Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Helpdesk
08-10-2025 om 12:38
Poezenmeisje schreef op 08-10-2025 om 09:46:
Indische mensen zijn niet "goed geïntegreerd".
Ze zijn gewoon in de jaren '50 van de vorige eeuw naar Nederland gekomen als Nederlanders met Nederlandse normen en waarden.
Mijn tantes konden in Nederland gewoon verder met hun schoolstof, de boeken waren dezelfde. De taal ook.
Op zondag netjes naar de kerk, zoals het hoort.
Het enige dat mijn oma ooit aan mij heeft verteld over het vertrek naar Nederland is dat ze als christenen niet veilig waren voor de mosselmannen. Verder zei ze niets meer.
Idem. Mijn overovergrootoma uit 1898 kwam ook na de jaren ‘50 hier en sprak vrij vlot prima Nederlands. Geldt ook voor de rest van de familie.
Bijna iedereen heeft een Nederlandse partner waardoor er minder ‘bubbelvorming’ is. Zelfde beeld bij behoorlijk wat half Indische collega’s met vaak een van oorsprong Indische ouder en Nederlandse ouder.
Jorni
08-10-2025 om 13:06
Nicole123 schreef op 08-10-2025 om 11:43:
[..]
Dat blijft het toch gewoon ook? Je zegt zelf dat mensen zelf moeten weten of en hoe ze het willen vieren, dus wat maakt het in vredesnaam uit of die ene Hogeschool in Lutjebroek een echte kerstviering heeft of het een Sinterkerstfeest noemt of een gala organiseert of een winterfeest of helemaal niks? Voor jou verandert daar toch niets mee?
Ik vind niet dat "eigen" feestdagen zelf moeten worden aangepast of anders genoemd moeten worden vanwege mensen van buitenaf. Ik snap goed dat er mensen zijn die daar wel wat mee mis vinden en vinden dat dat soort dingen niet genormaliseerd moeten worden.
Fleurtje_5
08-10-2025 om 16:07
Miraval schreef op 07-10-2025 om 07:47:
@Nicole123
Maar het gaat niet om het aantal gelovigen he? Het gaat om het behouden van die naam, van die feestdagen zelf. Niet om het aantal mensen die nog naar de kerk gaan. Want ik heb al meer gezegd dat Kerst en Pasen meer cultuur is geworden dan dat het exclusief bij het Geloof hoort.
https://radar.avrotros.nl/artikel/43-wil-vrije-feestdagen-deels-zelf-kiezen-50477
Dit artikel geeft aan dat Kerst en Pasen nog altijd een van de belangrijkste feestdagen zijn in Nederland, met Nieuwjaarsdag op de 1e plaats.
https://nos.nl/regio/utrecht/artikel/676287-kerst-wordt-op-utrechtse-hogeschool-voortaan-feestdag-genoemd-noem-het-gewoon-bij-naam?utm_source=chatgpt.com
https://boommanagement.nl/artikel/kerst-keti-koti-of-toch-eid-al-fitr-met-een-flexibel-beleid-mis-je-nooit-meer-een-feestdag/
En je framed mij nu, door te stellen dat ik dezelfde mening ben toegedaan als de PVV want die vinden dat ook. Heel flauw, want ik heb ook gezegd al waren het Chinezen of Polen geweest in die enquete, punt is dat de enquete alleen onder Moslims uitgevoerd is, niet onder de gehele groep. Dus het beeld is daardoor al vertekend. En omdat die groep (toevallig Moslims ja) zich niet herkenden in de feestdagen (nee logisch een heel ander geloof en de meeste Moslims vieren geen Kerst of Pasen) dat de naam daardoor is anagepast. Met een niet representatieve enquete.
En verder ben ik er wel klaar mee, jij leest gewoon niet wat ik schrijf en dan noem je mij vijandig. Ja sorry ik wordt niet graag uitgemaakt voor iemand die Moslims bashed, wanneer het enige wat ik doe slechts opkomen is voor het behoud van Nederlandse feestdagen en hun benaming. Dat JIJ daar geen probleem in ziet, dat kan en mag. Maar dat IK daar wel een probleem mee heb, het zou fijn zijn wanneer je dat standpunt zou respecteren en er op een normale manier naar zou luisteren ipv mij framen met standpunten van de PVV en stellen dat wat ik zeg onzin is.
