Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
07-10-2025 om 17:28
Poezie schreef op 07-10-2025 om 17:16:
[..]
Dat is JOUW mening, maar niet die van (veel) anderen. Dat een winkelketen ineens een andere naam eraan geeft (om de klandizie) vind ik niet ok.
Hadden we niet al vastgesteld dat dat niet waar was?
Libertine
07-10-2025 om 17:35
Alice12 schreef op 07-10-2025 om 17:23:
[..]
Als dingen in een cultuur veranderen, is dat door de tand des tijds en veranderen dingen die in die cultuur passen. De dingen die nu veranderen voelen alsof het door de strot geduwd wordt. Om moslims te behagen, om ze vooral niet kwaad te maken. Hier in Nederland hoort geen moslimcultuur. Van mij mogen ze hier best wonen , maar dan aangepast aan onze westerse cultuur. Bevalt dat niet, dan zijn er zat moslimlanden waar je heen kunt vluchten.
“Door de strot duwen, moslims behagen, niet kwaad maken, in nederland hoort geen moslimcultuur, aanpassen aan de westerse cultuur, bevalt het niet dan vluchten ze maar”.
Poeh. Hier staat naar mijn smaak zoveel boosheid, onvriendelijkheid en negativiteit dat ik geen behoefte voel er inhoudelijk op in te gaan. Ondanks dat je reageert op mijn tekst.
Thora
07-10-2025 om 17:40
Okee ander voorbeeld. Kinderen kregen vroeger bij Fortis een varkentje kado. Het had zelfs een naam Knorbertje. Hier zijn ze mee gestopt omdat een varkentje als onrein werd gezien en hierdoor niet meer in de multiculturele samenleving paste. Voor de vorm werden naast de Moslims ook de Joden genoemd als mensen waar ze rekening mee hielden. Nee dit is niet de schuld van de Moslims. Ik denk zelfs dat het de meeste Moslims worst was dat Fortis een varkentje kado gaf. Net als dat ik niet idee heb dat Moslims, noch Joden, noch Hindoes aanstoot nemen aan paas en kerstartikelen. Het is het idee dat heerst bij graag willen deugende bedrijven en instanties.
Libertine
07-10-2025 om 17:47
Thora schreef op 07-10-2025 om 17:40:
Okee ander voorbeeld. Kinderen kregen vroeger bij Fortis een varkentje kado. Het had zelfs een naam Knorbertje. Hier zijn ze mee gestopt omdat een varkentje als onrein werd gezien en hierdoor niet meer in de multiculturele samenleving paste. Voor de vorm werden naast de Moslims ook de Joden genoemd als mensen waar ze rekening mee hielden. Nee dit is niet de schuld van de Moslims. Ik denk zelfs dat het de meeste Moslims worst was dat Fortis een varkentje kado gaf. Net als dat ik niet idee heb dat Moslims, noch Joden, noch Hindoes aanstoot nemen aan paas en kerstartikelen. Het is het idee dat heerst bij graag willen deugende bedrijven en instanties.
Dat heeft niks meer deugen te maken. Dat heeft alles met zoveel mogelijk geld verdienen en dus marketing te maken. Bedrijven doen er alles aan zoveel mogelijk betalende klanten te krijgen en willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken oa met merch en reclames.
Iedereen en alles betichten van deugen begint ook echt een beetje een hinderlijk te worden. Dan begrijp je in dit voorbeeld ook gewoon niks van marketing en communicatie.
Mick87
07-10-2025 om 17:49
felija schreef op 07-10-2025 om 14:15:
[..]
Het eerste gedeelte zou ik niet erg vinden (of stond de muziek erg hard?), het nagesist worden wel.
Ik vind het als Europese vrouw toch echt niet fijn om in een door mannen gedomineerde coupé te zitten. Mannen met bovendien een uiterlijk wat je meer in Saudi-Arabië zou verwachten. Sterk orthodox inclusief arabische muziek.
