Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
07-10-2025 om 18:56
Alice12 schreef op 07-10-2025 om 18:02:
[..]
Nee, eigenlijk geen boosheid, maar eerder een groeiend gevoel van onbehagen. Ik vind het lastig om in mijn land meisjes en vrouwen gesluierd achter hun man te zien lopen. Ik vind het lastig om in mijn land het onveilige gevoel van Joden te moeten horen en zien. Ik vind het lastig dat meisjes en vrouwen in het overdekte winkelcentrum uitgescholden worden voor kech en nagesist worden. Ik vind eerwraak niet horen in mijn land ( ook femicide niet, maar dat is een ander topic/probleem) Ik vind het lastig dat in mijn land cabaretiers geen grapjes durven maken over de Islam. En ik vind het lastig dat in mijn land een politicus al jaren beschermd moet worden.
En hiermee beantwoord je een vraag die mij gesteld is.... welke vrijheden we kwijtraken, bedankt!
Ik wil eraan toevoegen de vrijheid om in mijn eentje te gaan wandelen en me veilig voelen. Dat kan hier echt niet overal meer, ook niet overdag. Er zijn delen van de stad waar ik niet (meer) durf te komen.
Die zwemuurtjes voor vrouwen begrijp ik wel, wat een ellende in de zwembaden. Luidruchtig, onder de deuren omkleedhokjes kijken, foto's maken, de tafels en banken van het eetgedeelte vol zetten met tassen en daar laten staan(ook als ze er niet zitten), zodat anderen staand kunnen eten. Dus ik pas me aan, en ga niet meer.
Libertine
07-10-2025 om 18:57
@mickey
je schrijft: Opvallend ook dat tal van andere immigrantengroepen beter integreren. Hoeveel mensen met Indische roots hebben we hier wel niet ? Hoor ik nooit iets over. Ik zie de orthodoxe versie van de Islam hier wel als haaks staand op onze westerse waarden.
is het zo dat ze beter integreren? Of ervaren we gewoon minder last van ze en hebben we minder aandacht voor deze groepen? Er zijn hier in Amsterdam bijvoorbeeld veel Chinezen. De generatie die hier geboren is is prima geïntegreerd maar hun ouders spreken de taal ook nauwelijks en zijn vaak geen onderdeel van de Nederlandse gemeenschap.
Ik denk soms dat we in Nederland bedoelen met integreren dat we geen last van mensen willen hebben. Maar dat we in de Moslimsgroep veel wat ze doen -of laten- al als last of ergernis ervaren. Groepje Marokkaanse jongeren met hoodie: ervaren we overlast van en geeft een onprettig gevoel. Vrouw met hoofddoek: vinden we onderdrukking en ongepast. Apart zwemmen: moeten we niet willen in een westerse samenleving. Het lijkt soms wel het zogenaamde rode autootjes syndroom. Als moslim doe je het in ieder geval niet snel goed denk ik.
(De orthodoxe versie van de islam wijs ik vanzelfsprekend ook af. Alles dat orthodox en dogmatisch is trouwens).
Nicole123
07-10-2025 om 18:59
Waarom zou een commercieel bedrijf niet gewoon zelf mogen bepalen of het een varkentje of schaapje cadeau geeft aan nieuwe bankrekeninghouders?
Miraval
07-10-2025 om 19:33
Ik heb best wat Moslima's gehad als leerling, met hoofddoek/djellaba, allemaal hele lieve vrouwen/meiden. Kan echt niks anders zeggen. Okee soms was de taal een beetje lastig met Syrische vrouwen, maar daar kwamen we altijd wel uit.
Ook veel Marokkaanse leerlingen gehad destijd voor de motor. Als 1 leerling tevreden is, dan kwamen ze allemaal en bleven ze komen. Ook grappig hoe dat werkt. Van al die mannen ook (op 2 na, die waren echt wel geradicaleerd in hun denkbeelden, daar had ik wel moeite mee) ook allemaal vriendelijk en beleefd.
Ikzelf heb geen moeite met wie dan ook, en ik kom mensen tegen uit alle lagen van de bevolking, van allerlei pluimage zogezegd. Dat maakt mijn werk ook zo leuk.
