Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
27-11-2025 om 20:27
Volgens mij is het een onmogelijke keus waar ouders in Sudan voor staan. Hoe moeilijker de vlucht, hoe beter de grensbewaking, hoe beter het verdienmodel voor mensensmokkelaars. Hoe duurder een vlucht dus ook wordt. Dus als je moet kiezen, laat ik mijn kind vluchten, of vlucht ik zelf, dan kan ik me voorstellen dat er dan soms gekozen wordt om je kind te laten ontsnappen.
Eens trouwens dat sommige landen veel meer zouden kunnen doen, maar aan Fleurtjes kaart kun je al zien dat de buurlanden juist al veel mensen opvangen uit Sudan.
Fleurtje_5
28-11-2025 om 08:47
Daglichtlamp schreef op 27-11-2025 om 20:27:
Volgens mij is het een onmogelijke keus waar ouders in Sudan voor staan. Hoe moeilijker de vlucht, hoe beter de grensbewaking, hoe beter het verdienmodel voor mensensmokkelaars. Hoe duurder een vlucht dus ook wordt. Dus als je moet kiezen, laat ik mijn kind vluchten, of vlucht ik zelf, dan kan ik me voorstellen dat er dan soms gekozen wordt om je kind te laten ontsnappen.
Eens trouwens dat sommige landen veel meer zouden kunnen doen, maar aan Fleurtjes kaart kun je al zien dat de buurlanden juist al veel mensen opvangen uit Sudan.
Maar in dat artikel waar die kaart in staat lees ik ook onderstaande. Lees vooral wat sommige buurlanden doen voor met vluchtelingen. Het lijkt mij ondanks alles nog steeds moeilijker om kinderen bloot te stellen aan deze extreem traumatische ervaringen en afpersingen op hun tocht. Getuigen zijn van moorden, en dan toch weer terug gebracht worden naar Soedan. Vooral een verdienmodel voor mensensmokkelaars (die als een soort pooier werken). Die tocht word er echt niet beter op zo te lezen. Ze zijn voor het leven getraumatiseerd. Zelfs als ze Europa zouden bereiken:
...............
"De reis was lang, zwaar en gevaarlijk. We verlieten Sudan in 2024 en kwamen veel problemen tegen. Er waren berovingen en moorden. Halverwege kregen we een auto die door de woestijn kon rijden. God redde ons, we bereikten de grens en we kregen een andere auto naar Egypte. Helaas werden we twee dagen na aankomst in Egypte achtervolgd door het Egyptische leger."
14-jarige jongen uit Omdurman
Als vluchtelingen worden gepakt in Egypte, moeten ze terug naar Sudan. Kinderen in Egypte vertellen vaak dat ze bang zijn om opgepakt te worden. Om zo'n deportatie te voorkomen betalen ze smeergeld. Uit geldnood komen kinderen in slecht betaalde banen terecht, waar ze worden uitgebuit.
"Op de eerste reis werden we vlak bij de grensovergang opgepakt door het Egyptische leger. Ze brachten ons met bussen terug naar Sudan. Via een nieuwe smokkelaar met een pick-uptruck gingen we opnieuw naar Egypte. Toen we werden opgepakt was ik het meest bang."
Jongen van 16 uit Khartoem
"We gingen met de trein naar Caïro en moesten smeergeld betalen aan de mensen die de kaartjes controleerden zodat ze ons niet zouden arresteren. Er kwamen meer mensen geld innen, maar toen zeiden we dat we geen geld meer hadden. Andere mensen werden gearresteerd omdat ze niet betaalden. Ik hoorde dat ze naar Sudan zijn gedeporteerd."
Jongen van 14 uit Omdurman
Het leven in Egypte is voor veel kinderen moeilijk en dus willen sommigen liever naar Europa. Omdat Egypte strenge controles heeft, reizen kinderen via Libië, om vanaf daar de Middellandse Zee op te gaan.
Libië is gevaarlijk voor de kinderen. Mensenmokkelaars nemen vluchtelingen gevangen en mishandelen ze, terwijl ze de familie vragen om losgeld. Kinderen krijgen er ook te maken met seksueel geweld, marteling en afpersing. Het verblijf in Libië is vaak een extreem traumatische ervaring, waar kinderen maar moeilijk over kunnen vertellen, merkten de onderzoekers van Save the Children.
..................
Daar in Soedan moet hulp geboden worden zodat mensen niet hoeven te vluchten en niet die traumatische ervaringen moeten mee maken. Al dat geld wat hier jaarlijks elke maand uitgetrokken word voor luxe hotels en vakantieparken moet men beter besteden, zodat mensen op veilige plaatsen in hun land kunnen blijven wonen en geen gevaarlijke tochten hoeven te maken, en dat kinderen bij hun ouders kunnen blijven. Mensensmokkelaars zijn 'de slavenhandelaars van weleer' en lachen zich kapot met hun verdienmodel.
