Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Libertine schreef op 29-11-2025 om 22:00:

[..]

Je druk maken over wat anderen van je denken is toch een vrij veelvoorkomende emotie en zorg? Volgens mij eentje die we als Nederlander ook regelmatig ervaren? Zeg maar de: “Wat zullen de buren wel denken”. Misschien dat het hier tegenwoordig iets minder is geworden omdat we een steeds individualistische maatschappij zijn geworden en men in andere culturen meer collectivistisch (net zoals wij vroeger ook een klein beetje waren).

Ja maar je snapt toch ook wel dat dit stukken  verder gaat dan dat ? Ik maak me uiteraard ook wel eens zorgen over wat anderen denken als ik weer eens iets doms heb gezegd. Maar dat is iets anders dan uit een gemeenschap komen waarin onderwerping centraal staat en individuele vrijheid er zo goed als niet is. Want je hebt je eer en dient je eervol te gedragen. Mijn moeder dicteert mij niet hoe ik leven moet. Mijn buren vinden hooguit dingen apart maar gaan daarmee niet naar mijn familie om er wat van te zeggen. Ik leef m'n leven zoals ik dat wil en dat is in bepaalde gemeenschappen wel anders. 

en vroeger waren we niet een beetje collectivistisch zoals jij het noemt. Maar behoorlijk. We hadden een verzuilde maatschappij, je diende met iemand van je eigen geloof te trouwen. En oh wee als je ongewenst zwanger raakte dat was een schande en werd je voor maanden weggestuurd om ongezien voor de buitenwereld te bevallen en dan ook nog gedwongen  je kind afstaan... gelukkig zijn we ontzuilt en staan liberale waarden nu hoog in het vaandel.

En eerwraak is wezenlijk iets anders dan femicide trouwens. Maar die discussie hebben we vorig jaar ook al eens gevoerd. 

Mick87 schreef op 29-11-2025 om 22:12:

en vroeger waren we niet een beetje collectivistisch zoals jij het noemt. Maar behoorlijk. We hadden een verzuilde maatschappij, je diende met iemand van je eigen geloof te trouwen. En oh wee als je ongewenst zwanger raakte dat was een schande en werd je voor maanden weggestuurd om ongezien voor de buitenwereld te bevallen en dan ook nog gedwongen je kind afstaan... gelukkig zijn we ontzuilt en staan liberale waarden nu hoog in het vaandel.

En eerwraak is wezenlijk iets anders dan femicide trouwens. Maar die discussie hebben we vorig jaar ook al eens gevoerd.

We waren ooit veel minder individualistisch maar we zijn nooit zo collectivistisch geweest als veel Afrikaanse landen, het midden-oosten, Latijns Amerika en Azië. Dat gaat echt veel verder dan vroeger ongetrouwd zwanger zijn. De hele cultuur bestaat uit het collectieve belang dat veel belangrijker is dan die van het individu. De gemeenschap, het gezin en de samenleving gaat voor alles. We hebben in Nederland wel elementen als gemeenschappelijkheid maar collectivistisch zijn we nooit echt geweest. 

Wij vinden onze hoog individualistische maatschappij het beste, voor heel veel anderen mensen is dat compleet anders. Ook mensen in Nederland leven volgens die collectivistische cultuur. En dat is anders dan onze cultuur maar het is niet gelijk onderwerping. 

(en eermoord is geen femicide maar wel een vorm van femicide. Het motief verschilt. Ik schreef dan ook initieel al “alle vormen”). Dit is overigens wat Saskia Belleman er over zegt, ik verzin het niet zelf ofzo. 

Libertine schreef op 29-11-2025 om 22:36:

[..]

We waren ooit veel minder individualistisch maar we zijn nooit zo collectivistisch geweest als veel Afrikaanse landen, het midden-oosten, Latijns Amerika en Azië. Dat gaat echt veel verder dan vroeger ongetrouwd zwanger zijn. De hele cultuur bestaat uit het collectieve belang dat veel belangrijker is dan die van het individu. De gemeenschap, het gezin en de samenleving gaat voor alles. We hebben in Nederland wel elementen als gemeenschappelijkheid maar collectivistisch zijn we nooit echt geweest.

Wij vinden onze hoog individualistische maatschappij het beste, voor heel veel anderen mensen is dat compleet anders. Ook mensen in Nederland leven volgens die collectivistische cultuur. En dat is anders dan onze cultuur maar het is niet gelijk onderwerping.

Eens. Ik denk dat we snel uitgaan van ons eigen referentiekader, ook wel logisch, en omdat dat bekend is, we dat associëren met de beste manier van een cultuur zijn. 

Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 21:19:

Het zijn toch ook rotte appels? Of wilde je beweren dat alle asielzoekers/migranten zo zijn, ipv slechts een enkeling?

