Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
24-11-2025 om 19:48
felija schreef op 24-11-2025 om 19:24:
[..]
Veel. Niet alleen asielzoekers, maar ook moslims die intolerant worden genoemd, en ondertussen de balk in eigen oog niet zien.
Alleen opkomen voor minderheden, zoals bijvoorbeeld lhbti als je daarmee de asielzoeker en/of de moslim in een negatief daglicht kunt stellen.
Ik kan jou niet helemaal volgen, ik stel een vraag aan Zilver-Gray en jij legt uit wat zij bedoeld?
De link van het rapport, gaat over de problemen in het azc, het artikel over iemand die in het azc op een verschrikkelijke manier wordt behandeld. Als jij vindt dat jou bovenstaande antwoord passend is naar mij, wil ik dat graag weten.
Zilver_gray
24-11-2025 om 19:53
Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:48:
[..]
Ik kan jou niet helemaal volgen, ik stel een vraag aan Zilver-Gray en jij legt uit wat zij bedoeld?
De link die ik plaatste gaat over de problemen in het azc, het artikel over iemand die in het azc op een verschrikkelijke manier wordt behandeld. Als jij vindt dat jou bovenstaande antwoord passend is naar mij, wil ik dat graag weten.
Ik reageerde op de post van Daglichtlamp:
“In Italië krijg je alleen seksuele voorlichting met toestemming van ouders, en dan ook nog pas vanaf je veertiende. Een groot deel krijgt daar dus geen seksuele voorlichting. Die kant willen wij toch niet op?
Het aantal zelfmoordpogingen is onder LHBTI-jongeren wel vijf keer hoger dan onder andere jongeren. Kinderen die hun anders zijn nog voor zichzelf hebben gehouden daarbij is de kans op zelfdoding nog hoger.
https://www.113.nl/sites/default/files/113/informatiemateriaal_2024/20240315_factsheet_LHBT_final.pdf “
Mijns inziens hebben de asielzoekers niks met de jongeren in dat artikel te maken.
Yumi
24-11-2025 om 20:10
Zilver_gray schreef op 24-11-2025 om 19:53:
[..]
Ik reageerde op de post van Daglichtlamp:
“In Italië krijg je alleen seksuele voorlichting met toestemming van ouders, en dan ook nog pas vanaf je veertiende. Een groot deel krijgt daar dus geen seksuele voorlichting. Die kant willen wij toch niet op?
Het aantal zelfmoordpogingen is onder LHBTI-jongeren wel vijf keer hoger dan onder andere jongeren. Kinderen die hun anders zijn nog voor zichzelf hebben gehouden daarbij is de kans op zelfdoding nog hoger.
https://www.113.nl/sites/default/files/113/informatiemateriaal_2024/20240315_factsheet_LHBT_final.pdf “Mijns inziens hebben de asielzoekers niks met de jongeren in dat artikel te maken.
Tsja nu ga jij weer reageren op een vraag die ik aan Felija stel....
Jij reageerde op Daglichtlanp met;
En dit kunnen we niet in de schoenen van de asielzoekers schuiven.
Waarop ik de vraag aan jou ; stelde wie doet dat dan?
Het antwoord dat ik daarop kreeg van Felija vond ik onterecht, juist omdat ik eerder vandaag berichtte over de problemen in het coa. Vandaar de verwarring....
Je hebt gelijk, het artikel van Daglichtlamp heeft niks met asielzoekers te maken.
Zilver_gray
24-11-2025 om 20:17
Yumi schreef op 24-11-2025 om 20:10:
[..]
Tsja nu ga jij weer reageren op een vraag die ik aan Felija stel....
Jij reageerde op Daglichtlanp met;
En dit kunnen we niet in de schoenen van de asielzoekers schuiven.
Waarop ik de vraag aan jou ; stelde wie doet dat dan?
Het antwoord dat ik daarop kreeg van Felija vond ik onterecht, juist omdat ik eerder vandaag berichtte over de problemen in het coa. Vandaar de verwarring....
Je hebt gelijk, het artikel van Daglichtlamp heeft niks met asielzoekers te maken.
Ok helder.
