezen. En ik vind het een mooi-verpakte onzin-smoes. Stuitend gewoon dat zij in een westerse politiek terecht is gekomen. Niet te geloven”
Das geen uitleg naar mijn smaak. Je schrijft nergens waarom je dit vindt. Waar je op baseert dat het een onzin smoes is. Waarom het stuitend is dat ze in de westerse politiek terecht is gekomen.
Miraval
30-11-2025 om 10:13
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:47:
[..]
Kun jij ongelijkwaardig vinden. En ik kan me voorstellen dat het voor deze mensen soms ingewikkeld is. Maar dit is onderdeel van iets wat wij niet kennen maar zij wel. Wie zijn wij om daar een oordeel over te hebben?
Dit gaat om collega's onder elkaar he? Die toevallig hetzelfde geloof aanhangen maar meer ook niet. Wat geeft die mannelijke collega het recht om die Moslima terecht te wijzen op het mee gaan stappen? Omdat ze toevallig hetzelfde geloof hebben?
Zelfs wanneer het je eigen partner betreft vind ik het al grensoverschrijdend, maar soit. Maar een collega die zich met jou bemoeid? Dat gaat wel veel te ver. Daar is niks ingewikkelds aan. Ook niet voor Moslims.
Libertine
30-11-2025 om 10:16
Miraval schreef op 30-11-2025 om 10:13:
[..]
Dit gaat om collega's onder elkaar he? Die toevallig hetzelfde geloof aanhangen maar meer ook niet. Wat geeft die mannelijke collega het recht om die Moslima terecht te wijzen op het mee gaan stappen? Omdat ze toevallig hetzelfde geloof hebben?
Zelfs wanneer het je eigen partner betreft vind ik het al grensoverschrijdend, maar soit. Maar een collega die zich met jou bemoeid? Dat gaat wel veel te ver. Daar is niks ingewikkelds aan. Ook niet voor Moslims.
Wij vinden dat hij daar geen recht toe heeft. Dus daar kan hij prima op aangesproken worden lijkt me. Net zoals je met andere collega’s doet. En gelovigen die elkaar de maat nemen is ongetwijfeld niet voorbehouden aan moslims?
Poezie
30-11-2025 om 10:17
Libertine schreef op 30-11-2025 om 10:04:
[..]
Het is echt heel gek om te denken eermoord heel gewoon is in andere gemeenschappen. Dat is het niet. Ja het gebeurt en dat is verschrikkelijk. Maar zullen we het niet in de schoenen schuiven van een hele gemeenschap. Willen wij ook niet als een Nederlandse dader femicide of intiem geweld pleegt.
Jij hebt vanuit de syrische gemeenschap berichten gelezen waarin dit wordt afgekeurd? Zij zwijgen hierover, daarmee wekken ze de indruk ermee in te stemmen. Vergeet daarnaast niet dat dit ook niet de eerste keer is.
Libertine
30-11-2025 om 10:21
Poezie schreef op 30-11-2025 om 10:17:
[..]
Jij hebt vanuit de syrische gemeenschap berichten gelezen waarin dit wordt afgekeurd? Zij zwijgen hierover, daarmee wekken ze de indruk ermee in te stemmen. Vergeet daarnaast niet dat dit ook niet de eerste keer is.
Want de Syrische gemeenschap is verplicht zich daar publiekelijk over uit te spreken? Wat verwacht je? Dat ze een advertentie plaatsen in de krant?
De Syrische mensen die ik ken veroordelen dit wel degelijk. Dat is echt niet voorbehouden aan westerse mensen.
Poezie
30-11-2025 om 10:28
Libertine schreef op 30-11-2025 om 10:21:
[..]
Want de Syrische gemeenschap is verplicht zich daar publiekelijk over uit te spreken? Wat verwacht je? Dat ze een advertentie plaatsen in de krant?
De Syrische mensen die ik ken veroordelen dit wel degelijk. Dat is echt niet voorbehouden aan westerse mensen.
Jij beweert dat dit niet normaal is in de Syrische gemeenschap terwijl (meerdere) berichten over eerwraak wat anders doen lijken. Als je als gemeenschap dit idd zo afkeurt dat wil je dat toch ook te kennen geven? De Syrische gemeenschap zwijgt.
Miraval
30-11-2025 om 10:31
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/eerwraak-eremoord
En over eerwraak, dit is iets sociaal-cultureels en niet religieus. Het komt voor in verschillende landen, toevalligerwijs wel landen met een Moslim meerderheid. Maar het heeft niets met de Islam zelf te maken.
Het is wel een probleem voor veel (vooral vrouwen) in die landen. En het komt voort uit de sociale omgeving van deze families, dus het blijft niet alleen binnen de familie zelf. Helaas komt het ook in Nederland voor omdat wij meer migranten krijgen uit deze landen, en die worden dus toch nog beïnvloed door hun sociale kringen uit land van herkomst. Wellicht met het oog op achtergebleven familieleden.
