Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Mick87
06-11-2025 om 20:10
https://www.socialevraagstukken.nl/wat-onderzoek-naar-immigratie-en-verzorgingsstaat-bemoeilijkt/
Dit is wel een interessant artikel. Allerlei kanten van de invloed van immigratie op de verzorgingsstaat worden belicht. Erg goed met verschillende invalshoeken en nuances.
Alice12
06-11-2025 om 20:28
Ik zou wel willen dat de politiek iets doet aan al die toeslagen. Ik heb 2 vriendinnen die 24 en 28 uur werken. Niet meer omdat dan hun toeslagen in gevaar komen. Die vriendinnen leggen mij meermalen uit dat ze er niet veel mee opschieten als ze fulltime time gaan werken.En natuurlijk vertel ik hun dan dat ze straks een pensioengat hebben. En een probleem als hun kinderen 18 worden. Maar ze zijn zo gewend aan gratis geld dat ze er van overtuigd zijn dat er tegen die tijd ook wel weer voor hun gezorgd wordt. Ik betaal voor die toeslagen met mijn fulltime baan.
Yumi
06-11-2025 om 22:03
Poezenmeisje schreef op 06-11-2025 om 20:09:
En dan ben je alleen nog maar bij "Veilig Thuis" geregistreerd. Voordat je verder bent in een traject...
2023
https://www.nji.nl/nieuws/te-lange-wachttijden-bij-veilig-thuis
2024
https://www.nji.nl/nieuws/wachttijd-veilig-thuis-nog-steeds-te-lang
In de vrouwenopvang is al tig jaar een tekort aan plaatsen. Die vrouwen lopen gevaar en willen vluchten, maar in de vrouwenopvang is een tekort van 800 bedden. Dat we het in NL niet voor elkaar krijgen om dit op te lossen, dat zal ik nooit begrijpen!
De opvanglocaties zijn permanent overvol, stelt Valente. In 40 procent van alle gemeenten is er een wachtlijst, wat betekent dat vrouwen in een onveilige situatie niet altijd direct kunnen worden geholpen.
Je omstandigheden zijn heel ernstig als je bereid bent alles achter te laten en te vluchten. Je wil diegene dan niet vragen nog even vol te houden, maar vaak is het niet anders."
Door het gebrek aan opvangplekken is het bij acute situaties daarom meer regel dan uitzondering dat vrouwen uitwijken naar hotelkamers of vakantiewoningen.
Daarnaast staat een vrouw die naar de opvang moet in de overlevingsmodus, zegt Caminada. En in een hotelkamer kan een vrouw niet tot rust komen. "Je hebt al zoveel zorgen en dan word je ook nog eens in een kleine kamer geplaatst waar je om veiligheidsredenen niet zomaar uit mag.
800 bedden te kort in vrouwenopvang: 'Vragen of ze ook morgen kunnen vluchten' | Binnenland | NU.nl
Nicole123
06-11-2025 om 22:07
Yumi schreef op 06-11-2025 om 22:03:
[..]
wat betekent dat vrouwen in een onveilige situatie niet altijd direct kunnen worden geholpen.
Je omstandigheden zijn heel ernstig als je bereid bent alles achter te laten en te vluchten.
Hier moet zeker wat aan gedaan worden, schrijnend is dit. Het enige wat ik niet goed begrijp is dat hier al dit soort problemen worden gerelateerd aan asielzoekers. Wat is er logisch aan heel begaan zijn met vrouwen in een onveilige situatie, die alles achter zich hebben gelaten en gevlucht zijn, maar tegelijk een vol=vol te roepen wat betreft vluchtelingen? Je weet wel, van die mensen die alles achtergelaten hebben om te vluchten...
Alice12
06-11-2025 om 22:44
Nicole123 schreef op 06-11-2025 om 22:07:
[..]
