Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Thora
05-11-2025 om 23:38
Libertine schreef op 05-11-2025 om 17:40:
[..]
Tja, het activisme heeft veel gebracht. Ook jou. Rechten voor mensen die het niet hadden bijvoorbeeld. Rosa Parks vocht voor burgerrechten. Aletta Jacobs voor vrouwenrechten. Ik ben enorm blij met activisten en hun moed. Het zijn de mensen die wél hun nek uitsteken en proberen om op buitenparlementaire wijze, maar binnen de kaders van de democratische rechtsorde, politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Door op de bank te blijven zitten (of achter je toetsenbord) draag je ook niet bij aan broodnodige veranderingen Waar je wel profijt van hebt. ik weet wel wie ik als m’n vrienden wil
![]()
Dat laatste heb je zeker gelijk in. Ik heb zelf ook een hekel aan toetsenbordhelden. En ja, ik heb in mijn leven ook best wat gedemonstreerd. Alleen voor andere dingen dan jij. Echter bewonder ik je passie.
Thora
05-11-2025 om 23:40
Daglichtlamp schreef op 05-11-2025 om 16:10:
[..]
Precies, dan wil je toch dat ook buitenlandse werknemers of onderaannemers, of mensen die via schimmige constructies als ZZP'er worden ingehuurd ook gecontroleerd worden of ze wel de juiste papieren hebben?
Wie kan daar nu tegen zijn?
Degenen die profijt hebben bij het uitbuiten van arbeidsmigranten. Dat is ook hetgeen dat aangepakt moet worden.
krulliebollie
06-11-2025 om 10:38
Miraval schreef op 05-11-2025 om 20:43:
Vooropgesteld, ik vind het echt heel naar voor iemand die getraumatiseerd is en dus een AZC verkiest boven een eigen woning uit angsten oid.
Maar, wat willen we dan? Een woongroep (of meerdere) bouwen waar deze mensen begeleid kunnen wonen en waar de juiste psychische hulp klaarstaat? Er is ten eerste al niet eens genoeg capaciteit binnen de GGZ voor de mensen die NU in Nederland zijn en kampen met psychische problemen. Er is een tekort aan begeleid wonen, een tekort aan begeleiders, een tekort aan financiele middelen. Dus zeg maar? Hoe moeten we deze man dan helpen? Gaan we deze man helpen met begeleid wonen, of een kind geboren in Nederland wat al 1 jaar op een wachtlijst staat voor hulp? Want zo is het nu gewoon he? Hulp voor de ene betekent geen hulp voor de ander. Een huis voor de ene, betekent geen huis voor de ander. Enz. Enz.
Wat mij betreft mag iedereen die in Nederland wil wonen hier komen, krijgt iedereen op afroep alle hulp die men nodig heeft, maar dat is gewoonweg niet mogelijk. En dan moet je dus gaan kiezen. Ieder verhaal van iemand die gevlucht is, is schrijnend. Maar op individueel niveau kun je geen beleid maken. Is die persoon er dan wel bij gebaat in Nederland te blijven? Of zou een ander land wellicht beter bij hem passen?
Wat mij betreft heeft iemand die terecht in Nederland verblijft en dus ook een status heeft gekregen om te mogen blijven net zo veel recht als iemand wiens wiegje hier gestaan heeft. Ik denk dat we vooral die groepen niet tegenover elkaar moeten laten staan maar dat de overheid meer moet investeren in hulp en daar vooral niet op moet bezuinigen.
We hebben geen 1e en 2e klas Nederlandsers. Een Nederlander is een Nederlander en daarin heeft iedereen evenveel recht.
Mick87
06-11-2025 om 11:04
het is allemaal erg treurig. En dit geeft weer aan hoe kwetsbaar deze nieuwkomers zijn. Men heeft vaak een mening maar onderschat niet hoeveel trauma's deze mensen vaak hebben. Khaled Hosseini heeft een aantal boeken geschreven hoe vreselijk het leven in Afghanistan is onder de Taliban.
