Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
07-10-2025 om 00:16
Miraval schreef op 06-10-2025 om 23:22:
[..]
Hoe weet jij dat? Van die meerderheid van de Nederlanders? Zijn daar onderzoeken van te vinden of is het iets wat jij denkt?
En ik weet niet wie je bedoeld met janken over de Hema omdat het vast is om "moslims te behagen" , maar dat heb ik niemand hier zien schrijven.
De minderheid van de Nederlanders gaat nog naar de kerk, daar zijn inderdaad gewoon cijfers van ja. Van de Nederlanders gaat 12% regelmatig naar een religieuze dienst. https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/religieuze-betrokkenheid-in-nederland?onepage=true#:~:text=In%202022%20rekende%2043%20procent,procent%20regelmatig%20naar%20een%20dienst. Met kerst gaat tweederde niet naar de kerk: https://www.nu.nl/weekend/4184643/wat-doet-de-nederlander-met-kerst.html
Dat janken om de Hema en moslims dat gebeurde bijvoorbeeld door de PVV. Zie bijvoorbeeld: https://www.hpdetijd.nl/nieuws/leven/37992/hema-wil-gewoon-pasen-vieren-maar-zet-telkens-kwaad-bloed ("De H stond ooit voor Hollands, maar nu voor Halal," twitterde Provinciale Statenlid René Dercksen voor de PVV in Utrecht"). En ik dacht dat jij het hier ook met elkaar verbond. Je kwam er toch zelf mee dat het van die Hogeschool om de moslims was dat ze kerst geen kerst meer wilden noemen? En noemde daarna zelf ook het voorbeeld van de Hema met kerst/pasen? In een discussie over of migranten een bedreiging zijn van onze Nederlandse cultuur?
Nog even over dat Hema punt trouwens. In de link hierboven lees je ook: 'En vrolijk voorjaar? Wie de folder openslaat komt het woord ‘Pasen’ vaak genoeg tegen. De eerste twee bladzijden lezen ‘Pasen in 16 smaken’, verderop wordt geschreven over ’paasvlaai’ en ‘paastraktatie’. En op de website van het warenhuis struikel je over het vijfletterwoord.' Kortom, het was loos geroeptoeter van de PVV dat de Hema het woord Pasen niet zou willen gebruiken. Het was een valse beschuldiging en na 9 jaar (dit was in 2016!) echoot het dus blijkbaar nog steeds na. Zo werkt het dus precies met het framen van die buitenlandse/moslim invloed, die helemaal niet zo groot blijkt te zijn en soms op regelrechte leugens gebaseerd, maar als je maar continu dit soort zaadjes blijft zaaien als politici dan groeit er genoeg onvrede tegen die buitenlanders en moslims op.
Yumi
07-10-2025 om 00:32
Islamisering betekent voor mij dat de islam steeds meer de normen en waarden, wetten en gebruiken in de samenleving beïnvloeden, langzaam maar steeds dwingender.
Kritiek is meteen haat zaaien en respectloos.
Onze vrijheden worden steeds meer ingeperkt tot we ons aanpassen. We bewegen mee, halal slachten, op meer plaatsen een hoofddoek toestaan, alleen al 50 moskeeën in Amsterdam, de oproep tot gebed die door de straten klinkt. Op het werk, Schiphol, op school richten we een gebedsruimte in. Vrijheid van mening? We proberen politiek correct te zijn om niet het stempel discriminatie krijgen.
En er is echt niks mis met een beetje rekening houden, maar het moet niet bij één kant worden neergelegd.
In de discussies op dit forum zie je wat er gebeurd, heb kritiek op de islam en je wordt meteen om je oren geslagen met islamfobie.
Één ding is zeker, wegkijken, betekent vroeg of laat wakker worden in een samenleving die je niet meer herkent.
