Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Thora schreef op 09-10-2025 om 15:57:

[..]

De eerste groepen gastarbeiders die hier naartoe kwamen, kregen huizen in woonwijken waar alles door elkaar woonde. Hierdoor ging iedereen met elkaar om en men nam dingen van elkaar over. Later toen de grote stroom op gang kwam en het allang geen gastarbeiders meer waren werden deze mensen met zijn allen bij elkaar gezet in straten en buurten. Hierdoor maakten ze geen kennis met Nederlanders en bleven ze in hun eigen wereldje. Weinig integratie dus. Ook waren dit veel vaker Berbers die een hele andere mentaliteit hebben dan de mensen uit de steden en veel meer waarde hechten aan hun tradities (waaronder o.a. de ondergeschikte rol van de vrouw). Ik denk dat hierdoor de grote verschillen zijn ontstaan. Wat er daarna hier naartoe is gekomen, komt uit hele andere landen waar ook weer hele andere normen en waarden zijn. Eritrea, Syrië, Afghanistan. Dit is mijn theorie dus het kan best dat er mensen zijn die er anders over denken.

Klopt, In onze buurt is een schoenmaker waar ik wel eens naar binnen ging om iets ter reparatie aan te bieden. Aardige meneer. Nu zijn in dat zelfde straatje allemaal zaken bij gekomen waar alleen maar buitenlandse mensen een zaak of winkel hebben. Als ik er nu door heen fiets heb ik het gevoel dat er een grote afstand is, en dat ik ver van huis ben. Zo jammer dit.

Fleurtje_5 schreef op 09-10-2025 om 16:22:

[..]

Klopt, In onze buurt is een schoenmaker waar ik wel eens naar binnen ging om iets ter reparatie aan te bieden. Aardige meneer. Nu zijn in dat zelfde straatje allemaal zaken bij gekomen waar alleen maar buitenlandse mensen een zaak of winkel hebben. Als ik er nu door heen fiets heb ik het gevoel dat er een grote afstand is, en dat ik ver van huis ben. Zo jammer dit.

En nemen die dan ook autochtone Nederlanders aan als werknemer, in het kader van een 'evenredige afspiegeling van de bevolking'? 

Zo ja, dan werken zij op die manier mee aan een goede  integratie. 

Zo nee, welke commissie van overheidswege gaat daar dan achteraan? 

Thora schreef op 09-10-2025 om 15:57:

[..]

De eerste groepen gastarbeiders die hier naartoe kwamen, kregen huizen in woonwijken waar alles door elkaar woonde. Hierdoor ging iedereen met elkaar om en men nam dingen van elkaar over. Later toen de grote stroom op gang kwam en het allang geen gastarbeiders meer waren werden deze mensen met zijn allen bij elkaar gezet in straten en buurten. Hierdoor maakten ze geen kennis met Nederlanders en bleven ze in hun eigen wereldje. Weinig integratie dus. Ook waren dit veel vaker Berbers die een hele andere mentaliteit hebben dan de mensen uit de steden en veel meer waarde hechten aan hun tradities (waaronder o.a. de ondergeschikte rol van de vrouw). Ik denk dat hierdoor de grote verschillen zijn ontstaan. Wat er daarna hier naartoe is gekomen, komt uit hele andere landen waar ook weer hele andere normen en waarden zijn. Eritrea, Syrië, Afghanistan. Dit is mijn theorie dus het kan best dat er mensen zijn die er anders over denken.

Toen de eerste groepen hierheen kwamen was ik er nog niet, maar van de jaren 70 herken ik dit niet. Ik heb gezocht, maar gastarbeiders kregen geen woning. Het uitgangspunt was immers, dat ze hier tijdelijk waren. De werkgever zorgde voor onderdak in pensions en sommigen huurden een kamer bij gezinnen thuis. In 1974 kregen we de wet op de gezinshereniging waardoor velen besloten te blijven. In de jaren 80 merkt de Nederlandse regering dat de gastarbeiders die in Nederland zijn blijven wonen, niet meer terug willen naar hun eigen land. De buitenlanders die in Nederland blijven, moeten integreren.