Maar tegelijkertijd maak ik me ook zorgen om ons land. We krijgen veel nieuwkomers met dergelijke problematiek in ons toch al overbelaste zorgstelsel, om over de woningnood nog maar te zwijgen. Ik ben het dus eens met Miraval. Hoe lang blijft dit nog houdbaar en goed gaan ? Hopelijk komt er ook snel een langetermijnvisie. Hoeveel inwoners kan ons land aan? (En dan heb ik het dus over alle vormen van migratie)
Mick87
06-11-2025 om 11:26
krulliebollie schreef op 06-11-2025 om 10:38:
[..]
Wat mij betreft heeft iemand die terecht in Nederland verblijft en dus ook een status heeft gekregen om te mogen blijven net zo veel recht als iemand wiens wiegje hier gestaan heeft. Ik denk dat we vooral die groepen niet tegenover elkaar moeten laten staan maar dat de overheid meer moet investeren in hulp en daar vooral niet op moet bezuinigen.
We hebben geen 1e en 2e klas Nederlandsers. Een Nederlander is een Nederlander en daarin heeft iedereen evenveel recht.
Tja je kan daar natuurlijk geen onderscheid in maken.
Maar wrang is het wel. Ik ben hier geboren en betaal al zeker 20 jaar belasting in dit land. Al 20 jaar draag ik dus bij aan de taart die verzorgingsstaat heet. Mensen die hier zo binnen komen hebben evenveel rechten wat natuurlijk ethisch en humanitair is en zo. Maar de realiteit is ook dat het stukje taart wat je krijgt steeds kleiner is omdat je het met steeds meer mensen moet delen. En dan ook steeds meer mensen die niets bijdragen aan de taart of niks gaan bijdragen aan de taart. Dat voelt voor veel mensen natuurlijk best oneerlijk, ondanks dat ze iedereen vrede en veiligheid gunnen.
En de overheid moet meer investeren in hulp. Klinkt mooi. Maar waar wil je het geld vandaan schrapen voor die extra hulp ? Want overal hangt een prijskaartje aan. Belastingen voor werkenden verhogen ? Hogere erfbelasting ? Ergens op bezuinigen ? Bijvoorbeeld uitkeringen omlaag of basispakket verder uitkleden ? Dat geld kan nog wel bijeen gebracht worden. Maar dan, personeel. Waar haal je dat vandaan? Ik werk zelf in de zorg en ken de realiteit maar al te goed. Er is een steeds verder groeiend personeelstekort. Op vacatures reageren amper mensen. Nieuwelingen zijn vaak leerlingen die alles nog moeten leren en die begeleiding nodig hebben. Fijn dat ze er zijn maar kwaliteit van de zorg is ook minder aan het worden daardoor. Kennis en kunde neemt af. En dan komt er nog een verdere vergrijzingsgolf aan. Las vanochtend nog in de krant dat in mijn regio west Brabant de komende jaren 7000 zorgmedewerkers met pensioen gaan. En er is nu al personeelstekort....
Er is helaas geen simpele oplossing. Want "grenzen dicht" is net zo'n holle frase als schrijven: "de overheid moet meer investeren" of "procedures moeten sneller".
Maar ik maak me toch wel grote zorgen eerlijk gezegd om ons land. Asielzoekers zijn een deel van mijn zorgen want hoe gaan we al deze kwetsbaren die vaak best veel aanspraak doen op onze toch al onder druk staande verzorgingsstaat allemaal goed laten integreren en deelnen aan onze maatschappij? Mensen die daarnaast ook nog eens uit een hele andere cultuur komen. En dat terwijl er al woningnood is. En dan de vergrijzing: hoe gaan we de verzorgingsstaat overeind houden? Hoeveel AOW is er eigenlijk nog als ik straks gepensioneerd ben ? Of wat gaat er gebeuren als mijn moeder straks dement is? Is er dan nog zorg voor haar ?
Verder hebben we nu een zeer onnatuurlijke bevolkingsopbouw. Groei komt vooral door migranten (asiel, arbeidsmigranten) maar geboortecijfer is erg laag. Historisch laag zelfs geloof ik. Wat als al die migranten straks weer ouder zijn en meer zorg nodig hebben ? Wie gaat dat werk doen ? Wie gaat de premies voor hun AOW ophoesten? Dan weer nog meer migranten hierheen halen ? Nog meer huizen bouwen, nog meer co2 uitstoot. Zijn we over enkele decennia een land met 25 miljoen inwoners? En wat voor land zijn we dan ? En hoe staat het met de sociale cohesie dan?