PensioNada
07-10-2025 om 00:54
@Yumi, halal slachten is ingevoerd omdat kosher slachten al bestond en het alternatief voor halal slachten een stuk slechter was: er werd een schaap thuis in de douche of het bad geslacht. Dus het Nederlandse halal slachten is eigenlijk ontzettend Nederlands. We polderen wat en er komt iets uit rollen waar we allemaal mee kunnen leven. Op mijn werk hadden we geen gebedsruimte, maar een stilteruimte. Ik heb hem weleens gebruikt om even plat op de grond te kunnen liggen tegen de rugpijn. Moslims gebruikte de ruimte om te bidden en ik ben ook weleens een autistische collega tegen gekomen die even een time-out nodig had. Het heeft zover ik weet nooit problemen opgeleverd.
Die ontzettende angst voor de andere culturen deel ik niet. Wel vind ik dat je je grenzen moet bewaken. Wat kan echt niet? Ik weet wel een aantal dingen en daar moet je een grens trekken.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:30
Thora schreef op 06-10-2025 om 19:22:
[..]
Hou nou eens op met die onderbuik. Dat heb ik helemaal niet geschreven. Er zijn groeperingen die hier serieus de sharia in willen voeren. Of is dat je ontgaan? Daarbij vluchtelingen die vreselijke dingen hebben meegemaakt zoals marteling en dergelijke halen het niet in hun hoofd om hier een zooitje te trappen. Steeds maar zeggen dat die mensen zo zielig zijn. Dat is pas onderbuik.
Precies dit.
Nicole123 heeft vast de berichten gemist over de grote groepen die de sharia willen invoeren en homo's van een berg naar onderen willen gooien.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:32
Yumi schreef op 07-10-2025 om 00:32:
Islamisering betekent voor mij dat de islam steeds meer de normen en waarden, wetten en gebruiken in de samenleving beïnvloeden, langzaam maar steeds dwingender.
Onze vrijheden worden steeds meer ingeperkt tot we ons aanpassen. We bewegen mee, halal slachten, op meer plaatsen een hoofddoek toestaan, alleen al 50 moskeeën in Amsterdam, de oproep tot gebed die door de straten klinkt. Op het werk, Schiphol, op school richten we een gebedsruimte in. Vrijheid van mening? We proberen politiek correct te zijn om niet het stempel discriminatie krijgen.
En er is echt niks mis met een beetje rekening houden, maar het moet niet bij één kant worden neergelegd.
In de discussies op dit forum zie je wat er gebeurd, heb kritiek op de islam en je wordt meteen om je oren geslagen met islamfobie.
Één ding is zeker, wegkijken, betekent vroeg of laat wakker worden in een samenleving die je niet meer herkent.
En dit.
................
‘Als ik het NOS Journaal kijk en in de kranten lees over het antisemitisme, dat Joodse mensen zich hier niet veilig voelen, dan vervult me dat met pijn. Want pas in dit land ben ik erachter gekomen dat er een Holocaust is geweest. En hier ben ik genezen van mijn eigen antisemitisme.
‘Ik ging naar de Universiteit Leiden, waar we reflecteerden op de geschiedenis van de jaren dertig en veertig. Over vragen als: zou ik in het verzet hebben gezeten? Zou ik onze Joodse medeburgers hebben helpen onderduiken? Iedereen hoopte dat hij die moed zou hebben in zo’n situatie. En als ik dan zie hoe bang Joden in Nederland nu zijn…’
.............
Ze slikt. ‘Nederlanders doen nu hetzelfde als in de jaren dertig. Ze laten de Joodse minderheid in de steek om de islam te appaiseren. Geloof me, het nieuwe nazisme is het islamisme. Dat zijn niet de gewone moslims, maar wel de radicalen.
Het islamisme is totalitair en het wil het zionisme, Israël en de Joden vernietigen. Uiteindelijk wil het iedereen vernietigen die niet hetzelfde gelooft. Doet Nederland nu werkelijk wat het altijd had beloofd nooit meer te doen, weet je nog: dit nooit meer? En nu gebeurt het toch.’
......................
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:41
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2025/05/ayaan-hirsi-ali-islamisme-democratie-politiek-rechten-1479732/
.................