Verder eens om die hele familie, iedereen die in die appgroep zat en ervan wist, als het ook maar even kan het land uit te zetten. Dit soort walgelijke en kwaadaardige figuren wil ik niet in Nederland. Natuurlijk zijn zij geen slachtoffers, ik zie ook nergens iemand beweren dat ze dst wel vinden.

Precies, zo klaar als een klontje, niks slachtoffer in dit geval.

Libertine schreef op 29-11-2025 om 22:00:

[..]

Je druk maken over wat anderen van je denken is toch een vrij veelvoorkomende emotie en zorg? Volgens mij eentje die we als Nederlander ook regelmatig ervaren? Zeg maar de: “Wat zullen de buren wel denken”. Misschien dat het hier tegenwoordig iets minder is geworden omdat we een (steeds meer) individualistische maatschappij zijn en men in andere culturen meer collectivistisch (net zoals wij vroeger ook een klein beetje waren). Dat is niet dieptriest, dat is cultuur. (En eermoord is absoluut vreselijk, net als alle andere vormen van femicide, maar ook een exces in de moslimgemeenschap)

Nee, dit is anders, niet te vergelijken met de buren die wat van je kunnen denken. Dit gaat om grote "gemeenschappen" van mensen die uit dezelfde regio uit het land van herkomst komen, nichten van achter ooms en daar weer kinderen van. Ze kennen elkaar niet echt, maar kennen elkaar toch omdat er altijd een via via is. En iedereen houdt elkaar in de gaten. Niet altijd op een positieve manier, helemaal niet voor jongeren die naar vrijheid smachten.

Libertine schreef op 29-11-2025 om 22:36:

[..]

(en eermoord is geen femicide maar wel een vorm van femicide. Het motief verschilt. Ik schreef dan ook initieel al “alle vormen”). Dit is overigens wat Saskia Belleman er over zegt, ik verzin het niet zelf ofzo.

Niet alleen het motief verschilt!
Bij femicide worden vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn, bij eerwraak wordt een familielid vermoord die de eer heeft geschonden. Het is een door de familie beraamde moord, waarbij gezamenlijk wordt bepaald wie deze zal uitvoeren. Daarbij valt de keuze meestal op een minderjarige omdat deze de minste straf krijgt.

Poezenmeisje schreef op 29-11-2025 om 22:08:

Dan die hele 'gemeenschap' maar retour naar Syrië.

Ga daar lekker je stammenoorlogen uitvechten.

Mee eens. Ik vind het zo barbaars wat ze haar aangedaan hebben. Echt ik ben een grote zus, maar ik kan me niet voorstellen hoe je zo koud en hard kan zijn dat je je jongere zusje dood wil hebben omdat ze te Westers is. Echt ongelooflijk vind ik zoiets. Ik wilde mijn broertje tegen alles beschermen. Hoe kan je zoiets nou goedkeuren? Ook dat zo'n moeder daarmee akkoord gaat. Wat een harteloze klootzakken allemaal. Wat mij betreft die hele familie op het vliegtuig terug. Voor zo'n denkwijze is hier geen ruimte ( in mijn ogen dan ) in het land. Dat past hier niet. Maar ja, dat is het gevaarlijke aan een geloof. Alle ratio ( en familiegevoel ) gaat het raam uit want in dat ouderwetse boek van honderden jaren geleden staat zus en zo dus dan is het zo. Dan kan je niet meer voor jezelf nadenken. Pure indoctrinatie. Dat vind ik het hele enge aan religie. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-11-2025 om 22:44:

[..]

Nee, dit is anders, niet te vergelijken met de buren die wat van je kunnen denken. Dit gaat om grote "gemeenschappen" van mensen die uit dezelfde regio uit het land van herkomst komen, nichten van achter ooms en daar weer kinderen van. Ze kennen elkaar niet echt, maar kennen elkaar toch omdat er altijd een via via is. En iedereen houdt elkaar in de gaten. Niet altijd op een positieve manier, helemaal niet voor jongeren die naar vrijheid smachten.

Dit vind ik Westers superieuriteitsdenken. Je kleurt hun gewoontes negatief in. Het is anders dan hoe je het zelf gewend bent en je keurt hun manier af. En dat is ook niet zo gek want het is soms lastig vergelijkbaar met onze individualistische samenleving. Gebrek aan herkenning maakt ongeliefd. Maar je weet aan de andere kant ook niet hoe het werkelijk is om in zo’n cultuur te leven. We proppen al dit soort culturen door één frame. We hebben vooroordelen op basis van aannames en daarmee maken we alles dat anders is dan wij tot een karikatuur. 