Massamigratie en een verzorgingsstaat gaan i.m.o. niet samen.
Sorry voor het lange betoog. Maar ik maak me oprecht zorgen en hoop dat er eens een langetermijnvisie komt op een en ander vanuit de politiek.
Thora
06-11-2025 om 11:42
Een lang betoog, maar een goed betoog. Je metafoor van de taart laat precies zien hoe het werkt en waarom mensen moeite hebben met andere mensen die hier binnenkomen, dezelfde rechten hebben (nog meer zelfs) en weigeren zich aan te passen (door de overheid gestimuleerd).
Dat er minder kinderen geboren worden is heel zorgwekkend. Terwijl veel blanke Nederlanders met hersens puzzelen, passen en meten en soms zelfs te lang nadenken over kinderen krijgen, zijn er andere mensen die daar een stuk minder moeite mee hebben.
Een lange termijn oplossing is er niet vrees ik. Het is al te laat. De grote leegstroom zal pas komen als er geen geld meer is en men (autochtoon en allochtoon als ik het zo nog mag noemen maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik) wegtrekt uit het ontwikkelingsland Nederland en haar heil elders gaat zoeken.
Mick87
06-11-2025 om 11:54
Het asielsstelsel werkt niet met zoveel nieuwkomers. Vorig jaar ging het, inclusief nareizigers om 44.000 mensen. We hebben niet voldoende personeel om al deze aanvragen tijdig te behandelen, niet genoeg huisartsen, niet genoeg onderwijs en bovenal: onvoldoende woningvoorraad om nieuwkomers te verwelkomen zonder dat (oa eigen bevolking eronder lijdt). Stel er zouden hier per jaar 2000 mensen aankloppen, dan was het allemaal te behappen. En zou er ook niet zoveel onvrede onder de eigen bevolking zijn.
Het asielstelsel is niet meer houdbaar.
Libertine
06-11-2025 om 13:05
Ongeveer een kwart van de Nederlanders willen met liefde “hun” taart delen met mensen die taart nodig hebben en zijn geboren in een land/gezin/omstandigheid waar minder of geen taart beschikbaar is. We leven in land met meer taart dan waar ook ter wereld, en met inwoners die ook prima met wat minder taart afkunnen.
Overigens vind ik deze tekst: “Dat er minder kinderen geboren worden is heel zorgwekkend. Terwijl veel blanke Nederlanders met hersens puzzelen, passen en meten en soms zelfs te lang nadenken over kinderen krijgen, zijn er andere mensen die daar een stuk minder moeite mee hebben” echt heel kwalijk. Het zet witte Nederlanders tegenover Nederlanders van kleur en insinueert dat witte mensen wél nadenken over het krijgen van kinderen (en gaat daarbij voorbij aan redenen als emancipatie waarom mensen minder kinderen krijgen) en dat mensen van kleur zonder nadenken aan de lopende band kinderen baren.
Daglichtlamp
06-11-2025 om 13:11
Veel jongeren puzzelen momenteel m.b.t. het krijgen van kinderen. Wij hebben onze maatschappij zo ingericht dat het steeds langer duurt voordat er sprake is van stabiele huisvesting en een stabiel inkomen. Ik vind het heel erg racistisch om dat aan blank zijn te koppelen.
majorette2005
06-11-2025 om 13:25
Libertine schreef op 06-11-2025 om 13:05:
Ongeveer een kwart van de Nederlanders willen met liefde “hun” taart delen met mensen die taart nodig hebben en zijn geboren in een land/gezin/omstandigheid waar minder of geen taart beschikbaar is. We leven in land met meer taart dan waar ook ter wereld, en met inwoners die ook prima met wat minder taart afkunnen.