Maar, en dit lijkt generaliserend maar dat is mijn ervaring, ik heb ook heel vaak te maken met verkeersagressie en dat komt 9 van de 10 keer vanuit mannen met Noord-Afrikaanse achtergrond. En die kunnen behoorlijk intimiderend zijn. Nu ben ik niet snel geschrokken, maar mijn leerlingen soms wel. Van toeteren, handgebaren tot aan klemgereden worden en slaan op de motorkap, tot aan bedreigingen richting mijn persoon aan toe buiten de auto.
Overigens hoor ik dat ook van de CBR medewerkers. Er is in de grote steden zelfs beveiliging, en ook daar komt het gros van de bedreigingen aan de CBR tafels vanuit mannen met Noord-Afrikaanse achtergrond.
Ik ga niet beweren dat dit gaat om AL die mannen, maar er zit wel degelijk een verschil in omgangsnormen, zeker wanneer het gaat om mensen die een autoriteit vormen. Dat vind ik wel zorgelijk.
Helpdesk
07-10-2025 om 19:40
Ik heb er het meest last van als (Marokkaanse) jongens op straat zomaar hoer tegen me toesissen (in mijn winterjas en dan nog), straatintimidatie met groepjes (is aanzienlijk afgenomen, ben wrs te oud, toch een voordeel), bijna ongelukken zie ik met fatbike jeugd en bijbehorende agressie.
Ik ervaar dus enigszins last van een groep uit een oorspronkelijk andere cultuur en dan de onderklasse daarvan maar beperkt het me? Deels, ik voelde me net wat vrijer in de Rivierenbuurt waar ik ook heb gewoond. Tegelijkertijd geniet ik van de diversiteit. In oud-west vind ik de balans nog heel prima maar eerlijk is eerlijk voor geen goud wil ik nog verder in west wonen.
Ik kon iets verder een grotere huurwoning krijgen maar dan woon je op een plein met niet westerse hangmannen op elke hoek. Liep er rond, alleen maar mannen. Vind ik niks en dan zou ik zodra het donker word niet meer de deur uit durven/willen. Dat zou te beperkend zijn dus gekozen voor wat kleiners waar ik me nog wel redelijk veilig voel. Maar ook hier, ik ga liever niet in het donker naar buiten. Soms moet het maar ik ben het laatste stuk voor mijn huis hyperalert. De kans dat er wat gebeurd is klein, dat weet ik maar ook die ene achtervolger vlakbij huis vond ik niet grappig. Ik heb van me af gescholden, iemand gebeld en blokje om gelopen zodat zo’n gast niet weet waar ik woon.
Hyperfocus en angst helpt niet maar ervaringen van anderen mogen er zijn en hoe vervelend het ook is, het doet iets met beeldvorming al is het maar om herhaling te vermijden.
Helpdesk
07-10-2025 om 19:55
Libertine schreef op 07-10-2025 om 18:57:
@mickey
je schrijft: Opvallend ook dat tal van andere immigrantengroepen beter integreren. Hoeveel mensen met Indische roots hebben we hier wel niet ? Hoor ik nooit iets over.
Naar de meest recente CBS‑gegevens (1 januari 2024) zijn er ruim 440.000 mensen in Nederland met een Indonesische herkomst waaronder mijn familie.
Alice12
07-10-2025 om 20:51
Libertine schreef op 07-10-2025 om 18:24:
[..]
Als je dat allemaal zo ervaart is dat knap lastig. Dat snap ik.
Ik snap op mijn beurt nog steeds niet hoe die stabiele 6% van onze moslimbevolking dit gevoel kan oproepen. Moslims zijn in Nederland een minderheid. En een minderheid van de minderheid van de minderheid van die moslims zullen eerwraak plegen, gedwongen worden een hoofddoek te dragen, meisjes nasissen of joden lastig vallen.
Ik acht de optie ook waarschijnlijk dat de mate van gevoel van onbehagen vooral groeit omdat moslims hét dagelijks onderwerp van gesprek is gemaakt, in negatieve zin. De excessen van de minderheden breed worden uitgemeten, worden alle moslims voor die incidenten verantwoordelijk gehouden en lijkt er sprake van een hetze waarmee moslims als groep verdacht worden gemaakt. Maar het grootste deel van deze 6% aan moslims in Nederland is hier geboren en werkt gewoon, is prima geïntegreerd, en brengt z’n buren koekjes met suikerfeest.
ik heb vandaag al eerder gevraagd wat dan de invloed van de vermeende toename van moslims is op het dagelijks leven van mensen. En welke vrijheden worden afgenomen. Hoe onze cultuur nu echt is verschoven door een klein percentage aan mensen met een hoofddoek. Ik heb geen enkel concreet antwoord gekregen als ik me niet vergis.