Ik vind het lastig te begrijpen soms. We vinden vrijheid zo belangrijk. Maar vrijheid gaat verder dan alleen die van onszelf. Het betekent óók ruimte geven aan mensen die dingen anders doen en ervaren. Vrijheid gaat niet over één manier van leven. 

(En nee, eermoord is geen onderdeel van die collectivistische cultuur)

Libertine schreef op 30-11-2025 om 08:44:

[..]

Dit vind ik Westers superieuriteitsdenken. Je kleurt hun gewoontes negatief in. Het is anders dan hoe je het zelf gewend bent en je keurt hun manier af. En dat is ook niet zo gek want het is soms lastig vergelijkbaar met onze individualistische samenleving. Gebrek aan herkenning maakt ongeliefd. Maar je weet aan de andere kant ook niet hoe het werkelijk is om in zo’n cultuur te leven. We proppen al dit soort culturen door één frame. We hebben vooroordelen op basis van aannames en daarmee maken we alles dat anders is dan wij tot een karikatuur.

Ik vind het lastig te begrijpen soms. We vinden vrijheid zo belangrijk. Maar vrijheid gaat verder dan alleen die van onszelf. Het betekent óók ruimte geven aan mensen die dingen anders doen en ervaren. Vrijheid gaat niet over één manier van leven.

Wat vind je dan van dit niet-westers-denken?:

https://www.telegraaf.nl/opinie/lale-gul-maag-draait-om-van-vader-die-na-moord-op-ryan-de-rechter-om-begrip-vraagt-voor-eerwraak/75767131.html

Zo'n cultuur hoort hier niet thuis. Ik vraag me af waarom dat gezin überhaupt in Nederland woont als pa gewoon terug kan naar Syrië. Hun gedachtegoed over 'de westerlingen' gaat ook over hoe ze denken over de westerse Nederlanders. Terwijl een westerse vromer kan leven dan een van die zg 'brave' zussen die hun overleden zus een slet noemden omdat ze te westers was geworden. Niet iedere westerse loopt met korte rokjes, opgetuite lippen en zware make up. Bij lange na niet. Maar al zou het wel zo zijn, dat hoort niet bestraft te worden. 

Fleurtje_5 schreef op 30-11-2025 om 08:53:

[..]

Wat vind je dan van dit niet-westers-denken?:

https://www.telegraaf.nl/opinie/lale-gul-maag-draait-om-van-vader-die-na-moord-op-ryan-de-rechter-om-begrip-vraagt-voor-eerwraak/75767131.html

Zo'n cultuur hoort hier niet thuis. Ik vraag me af waarom dat gezin überhaupt in Nederland woont als pa gewoon terug kan naar Syrië. Hun gedachtegoed over de westerlingen gaat ook over hoe ze denken over de westerse Nederlanders.

Iedereen z’n maag draait daarvan om fleurtje, niet alleen die van Lale Gül. Maar individuele acties en gedragingen zijn géén cultuur. Joran van der sloot is toch ook niet onze cultuur? Die 20.000 Nederlandse mannen die jaarlijks naar Thailand gaan om sex te hebben met minderjarigen zijn toch ook niet onze cultuur? Zullen we de spelregels voor iedereen hetzelfde houden? En niet aanpassen als het ons uitkomt en een andere cultuur willen diskwalificeren. 

En wat ik er verder van vind zegt Esmah Lahlah in dit korte artikel. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zodra-het-over-moslims-gaat-verdwijnen-echte-mensen-uit-beeld-en-verschijnen-er-typetjes?fbclid=PAdGRleAOY1DpleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA8xMjQwMjQ1NzQyODc0MTQAAaeRslkHP2wiW1cxRPFUQZE4zQtPG3t0E9n4IMlPNqZMRBTQkqsg2-ItBOTv5Q_aem_yZ7x4uz_PwJ4iNx-TOV6kg

Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-11-2025 om 09:15 Topicstarter

Het verschil is dat Van der Sloot en verkrachters in Thailand gewoon veroordeeld worden en in rottige gevangenissen terecht komen en dat ze geen hand boven het hoofd wordt gehouden "want cultuur".

Libertine schreef op 30-11-2025 om 09:02:

[..]

Individuele acties en gedragingen zijn géén cultuur Fleurtje. Joran van der sloot is toch ook niet onze cultuur? Die 20.000 Nederlandse mannen die jaarlijks naar Thailand gaan om sex te hebben met minderjarigen zijn toch ook niet onze cultuur? Zullen we de spelregels voor iedereen hetzelfde houden? En niet aanpassen als het ons uitkomt en een andere cultuur willen diskwalificeren.

