Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
30-11-2025 om 09:24
Poezenmeisje schreef op 30-11-2025 om 09:15:
Het verschil is dat Van der Sloot en verkrachters in Thailand gewoon veroordeeld worden en in rottige gevangenissen terecht komen en dat ze geen hand boven het hoofd wordt gehouden "want cultuur".
Deze moordenaars staan hier ook terecht, de vader helaas zonder aanwezig te zijn. Maar het is in Nederland ook geen gewoonte om plegers van eermoord de hand boven het hoofd te houden.
Euphoria
30-11-2025 om 09:26
Jujubee schreef op 30-11-2025 om 09:18:
[..]
Ik weet aardig wat van die cultuur/religie en ik heb er gewoon moeite mee omdat ik vind dat het vrouwen onderdrukt. Mijn jonge collega ook, net nat achter achter haar oren, totaal wereldvreemd naar alles om zich heen. Bijna twintig jaar oud en zit totaal onder de duim bij haar familie. Weet niets van seks, niets van daten, dagelijkse dingen waar ik mee bezig was als puber. Dat mag ze allemaal niet. Haar ouders controleren alles wat ze doet, iedereen met wie ze praat. We gingen vorig jaar op uitje met zijn allen en haar moeder heeft tig keer gebeld ( inclusief videobellen ) om te checken of ze wel echt met ons weg was en wanneer ze naar huis kwam. En dan zijn ze nog niet eens echt strenge moslims want ze hoeft dan weer geen hoofddoek op. Haar zusjes doen dat wel. Zij slaap met twee zusjes in een kamer en broer heeft er een voor zichzelf want die is een man. Het is gewoon mijn geloof niet. Maar, en ik heb dit al zovaak gezegd, ik heb niets tegen het gros van de moslims in mijn leven. Sterker nog, ik mag ze graag, ik ben er bevriend mee, ik heb ze graag in mijn winkel. Ze zijn vaak gewoon super aardig. Totdat het over het geloof gaat, dan gaat er een soort knop in ze om. Maar dat geld ook voor streng christenen of welk ander streng geloof dan ook. Dan valt er niet echt meer mee te praten.
Ik vind onze westerse normen en waarden vaak botsen met de intrinsieke normen en waarden van de islam ja. Waarom mag je dat niet zeggen? Ik vind het om te huilen dat Lale Gul straks zonder bewaking komt te zitten en moet vrezen voor haar eigen familie. Ik vind het sneu voor mijn collega dat ze niet gewoon los van haar ouders kan komen en een "normaal" tienerleven gehad heeft. Ik gun die meiden juist de "westerse vrijheid" die mij zo dierbaar is.
Yes, dat gun ik mijzelf en mijn dochter al helemaal. De vrijheid waar wij voor gevochten hebben en die wij met steen en been willen beschermen.
Libertine, jij bent toch van de actievoering? Je had het daar over. Ik gebruik een ander woord, kom niet meer op het woord dat jij gebruikte. Dit is toch hetzelfde? Actievoering voor behoud van onze rechten.
en dan in mijn geval vooral die van mijn dochter die nu al geconfronteerd wordt met jongens/ mannen die vinden dat ze zich zou moeten kleden op bepaalde manier, gedragen op bepaalde manier, moet praten op bepaalde manier wanneer zij zich begeeft in bepaalde kringen.
Libertine
30-11-2025 om 09:28
dat kun je prima sneu vinden voor zo’n meisje Jujubee. Maar het is wel vanuit een westerse blik bekeken. En natuurlijk zijn we in Nederland en is dat logisch, maar dat het anders is is niet perse slecht. Je vergelijkt jouw leven met dat van haar. Maar is dat de enige manier waarop we kunnen kijken? Door twee verschillende manieren van leven met elkaar te vergelijken en dan te besluiten wat beter is? Ik vind dat nogal eenzijdig. En ik vínd het op mijn beurt echt heel gek dat we een hele cultuur wegzetten als eentje die vrouwen onderdrukt. Wij westerse mensen kunnen dat zo ervaren, maar ervaren zij dat zelf ook allemaal? Is het aan ons daar een oordeel over te hebben? Bij excessen wellicht, die zij vaak ook veroordelen, maar verder? Het lijkt mij van niet.
Libertine
30-11-2025 om 09:33
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 09:26:
[..]
Yes, dat gun ik mijzelf en mijn dochter al helemaal. De vrijheid waar wij voor gevochten hebben en die wij met steen en been willen beschermen.
Libertine, jij bent toch van de actievoering? Je had het daar over. Ik gebruik een ander woord, kom niet meer op het woord dat jij gebruikte. Dit is toch hetzelfde? Actievoering voor behoud van onze rechten.
en dan in mijn geval vooral die van mijn dochter die nu al geconfronteerd wordt met jongens/ mannen die vinden dat ze zich zou moeten kleden op bepaalde manier, gedragen op bepaalde manier manier, moet praten op bepaalde manier wanneer zij zich begeeft in bepaalde kringen.