Veel Italiaanse arbeiders woonden in een bedrijfspension of in een kosthuis waar alleen buitenlandse werknemers, soms alleen Italianen, woonden. Anderen vonden een particulier pension.

Gastarbeiders uit Italië | Vijfeeuwenmigratie

De gastarbeiders die in de jaren ’60 en ’70 naar Amsterdam kwamen kregen niet meteen een eigen woning toegewezen. Ze verbleven meestal in een pension, waarin ze soms wel meer dan acht mannen een kamer moesten delen. Ze betaalden huur aan de eigenaar die het pand niet altijd goed onderhield. Hierdoor verbleven veel gastarbeiders in erbarmelijke omstandigheden.
Pension De Tijdgeest

De gemeente vindt dat bedrijven huizen voor de gastarbeiders moet regelen. Maar dat gaat niet goed. In de jaren 70 komt er een onderzoek naar de huizen van gastarbeiders. Wat blijkt? Soms wonen er twintig mannen in een huis met één toilet. Of wonen arbeiders op zolderkamers waar je niet rechtop kunt staan, of in een vijfpersoonskamer met twaalf bedden.

Hoe gastarbeiders wonen

Dat is waar Yumi. Ze sliepen op driedubbele stapelbedden. Heel erg eigenlijk als je er nu aan terugdenkt. Ik had moeten schrijven na de gezinshereniging. De mannen gingen naar hun thuisland op vakantie naar hun gezin en kwamen dan of niet of weken na de afgesproken vakantie pas terug. Dit ging natuurlijk ten koste van de planning want ze hadden nog wel hun werk. De regering heeft toen de gezinshereniging ingesteld om dit probleem op te vangen. 

Dat is ook het moment dat ze wel huizen toegewezen kregen. Omdat het nog niet zoveel mensen waren kregen ze huizen in gemengde buurten. Wat prima ging.

Thora schreef op 10-10-2025 om 08:52:

Dat is waar Yumi. Ze sliepen op driedubbele stapelbedden. Heel erg eigenlijk als je er nu aan terugdenkt. Ik had moeten schrijven na de gezinshereniging. De mannen gingen naar hun thuisland op vakantie naar hun gezin en kwamen dan of niet of weken na de afgesproken vakantie pas terug. Dit ging natuurlijk ten koste van de planning want ze hadden nog wel hun werk. De regering heeft toen de gezinshereniging ingesteld om dit probleem op te vangen.

Dat is ook het moment dat ze wel huizen toegewezen kregen. Omdat het nog niet zoveel mensen waren kregen ze huizen in gemengde buurten. Wat prima ging.

Ik woonde in de jaren 70 in Brabant, herinner me waarschijnlijk meer van de gastarbeiders omdat mijn ouders kamers verhuurden aan Turkse mannen. Als kind zijnde vond ik het grappig om ze woordjes te leren, tegen de tijd dat ik naar de middelbare school ging, vond ik ze vervelende bemoeiallen. 

Wat wel een aardige site is (om eens te bekijken als je wat tijd over hebt ; - ), is deze:
https://troonredes.nl/

