Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Libertine
05-11-2025 om 11:01
Thora schreef op 05-11-2025 om 10:08:
En dan zijn er nog legio mensen die de tijd hebben om de hele dag te vaandelzwaaien, gebouwen te besmeuren, op de snelweg te zitten en roepend door de stad te lopen. Of zouden die allemaal 's-nachts werken? Denk het niet.
Ik ben zo’n vaandelzwaaier (en heel soms zelfs snelwegzitter) en ben directeur van een ggz organisatie. De meeste mensen die ik ken, en met wie ik dit samen doe, werken fulltime. Gek beeld hebben mensen toch van activisten. Alsof dat allemaal mensen zijn die hun hand ophouden. Juist níet.
Thora
05-11-2025 om 11:10
Libertine schreef op 05-11-2025 om 11:01:
[..]
Ik ben zo’n vaandelzwaaier (en heel soms zelfs snelwegzitter) en ben directeur van een ggz organisatie. De meeste mensen die ik ken, en met wie ik dit samen doe, werken fulltime. Gek beeld hebben mensen toch van activisten. Alsof dat allemaal mensen zijn die hun hand ophouden. Juist níet.
Ik baseer mijn mening o.a. op wat er in Den Haag gebeurt. En laten die mensen nu toevallig iedere keer weer met bussen naar de wijk waar ik woon gebracht worden. Naar het terrein van een zeker stadion. En laat ik er nu eens een stel gesproken hebben. Gewoon uit nieuwsgierigheid Ik werd er niet blij van. Uiteraard geloof ik jou en is het ook zo dat niet alle demonstranten hetzelfde zijn. Maar dat geldt voor alle groepen. Zelfs voor PVV en FVD stemmers
Daglichtlamp
05-11-2025 om 13:39
Minister Paul schrapt ook de plannen van bouwplaats-ID. Ook dat zou helpen om werk gedaan door arbeidsmigraten beter te reguleren en het zou helpen om uitbuiting tegen te gaan.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/minister-schrapt-identificatiepas-op-bouwplaats-tot-frustratie-van-bonden-en-werkgevers-we-leggen-ons-hier-niet-bij-neer~ba7c2d02/
In de bouwsector gebeuren de meeste ongelukken van alle sectoren in Nederland. Jaarlijks vallen 15 tot 20 doden, en veel meer gewonden. Op bouwlocaties wordt gewerkt met zwaar materieel, met gevaarlijk gereedschap, met wisselende weersomstandigheden, en met steeds wisselende teams. De arbeidsmigranten spreken vaak onvoldoende Nederlands, of Engels, waardoor makkelijk misverstanden en of ongelukken kunnen ontstaan – de Onderzoeksraad voor Veiligheid meldde in september dat arbeidsmigranten 1,4 tot 5 keer zo vaak bij incidenten zijn betrokken. En als er incidenten zijn, is heel moeilijk te achterhalen wie verantwoordelijk is. En of betrokkenen wel voldoende ervaring hadden.
Een ander belangrijk aspect is dat een pas uitbuiting kan tegengaan. Als altijd duidelijk is wie met welke kwalificaties onder welke cao voor wie werkt, is ook altijd duidelijk wie aansprakelijk is als zaken op het terrein van arbeidsrecht niet goed zijn geregeld. Dat beschermt de mensen zelf, maar beschermt ook bedrijven die hun personeel volgens de regels willen behandelen, tegen oneerlijke concurrentie.
Deze regering bestaande uit VVD en BBB wil het verdienmodel met arbeidsmigranten zo lang mogelijk in stand houden. Wellicht dat een nieuwe regering dit plan, en het plan om uitbuiting door huur direct in te houden op het inkomen wel weer gaat oppakken, maar dan hebben de plannen waarschijnlijk minstens een jaar vertraging opgelopen.
Thora
05-11-2025 om 15:50
Daglichtlamp schreef op 05-11-2025 om 13:39:
Minister Paul schrapt ook de plannen van bouwplaats-ID. Ook dat zou helpen om werk gedaan door arbeidsmigraten beter te reguleren en het zou helpen om uitbuiting tegen te gaan.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/minister-schrapt-identificatiepas-op-bouwplaats-tot-frustratie-van-bonden-en-werkgevers-we-leggen-ons-hier-niet-bij-neer~ba7c2d02/
In de bouwsector gebeuren de meeste ongelukken van alle sectoren in Nederland. Jaarlijks vallen 15 tot 20 doden, en veel meer gewonden. Op bouwlocaties wordt gewerkt met zwaar materieel, met gevaarlijk gereedschap, met wisselende weersomstandigheden, en met steeds wisselende teams. De arbeidsmigranten spreken vaak onvoldoende Nederlands, of Engels, waardoor makkelijk misverstanden en of ongelukken kunnen ontstaan – de Onderzoeksraad voor Veiligheid meldde in september dat arbeidsmigranten 1,4 tot 5 keer zo vaak bij incidenten zijn betrokken. En als er incidenten zijn, is heel moeilijk te achterhalen wie verantwoordelijk is. En of betrokkenen wel voldoende ervaring hadden.