Hirsi Ali was van 2003 tot 2006 Tweede Kamerlid (VVD). ‘Toen waren er al multiculturele organisaties die zeiden te spreken namens allochtonen, vooral namens moslims. Zij zeiden dat Marokkaanse kinderen op zwarte scholen niets wilden weten van de Holocaust.
Die was taboe. Partijen als de PvdA en GroenLinks zeiden toen: okay, dan geven we geen les over de Holocaust, prima! Die mentaliteit lijkt alleen maar sterker. Die neiging om die krachten tegemoet te komen, in plaats van te zeggen: “Nee, de Tweede Wereldoorlog is een cruciaal hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis. Wil je er niet over leren, dan ga je maar weg uit dit land.”’
.................
Poezenmeisje
07-10-2025 om 06:28
Ayaan Hirsi Ali, Assita Kanko.
Deze vrouwen wéten wat de islam inhoudt en links wil dit niet horen.
-knip-
Nu deze groep daar niet gevoelig voor blijkt, zoekt links een nieuw "iets" om te redden en vindt dit bij islamisten die aangeleerd zielig zijn voor de buitenwereld.
Yes!!
Links kan weer een deel van de mensheid redden en daar dankbaarheid voor eisen, die ze niet zullen krijgen.
Alsjeblieft, ga dan in een dierenasiel werken of zeehondjes verplegen.
Ga naar een verzorgingstehuis om dametjes naar het park te rijden.
Doe iets waar de samenleving wel iets aan kan hebben i.t.t. het vastplakken aan snelwegen en het vernielen van gebouwen.
Poezenmeisje
07-10-2025 om 06:28
Om halal slachten zal ik me niet druk maken. Mijn Turkse slager verkoopt goed vlees, dat niet voor de helft is opgespoten met pekelwater en eiwitten.
http://www.nazarmarket.nl/
Miraval
07-10-2025 om 07:47
@Nicole123
Maar het gaat niet om het aantal gelovigen he? Het gaat om het behouden van die naam, van die feestdagen zelf. Niet om het aantal mensen die nog naar de kerk gaan. Want ik heb al meer gezegd dat Kerst en Pasen meer cultuur is geworden dan dat het exclusief bij het Geloof hoort.
https://radar.avrotros.nl/artikel/43-wil-vrije-feestdagen-deels-zelf-kiezen-50477
Dit artikel geeft aan dat Kerst en Pasen nog altijd een van de belangrijkste feestdagen zijn in Nederland, met Nieuwjaarsdag op de 1e plaats.
https://nos.nl/regio/utrecht/artikel/676287-kerst-wordt-op-utrechtse-hogeschool-voortaan-feestdag-genoemd-noem-het-gewoon-bij-naam?utm_source=chatgpt.com
https://boommanagement.nl/artikel/kerst-keti-koti-of-toch-eid-al-fitr-met-een-flexibel-beleid-mis-je-nooit-meer-een-feestdag/
En je framed mij nu, door te stellen dat ik dezelfde mening ben toegedaan als de PVV want die vinden dat ook. Heel flauw, want ik heb ook gezegd al waren het Chinezen of Polen geweest in die enquete, punt is dat de enquete alleen onder Moslims uitgevoerd is, niet onder de gehele groep. Dus het beeld is daardoor al vertekend. En omdat die groep (toevallig Moslims ja) zich niet herkenden in de feestdagen (nee logisch een heel ander geloof en de meeste Moslims vieren geen Kerst of Pasen) dat de naam daardoor is anagepast. Met een niet representatieve enquete.
En verder ben ik er wel klaar mee, jij leest gewoon niet wat ik schrijf en dan noem je mij vijandig. Ja sorry ik wordt niet graag uitgemaakt voor iemand die Moslims bashed, wanneer het enige wat ik doe slechts opkomen is voor het behoud van Nederlandse feestdagen en hun benaming. Dat JIJ daar geen probleem in ziet, dat kan en mag. Maar dat IK daar wel een probleem mee heb, het zou fijn zijn wanneer je dat standpunt zou respecteren en er op een normale manier naar zou luisteren ipv mij framen met standpunten van de PVV en stellen dat wat ik zeg onzin is.