Ik hoef het allemaal niet te begrijpen, ik wil dit ook helemaal niet begrijpen. Maar het is wel heel iets anders dan 20.000 pedofielen in Thailand (pedofilie zit niet in onze sociale cultuur) of een Joran van der Sloot (moordenaars komen voor in alle landen en zijn van alle kleuren)
Als wij hier ineens veel jonge Afghaanse vluchtelingen zouden krijgen, dan zijn die al van jongs af aan geïndoctrineerd met bepaalde denkwijzen jegens vrouwen, dat ik me afvraag of ze die denkwijzen zomaar kunnen loslaten. (Hypothetische situatie want die zijn er niet) Datzelfde geldt voor gereformeerden, zij geloven niet in het homohuwelijk of abortus, vrouwen horen thuis achter het aanrecht, ouderwetse rolverdelingen die ik ook niet kan en wil begrijpen.
Libertine
30-11-2025 om 10:33
Poezie schreef op 30-11-2025 om 10:28:
[..]
Jij beweert dat dit niet normaal is in de Syrische gemeenschap terwijl (meerdere) berichten over eerwraak wat anders doen lijken. Als je als gemeenschap dit idd zo afkeurt dat wil je dat toch ook te kennen geven? De Syrische gemeenschap zwijgt.
Dat jij ze niet hoort wil toch niet gelijk zeggen dat ze allemaal achter eermoord staan?
Wat hebben wij als Nederland gedaan om die 20.000 pedofielen die jaarlijks naar Thailand afreizen te veroordelen? Hebben wij iets van ons laten horen? Zwijgen wij als gemeenschap ook niet? Of is dat dan weer heel anders?
Miraval
30-11-2025 om 10:34
Libertine schreef op 30-11-2025 om 10:16:
[..]
Wij vinden dat hij daar geen recht toe heeft. Dus daar kan hij prima op aangesproken worden lijkt me. Net zoals je met andere collega’s doet. En gelovigen die elkaar de maat nemen is ongetwijfeld niet voorbehouden aan moslims?
Nee dat zeg ik dan ook niet, alleen in dit geval wel. En daar ging mijn reactie over. Niemand heeft het recht zich te bemoeien met anderen als het gaat om niet strafbaar gedrag. Ongeacht afkomst of geloof. Ik vind dat heel erg ongewenst.
Libertine
30-11-2025 om 10:40
Miraval schreef op 30-11-2025 om 10:31:
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/eerwraak-eremoord
Als wij hier ineens veel jonge Afghaanse vluchtelingen zouden krijgen, dan zijn die al van jongs af aan geïndoctrineerd met bepaalde denkwijzen jegens vrouwen, dat ik me afvraag of ze die denkwijzen zomaar kunnen loslaten. (Hypothetische situatie want die zijn er niet) Datzelfde geldt voor gereformeerden, zij geloven niet in het homohuwelijk of abortus, vrouwen horen thuis achter het aanrecht, ouderwetse rolverdelingen die ik ook niet kan en wil begrijpen.
Denkwijzen mogen prima verschillen. We staan niet toe dat die denkwijze in handelingen overgaan of opleggen aan anderen. Dat is tegen het recht. Dat geldt voor eermoord, dat geldt voor abortus. Etc
(en pedosexualiteit is dan wellicht geen cultuur maar ook dat kunnen we prima veroordelen. Het is een misstand. Iets wat tegen het recht is. Dus we hoeven onze verontwaardiging niet alleen te reserveren voor zaken die uit een andere cultuur komen en waar we tegen zijn).
Libertine
30-11-2025 om 10:40
Miraval schreef op 30-11-2025 om 10:34:
[..]
Nee dat zeg ik dan ook niet, alleen in dit geval wel. En daar ging mijn reactie over. Niemand heeft het recht zich te bemoeien met anderen als het gaat om niet strafbaar gedrag. Ongeacht afkomst of geloof. Ik vind dat heel erg ongewenst.
Daar zijn we het dan helemaal over eens.
Poezie
30-11-2025 om 10:45
Libertine schreef op 30-11-2025 om 10:33:
[..]
Dat jij ze niet hoort wil toch niet gelijk zeggen dat ze allemaal achter eermoord staan?
Wat hebben wij als Nederland gedaan om die 20.000 pedofielen die jaarlijks naar Thailand afreizen te veroordelen? Hebben wij iets van ons laten horen? Zwijgen wij als gemeenschap ook niet? Of is dat dan weer heel anders?
Wat heeft pedofilie met eerwraak en geloof te maken?
Bovendien wordt pedofilie luidkeels door de hele Nederlandse gemeenschap veroordeeld, worden er documentaires over gemaakt en regelmatig wereldwijde netwerken opgerold.