Toch zie ik hier berichten geplaatst worden in de trant van “wij halen intolerantie tegen homoseksuelen/ LGBTQ hiernaartoe” waarmee er asielzoekers bedoeld worden?
Vandaar mijn reactie “lees dit topic”.
Ik zeg trouwens niet dat jij dat schrijft.
felija
24-11-2025 om 20:20
Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:48:
[..]
De link van het rapport, gaat over de problemen in het azc, het artikel over iemand die in het azc op een verschrikkelijke manier wordt behandeld. Als jij vindt dat jou bovenstaande antwoord passend is naar mij, wil ik dat graag weten.
Ik bedoelde meer de discussie in zijn algemeenheid, ik doelde niet specifiek op jouw artikel.
Daglichtlamp
24-11-2025 om 20:36
Ik heb al geschreven dat ik het vanzelfsprekend vind dat we discriminatie van LHBTI asielzoekers in AZC's aanpakken. Maar ik vind ook dat we ons ook moeten afvragen waarom dat niet gebeurt. En waarom asielverzoeken ook van deze groep worden afgewezen. Dat men maar terug in de kast moet, want dan is het land van herkomst niet gevaarlijk.
Poezenmeisje
24-11-2025 om 20:59
Thora schreef op 24-11-2025 om 14:16:
[..]
Zo sta ik er ook in, maar de term hen ga ik echt niet gebruiken. En wat genderneutrale toiletten betreft, ik ga wel eens naar de heren als er een rij bij de dames staat. Maar alleen als er geen losse pisbakken hangen. Want dan staan inderdaad al die mannen daar met hun ding in de hand en is het voor niemand gemakkelijk als daar ineens een vrouw langsloopt.
Deze plastuiten zijn een zegen voor vrouwen. Daarvoor hoef ik niet eens naar de herenafdeling met pisbakken.
De damestoiletten zijn ook vaak ranzig, nu hoef ik niet te zitten en kan ik netjes mikken.
Eentje in mijn werkrugzak, eentje in mijn nettere tas en eentje in de auto.
Daglichtlamp
24-11-2025 om 21:06
We wijzen inmiddels ook asielverzoeken af van Afghaanse vrouwen. Die zijn kennelijk gewoon veilig in Afghanistan als ze zich maar aanpassen aan wat de Taliban wil. Dat dat betekent dat ze niet gezien en gehoord mogen worden maakt blijkbaar niet meer uit.
Yumi
24-11-2025 om 21:50
Daglichtlamp schreef op 24-11-2025 om 20:36:
Ik heb al geschreven dat ik het vanzelfsprekend vind dat we discriminatie van LHBTI asielzoekers in AZC's aanpakken. Maar ik vind ook dat we ons ook moeten afvragen waarom dat niet gebeurt. En waarom asielverzoeken ook van deze groep worden afgewezen. Dat men maar terug in de kast moet, want dan is het land van herkomst niet gevaarlijk.
Dit is niet juist....Dat men maar terug in de kast moet staat in het rapport dat ik eerder plaatste, maar dat is niet omdat terugkeren naar het land van herkomst dan niet gevaarlijk zou zijn.
Volgens de anonieme meldingen ;
Ruim 44% wordt door het COA verzocht terug in de kast te gaan.
Oftewel als je geen last wilt hebben van discriminatie, pestgedrag, mishandeling, door de andere asielzoekers, dan kan je beter teruggaan in de kast.
Daarnaast;
LGBT Asylum Support wil ook dat er bij (verdenking van) machtsmisbruik door het COA, er altijd een extern onderzoek moet plaatsvinden. Op dit moment onderzoekt het COA dit soort incidenten louter intern. Met deze vorm van intern onderzoek kan er nooit sprake zijn van een integere vorm van onderzoek doen.