Er wordt gewoon totaal niet geluisterd naar wat ik zeg, je verdraaid mijn woorden, je zegt dingen die ik niet gezegd heb omdat de PVV er toevallig ook zo over denkt, en je blijft maar hameren op dat Nederlanders niet in de kerk zitten. Nee daar ging het ook helemaal niet om, staat al vanaf mijn 1e post dat het om CULTUUR gaat en niet om GELOOF.
Libertine
07-10-2025 om 08:31
Yumi schreef op 07-10-2025 om 00:32:
In de discussies op dit forum zie je wat er gebeurd, heb kritiek op de islam en je wordt meteen om je oren geslagen de met islamfobie.
Maar waar komt het gevoel vandaan dat ons land islamiseert? Het aantal gelovigen (6%) is al jaren stabiel en het percentage is niet zo hoog in vergelijking met katholieken (17%) en protestanten (14%) en overige geloven (7%). De groeiende groep is ook niet de mensen de islam aanhangen maar de mensen zonder geloof. ik ben dus echt benieuwd hoe het gevoel van angst voor toenemende islamisering daarmee rijmt? En welke vrijheden van je zijn afgenomen.
Libertine
07-10-2025 om 08:44
Er wordt gewoon totaal niet geluisterd naar wat ik zeg, je verdraaid mijn woorden, je zegt dingen die ik niet gezegd heb omdat de PVV er toevallig ook zo over denkt, en je blijft maar hameren op dat Nederlanders niet in de kerk zitten. Nee daar ging het ook helemaal niet om, staat al vanaf mijn 1e post dat het om CULTUUR gaat en niet om GELOOF.
Onze cultuur wordt natuurlijk voor een groot deel ingegeven door geloof. Zoals kerst vieren, dat de winkels op zondag gesloten zijn, hoe we met elkaar omgaan, de ethiek (bv door de invloed christelijke politieke partijen) etc. Ik denk dat je onze cultuur niet los kunt zien van de invloeden van het geloof dat decennia heersend is geweest in ons land.
En onze cultuur is geladen met gewoontes, waarden, tradities, overtuigingen etc. Het zorgt voor structuur, herkenning en ordening in een samenleving. Het zijn de ‘afspraken’ waar we naar leven en de groepsleden zich naar gedragen. Verandering aan cultuur levert onrust op, en weerstand. Steeds meer ongelovige mensen, het postmodernisme, komst van andere geloven laten onze cultuur schuiven omdat een grote groep mensen zich daar niet meer in (wil) herkennen. Dat levert wrijving op in onze samenleving. De mensen die onze cultuur (het Nederland zoals je kent uit je jeugd, en vaak ook wat verromantiseerd) willen behouden versus de groep die verandering omarmt en andere invloeden toejuicht.
Volgens mij zien we dat in de hele wereld gebeuren op dit moment, en daar zijn migranten natuurlijk wel vaak de aangewezen zondebok voor.
Miraval
07-10-2025 om 09:16
Libertine schreef op 07-10-2025 om 08:44:
[..]
Onze cultuur wordt natuurlijk voor een groot deel ingegeven door geloof. Zoals kerst vieren, dat de winkels op zondag gesloten zijn, hoe we met elkaar omgaan etc. Ik denk dat je onze cultuur niet los kunt zien van de invloeden van het geloof dat decennia heersend is geweest in ons land.
En onze cultuur is geladen met gewoontes, waarden, tradities, overtuigingen etc. Het zorgt voor structuur, herkenning en ordening in een samenleving. Het zijn de ‘afspraken’ waar we naar leven en de groepsleden zich naar gedragen. Verandering aan cultuur levert onrust op, en weerstand. Steeds meer ongelovige mensen, het postmodernisme, komst van andere gelieven laten onze cultuur schuiven omdat een grote groep mensen zich daar niet meer in (wil) herkennen. Dat levert wrijving op in onze samenleving. De mensen die onze cultuur (het Nederland zoals je kent uit je jeugd, en vaan wat verromantiseerd) willen behouden versus de groep die verandering omarmt en andere invloeden toejuicht. Volgens mij zien we dat in de hele wereld gebeuren op dit moment en daar zijn migranten natuurlijk wel vaak de aangewezen zondebok voor.