Er wordt gewoon totaal niet geluisterd naar wat ik zeg, je verdraaid mijn woorden, je zegt dingen die ik niet gezegd heb omdat de PVV er toevallig ook zo over denkt, en je blijft maar hameren op dat Nederlanders niet in de kerk zitten. Nee daar ging het ook helemaal niet om, staat al vanaf mijn 1e post dat het om CULTUUR gaat en niet om GELOOF.
Ik weet precies hoe jij je nu voelt. En velen met mij.
Laat je niks aanpraten. Het gebeurt geregeld.
Fleurtje_5
08-10-2025 om 16:11
Yumi schreef op 07-10-2025 om 10:55:
[..]
Dit is toch het bekende probleem in een ellenlange discussie met sommige hier? Meerdere forummers zijn hier over gestruikeld. Ik doe geen moeite meer om te weerleggen wat ik niet heb gezegd en negeer het gezuig. Jij hoeft geen sorry te zeggen Miraval, je bent duidelijk genoeg geweest.
Precies dit.
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:56
Gelukkig mag het protest van 12 oktober niet op De Dam, het zou toch wel heel wrang zijn als daar naast het nationaal monument gezwaaid zou worden met NSB-vlaggen. https://www.parool.nl/amsterdam/protest-tegen-massa-migratie-mag-niet-plaatsvinden-op-de-dam-halsema-kondigt-robuuste-politie-inzet-aan~bd191215/
Luchtpost
08-10-2025 om 21:24
Jorni schreef op 08-10-2025 om 13:06:
[..]
Ik vind niet dat "eigen" feestdagen zelf moeten worden aangepast of anders genoemd moeten worden vanwege mensen van buitenaf. Ik snap goed dat er mensen zijn die daar wel wat mee mis vinden en vinden dat dat soort dingen niet genormaliseerd moeten worden.
Precies dit. Het feit dat dan ineens de Nederlandse termen zouden moeten verdwijnen in de ogen van de weg-met-ons mensen, roept steeds meer weerstand op, Ik zie dat ook Nederlandse mensen zich meer en meer terugtrekken in de 'eigen' kring. En dat wil niet zeggen dat er in die kring geen mensen zitten met een andere (dan de NL) herkomst, of geen mensen met een kleurtje, maar het heeft alles te maken met gedrag.
Het beleid van de overheid heeft echt een averechts effect op de integratie; dat ging een paar decennia geleden eigenlijk veel beter dan nu. Want er is geen onwil bij de NL bevolking, die probeert men ons aan te praten. En ja, dan gaan de hakken in het zand op het moment dat je overlast of tegenwerking ervaart.
Nicole123
08-10-2025 om 21:40
Dat Nederlandse termen moeten verdwijnen? Van wie dan? Mag zo'n Hogeschool alsjeblieft gewoon lekker zelf bepalen of ze wel of geen kerst willen vieren met de leerlingen en op welke manier? En als ze een feest voor de leerlingen houden ergens in december of ze dat Sinterklaas, kerst, Sinterkerst, het wintergala of wat dan ook noemen? Wat betreft het moeten lees ik vooral heel veel moeten vanaf de 'help onze Nederlandse cultuur verdwijnt' kant.
Luchtpost
08-10-2025 om 22:43
@Nicole. Hierbij nogmaals: je hebt een tijd geleden geschreven dat ik bij onder de 'negeer' knop sta. Dat wil ik graag zo houden. Bij voorbaat dank.
Poezenmeisje
09-10-2025 om 01:37
Helpdesk schreef op 08-10-2025 om 12:38:
[..]
Idem. Mijn overovergrootoma uit 1898 kwam ook na de jaren ‘50 hier en sprak vrij vlot prima Nederlands. Geldt ook voor de rest van de familie.
Bijna iedereen heeft een Nederlandse partner waardoor er minder ‘bubbelvorming’ is. Zelfde beeld bij behoorlijk wat half Indische collega’s met vaak een van oorsprong Indische ouder en Nederlandse ouder.
Overeen komst met mijn Indo collega's:
We houden allemaal van lekker eten en zijn blij dat nu ook in Groningen een Indië-herdenking is.
Toen mijn man net verkering met me gad zei de vader van zijn kameraad: "Je hebt een Indiache? Zorg maar dat je die houdt, dan krijg je altijd lekker eten".