1993: "... De stroom van asielzoekers naar ons land is recentelijk toegenomen. Wie recht heeft op asiel moet hier kunnen blijven. Wie dat niet heeft, moet - juist om de werkelijk vervolgden te beschermen - de toegang worden geweigerd. Te lange onduidelijkheid daarover is in strijd met zorgvuldigheid, niet in de laatste plaats tegenover de betrokkenen zelf. Een nieuwe Vreemdelingenwet is daarom nodig gebleken. De criteria voor gezinshereniging werden al eerder dit jaar verduidelijkt.
Is men echter tot ons land toegelaten, dan moet het komen tot spoedige inburgering. Daarom zullen nieuwkomers opgevangen worden en wegwijs gemaakt, waardoor zij snel op eigen benen kunnen staan. Het gaat om elementaire vaardigheden: het leren van Nederlands en van de in onze samenleving geldende regels, waarden, normen en omgangsvormen. Dat vraagt allereerst om inspanningen van de betrokkenen zelf. Het vraagt echter ook om inspanningen van allen in onze samenleving. Daarbij gaat het om méér dan tolerantie, om de ander werkelijk te waarderen. Onze maatschappij moet als kenmerk hebben: vervulling van eigen plichten en respect voor anderen. Wij moeten werken aan een samenleving die talenten benut en daarmee verrijkt wordt.
De belangrijke stroom mensen uit het buitenland, volwassenen en kinderen, eerste en tweede generatie, heeft hoe dan ook een aantal veranderingen in onze samenleving tot gevolg. Meer woningen zijn nodig en zullen gebouwd worden. Er zijn steeds meer jongeren, van wie vele beginnen met een achterstand. Dat vergt veel van het onderwijs en vereist scholing gericht op arbeid. Er zijn meer banen nodig voor laaggeschoolde nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Op de gezondheidszorg zal vaker een beroep gedaan worden, maar tegelijk zullen daar ook vele nieuwe medeburgers aan de slag kunnen.

1999 quote: "... Bescherming van vervolgden en ontheemden blijft uitgangspunt van het vreemdelingenbeleid. Voorgesteld wordt de Vreemdelingenwet te wijzigen, opdat eerder uitsluitsel kan worden gegeven over het recht om voorlopig hier te mogen blijven. Spoedige duidelijkheid is in het belang van alle betrokkenen. Een kortere tijd in de opvang en eerdere toegang tot de arbeidsmarkt zal de positie verbeteren van hen die terecht een beroep doen op bescherming. Afgewezen asielzoekers kunnen geen aanspraak meer maken op voorzieningen en dienen het land te verlaten.
1996: "... Over twintig jaar zal Nederland achttien miljoen inwoners tellen, ruim twee miljoen meer dan nu. Ook voor die grotere bevolking zal er voldoende werk moeten zijn. De burgers moeten kunnen wonen, zich verplaatsen en recreëren in een schone en veilige omgeving. Dat is een enorme opgave voor een land waar de arbeidsdeelname nog relatief laag is, de ruimte beperkt en het milieu zwaarbelast.
(knap he, dat men toen al wist te voorspellen dat/waar er allemaal oorlogen zouden komen en er zoveel mensen naar NL zouden komen.. "want het is geen planning maar alleen een prognose"...)

1997: "...In aanvulling op het algemene werkgelegenheids- en onderwijsbeleid zullen de bijzondere opvangprojecten, gericht op scholing en arbeidsinspanning voor kwetsbare jongeren, worden uitgebreid. Wanneer zich ontsporingen voordoen, is snel en consequent optreden van politie en Justitie het enige juiste antwoord.

Etc. 
Afijn, we zijn nu zo'n 30 jaar verder. Als je de troonredes zorgvuldig leest (ook een beetje tussen de regels door) dan lijkt het er op dat ook bijv. in de jaren '90 een aantal situaties al als behoorlijk problematisch werden gezien. Maar: ook toen al veel mooie woorden... Ben benieuwd hoe NL is over nog eens 30 jaar, zo rond 2055. 

Het van Goghmusuem gaat uit voorzorg zondag maar dicht. https://www.vangoghmuseum.nl/nl/over/nieuws-en-pers/nieuws/20251009-sluiting-van-gogh-museum-op-12-oktober-vanwege-demonstratie-nederland-in-opstand
Laten we hopen dat het achteraf gezien niet nodig blijkt te zijn geweest. (maar de titel van de demonstratie verkondigd al weinig goeds).