Ik hou ervan als iedereen dezelfde rechten heeft. Gelijkwaardigheid en gelijkheid. Daar strijd ik voor. Ik vind dat andere culturen ook recht hebben op hun gewoontes en dat die prima naast die van andere culturen kan bestaan. Met aandacht voor ieders grenzen. Ik vind de huidige tendens in Nederland steeds minder gelijkwaardig. Bijvoorbeeld door hele culturen te typeren en te veroordelen op basis van het gedrag van enkelen. Niet alleen jouw rechten dus, ieders rechten.
Euphoria
30-11-2025 om 09:34
die collega van Jujubee weet niet anders. Zij weet nog niet volledig hoe het is om onze vrijheid te hebben. Ze hinkt met één been in die van ons en met een been in die van haar thuisfront.
Het is toch niet zomaar zo moeilijk voor de jongere generatie om de kloof tussen westerse cultuur en de cultuur die thuis heerst een plek te geven?
Fleurtje_5
30-11-2025 om 09:34
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:02:
[..]
...............
En wat ik er verder van vind zegt Esmah Lahlah in dit korte artikel. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zodra-het-over-moslims-gaat-verdwijnen-echte-mensen-uit-beeld-en-verschijnen-er-typetjes?fbclid=PAdGRleAOY1DpleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA8xMjQwMjQ1NzQyODc0MTQAAaeRslkHP2wiW1cxRPFUQZE4zQtPG3t0E9n4IMlPNqZMRBTQkqsg2-ItBOTv5Q_aem_yZ7x4uz_PwJ4iNx-TOV6kg
Ik heb de link geopend en gelezen. En ik vind het een mooi-verpakte onzin-smoes. Stuitend gewoon dat zij in een westerse politiek terecht is gekomen. Niet te geloven. Een gehersenspoelde van jewelste.
Ze zegt oa:
Er is iets opmerkelijks aan hoe we in Nederland praten over vrouwen die breken met hun gemeenschap, en vrouwen die die gemeenschap een nieuwe vorm willen geven.
Zodra het over moslims gaat, verdwijnen echte mensen uit beeld en verschijnen er typetjes. De afvallige als heldin. De dissident als icoon. De moslima met hijab als wandelend bewijsstuk van onderdrukking.
Het is een narratief dat al zó lang wordt herhaald, dat sommigen het zijn gaan zien als waarheid. Maar het blijft theater. Theater dat anderen schrijven, met vrouwen als rekwisieten.
..........
Echte vrijheid betekent dat we vrouwen als mensen zien. Met tegenstrijdigheden. Met agency. Met eigen keuzes die niet hoeven te passen in andermans comfortzone. En dat is precies wat dit soort columns, deze ouderwetse geopolitieke fabeltjes, structureel weigeren te doen.
..........
En met 'dit soort columns' (kun je in de link openen) bedoelde ze deze column met titel: "De prijs van Lale Güls vrijheid is onvrijheid". Lale die haar familie is kwijtgeraakt en haar leven niet meer zeker is sinds ze westers wil leven en geen hoofddoek meer draagt.
Libertine
30-11-2025 om 09:39
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 09:34:
die collega van Jujubee weet niet anders. Zij weet nog niet volledig hoe het is om onze vrijheid te hebben. Ze hinkt met één been in die van ons en met een been in die van haar thuisfront.
Het is toch niet zomaar zo moeilijk voor de jongere generatie om de kloof tussen westerse cultuur en de cultuur die thuis heerst een plek te geven?
Natuurlijk kan het moeilijk zijn om in twee culturen te leven. Maar daar ging het toch niet over? En misschien weet ze niet volledig hoe het is om te leven zoals wij maar moet dat? Misschien wil ze dat wel helemaal niet.
Euphoria
30-11-2025 om 09:42
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:33:
[..]
Ik hou ervan als iedereen dezelfde rechten heeft. Gelijkwaardigheid en gelijkheid. Daar strijd ik voor. Ik vind dat andere culturen ook recht hebben op hun gewoontes en dat die prima naast die van andere culturen kan bestaan. Met aandacht voor ieders grenzen. Ik vind de huidige tendens in Nederland steeds minder gelijkwaardig. Bijvoorbeeld door hele culturen te typeren en te veroordelen op basis van het gedrag van enkelen. Niet alleen jouw rechten dus, ieders rechten.
Maar zijn die rechten dan zo gelijk?
Een zoon die een eigen slaapkamer heeft, een dochter die haar slaapkamer deelt met zussen. Omdat ze vrouw is.
eigen voorbeeld:
Mannelijke collega, moslim, in nederland wonend sinds lange tijd. Familie ook in Nederland. Ogenschijnlijk een heel modern gezin dat zich prima aangepast heeft. Opgeleid, werkend, sociaal netwerk, stapt, heeft losse sexuele contacten met diverse Nederlandse vrouwen, echter neemt deze niet mee naar huis, want thuisfront verwacht een moslima als vrouw.