😄
Luchtpost
09-10-2025 om 12:17
Klopt. Ik heb ook als kind in het westen (regio Den haag) gewoond en mijn beste vriendinnetje had ok een Indonesische achtergrond; nooit een probleem geweest. Over en weer bij elkaar eten, mee met vakantie. Idem met andere klasgenoten.
Op de lagere school een juf uit Suriname. Ontzettend lieve vrouw. Heel donker, maar dat vonden we logisch: in Suriname scheen immers altijd de zon, zo werd ons verteld (en wij werden zelf ook bruin als we 's zomers veel buiten speelden). Helemaal niemand die dat vreemd vond.
Zo ook tijdens sinterklaasviering: destijds waren bedrijven nog veel meer hiërarchisch georiënteerd, dus dat een belangrijk iemand (sinterklaas) assistenten/knechten had (iemand die bij de boer op het land werkte heette toen ook gewoon nog knecht) vonden we ook niet gek. En de kleur? Tja, wij gingen nog niet naar Spanje op vakantie maar daar scheen ook altijd de zon, dus dat verklaarde de kleur van Piet.
Alle heisa kwam pas veel later. De -zeer vaak onterechte- beschuldigingen zijn zó tégen gaan staan, dat het heeft geleid tot het stoppen van corrigeren op gedrag van sommige mensen.
Want: te risicovol geworden: beschuldigingen, mes tussen je ribben, cancellen, woke gemeenschap op je nek, etc.
Welke puinhoop je met dat beleid kan veroorzaken, weten we inmiddels.
Maar ja, ik ga ook 's avonds (in het donker) de deur niet meer uit vanwege mijn eigen veiligheid (Randstad). En er zijn vele activiteiten en gelegenheden die ik niet meer bezoek. Jammer, maar je past je aan de omstandigheden aan.
De overheid heeft ons klem gezet, dus de oplossing zal ook van die kant moeten komen: dat betekent niet dat zij nog meer (éénzijdig!) "inclusiviteit" moeten proberen af te dwingen, maar dat zij nieuwkomers als volwaardige, zelfstandige en zelfredzame mensen gaan behandelen die (net zoals dat voorheen gebruikelijk was) zélf verantwoordelijk zijn voor het opbouwen van een goed bestaan, inkomen, integratie e.d.
Want dat lukt voorheen prima (toen er nog geen 'beloning' bestond op slachtofferschap).
Maar dat doet men niet: dat zou véél te veel banen bij de overheid gaan kosten. Men neemt liever nog veel meer 'hoogopgeleide' mensen aan die onderzoeken, rapporten schrijven, overleggen ('met de ketenpartners'), nieuw beleid introduceren, monitoren, evalueren, etc. En dan weer van voren af aan. Vaak zonder enig contact met de betreffende doelgroep.
Thora
09-10-2025 om 14:13
Mooi stuk Luchtpost. Het eerste stuk herken ik ook heel erg en dan ook nog in Den Haag
Ik woonde in de Stationsbuurt waar destijds begin 70'er jaren al veel mensen uit andere landen woonden. Iedereen speelde met elkaar. Er was wel eens ruzie maar dat had niets met kleur te maken en het woord discriminatie kenden we niet. Ja, er werd wel eens stomme kroeskop gezegd. Dan kwam er een stomme kaaskop of melkfles terug. Ik had ook een Surinaamse juf op school (misschien wel dezelfde). Superlief.
De heisa is inderdaad later pas gekomen. Natuurlijk moeten we met onze tijd mee en dat er dingen veranderen is normaal. Het slaat alleen zo door en de discriminatie of racismekaart is snel getrokken.
Misschien even offtopic maar ik wilde dit even kwijt 
Jorni
09-10-2025 om 14:40
Wat jammer dat dan zo is veranderd terwijl het vroeger blijkbaar wel in ieder geval veel beter ging. Hoe is die heisa dan toch zo gekomen als het eigenlijk over het algemeen goed verliep? En waarom blijft die overlast nu zo toenemen onder bepaalde groepen?
Poezenmeisje
09-10-2025 om 14:46
Ik heb nooit geweten dat ik in de jaren '70 op een zwarte school zat. Toen ik 19 was, maakte iemand een opmerking over mijn schoolfoto van de zesde klas.
1 op de 3 was gekleurd. Meest Hindoestaans, een enkele Creool en Javaan. Altijd samen spelen, naar verjaardagen etc.
Weet je wanneer er iets exotisch gebeurde?