Hier moet zeker wat aan gedaan worden, schrijnend is dit. Het enige wat ik niet goed begrijp is dat hier al dit soort problemen worden gerelateerd aan asielzoekers. Wat is er logisch aan heel begaan zijn met vrouwen in een onveilige situatie, die alles achter zich hebben gelaten en gevlucht zijn, maar tegelijk een vol=vol te roepen wat betreft vluchtelingen? Je weet wel, van die mensen die alles achtergelaten hebben om te vluchten...
Dat is logisch omdat, hoe erg ook, er een moment komt dat je moet kiezen wie je helpt. Nederland kan niet iedereen helpen, het houdt een keer op.
Yumi
06-11-2025 om 23:12
Alice12 schreef op 06-11-2025 om 22:44:
[..]
Dat is logisch omdat, hoe erg ook, er een moment komt dat je moet kiezen wie je helpt. Nederland kan niet iedereen helpen, het houdt een keer op.
Misschien is die keuze al gemaakt?
Het COA, heeft 314 locaties, wanneer Nederland wordt geconfronteerd met een acuut tekort aan opvangplekken, wordt aan gemeenten door het Rijk gevraagd om tijdelijk crisisopvang te realiseren
Voor de 43.900 mensen die in 2024 naar kwamen, hadden we plaats of maakte we plaats.
Die 800 bedden voor vrouwen die in gevaar zijn met hun eventuele kinderen, kunnen blijkbaar niet gerealiseerd worden. Dit tekort is niet de afgelopen tijd ontstaan, maar al 10 tallen jaren geleden.
Daglichtlamp
07-11-2025 om 07:31
Ik vraag me af waarom er niet veel meer bekendheid wordt gegeven aan het feit dat het merendeel van de asielzoekers helemaal niet mogen blijven in Nederland.
https://ind.nl/nl/documenten/10-2025/ind-tertaalcijfers-januari-augustus-2025.pdf
Voor veiligelanders en dublinclaimanten is het inwilliginspercentage 0. Voor gewone asielverzoeken was dit voor de eerste acht maanden van dit jaar maar 36 procent.
Poezenmeisje
07-11-2025 om 08:20
Waar gaan ze dan naartoe nadat ze geweigerd zijn?
Ze blijven gewoon hier, met de hulp van asieladvocaten die dit jarenlang rekken totdat ze zielig genoeg worden gevonden, deze slachtoffers van ons wrede systeem...
Euphoria
07-11-2025 om 08:35
Yumi schreef op 06-11-2025 om 22:03:
[..]
In de vrouwenopvang is al tig jaar een tekort aan plaatsen. Die vrouwen lopen gevaar en willen vluchten, maar in de vrouwenopvang is een tekort van 800 bedden. Dat we het in NL niet voor elkaar krijgen om dit op te lossen, dat zal ik nooit begrijpen!
De opvanglocaties zijn permanent overvol, stelt Valente. In 40 procent van alle gemeenten is er een wachtlijst, wat betekent dat vrouwen in een onveilige situatie niet altijd direct kunnen worden geholpen.
Je omstandigheden zijn heel ernstig als je bereid bent alles achter te laten en te vluchten. Je wil diegene dan niet vragen nog even vol te houden, maar vaak is het niet anders."
Door het gebrek aan opvangplekken is het bij acute situaties daarom meer regel dan uitzondering dat vrouwen uitwijken naar hotelkamers of vakantiewoningen.
Daarnaast staat een vrouw die naar de opvang moet in de overlevingsmodus, zegt Caminada. En in een hotelkamer kan een vrouw niet tot rust komen. "Je hebt al zoveel zorgen en dan word je ook nog eens in een kleine kamer geplaatst waar je om veiligheidsredenen niet zomaar uit mag.
800 bedden te kort in vrouwenopvang: 'Vragen of ze ook morgen kunnen vluchten' | Binnenland | NU.nl
Ja21 heeft een heel epistel over veiligheid vrouwen opgenomen in de plannen. Interessant om eens te lezen.
Euphoria
07-11-2025 om 08:37
Poezenmeisje schreef op 07-11-2025 om 08:20:
Waar gaan ze dan naartoe nadat ze geweigerd zijn?