Alice12
28-11-2025 om 09:09
Als je kijkt naar het aantal sociale huurwoningen die statushouders krijgen is dat percentage alweer gestegen. 20% van de woningen gaat naar deze mensen t.o.z van starters die ook geen andere woning achterlaten. 8% als je kijkt naar het totaalplaatje. Dat was vorig jaar 7%. Lokaal liggen de verhoudingen soms nog schever. Jongeren zonder urgentie ( gewone Hollandse jongeren) kunnen wachten tot sint juttemis, zegr de wethouder van Tiel.
Yumi
28-11-2025 om 10:24
Alice12 schreef op 28-11-2025 om 09:09:
Als je kijkt naar het aantal sociale huurwoningen die statushouders krijgen is dat percentage alweer gestegen. 20% van de woningen gaat naar deze mensen t.o.z van starters die ook geen andere woning achterlaten. 8% als je kijkt naar het totaalplaatje. Dat was vorig jaar 7%. Lokaal liggen de verhoudingen soms nog schever. Jongeren zonder urgentie ( gewone Hollandse jongeren) kunnen wachten tot sint juttemis, zegr de wethouder van Tiel.
In Arnhem een lange rij van honderden woningzoekende voor een huur appartement.
Jonge stellen en expats struikelen over elkaar bij open huis: ‘Een balkon? Daar durf ik niet eens om te vragen’ | Arnhem | De Gelderlander.nl
Thora
28-11-2025 om 10:35
Ik word inmiddels een beetje onpasselijk van iedere keer dat "we" en "wij" in het kader van slecht zijn en schuldig zijn aan van alles en nog wat uit het verleden. Ondertussen vraag ik mij af wat de toekomst gaat brengen. Waar het uiteindelijk op neer gaat komen.
Allemaal landen waar vreselijke dingen gebeuren. Miljoenen mensen die vluchten richting Europa. Hoe is dat over 10 jaar. Sudan.....leeg. Syrië........ leeg. Eritrea......leeg. Alles zit hier en in de vreselijke landen zitten de dictators zonder bevolking en dus machteloos min of meer. Wat zou het mooi zijn als deze oorlogsmisdadigers dan geëxecuteerd worden, er een nieuwe gekozen regering komt en iedereen weer in zijn of haar eigen land kan gaan wonen. Ik weet het, Utopia, Dream on. Maar ik wilde het toch even kwijt.
Alice12
28-11-2025 om 11:08
Thora schreef op 28-11-2025 om 10:35:
Ik word inmiddels een beetje onpasselijk van iedere keer dat "we" en "wij" in het kader van slecht zijn en schuldig zijn aan van alles en nog wat uit het verleden. Ondertussen vraag ik mij af wat de toekomst gaat brengen. Waar het uiteindelijk op neer gaat komen.
Allemaal landen waar vreselijke dingen gebeuren. Miljoenen mensen die vluchten richting Europa. Hoe is dat over 10 jaar. Sudan.....leeg. Syrië........ leeg. Eritrea......leeg. Alles zit hier en in de vreselijke landen zitten de dictators zonder bevolking en dus machteloos min of meer. Wat zou het mooi zijn als deze oorlogsmisdadigers dan geëxecuteerd worden, er een nieuwe gekozen regering komt en iedereen weer in zijn of haar eigen land kan gaan wonen. Ik weet het, Utopia, Dream on. Maar ik wilde het toch even kwijt.
En dan zijn ze hier, maar kunnen niks met onze open maatschappij. En proberen dan allerlei wetten en gedragingen uit hun oude land hier weer te introduceren. Daar snap ik dan helemaal niks van. Je vlucht uit een kutland , je wordt hier opgevangen met een huis en een uitkering waar je in je oude land niet eens over durft te dromen. Pas je aan en leer Nederlands.
Nicole123
28-11-2025 om 11:50
Alice12 schreef op 28-11-2025 om 11:08:
[..]
En dan zijn ze hier, maar kunnen niks met onze open maatschappij. En proberen dan allerlei wetten en gedragingen uit hun oude land hier weer te introduceren. Daar snap ik dan helemaal niks van. Je vlucht uit een kutland , je wordt hier opgevangen met een huis en een uitkering waar je in je oude land niet eens over durft te dromen. Pas je aan en leer Nederlands.
De overgrote meerderheid van de vluchtelingen past zich aan en leert Nederlands, dus definieer jouw 'ze' eens? Je doet nu net alsof het een algemeenheid is dat vluchtelingen er hier een bende van zouden maken, maar de overgrote meerderheid van de vluchtelingen gedraagt zich helemaal prima. Ik vind het nare manier van over mensen praten om steeds maar weer hier de nadruk te leggen op degenen die het niet goed doen (en ja, die zijn er zeker en dat moet ook aangepakt worden, dat ontken ik nergens) en dat dan zo te brengen alsof het om het totaal zou gaan.