Alice12
07-10-2025 om 18:02
Libertine schreef op 07-10-2025 om 17:35:
[..]
“Door de strot duwen, moslims behagen, niet kwaad maken, in nederland hoort geen moslimcultuur, aanpassen aan de westerse cultuur, bevalt het niet dan vluchten ze maar”.
Poeh. Hier staat naar mijn smaak zoveel boosheid, onvriendelijkheid en negativiteit dat ik geen behoefte voel er inhoudelijk op in te gaan. Ondanks dat je reageert op mijn tekst.
Nee, eigenlijk geen boosheid, maar eerder een groeiend gevoel van onbehagen. Ik vind het lastig om in mijn land meisjes en vrouwen gesluierd achter hun man te zien lopen. Ik vind het lastig om in mijn land het onveilige gevoel van Joden te moeten horen en zien. Ik vind het lastig dat meisjes en vrouwen in het overdekte winkelcentrum uitgescholden worden voor kech en nagesist worden. Ik vind eerwraak niet horen in mijn land ( ook femicide niet, maar dat is een ander topic/probleem) Ik vind het lastig dat in mijn land cabaretiers geen grapjes durven maken over de Islam. En ik vind het lastig dat in mijn land een politicus al jaren beschermd moet worden.
Alice12
07-10-2025 om 18:03
En met vluchten bedoel ik de moslimvluchtelingen die nu hierheen komen. Die kunnen, als ze zich niet aanpassen, ook vluchten naar een moslimland.
Mick87
07-10-2025 om 18:22
Libertine schreef op 07-10-2025 om 12:22:
[..]
Halal betreft vooral voeding dus halal zwemmen lijkt me lastig. Voor mij is een uurtje zwemmen voor moslim vrouwen hetzelfde als een sauna speciaal voor gays, een sportschool alleen voor vrouwen, een wandelgroep voor alleenstaande, een koffie uurtje voor ouderen etc.
Ervaren we iets als erger als het speciaal voor moslims is? Omdat het niet westers is? Denk overigens dat (een deel van de gelovige) Nederlandse vrouwen ook liever apart van de mannen zwemt?
Ik vind dat halal zwemmen toch echt iets anders. Vrouwen zwemmen in bedekkende zwemkleding, zonder mannen en jongens tot 7 jaar. Vaak met ramen ook nog bedekt voor de privacy. Dit om de islamitische waarden van privacy en bescheidenheid te waarborgen. Kijk an sich niets mis mee. En nee ik heb er geen last van.
Maar ik vind het wel indruisen tussen onze westerse waarden. Alsof een vrouw in badkleding dermate aanstootgevend is. En alsof vrouwen in badkleding, bedekkende badkleding nog wel, aanstootgevend zijn voor jongetjes ouder dan 7. Ik vind dat toch iets vreemds eerlijk gezegd. Nogmaals. Zelf geen last van. Maar ik vind het persoonlijk wel een ongemakkelijk gevoel geven zoals hier ook al werd geschreven door iemand.
Je ziet ook op islamitisch onderwijs in ons land dat sommige scholen vanaf bepaalde leeftijd jongens en meisjes scheiden en niet meer met elkaar in de klas zitten. Op sommige scholen zelfs aparte ingangen voor jongens en meiden. Dat is toch van de zotte. Hoe gaan zij dat later binnen onze maatschappij dan doen ? Gescheiden werkplekken ? Werkplekken met alleen vrouwen? Ik had een mannelijke islamitische collega (zorg) en die zei dat hij thuis niet kon vertellen dat hij ook met vrouwelijke collega's werkt omdat dat als oneerbaar wordt gezien.
Kwam ook op dit artikel uit. Was afgelopen week ook weer iets van op het nieuw Gelukkig zijn dit radicalen. En is er ook een grote gematigde gemeenschap. Maar mij baart het wel zorgen. Zeker gezien de in absolute aantallen groeiende islamitische bevolking. Daarmee nemen ook dit soort excessen toe.
ik denk dat we als land niet per se gaan islamiseren maar dat we een verzuilde samenleving krijgen zoals in de jaren 50.