Ze blijven gewoon hier, met de hulp van asieladvocaten die dit jarenlang rekken totdat ze zielig genoeg worden gevonden, deze slachtoffers van ons wrede systeem...
En ook daar heeft JA21 op ingehaakt in de plannen.
Yumi
07-11-2025 om 09:24
Euphoria schreef op 07-11-2025 om 08:35:
[..]
Ja21 heeft een heel epistel over veiligheid vrouwen opgenomen in de plannen. Interessant om eens te lezen.
Bedankt dat ga ik zeker lezen, maar mijn gevoel zegt wel dat vrouwen die nu in angst zitten niets hebben aan plannen. Daarvoor moet net als voor asielzoekers een plaats voor gemaakt worden. Die vrouw moet ook vluchten en als dit niet mogelijk is, dan kan het te laat zijn...
Euphoria
07-11-2025 om 09:36
Yumi schreef op 07-11-2025 om 09:24:
[..]
Bedankt dat ga ik zeker lezen, maar mijn gevoel zegt wel dat vrouwen die nu in angst zitten niets hebben aan plannen. Daarvoor moet net als voor asielzoekers een plaats voor gemaakt worden. Die vrouw moet ook vluchten en als dit niet mogelijk is, dan kan het te laat zijn...
Dat ben ik met je eens.
Weet niet of ik het mag plakken? Ik weet niet hoe ik anders kan duidelijk maken wat ik bedoel.
————————-
Veiligheid voor én achter de voordeur
Veiligheid begint thuis. Jaarlijks worden bijna 1,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder slachtoffer van huiselijk geweld. Dat is ruim 7% van de bevolking. Het betreft voornamelijk – maar niet uisluitend – vrouwen.
JA21 Verkiezingsprogramma 2025 van huiselijk geweld vraagt om een alerte samenleving.
Vrienden, familie, buren en collega’s van zowel slachtof als daders kunnen signalen opvangen en in actie komen. Het herkennen én handelen bij signalen is van groot belang – het kan erger voorkomen.
Voor veel vrouwen staat hun vrijheid en zelfbeschikking onder druk. Denk aan seksuele straatintimidatie, migrantenvrouwen die slachtoffer zijn van eerwraak en genitale verminking, toenemend partnergeweld of jonge meismes die in handen vallen van loverboys. Vaak zien we dat wanneer een slachtoffer actie durft te ondernemen, dit ertoe leidt dat zij hun leven moeten aanpassen aan de dader, in het belang van hun eigen veiligheid. Dat willen wij omdraaien: niet het slachtoffer, maar de dader moet uit huis worden geplaatst, stevige begeleiding krijgen en, bij veroordeling, de gevangenis in.
JA21 wil huiselijk geweld, femicide en vrouwenveiligheid in brede zin de komende jaren hoog op de politieke agenda zetten. Dat vraagt niet alleen om aandacht en bewustwording, maar ook om concrete en daadkrachtige maatregelen. De verantwoordelijkheid tussen de verschillende organisaties is nu te versnipperd en belemmert actie.
JA21 wil:
-Investeren in meer opvanglocaties voor slachtoffers van huiselijk geweld en voor het Centrum Seksueel Geweld.
-Afkoelhuizen voor daders, zodat slachtoffers van huiselijk geweld in hun eigen huis kunnen blijven en daders in afwachting van hun zaak op een afgeschermde locatie zitten.
-Doorgaan met investeren op herkenning en erkenning van de rode vlaggen bij politie, hulpverleners, omstanders en slachtoffers.
-Verder uitrollen van het slachtofferdevice en de StopApp over heel Nederland, zodat slachtoffers van stalking, huiselijk geweld of seksuele straatintimidatie beter beschermd worden tegen daders.
-Een Nederlandse variant van ‘Claire’s Law’, een Engelse wet waarbij mensen bij de politie kunnen navragen of een partner of ex-partner een verleden heeft van huiselijk geweld, stalking of misbruik.