We Feel Unsafe! NL – LGBT Asylum Support
Daglichtlamp
24-11-2025 om 22:12
Hoezo is dat niet juist? Lees de jurisprudentie maar over de afgewezen LHBTI asielzoekers. Het wordt steeds gevaarlijker om dat als vluchtmotief aan te voeren. Als de IND jouw bewijzen daarvoor niet betrouwbaar genoeg vind wordt je alsnog afgewezen. Maar dezelfde bewijzen die je als asielzoeker hebt moeten verzamelen maken het vervolgens heel gevaarlijk als je terug moet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/01/liefde-als-bewijs-zo-probeert-de-ind-te-bepalen-wie-homo-lesbisch-of-trans-is-en-wie-niet-a4910520
Zichtbaarheid is daarbij tot bewijs gebombardeerd. „Het systeem moedigt mensen aan om zich te associëren met lhbti-organisaties, om foto’s te plaatsen met regenboogvlaggen, om aanwezig te zijn op Pride”, zegt Wessels. „Ze moeten leren zichzelf zichtbaar te maken binnen een westers kader van openheid, trots en identiteit.”
Maar precies die zichtbaarheid kan levensgevaarlijk zijn. „Die foto’s en video’s gaan nooit meer weg”, zegt ze. „Ze circuleren online, ze zijn vindbaar. Aanklagers in het land van herkomst kunnen ze óók vinden. Wie niet wordt geloofd, moet terug naar een land waar hij alleen al door die zichtbaarheid gevaar loopt.”
En zo leidt een systeem dat goed wil doen ertoe dat vluchtelingen hun veiligheid op het spel zetten om hun verhaal geloofwaardig te maken, zegt Wessels. „Om te laten zien dat ze bescherming verdienen, moeten lhbti’ers zichzelf in gevaar brengen. Dat is wrang: ze doen wat van hen gevraagd wordt − en lopen juist daardoor grote risico’s.”
Nicole123
24-11-2025 om 22:17
Er wordt hier in de afgelopen pagina's heel goed geïllustreerd hoe zorgen om LHBTI enkel erbij gehaald worden als het anti-asielzoekers of anti-moslim is. Zodra het algemener getrokken wordt vliegen de karikaturen je om de oren, dat het enkel om genderneutrale toiletten, regenboogbankjes of kleuters aanleren wat transgenders zijn toe doen zou zijn. Een fijne stok om mee te slaan dus.
Yumi
24-11-2025 om 22:59
Daglichtlamp schreef op 24-11-2025 om 22:12:
Hoezo is dat niet juist? Lees de jurisprudentie maar over de afgewezen LHBTI asielzoekers. Het wordt steeds gevaarlijker om dat als vluchtmotief aan te voeren. Als de IND jouw bewijzen daarvoor niet betrouwbaar genoeg vind wordt je alsnog afgewezen. Maar dezelfde bewijzen die je als asielzoeker hebt moeten verzamelen maken het vervolgens heel gevaarlijk als je terug moet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/01/liefde-als-bewijs-zo-probeert-de-ind-te-bepalen-wie-homo-lesbisch-of-trans-is-en-wie-niet-a4910520
Zichtbaarheid is daarbij tot bewijs gebombardeerd. „Het systeem moedigt mensen aan om zich te associëren met lhbti-organisaties, om foto’s te plaatsen met regenboogvlaggen, om aanwezig te zijn op Pride”, zegt Wessels. „Ze moeten leren zichzelf zichtbaar te maken binnen een westers kader van openheid, trots en identiteit.”
Maar precies die zichtbaarheid kan levensgevaarlijk zijn. „Die foto’s en video’s gaan nooit meer weg”, zegt ze. „Ze circuleren online, ze zijn vindbaar. Aanklagers in het land van herkomst kunnen ze óók vinden. Wie niet wordt geloofd, moet terug naar een land waar hij alleen al door die zichtbaarheid gevaar loopt.”
En zo leidt een systeem dat goed wil doen ertoe dat vluchtelingen hun veiligheid op het spel zetten om hun verhaal geloofwaardig te maken, zegt Wessels. „Om te laten zien dat ze bescherming verdienen, moeten lhbti’ers zichzelf in gevaar brengen. Dat is wrang: ze doen wat van hen gevraagd wordt − en lopen juist daardoor grote risico’s.”
Blijkbaar hebben wij het beide over LBHTI asielzoekers en het verzoek terug in de kast te gaan.... waarbij ik daarbij het COA aanhaal en jij de IND.