Opvallend ook dat tal van andere immigrantengroepen beter integreren. Hoeveel mensen met Indische roots hebben we hier wel niet ? Hoor ik nooit iets over. Ik zie de orthodoxe versie van de Islam hier wel als haaks staand op onze westerse waarden.
Libertine
07-10-2025 om 18:24
Alice12 schreef op 07-10-2025 om 18:02:
[..]
Nee, eigenlijk geen boosheid, maar eerder een groeiend gevoel van onbehagen. Ik vind het lastig om in mijn land meisjes en vrouwen gesluierd achter hun man te zien lopen. Ik vind het lastig om in mijn land het onveilige gevoel van Joden te moeten horen en zien. Ik vind het lastig dat meisjes en vrouwen in het overdekte winkelcentrum uitgescholden worden voor kech en nagesist worden. Ik vind eerwraak niet horen in mijn land ( ook femicide niet, maar dat is een ander topic/probleem) Ik vind het lastig dat in mijn land cabaretiers geen grapjes durven maken over de Islam. En ik vind het lastig dat in mijn land een politicus al jaren beschermd moet worden.
Als je dat allemaal zo ervaart is dat knap lastig. Dat snap ik.
Ik snap op mijn beurt nog steeds niet hoe die stabiele 6% van onze moslimbevolking dit gevoel kan oproepen. Moslims zijn in Nederland een minderheid. En een minderheid van de minderheid van de minderheid van die moslims zullen eerwraak plegen, gedwongen worden een hoofddoek te dragen, meisjes nasissen of joden lastig vallen.
Ik acht de optie ook waarschijnlijk dat de mate van gevoel van onbehagen vooral groeit omdat moslims hét dagelijks onderwerp van gesprek is gemaakt, in negatieve zin. De excessen van de minderheden breed worden uitgemeten, worden alle moslims voor die incidenten verantwoordelijk gehouden en lijkt er sprake van een hetze waarmee moslims als groep verdacht worden gemaakt. Maar het grootste deel van deze 6% aan moslims in Nederland is hier geboren en werkt gewoon, is prima geïntegreerd, en brengt z’n buren koekjes met suikerfeest.
ik heb vandaag al eerder gevraagd wat dan de invloed van de vermeende toename van moslims is op het dagelijks leven van mensen. En welke vrijheden worden afgenomen. Hoe onze cultuur nu echt is verschoven door een klein percentage aan mensen met een hoofddoek. Ik heb geen enkel concreet antwoord gekregen als ik me niet vergis.
Mick87
07-10-2025 om 18:25
en voor ik weer allerlei verwijten krijg.
Ik ben kritisch op de islam. Niet tegen het hele geloof. Maar er zijn elementen die me niet bevallen.
Mick87
07-10-2025 om 18:29
Libertine schreef op 07-10-2025 om 18:24:
[..]
Als je dat allemaal zo ervaart is dat knap lastig. Dat snap ik.
Ik snap op mijn beurt nog steeds niet hoe die stabiele 6% van onze moslim bevolking dit gevoel kan oproepen. Moslims zijn in Nederland een minderheid. En een minderheid van de minderheid van de minderheid van die moslims zullen eerwraak plegen, gedwongen wordt een hoofddoek te dragen, meisjes nasissen of joden lastig vallen.
Ik acht de optie ook waarschijnlijk dat de mate van gevoel van onbehagen vooral groeit omdat moslims hét dagelijks onderwerp van gesprek is gemaakt, in negatieve zin. De excessen van de minderheden breed worden uitgemeten, worden alle moslims voor die incidenten verantwoordelijk gehouden en lijkt en er sprake van een hetze waarmee moslims als verdacht worden gemaakt. Maar het grootste deel van deze 6% aan moslims in Nederland is hier geboren en werkt gewoon, is prima geïntegreerd, en brengt z’n buren koekjes met suikerfeest.
ik heb vandaag al eerder gevraagd wat dan de invloed van de vermeende toename van moslims is op het dagelijks leven van mensen. En welke vrijheden worden afgenomen. Hoe onze cultuur nu echt is verschoven door een klein percentage aan mensen met een hoofddoek. Ik heb geen enkel concreet antwoord gekregen als ik me niet vergis.