Dat klopt, en ben ik ook met je eens. En ik vind ook dat onze cultuur veranderd, en dat komt ook mede door de samensmelting van en met andere culturen. Het is een feit dat Nederland niet meer is zoals pakweg 60 jaar geleden.
Ik zoek daar ook geen zondebok voor als in dat hebben migranten expres gedaan, het is gewoon geworden tot wat het nu is. En in mijn eerste post heb ik ook aangegeven dat ik denk dat die verandering onomkeerbaar is. De vraag is echter of dat erg is?
En veel mensen vinden dat wel erg, voelen dat de Nederlandse cultuur het aflegt door inloeden van buitenaf, en ja, uit onderzoeken komt dan naar voren dat die mensen de Islam als grootste factor daarvan zien, mede ook omdat de Islam het verste af staat van het Christendom in hun ogen.
En dat is geen kleine groep, en die angsten kun je afdoen als onzinnig. Maar als je dat doet dan schop je dus die grote groep mensen tegen hun schenen want je zegt eigenlijk dat hun angsten er niet toe doen. Dat ze zelfs xenofoob zijn, Islamofoob. Tja, niet echt een opening tot gesprek natuurlijk. (Anderzijds zijn waarschijnlijk een deel van die mensen ook extreem-rechts waarvoor die benamingen wel gelden, en daarmee kun je wel in gesprek gaan maar die hebben geen angsten, die zijn vooral boos. Dus dat vereist ook weer een andere aanpak.)
Ik vind het belangrijk om te luisteren naar waarom die angsten leven, om in gesprek te gaan met mensen. En als ik persoonlijk zeg dat ik de benaming van Kerst en Pasen liever zo wil houden, want "feestdagen" alleen, zeggen mij niets, en een groot deel van de Nederlanders hecht waarde aan 1e Kerstdag en 1e Paasdag als vrije dag, dan zegt dat ook wel iets natuurlijk.
Weliswaar uit 2019, maar 2/3 van de Nederlanders is een significant aantal. Dat zomaar wegzetten als onzin en domme PVV retoriek gaat er bij mij niet in. Want 2/3 van de Nederlanders heeft NIET op de PVV gestemd.
Nicole123
07-10-2025 om 09:17
@Miraval:
Ik zeg nergens dat jij moslims zou bashen en dat vind ik ook helemaal niet. Ik lees jou al veel langer en vind je helemaal geen moslimbasher. Dus jammer dat je dat in mijn posts leest. Wat ik probeer te zeggen is dat je zelf in diverse posts wat betreft de vraag of onze cultuur verandert moslims of moslimdingen noemt, zoals halal of gebedsruimtes, en bij je concrete voorbeeld van die Hogeschool 'dat ze hun oren naar de moslims laten hangen'. Dus ik haal dat er niet bij, maar jij zelf komt ermee, toch? Jij stelt dat moslims, of mensen die hun oren naar hen laten hangen, onze Nederlandse cultuur zouden veranderen. Dat is het enige wat ik daarover zeg, wat je zelf schrijft.