-Het juridisch mogelijk maken om de gemaakte financiële kosten als gevolg van huiselijk geweld te verhalen op de veroordeelde pleger.
-De gelijkwaardigheid tussen man en vrouw actief uitdragen in ons onderwijs en kinderen op de basisschool en middelbare school weerbaarder maken tegen seksueel misbruik, geweld, pesten en het aanzetten tot crimineel gedrag.
-De veelvoud aan problemen en uitdagingen rondom Veilig Thuis aanpakken.
-Een wettelijke grondslag creëren waardoor rechters een uitreisverbod op kunnen leggen bij vermoedens van genitale verminking, conform de motie Eerdmans.
-Blijvende aandacht en een gerichte aanpak tegen groepen – met name gesloten gemeenschappen met een migratieachtergrond – waar veelvuldig sprake is van eerwraak, huwelijksdwang, eergerelateerd
geweld en/of genitale verminking.
-Dat huiselijk geweld als grond kan worden gebruikt voor intrekking van de verblijfsvergunning.
Miraval
07-11-2025 om 09:39
Nicole123 schreef op 06-11-2025 om 22:07:
[..]
Vgm was deze post voortbordurend op de reactie van Mick87 en die van mijzelf, dat de tekorten overal al enorm zijn, en waar je de ene kunt helpen een ander wellicht geen of veel later hulp kan krijgen.
Een asielzoeker met psychische problemen of een inwoner uit Nederland met psychische problemen? Medewerkers voor een opvang voor vrouwen uit Nederland of medewerkers bij een AZC.
Daar kunnen die asielzoekers zelf helemaal niks aan doen, het is het beleid en de tekorten in Nederland. En dat kan allemaal politiek verkeerd zijn geweest maar de problemen zijn er zoals ze zijn. En door een bevolkingsgroei voornamelijk door migratie en niet door geboortes, wordt dat probleem alleen maar groter, want die migranten worden ook ouder en hebben ook zorg nodig en krijgen ook een AOW straks. Hebben ook een woning nodig, zorg, huisarts, onderwijs, kinderopvang. En er is geen enkele visie voor de toekomst, hoe we alles willen blijven bekostigen en niet in willen leveren op kwaliteit? Daar zijn terechte zorgen over.
Miraval
07-11-2025 om 09:43
wel een goed plan van JA21, de dader het huis uit ipv het slachtoffer. Laat die maar in een of andere (liefst sobere) opvang gaan wonen met een enkelband om dat die niet in de buurt van het slachtoffer mag komen, ipv het slachtoffer een noodknop geven waar politie bijna altijd te laat aanwezig is.
De rollen omdraaien. Waarom moet het slachtoffer diens vrijheid inleveren en kan de dader ongestoord verder leven?
krulliebollie
07-11-2025 om 11:19
Miraval schreef op 07-11-2025 om 09:43:
wel een goed plan van JA21, de dader het huis uit ipv het slachtoffer. Laat die maar in een of andere (liefst sobere) opvang gaan wonen met een enkelband om dat die niet in de buurt van het slachtoffer mag komen, ipv het slachtoffer een noodknop geven waar politie bijna altijd te laat aanwezig is.
De rollen omdraaien. Waarom moet het slachtoffer diens vrijheid inleveren en kan de dader ongestoord verder leven?
Bij een tijdelijke huisverbod gaat de pleger uit huis. I.i.g. voor minimaal 10 en maximaal 28 dagen. Het overtreden van de regels van het huisverbod zijn ook wettelijk vastgelegd en betekend opsluiting voor de dader.
Het lijkt mij ingewikkeld om dit bij alle HG zaken te regelen. Zou het mooiste zijn uiteraard maar hoe maak je iemands wereld dan veiliger. Enkelband bij pleger en die continu monitoren? Wat als het slachtoffer verhuist, andere baan. Mag de pleger dan daar niet komen. Ik denk dat er juridisch gezien nog wel wat uitdagingen zijn.