Mee eens. Media spelen een grote rol.
Maar voor homoseksuelen is het in bepaalde steden wel degelijk minder geworden. Tolerantie is sterk afgenomen en de ervaring van gay koppels die ik ken is dat het vooral uit één hoek komt
Yumi
07-10-2025 om 18:29
Thora schreef op 07-10-2025 om 17:40:
Moslima vriendin komt rond kerst niet naar mijn huis, vanwege de versiering. Vooral de kerststal is een ding, omdat ze geen beelden in huis wil/mag.
Een kerstboom in huis hebben als moslim zijnde is niet toegestaan. Omdat dit tot de handelswijze van de ongelovigen behoort.
U zei zelf dat het Haraam is.
Het minste wat daarover gezegd kan worden is dat het tot imiteren van ongelovigen behoort, wat ook niet toegestaan is.
Een kerstboom in huis hebben zonder kerst te vieren
Mick87
07-10-2025 om 18:32
Yumi schreef op 07-10-2025 om 18:29:
[..]
Moslima vriendin komt rond kerst niet naar mijn huis, vanwege de versiering. Vooral de kerststal is een ding, omdat ze geen beelden in huis wil/mag.
Een kerstboom in huis hebben als moslim zijnde is niet toegestaan. Omdat dit tot de handelswijze van de ongelovigen behoort.
U zei zelf dat het Haraam is.
Het minste wat daarover gezegd kan worden is dat het tot imiteren van ongelovigen behoort, wat ook niet toegestaan is.
Een kerstboom in huis hebben zonder kerst te vieren
Denk dat het ook per persoon scheelt. Mijn Marokkaanse buren hadden ook altijd een boom staan.
Libertine
07-10-2025 om 18:37
Mick87 schreef op 07-10-2025 om 18:29:
[..]
Mee eens. Media spelen een grote rol.
Maar voor homoseksuelen is het in bepaalde steden wel degelijk minder geworden. Tolerantie is sterk afgenomen en de ervaring van gay koppels die ik ken is dat het vooral uit één hoek komt
Ik ken meerdere Marokkaanse gays en die hebben ook last van Marokkanen maar ook voetbalsupporters gaan ze uit de weg. Om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Maar nogmaals. We kennen allemaal voorbeeld die we niet vinden stroken met onze waarden. Of dat nou over moslims gaat of over voetbalsupporters. Maar het is de kunst de individuele voorbeelden niet te zien als de absolute waarheid en iets dat voor de hele groep geldt. Uitzoomen en het geheel bekijken geeft echt een veel betrouwbaarder beeld en zorgt voor nuance.
Daglichtlamp
07-10-2025 om 18:43
Mick87 schreef op 07-10-2025 om 18:22:
[..]
Je ziet ook op islamitisch onderwijs in ons land dat sommige scholen vanaf bepaalde leeftijd jongens en meisjes scheiden en niet meer met elkaar in de klas zitten. Op sommige scholen zelfs aparte ingangen voor jongens en meiden.
Ik heb proberen te zoeken welke scholen dat dan zijn. Gescheiden gymlessen voor jongens en meisjes komt inderdaad regelmatig voor op moslimscholen, maar volledig gescheiden onderwijs heb ik niet gevonden. De enige school die ik wel gevonden heb is het Cheider, gescheiden onderwijs voor jongens en meisjes vanaf groep 4. (en toen ik naar de middelbare school ging was het gescheiden gymen voor jongens en meisjes nèt afgeschaft, niet vanwege principiële redenen, maar alleen omdat het niet meer in te roosteren was).