Toen we twee Turken op school kregen. Nog nooit eerder gezien.
Luchtpost
09-10-2025 om 15:56
Jorni schreef op 09-10-2025 om 14:40:
Wat jammer dat dan zo is veranderd terwijl het vroeger blijkbaar wel in ieder geval veel beter ging. Hoe is die heisa dan toch zo gekomen als het eigenlijk over het algemeen goed verliep? En waarom blijft die overlast nu zo toenemen onder bepaalde groepen?
We zijn helemaal klem gezet door dat woke gedoe en het verdienmodel "mensen weg zetten als zielig, arm, dom, achtergesteld, gediscrimineerd, gekwetst, etc.".
Blijf mensen dat vooral vertellen en geef ze steeds meer geld om "overal aan mee te kunnen doen" (want: inclusie) en zo, en ze komen/blijven vanzelf in de bijstand.
In de jaren ’70 en ’80 werden gewoon dezelfde eisen gesteld aan mensen met een migratieachtergrond; en ja, in die tijd waren die mensen dus eigenlijk véél beter af en integreerden zij “als vanzelf”.
Het is vooral achteraf aangepraat dat zij de pijn moeten voelen van vele, vele generaties geleden…. En ja, er zal toen een handjevol mensen in NL hebben gewoond die rijk waren. We mogen hier in dit topic nooit “iedereen over één kam scheren”, dat mag alleen als het de NL bevolking van toen/nu betreft. Maar behalve die paar rijken, hebben alle andere autochtone Nederlanders (het grootste deel van de toenmalige bevolking) hier destijds ook veel ellende meegemaakt zoals honger, uitbuiting, wonen in schamele huisjes, kinderarbeid in smerige fabrieken omdat anders niet het hele gezin te eten had, etc. (maar ja, dat beeld past niet in het beeld dat alle gewone NL mensen een schuldgevoel moest worden aangepraat).
Net zo goed als dat tot voor kort van de NL bevolking zo’n 30 % van de inwoners te boek stond als “huishouden met een laag inkomen” (zie CBS). Was kennelijk nooit een probleem “want zijn maar Nederlanders”. Nu is dat ineens wél een probleem, zelfs een groot probleem “want veelal mensen met een migratieachtergrond”. Hoe dat komt? CBS kijkt alleen naar het inkomen (niet naar gratis verstrekkingen, toeslagen, kwijtscheldingen e.d.) om te bepalen wie een ‘laag inkomen’ heeft. En ja, in januari 2025 zijn er in totaal 505.380 uitkeringen ‘bijstand of bijstand gerelateerd” uitgekeerd, waarvan maar 162.150 (is maar 32.08 % van totaal aantal uitkeringen) aan inwoners met een NL achtergrond/herkomst (NL herkomst is 71.50 % van de totale bevolking). Zodra mensen gaan piepen, gaat de discussie over of/hoeveel geld er nu weer bij moet komen: nooit over: het moeten doen met wat je krijgt en andere keuzes moeten maken, of verplicht naar budget les of zo "want wanneer je als alleenstaande ouder met twee kinderen van 3100 euro netto géén pak havermout van 0.78 eurocent kan kopen voor een ontbijt dan moeten we even mee kijken omdat er wellicht iets anders aan de hand is".
Thora
09-10-2025 om 15:57
Jorni schreef op 09-10-2025 om 14:40:
De eerste groepen gastarbeiders die hier naartoe kwamen, kregen huizen in woonwijken waar alles door elkaar woonde. Hierdoor ging iedereen met elkaar om en men nam dingen van elkaar over. Later toen de grote stroom op gang kwam en het allang geen gastarbeiders meer waren werden deze mensen met zijn allen bij elkaar gezet in straten en buurten. Hierdoor maakten ze geen kennis met Nederlanders en bleven ze in hun eigen wereldje. Weinig integratie dus. Ook waren dit veel vaker Berbers die een hele andere mentaliteit hebben dan de mensen uit de steden en veel meer waarde hechten aan hun tradities (waaronder o.a. de ondergeschikte rol van de vrouw). Ik denk dat hierdoor de grote verschillen zijn ontstaan. Wat er daarna hier naartoe is gekomen, komt uit hele andere landen waar ook weer hele andere normen en waarden zijn. Eritrea, Syrië, Afghanistan. Dit is mijn theorie dus het kan best dat er mensen zijn die er anders over denken.