Aangezien jou bericht kwam, nadat ik het rapport en de uitspraak van het COA meerdere malen vandaag heb aangehaald. Het daarnaast niet duidelijk was dat jij het over de IND hebt, aangezien je er geen bron bij vermeld...en ik kan niks nalezen, omdat het niet duidelijk was waar jij het over hebt, is het niet zo vreemd dat ik schrijf dat het niet juist is....
Overigens heb ik nog steeds nergens kunnen lezen dat het IND volgens jou adviseert, Dat men maar terug in de kast moet, want dan is het land van herkomst niet gevaarlijk.
Fleurtje_5
25-11-2025 om 09:29
Daglichtlamp schreef op 24-11-2025 om 19:13:
[..]
Degenen die dat bericht geliked hebben schrijven hier nog denk ik.
Maar natuurlijk moeten we discriminatie van LHBTI asielzoekers in de opvang aanpakken. Waarom gebeurt dat niet? Waarom vinden we dat niet belangrijk genoeg?
Waarom discrimineert onze aankomende nieuwe asielwetgeving LHBTI-asielzoekers? Laten we zo zelf niet ook zien dat we bescherming van deze groep niet zo belangrijk vinden?
Wie zegt dat we dat niet belangrijk genoeg vinden????
Waarom het in 2024 nog niet gebeurde kun je lezen in de link die ik gisteren had geplaatst. Je hebt mijn bericht niet gelezen?
'Waarom discrimineert onze aankomende nieuwe...'??? Heb je die vraag ook gesteld toen de deuren van 800 verzorgingstehuizen gesloten werden voor hulpbehoevende ouderen? Of vind je deze 'groep' niet zo belangrijk?? En waarom er veel jongeren met lichamelijke of psychische klachten thuis zitten zonder onderwijs of begeleiding?
Jorni
25-11-2025 om 10:46
Ik vind eigenlijk gewoon dat wanneer iemand een bepaalde geaardheid heeft en wordt bedreigd in het AZC dat het dan een reden moet gaan zijn om de bedreigers per direct geen kans meer te geven op asiel hier. Als land moeten we heel duidelijk aangeven dat we dat niet gaan accepteren en zo wel dat de kans op verblijf hier definitief is verkeken (en dus ook daarnaar gaan gandelen). Maar ja slappe hap hier in Nederland. Zolang daar niet hard tegen wordt opgetreden en er geen echt serieuze grenzen worden gesteld aan verblijf hier dan blijven de problemen voortduren.
Dat is ook de reden waarom veel mensen geen AZC in de buurt willen hebben. De rotte appels kunnen immers onverstoord doorgaan en worden met zijden handschoentjes aangepakt. Oftewel slachtoffers van de rotte appels zijn gewoon de klos (wel die in het AZC als de alachtoffers daarbuiten).
Fleurtje_5
25-11-2025 om 11:19
Jorni schreef op 25-11-2025 om 10:46:
Ik vind eigenlijk gewoon dat wanneer iemand een bepaalde geaardheid heeft en wordt bedreigd in het AZC dat het dan een reden moet gaan zijn om de bedreigers per direct geen kans meer te geven op asiel hier. Als land moeten we heel duidelijk aangeven dat we dat niet gaan accepteren en zo wel dat de kans op verblijf hier definitief is verkeken (en dus ook daarnaar gaan gandelen). Maar ja slappe hap hier in Nederland. Zolang daar niet hard tegen wordt opgetreden en er geen echt serieuze grenzen worden gesteld aan verblijf hier dan blijven de problemen voortduren.
Dat is ook de reden waarom veel mensen geen AZC in de buurt willen hebben. De rotte appels kunnen immers onverstoord doorgaan en worden met zijden handschoentjes aangepakt. Oftewel slachtoffers van de rotte appels zijn gewoon de klos (wel die in het AZC als de alachtoffers daarbuiten).
Precies dit.
Gaat men een apart unit bouwen voor mensen die bedreigd worden, schiet je er als land nog niets mee op, want die mensen blijven niet eeuwig in zo'n unit wonen. En burgers in Nederland moeten ook veilig over straat kunnen.