Overigens vind ik deze tekst: “Dat er minder kinderen geboren worden is heel zorgwekkend. Terwijl veel blanke Nederlanders met hersens puzzelen, passen en meten en soms zelfs te lang nadenken over kinderen krijgen, zijn er andere mensen die daar een stuk minder moeite mee hebben” echt heel kwalijk. Het zet witte Nederlanders tegenover Nederlanders van kleur en insinueert dat witte mensen wél nadenken over het krijgen van kinderen (en gaat daarbij voorbij aan redenen als emancipatie waarom mensen minder kinderen krijgen) en dat mensen van kleur zonder nadenken aan de lopende band kinderen baren.
Ik denk dat dat makkelijk gezegd kan worden door mensen die al een flink stuk taart hebben, diegene zonder taart of een ienemieni stukje denken er echt anders over.
Libertine
06-11-2025 om 13:34
majorette2005 schreef op 06-11-2025 om 13:25:
[..]
Ik denk dat dat makkelijk gezegd kan worden door mensen die al een flink stuk taart hebben, diegene zonder taart of een ienemieni stukje denken er echt anders over.
Dat lijkt me evident. Hun voordeel is dan ook dat ze geen taart hoeven weg te geven maar ook extra taart krijgen. Om iedereen gelijk te kansen te geven is het immers soms noodzaak mensen ongelijk te behandelen.
Thora
06-11-2025 om 13:36
Libertine schreef op 06-11-2025 om 13:05:
Zeg dat van die taart maar tegen de daklozen op het Zuidplein. Of de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Ik denk niet dat die dit met de beste wil van de wereld nog niet kunnen beamen.
Ik weet niet of ik het nu jammer of kwalijk moet vinden dat je er direct van uit gaat dat ik het hier over gekleurde mensen heb. Er zijn genoeg blanke mensen die zonder verder te denken kinderen op de wereld zetten. En er zijn genoeg gekleurde mensen die heel goed nadenken over kinderen. Mijn opmerking was algemeen bedoeld. Hoewel ik het nog altijd heel bijzonder vind dat mensen die in een asielzoekerscentrum wonen kinderen krijgen. Maar dat is maar een klein aantal op het geheel en die groep bedoel ik niet specifiek.
Ik maak onderscheid tussen wel en niet nadenken over gevolgen van een kind krijgen, wat dan weer met wel of niet slim te maken heeft. Ook kwalijk misschien maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. De film Idiocracy geeft hier een soort toekomstbeeld van, hetzij op komische wijze.
Daglichtlamp
06-11-2025 om 13:42
Geen idee wat die blanke Nederlanders dan in jouw tekst deden. Wellicht kun jij zelf forumbeheer vragen om blank uit jouw tekst te halen als je dat niet zo bedoeld had.
Libertine
06-11-2025 om 13:54
Thora schreef op 06-11-2025 om 13:36:
[..]
Zeg dat van die taart maar tegen de daklozen op het Zuidplein. Of de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Ik denk niet dat die dit met de beste wil van de wereld nog niet kunnen beamen.
Ik ken die daklozen. Honderden. Die wachten ook met smart op een stukje extra taart. Net als die toeslagenouders. Die zitten namelijk allemaal In hetzelfde schuitje als de mensen die in Nederland komen wonen.
En als je iets algemeen bedoelt schrijf het dan ook algemeen op en niet specifiek.
Thora
06-11-2025 om 13:57
Daglichtlamp schreef op 06-11-2025 om 13:42:
Geen idee wat die blanke Nederlanders dan in jouw tekst deden. Wellicht kun jij zelf forumbeheer vragen om blank uit jouw tekst te halen als je dat niet zo bedoeld had.
Wat begrijp je niet aan "zonder er verder bij na te denken een kind op de wereld zetten"? Om iets te hebben om voor te zorgen. Om je familienaam voort te zetten (mannen), om jezelf in iets voor te zien leven. Of je het kind een veilig thuis kunt bieden en genoeg "taart" om voorspoedig op te kunnen groeien wordt dan niet over nagedacht.
Ik heb omdat ik een pleegkind heb gehad een tijd intensief met jeugdzorg te maken gehad en de ellende die je daar ziet en verhalen die je daar hoort doen je wel nadenken over het fenomeen kinderen krijgen. En dat waren kinderen van alle kleuren of hoe ik het ook mag noemen.