Een ander belangrijk aspect is dat een pas uitbuiting kan tegengaan. Als altijd duidelijk is wie met welke kwalificaties onder welke cao voor wie werkt, is ook altijd duidelijk wie aansprakelijk is als zaken op het terrein van arbeidsrecht niet goed zijn geregeld. Dat beschermt de mensen zelf, maar beschermt ook bedrijven die hun personeel volgens de regels willen behandelen, tegen oneerlijke concurrentie.Deze regering bestaande uit VVD en BBB wil het verdienmodel met arbeidsmigranten zo lang mogelijk in stand houden. Wellicht dat een nieuwe regering dit plan, en het plan om uitbuiting door huur direct in te houden op het inkomen wel weer gaat oppakken, maar dan hebben de plannen waarschijnlijk minstens een jaar vertraging opgelopen.
Mjin zoon werkt in de bouw en als hij op een nieuw terrein gaat werken moet hij altijd eerst een soort examen afleggen m.b.t. de veiligheid. Het zal mij echter niets verbazen als er werkgevers zijn die hier handig omheen manouvreren als het om mensen gaat die de taal niet goed begrijpen.
Poezenmeisje
05-11-2025 om 16:03
Ik geloof dat mijn zoon zijn VCA-VOL certificaat meer waarde heeft voor een werkgever dan zijn schooldiploma.
Daglichtlamp
05-11-2025 om 16:10
Poezenmeisje schreef op 05-11-2025 om 16:03:
Ik geloof dat mijn zoon zijn VCA-VOL certificaat meer waarde heeft voor een werkgever dan zijn schooldiploma.
Precies, dan wil je toch dat ook buitenlandse werknemers of onderaannemers, of mensen die via schimmige constructies als ZZP'er worden ingehuurd ook gecontroleerd worden of ze wel de juiste papieren hebben?
Wie kan daar nu tegen zijn?
Euphoria
05-11-2025 om 17:05
Libertine schreef op 05-11-2025 om 11:01:
[..]
Verschrikkelijk. Activisten zijn niet echt mijn vrienden zeg maar.
Libertine
05-11-2025 om 17:40
Euphoria schreef op 05-11-2025 om 17:05:
[..]
Verschrikkelijk. Activisten zijn niet echt mijn vrienden zeg maar.
Tja, het activisme heeft veel gebracht. Ook jou. Rechten voor mensen die het niet hadden bijvoorbeeld. Rosa Parks vocht voor burgerrechten. Aletta Jacobs voor vrouwenrechten. Ik ben enorm blij met activisten en hun moed. Het zijn de mensen die wél hun nek uitsteken en proberen om op buitenparlementaire wijze, maar binnen de kaders van de democratische rechtsorde, politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Door op de bank te blijven zitten (of achter je toetsenbord) draag je ook niet bij aan broodnodige veranderingen Waar je wel profijt van hebt. ik weet wel wie ik als m’n vrienden wil
Daglichtlamp
05-11-2025 om 17:51
Op de bouwplaats gebeuren elk jaar relatief gezien de meeste ernstige ongelukken. Dus betere handhaving daar is echt dringend nodig. Zelfs als dat het verdienmodel met arbeidsmigranten aantast. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat de VVD dat niet ziet.
https://www.arbo-online.nl/32470/jaarverslag-arbeidsinspectie-2024-52-dodelijke-arbeidsongevallen
Yumi
05-11-2025 om 17:54
Blijkbaar vervelen sommige zich niet in het azc, want die willen er niet meer weg...
Statushouder (25) Luttelgeest wordt uit azc gezet, wilde geen eigen woning
Een 25-jarige statushouder uit Afghanistan moet van de rechter het asielzoekerscentrum in Luttelgeest binnen twee weken verlaten.
De man weigerde eerder een geschikte woning in Marknesse, een paar kilometer verderop. Hij blijft liever in het azc.
De statushouder vertelde twee weken geleden tijdens de rechtszitting dat hij het niet zag zitten om in zijn eentje in Marknesse te gaan wonen. "Ik heb een heel zwaar leven gehad", aldus de man, die sinds 10 maart vorig jaar in Nederland verblijft. "Ik heb hier geen vader en moeder of familie en ik heb mentale problemen."
De statushouder weigerde de woning en maakte meermaals duidelijk dat hij liever in het azc blijft, bij zijn vrienden.
Libertine
05-11-2025 om 18:32
Yumi schreef op 05-11-2025 om 17:54:
Blijkbaar vervelen sommige zich niet in het azc, want die willen er niet meer weg...
Een 25-jarige statushouder uit Afghanistan moet van de rechter het asielzoekerscentrum in Luttelgeest binnen twee weken verlaten.