Vrouwelijke collega, moslima. heeft een vaste verkering met een Nederlandse jongen. In Nederland geboren. Gaat tijdens personeelsuitje stappen met ons. De mannelijke collega heeft een enorme stampij gemaakt, waar iedereen bij was. Wat de vrouwelijke collega wel niet dacht om te gaan stappen. Dat past niet bij een moslima, dat mag niet, dat is een schande voor haar familie. Hij heeft letterlijk voor haar gestaan en het haar verboden.
voor mij is dit niet iets gelijkwaardigs. En voor deze vrouwelijke collega ook niet. Ze voelde zich wel zwaar geïntimideerd.
Libertine
30-11-2025 om 09:43
Fleurtje_5 schreef op 30-11-2025 om 09:34:
[..]
Ik heb de link geopend en gelezen. En ik vind het een mooi-verpakte onzin-smoes. Stuitend gewoon dat zij in een westerse politiek terecht is gekomen. Niet te geloven.
Wat vind je er onzin aan? En waarom is het stuitend dat ze in de westerse politiek terecht is gekomen? Je weet dat haar moeder Nederlands is? Lahlah is een westerse vrouw die er anders uitziet dan jij en andere gewoontes heeft dan jij. Daar is niets stuitends aan
Libertine
30-11-2025 om 09:47
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 09:42:
[..]
Maar zijn die rechten dan zo gelijk?
Een zoon die een eigen slaapkamer heeft, een dochter die haar slaapkamer deelt met zussen. Omdat ze vrouw is.
eigen voorbeeld:
Collega, moslim, in nederland wonend sinds lange tijd. Familie ook in Nederland. Ogenschijnlijk een heel modern gezin dat zich prima aangepast heeft. Opgeleid, werkend, sociaal netwerk, stapt, heeft losse sexuele contacten met diverse Nederlandse vrouwen, echter neemt deze niet mee naar huis, want thuisfront verwacht een moslima als vrouw.
Vrouwelijke collega, moslima. heeft een vaste verkering met een Nederlandse jongen. In Nederland geboren. Gaat tijdens personeelsuitje stappen met ons. De mannelijke collega heeft een enorme stampij gemaakt, waar iedereen bij was. Wat de vrouwelijke collega wel niet dacht om te gaan stappen. Dat past niet bij een moslima, dat mag niet, de is een schande voor haar familie.
voor mij is dit niet iets gelijkwaardigs. En voor deze vrouwelijke collega ook niet. Ze voelde zich wel zwaar geïntimideerd.
Kun jij ongelijkwaardig vinden. En ik kan me voorstellen dat het voor deze mensen soms ingewikkeld is. Maar dit is onderdeel van iets wat wij niet kennen maar zij wel. Wie zijn wij om daar een oordeel over te hebben?
Euphoria
30-11-2025 om 09:50
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:47:
[..]
Kun jij ongelijkwaardig vinden. En ik kan me voorstellen dat het voor deze mensen soms ingewikkeld is. Maar dit is onderdeel van iets wat wij niet kennen maar zij wel. Wie zijn wij om daar een oordeel over te hebben?
Ja goed, dan sla jij met deze reactie bij deze wat mij betreft elk gesprek dood.
Dat kan, echter dat maakt voor mij wel duidelijk dat wij in de basis in elke vezel verschillen in denkwijze.
Poezie
30-11-2025 om 09:51
Over superioriteit gevoel gesproken: hoe kun je denken dat jij je eigen kind/zus mag vermoorden omdat ze mee wil doen met de maatschappij waarin ze op dat moment leefde? Dan voel je je boven de Nederlandse wet en boven God staan.
Libertine
30-11-2025 om 09:54
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 09:50:
[..]
Ja goed, dan sla jij met deze reactie bij deze wat mij betreft elk gesprek dood.
Dat kan, echter dat maakt voor mij wel duidelijk dat wij in de basis in elke vezel verschillen in denkwijze.
Dat slaat niets dood. In tegendeel. Het is een prima uitgangspunt: mensen en hun cultuur in hun waarde laten. Niet de behoefte hebben tot vergelijken, iets af te doen als minderwaardig, stoppen met denken dat hoe je het zelf ervaart en doet het beste is. Dat heet tolerantie. Das slaat helemaal niets dood. Dat is precies waar we meer van zouden moeten hebben.
Libertine
30-11-2025 om 09:57
Poezie schreef op 30-11-2025 om 09:51:
Over superioriteit gevoel gesproken: hoe kun je denken dat jij je eigen kind/zus mag vermoorden omdat ze mee wil doen met de maatschappij waarin ze op dat moment leefde? Dan voel je je boven de Nederlandse wet en boven God staan.
Zoals ik al eerder zei: eerwraak is iets dat niet wordt getolereerd. Het zijn excessen waar hard tegen op moet worden getreden en dat gebeurt ook. Daar denken we niet anders over dan de meeste moslims trouwens.
Euphoria
30-11-2025 om 09:57
Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:54:
[..]
Dat slaat niets dood. In tegendeel. Het is een prima uitgangspunt: mensen en hun cultuur in hun waarde laten. Niet de behoefte hebben tot vergelijken, iets af te doen als minderwaardig, stoppen met denken dat hoe je het zelfs ervaart en doet het beste is. Dat heet tolerantie. Das slaat helemaal niets dood. Dat is precies waar we meer van zouden moeten hebben.
Nee, dank je wel.