Er zijn iets meer dan een miljoen moslims in Nederland en de groep is behoorlijk groeiende. Gemiddeld krijgen ze meer kinderen per huishouden dan een Nederlands gezin en dan komen er elk jaar statushouders bij. Ik heb trouwens al geschreven hoe ik vind dat onze maatschappij verandert. Zelf merk ik dat het bv. steeds moeilijker wordt om in de klas ( mijn mentorklas heeft 6 moslimjongens en 3 moslimmeisjes) bv. de 2e wereldoorlog te bespreken. Veel commentaar en ontkenning. Gedoe in de kantine omdat deze jongens vinden dat leerlingen rekening moeten houden met wat ze op brood doen. Het is vies om varkensvlees te ruiken. In de leerlingenraad werd besproken dat er een gebedsruimte moest komen. En dan moest er tijdens de les gebeden worden. Gaan we niet doen, godzijdank ( nog niet) Arabisch geklets terwijl dat niet mag. Je kunt zien dat het over meisjes gaat die ze nakijken.
Gebruikersnaaminvullen
07-10-2025 om 20:57
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 18:43:
[..]
Ik heb proberen te zoeken welke scholen dat dan zijn. Gescheiden gymlessen voor jongens en meisjes komt inderdaad regelmatig voor op moslimscholen, maar volledig gescheiden onderwijs heb ik niet gevonden. De enige school die ik wel gevonden heb is het Cheider, gescheiden onderwijs voor jongens en meisjes vanaf groep 4. (en toen ik naar de middelbare school ging was het gescheiden gymen voor jongens en meisjes nèt afgeschaft, niet vanwege principiële redenen, maar alleen omdat het niet meer in te roosteren was).
In mijn stad een islamitische school met gescheiden onderwijs.
Daglichtlamp
07-10-2025 om 21:02
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-10-2025 om 20:57:
[..]
In mijn stad een islamitische school met gescheiden onderwijs.
Doe eens een link dan?
Gebruikersnaaminvullen
07-10-2025 om 21:16
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 21:02:
[..]
Doe eens een link dan?
Van de school in mijn stad? Wil je ook mijn adres hebben? Telefoonnummer?
Helpdesk
07-10-2025 om 21:20
Alice12 schreef op 07-10-2025 om 20:51:
[..]
Zelf merk ik dat het bv. steeds moeilijker wordt om in de klas ( mijn mentorklas heeft 6 moslimjongens en 3 moslimmeisjes) bv. de 2e wereldoorlog te bespreken. Veel commentaar en ontkenning. Gedoe in de kantine omdat deze jongens vinden dat leerlingen rekening moeten houden met wat ze op brood doen. Het is vies om varkensvlees te ruiken. In de leerlingenraad werd besproken dat er een gebedsruimte moest komen. En dan moest er tijdens de les gebeden worden. Gaan we niet doen, godzijdank ( nog niet) Arabisch geklets terwijl dat niet mag. Je kunt zien dat het over meisjes gaat die ze nakijken.
Ik zou dit werk dus niet kunnen doen en vind het knap als je hiermee kan omgaan. Het lijkt me enorm frustrerend als de holocaust wordt ontkent. Daar zou ik verdrietig van worden. Hoe ga je hiermee om? Lukt het weleens om zo’n leerling toch op andere gedachtes te brengen.
Chiquita
07-10-2025 om 21:23
Op de basisschool van mijn kleinkinderen is er al jaren een Varkentjesklas en een Bijenklas. Dit jaar voor 1e keer een gesluierde dame gezien. Hoorde van kleinzoon dat Varkentjesklas niet meer zo genoemd wordt. Goh ...
Alice12
07-10-2025 om 21:40
Helpdesk schreef op 07-10-2025 om 21:20:
[..]
Ik zou dit werk dus niet kunnen doen en vind het knap als je hiermee kan omgaan. Het lijkt me enorm frustrerend als de holocaust wordt ontkent. Daar zou ik verdrietig van worden. Hoe ga je hiermee om? Lukt het weleens om zo’n leerling toch op andere gedachtes te brengen.