En wat ik er verder van vind zegt Esmah Lahlah in dit korte artikel. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zodra-het-over-moslims-gaat-verdwijnen-echte-mensen-uit-beeld-en-verschijnen-er-typetjes?fbclid=PAdGRleAOY1DpleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA8xMjQwMjQ1NzQyODc0MTQAAaeRslkHP2wiW1cxRPFUQZE4zQtPG3t0E9n4IMlPNqZMRBTQkqsg2-ItBOTv5Q_aem_yZ7x4uz_PwJ4iNx-TOV6kg

Zeker niet. Dat probeerde ik te zeggen. Hun gedachtegoed over 'de westerlingen' gaat ook over hoe ze denken over de westerse Nederlanders. Terwijl een westerse vromer kan leven dan een van die zg 'brave' zussen die hun overleden zus een slet noemden omdat ze te westers was geworden. 

Men kan dan wel een hoofddoek dragen en zeggen 'die hoofddoek is mijn identiteit' zoals Lahlah zei in de Tweede Kamer, maar dat betekend niet dat je met een doek op je hoofd een vromer mens bent. Net zoals iemand in een minirok geen slechter mens is vanwege een minirok. 

Het gaat niet om wat je op je hoofd draagt maar wat er in dat hoofd zit. Bij die moeder en zussen die zo over hun dochter/zus praten zit er bitter weinig in dat hoofd.

Die individuele en gedragingen zijn geen cultuur schrijf je. Maar eerwraak is geen eenmalige individuele-actie als de hele familie en hun omgeving er zo over denken vanwege hun cultuur.

Ik reageerde op deze woorden die jij schreef:

quote Libertine: Dit vind ik Westers superieuriteitsdenken. Je kleurt hun gewoontes negatief in. Het is anders dan hoe je het zelf gewend bent en je keurt hun manier af. En dat is ook niet zo gek want het is soms lastig vergelijkbaar met onze individualistische samenleving. Gebrek aan herkenning maakt ongeliefd. Maar je weet aan de andere kant ook niet hoe het werkelijk is om in zo’n cultuur te leven.

En verkrachters en andere wantoestanden horen in ons westerse-denken bestraft te worden, en niet bij de rechter om begrip gevraagd. Joran zit gelukkig vast, en van die sekstoeristen in Thailand kotst hier iedereen. Als ze niet in een cel zitten is dat omdat Thaise politie door de vingers kijkt en niet ingrijpt want het brengt 'centje in het laatje'.

Libertine schreef op 30-11-2025 om 08:44:

[..]

Ik weet aardig wat van die cultuur/religie en ik heb er gewoon moeite mee omdat ik vind dat het vrouwen onderdrukt. Mijn jonge collega ook, net nat achter achter haar oren, totaal wereldvreemd naar alles om zich heen. Bijna twintig jaar oud en zit totaal onder de duim bij haar familie. Weet niets van seks, niets van daten, dagelijkse dingen waar ik mee bezig was als puber. Dat mag ze allemaal niet. Haar ouders controleren alles wat ze doet, iedereen met wie ze praat. We gingen vorig jaar op uitje met zijn allen en haar moeder heeft tig keer gebeld ( inclusief videobellen ) om te checken of ze wel echt met ons weg was en wanneer ze naar huis kwam. En dan zijn ze nog niet eens echt strenge moslims want ze hoeft dan weer geen hoofddoek op. Haar zusjes doen dat wel. Zij slaap met twee zusjes in een kamer en broer heeft er een voor zichzelf want die is een man. Het is gewoon mijn geloof niet. Maar, en ik heb dit al zovaak gezegd, ik heb niets tegen het gros van de moslims in mijn leven. Sterker nog, ik mag ze graag, ik ben er bevriend mee, ik heb ze graag in mijn winkel. Ze zijn vaak gewoon super aardig. Totdat het over het geloof gaat, dan gaat er een soort knop in ze om. Maar dat geld ook voor streng christenen of welk ander streng geloof dan ook. Dan valt er niet echt meer mee te praten. 

Ik vind onze westerse normen en waarden vaak botsen met de intrinsieke normen en waarden van de islam ja. Waarom mag je dat niet zeggen? Ik vind het om te huilen dat Lale Gul straks zonder bewaking komt te zitten en moet vrezen voor haar eigen familie. Ik vind het sneu voor mijn collega dat ze niet gewoon los van haar ouders kan komen en een "normaal" tienerleven gehad heeft. Ik gun die meiden juist de "westerse vrijheid" die mij zo dierbaar is. 

Poezenmeisje schreef op 30-11-2025 om 09:15:

Het verschil is dat Van der Sloot en verkrachters in Thailand gewoon veroordeeld worden en in rottige gevangenissen terecht komen en dat ze geen hand boven het hoofd wordt gehouden "want cultuur".

Wie wordt de hand boven het hoofd gehouden dan “want cultuur”?

En nee. Die 20.000 mannen zijn niet allemaal veroordeelt en zitten niet in een cel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.