Nicole123
28-11-2025 om 12:00
Ik word inmiddels een beetje onpasselijk van iedere keer dat "we" en "wij" in het kader van slecht zijn en schuldig zijn aan van alles en nog wat uit het verleden.
En ik word hier keer op keer onpasselijk van het 'ze' en 'zij' in het kader van slecht en schuldig zijn en daarbij steeds alle vluchtelingen over één kam scheren. Echt walgelijk hoe hier over kwetsbare medemensen wordt gesproken, alsof het een zwerm parasieten is die alleen maar overlast brengt en we hier niet willen hebben.
En nu zal ik vast weer persoonlijk aangevallen worden dat ik dat niet mag zeggen en zal de boel zo gedraaid worden dat dat over één kam scheren hier helemaal niet gebeurt (yeah right), dat ik daarmee anderen als racistisch zou bestempelen maar ze dat heus niet zijn, dat problemen benoemen tegenwoordig ook al niet meer mag, dat ik tegen de Nederlanders zou zijn en wat al niet meer. Alles om het eigen straatje schoon te proberen te praten en mij weg te zetten. Been there, done that.
Poezie
28-11-2025 om 12:52
Nicole123 schreef op 28-11-2025 om 12:00:
[..]
En ik word hier keer op keer onpasselijk van het 'ze' en 'zij' in het kader van slecht en schuldig zijn en daarbij steeds alle vluchtelingen over één kam scheren. Echt walgelijk hoe hier over kwetsbare medemensen wordt gesproken, alsof het een zwerm parasieten is die alleen maar overlast brengt en we hier niet willen hebben.
En nu zal ik vast weer persoonlijk aangevallen worden dat ik dat niet mag zeggen en zal de boel zo gedraaid worden dat dat over één kam scheren hier helemaal niet gebeurt (yeah right), dat ik daarmee anderen als racistisch zou bestempelen maar ze dat heus niet zijn, dat problemen benoemen tegenwoordig ook al niet meer mag, dat ik tegen de Nederlanders zou zijn en wat al niet meer. Alles om het eigen straatje schoon te proberen te praten en mij weg te zetten. Been there, done that.
Dit is nou precies waar Thora het over heeft. Jammer dat je dat niet wil/kunt zien.
Euphoria
28-11-2025 om 12:52
[..]
laat gerust je belerende vingertje thuis, dan ben je van alle gezeik af.
Thora
28-11-2025 om 13:12
[..]
Kwetsbare medemensen? In mijn ogen zijn dat homoseksuele mannen, onderdrukte vrouwen en kinderen die hier hun toevlucht zoeken. En met deze mensen heb totaal geen problemen. En ik denk de meeste "we" en "wij" tjes ook niet. Maar kerels die hele dorpen terroriseren reken ik niet onder kwetsbare groepen.
felija
28-11-2025 om 14:23
Alice12 schreef op 28-11-2025 om 11:08:
[..]
Wie zijn 'ze'?
felija
28-11-2025 om 14:25
'Alles zit hier?" Wat bedoel je daar dan mee? Het overgrote deel heeft nu en later geen andere keus dan te blijven. Of te worden opgevangen in het naburige 'kutland.' Om even in de terminologie te blijven, onder een schrikbewind.
Geld of andere vormen van ontwikkelingshulp willen we (sommige partijen althans) ook niet geven, dus ja, dan laten we al die mensen gewoon per plekke creperen, gewoon omdat het kan. Om even in superlatieven te blijven praten.
Thora
28-11-2025 om 14:28
felija schreef op 28-11-2025 om 14:25:
[..]
'Alles zit hier?" Wat bedoel je daar dan mee?
In deze hypothetische situatie bedoel ik dat uit alle nare landen waar dictators vreselijke dingen doen inmiddels de complete bevolking is gevlucht naar Europa. Alles is dan de complete bevolking van die landen en hier is Europa. Als je het hele stukje leest zou je dat kunnen begrijpen maar ik heb het met liefde nog een keer uitgelegd.
felija
28-11-2025 om 14:31
Thora schreef op 28-11-2025 om 14:28:
[..]
In deze hypothetische situatie bedoel ik dat uit alle nare landen waar dictators vreselijke dingen doen inmiddels de complete bevolking is gevlucht naar Europa. Alles is dan de complete bevolking van die landen en hier is Europa. Als je het hele stukje leest zou je dat kunnen begrijpen maar ik heb het met liefde nog een keer uitgelegd.
Je hebt gelijk, eerst helemaal lezen en dan pas reageren. Ik had mijn post al aangepast.