Nee, eigenlijk nooit. Wij( de docenten) zien wel verschil met een aantal jaren geleden. Moslims ( vooral de jongens) worden steeds veeleisender en luider met steeds onmogelijkere eisen. Het is inderdaad verdrietig. Vorig jaar zijn we naar het Anne Frank huis geweest . Meer dan de helft van de moslims waren ziek gemeld. Wat is heel lastig vind is dat we zien dat directeur en de afdelingsleider steeds meer toegeven. Wie de grootste bek heeft krijgt zijn zin, zo werkt het. En de moslimleerlingen hebben absoluut de grootste bek. En als ze hun zin niet krijgen is het in 90 % altijd racisme schreeuwen. En ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat wij Nederlanders bij dit woord in een complete stuip schieten.
Helpdesk
07-10-2025 om 22:20
Alice12 schreef op 07-10-2025 om 21:40:
[..]
Nee, eigenlijk nooit. Wij( de docenten) zien wel verschil met een aantal jaren geleden. Moslims ( vooral de jongens) worden steeds veeleisender en luider met steeds onmogelijkere eisen. Het is inderdaad verdrietig. Vorig jaar zijn we naar het Anne Frank huis geweest . Meer dan de helft van de moslims waren ziek gemeld. Wat is heel lastig vind is dat we zien dat directeur en de afdelingsleider steeds meer toegeven. Wie de grootste bek heeft krijgt zijn zin, zo werkt het. En de moslimleerlingen hebben absoluut de grootste bek. En als ze hun zin niet krijgen is het in 90 % altijd racisme schreeuwen. En ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat wij Nederlanders bij dit woord in een complete stuip schieten.
Heel pittig. Juist de directeur en afdelingsleider moeten niet toegeven. Makkelijker gezegd dan gedaan maar niemand word er beter van om toe te geven.
Het gaat inderdaad om de grootste mond. Als je in Marokko rotzooi trapt, word je ook gestraft. En Nederland (overheid) is hierin van begin af aan te soft in geweest. Met alleen praten kom je er niet, nee consequenties verbinden aan die grote mond en rotzooi trappen.
Dat doet me denken aan die glijdende schaal van jongeren die zich eerst inlaten met lichte criminaliteit (Diamantbuurt eind jaren ‘90), vervolgens ‘doorstromen’ naar de top 600 en in sommige gevallen eindigen in steeds gewelddadiger georganiseerde criminaliteit. En als andere emotioneel niet sterke jongeren (broertje of neefje) zien dat hun oudere broer daarmee rijk wordt is ook die weer vatbaar hiervoor want het werkt.
In 1998 deed ik voor studie een onderzoek(je) naar het hoe en waarom van de stijging van criminaliteit onder Marokkaanse jongeren. Naast de achtergrond (ja, ook regelmatig slechte omstandigheden maar die zijn hier al vaak genoemd) heb ik een ding onthouden, namelijk dat de ouders (algemeen) vinden dat thuis de ouders de baas zijn en op straat en school de politie. Mooi, zou je zeggen dan heb je geen last van zeikende ouders maar helaas, was het maar. Later las ik dat er wel ouders zijn die gaan lopen dreigen naar docenten etc. Dat schiet dan weer niet op. Wat dat betreft zou ik wel van (sommige) Marokkaanse ouders zelf willen weten wat volgens hun wel werkt om hun zoon in goede banen te leiden en hoe te corrigeren. Strenger aanpakken? Hoe? En er ligt een taak voor sommige ouders weg, ik heb toch iets te vaak gezien dat de zonen ontzettend worden voorgetrokken op de dochters. Minder verantwoordelijkheden, minder hoeven doen. Het zou toch door moeten dringen dat dit voor niemand goed is, inclusief zo’n jongen?
Ongegrond de racisme kaart trekken, trek ik ook heel slecht. Daar moeten we van loskomen, mits dat terecht is natuurlijk maar ik begrijp wel wat je bedoelt met hoe sommigen doen (zat op gemengde school dus ken het wel). Door wat ik van je lees begrijp ik hoe en waarom je er op een bepaalde manier ertegenaan kijkt.
Yumi
07-10-2025 om 22:24
Mick87 schreef op 07-10-2025 om 18:32:
[..]
Denk dat het ook per persoon scheelt. Mijn Marokkaanse buren hadden ook altijd een boom staan.
Dat scheelt zeker, staat ook in de link die ik plaatste.