@Luchtpost, het laatste team waar ik in werkte voordat ik met pensioen ging, was 70% allochtoon. Mensen die op het V(M)BO waren gestart en via MBO naar HBO waren doorgestroomd. Netjes (koop)huisje, boompje, beestje. We moeten ons focussen op mensen waar de integratie helemaal niet lukt, maar niet doen alsof alle (asiel)migranten alleen maar problemen opleveren.

PensioNada schreef op 10-10-2025 om 19:13:

@Luchtpost, het laatste team waar ik in werkte voordat ik met pensioen ging, was 70% allochtoon. Mensen die op het V(M)BO waren gestart en via MBO naar HBO waren doorgestroomd. Netjes (koop)huisje, boompje, beestje. We moeten ons focussen op mensen waar de integratie helemaal niet lukt, maar niet doen alsof alle (asiel)migranten alleen maar problemen opleveren.

Precies. Zonder migratie stort onze hele economie in. 

felija schreef op 10-10-2025 om 19:29:

[..]

Precies. Zonder migratie stort onze hele economie in.

O? Leg eens uit?

Poezie schreef op 10-10-2025 om 19:33:

[..]

O? Leg eens uit?

Ik ben te ongenuanceerd: zonder migratie stort onze huidige consumptiemaatschappij in, waarbij er nu op grote schaal arbeidsmigranten worden geronseld om onze standaard van leven te faciliteren: denk aan werken bij slachterijen, horeca, pakketbezorgers.

Als we per direct zouden stoppen met het binnenhalen van (arbeids)migranten, kun je lang op je pakketje wachten, loopt ons goedkope stuk vlees gevaar om nog veelvuldig te kunnen worden geconsumeerd, je favoriete café, restaurant gaat dicht, wegens personeelgebrek en onze aardbeien in de kassen verpieteren bij gebrek aan plukkers.

De vraag is of dat erg is, of dat het allemaal wel een tandje minder mag. En meer inzetten op kennisoverdracht bij asielzoekers die grote kans maken op een verblijfsvergunning. In plaats van maar meer en meer goedkope arbeidsmigranten hierheen te laten komen. Waarvan vervolgens een deel met een beetje pech op straat belandt.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

10-10-2025 om 20:46 Topicstarter

Kwekerijen kosten onnodig gas en slachterijen kunnen prima naar Oosteuropa verplaatst worden.

Breng het werk naar de mensen i.p.v. de mensen naar het werk.

Ik denk dat het hele systeem van de grond af opnieuw opgebouwd dient te worden. Er moet worden gekeken naar de uitgaven, maar ook de inkomsten. We zullen allemaal een stapje terug moeten doen vrees ik. 

De prognoses zijn niet gunstig, als we doorgaan met gematigde bevolkingsgroei, is 30-33% in 2045 werkzaam in de 3 grote sectoren zorg, onderwijs en veiligheid. 3 sectoren betaald met overheidsgeld. 

Dat wil zeggen dat maar 70% van de beroepsbevolking werkzaam zal zijn in andere sectoren, kortgezegd de sectoren die die beroepen moeten betalen samen met het sociale stelsel, dan hebben we best een groot probleem hoor met zijn allen. 

Want het gaat betekenen dat er een veel hogere belastingdruk op mensen komt, de economische groei stagneert en het draagvlak zal veel kleiner worden.

Poezenmeisje schreef op 10-10-2025 om 20:46:

Kwekerijen kosten onnodig gas en slachterijen kunnen prima naar Oosteuropa verplaatst worden.

Ik heb dit al eerder voorbij zien komen maar zo lang de lonen in die landen significant lager liggen dan hier, gaan die mensen echt niet ineens daar werken. Dan zoeken ze hier wel andere sectoren op.

Poezenmeisje schreef op 10-10-2025 om 20:46:

Ben ik helemaal met je eens, met die kanttekening dat van mij slachterijen wel in aantal mogen krimpen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.