De man weigerde eerder een geschikte woning in Marknesse, een paar kilometer verderop. Hij blijft liever in het azc.De statushouder vertelde twee weken geleden tijdens de rechtszitting dat hij het niet zag zitten om in zijn eentje in Marknesse te gaan wonen. "Ik heb een heel zwaar leven gehad", aldus de man, die sinds 10 maart vorig jaar in Nederland verblijft. "Ik heb hier geen vader en moeder of familie en ik heb mentale problemen."
De statushouder weigerde de woning en maakte meermaals duidelijk dat hij liever in het azc blijft, bij zijn vrienden.
Mensen met (groot) trauma kunnen heel angstig zijn alleen, in de nacht bijvoorbeeld. Die verkiezen dan liever wonen met mensen die ze kennen en begeleiding in de nabijheid. Bij voormalig daklozen en mensen met chronisch psychische problemen zie je dat vaker. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
krulliebollie
05-11-2025 om 19:08
Yumi schreef op 05-11-2025 om 17:54:
De man weigerde eerder een geschikte woning in Marknesse, een paar kilometer verderop. Hij blijft liever in het azc.De statushouder vertelde twee weken geleden tijdens de rechtszitting dat hij het niet zag zitten om in zijn eentje in Marknesse te gaan wonen. "Ik heb een heel zwaar leven gehad", aldus de man, die sinds 10 maart vorig jaar in Nederland verblijft. "Ik heb hier geen vader en moeder of familie en ik heb mentale problemen."
Ik denk dat je compleet voorbij gaat aan de reden waarom deze man niet alleen naar een woning wil. Ik vind jouw bericht stemmingmakerij.
Miraval
05-11-2025 om 20:43
Vooropgesteld, ik vind het echt heel naar voor iemand die getraumatiseerd is en dus een AZC verkiest boven een eigen woning uit angsten oid.
Maar, wat willen we dan? Een woongroep (of meerdere) bouwen waar deze mensen begeleid kunnen wonen en waar de juiste psychische hulp klaarstaat? Er is ten eerste al niet eens genoeg capaciteit binnen de GGZ voor de mensen die NU in Nederland zijn en kampen met psychische problemen. Er is een tekort aan begeleid wonen, een tekort aan begeleiders, een tekort aan financiele middelen. Dus zeg maar? Hoe moeten we deze man dan helpen? Gaan we deze man helpen met begeleid wonen, of een kind geboren in Nederland wat al 1 jaar op een wachtlijst staat voor hulp? Want zo is het nu gewoon he? Hulp voor de ene betekent geen hulp voor de ander. Een huis voor de ene, betekent geen huis voor de ander. Enz. Enz.
Wat mij betreft mag iedereen die in Nederland wil wonen hier komen, krijgt iedereen op afroep alle hulp die men nodig heeft, maar dat is gewoonweg niet mogelijk. En dan moet je dus gaan kiezen. Ieder verhaal van iemand die gevlucht is, is schrijnend. Maar op individueel niveau kun je geen beleid maken. Is die persoon er dan wel bij gebaat in Nederland te blijven? Of zou een ander land wellicht beter bij hem passen?
Daglichtlamp
05-11-2025 om 21:06
Dus het is logisch dat dat inderdaad niet kan, daarom worden rechtszaken over woningtoewijzing ook vrijwel altijd gewonnen door het COA. Maar dan nog is de reactie van Yumi wat mij betreft ongepast. Deze woningweigering heeft niets te maken met zich niet vervelen in het AZC.
Yumi
05-11-2025 om 21:50
Miraval schreef op 05-11-2025 om 20:43:
Vooropgesteld, ik vind het echt heel naar voor iemand die getraumatiseerd is en dus een AZC verkiest boven een eigen woning uit angsten oid.
Maar, wat willen we dan? Een woongroep (of meerdere) bouwen waar deze mensen begeleid kunnen wonen en waar de juiste psychische hulp klaarstaat? Er is ten eerste al niet eens genoeg capaciteit binnen de GGZ voor de mensen die NU in Nederland zijn en kampen met psychische problemen. Er is een tekort aan begeleid wonen, een tekort aan begeleiders, een tekort aan financiele middelen. Dus zeg maar? Hoe moeten we deze man dan helpen? Gaan we deze man helpen met begeleid wonen, of een kind geboren in Nederland wat al 1 jaar op een wachtlijst staat voor hulp? Want zo is het nu gewoon he? Hulp voor de ene betekent geen hulp voor de ander. Een huis voor de ene, betekent geen huis voor de ander. Enz. Enz.
Wat mij betreft mag iedereen die in Nederland wil wonen hier komen, krijgt iedereen op afroep alle hulp die men nodig heeft, maar dat is gewoonweg niet mogelijk. En dan moet je dus gaan kiezen. Ieder verhaal van iemand die gevlucht is, is schrijnend. Maar op individueel niveau kun je geen beleid maken. Is die persoon er dan wel bij gebaat in Nederland te blijven? Of zou een ander land wellicht beter bij hem passen?
Dank je Miraval, helemaal eens.