En over de PVV, dat noem ik omdat ik denk dat diverse mensen, waaronder jij hier, misschien onbewust, zich meer laten beïnvloeden door mensen zoals Wilders dan ze zelf doorhebben. Wilders doet dat heel gewiekst. Het 'we herkennen ons Nederland niet meer' of 'het straatbeeld verandert' of 'pasen mag geen pasen meer zijn', dat jagen zij aan en ik hoor het nu van jou terug. Het werkt zo dat als je iets maar vaak genoeg hoort, dat je vanzelf het gaat geloven en dat zie ik in jouw posts gebeuren. Zelfs 9 jaar na dato kom jij in verschillende posts met dat voorbeeld van de Hema. Ik heb geprobeerd om rustig en feitelijk uit te leggen dat dat een storm in een glas water was. Dat de Hema helemaal niet tegen pasen was (op de andere pagina's in dezelfde folder noemden ze pasen diverse keren!) of haar oren liet hangen naar bepaalde groepen. Ik vind het dan weer jammer dat je wat betreft die Hema wat ik daarover zeg over hoe daarbij de feiten liggen lijkt te negeren. In mijn ogen toont juist dat Hema voorbeeld heel duidelijk aan wat er gebeurt met die zaadjes van Wilders. En dat is geen aanval op jou, ik weet prima dat jij geen moslimbasher of Wilders fan bent, maar een constatering hoe dit soort dingen psychisch werken, bij iedereen. Je hoort iets heel vaak en je hoofd denkt vervolgens dat het zo is. En dan is jouw vraag over wat je met die angst zou moeten een heel goede: in mijn ogen zou je die angst rationeel moeten aangaan (wat was er nou écht bij die Hema aan de hand, oh, eigenlijk niks) en niet voeden.
Over kerst en pasen denken we volgens mij gewoon verschillend. Jij lijkt de cultuur van kerst en pasen te zien in de naam ervan en in het feit dat mensen het massaal als feestdag zien. Ik zie de cultuur van kerst en pasen in de inhoud van hoe mensen het vormgeven. Dus nee, het is niet zo dat jij het over cultuur hebt en ik over religie, ik heb het juist ook over de cultuur, die ik veel verder vind gaan dan enkel de naam en of je het al dan niet als feestdag ziet. En van die inhoud zie ik dat het veranderd is. En dat juist de mensen die het het ergst vinden dat kerst geen kerst meer zou mogen heten die verandering van de invulling helemaal niet erg vinden maar zelfs omarmen. Over die naam kan ik persoonlijk echt niet zo inzitten en begrijp ik gewoon niet waarom het zo'n ding zou zijn. Als je zelf al van pasen in de invulling een lentefeest met hazen en eieren hebt gemaakt, waarom is de oorspronkelijke naam dan nog wel zo'n groot ding? Begrijp je van mij dat ik dat niet begrijp?
Miraval
07-10-2025 om 09:33
Maar Nicole123, het IS toch ook gewoon zo dat die Hogeschool hun oren heeft laten hangen naar, in dit geval Moslims? Het hadden ook Polen kunnen zijn, of Chinezen. Ik beschuldig die Moslims daar niet van, maar die Hogeschool. Want als de enquête was gehouden onder ALLE studenten, was de uitkomst wellicht heel anders geweest.
En ja de religieuze invulling van die dagen is weliswaar veranderd, maar het merendeel van de Nederlanders weet echt wel dat Kerst om de geboorte van Jezus gaat en Pasen om zijn dood. Dat je niet naar de kerk gaat, wil niet zeggen dat mensen de naamsverandering ook allemaal maar okee vinden natuurlijk.
Stel dat het Suikerfeest een vrije feestdag wordt, (wat ik dan weer helemaal prima zou vinden, heb ik ook eerder gezegd) hoe denk je dat Moslims het zouden vinden wanneer die naam dus niet Suikerfeest meer zou zijn maar "feestdag". Dat is toch ook gewoon gek? Een feestdag is een feestdag omdat die in onze Christelijke geschiedenis nu eenmaal met Kerst en Pasen was, en Hemelvaart en Pinksteren. Waarom zou je uberhaupt de benaming willen veranderen? Welk nut dient dat precies? Want ik zie het niet hoor?
En dat met de Hema was voor mij meer als voorbeeld om aan te geven dat ik dat toen al vreemd vond, dat de benaming anders werd. (Later is idd gebleken dat het een ongelukkige samenloop was en er door de politiek mee aan de haal is gegaan, maar het ging mij er even om dat het een andere naam zou krijgen.)
Voor mij, horen Kerst en Pasen bij Nederland, net zoals Sinterklaas en Oliebollen, als stroopwafels en haringhappen, als Koningsdag en bevrijdingsdag.
Ik snap de wens voor meer inclusiviteit, maar doe dat dan door Suikerfeest, Offerfeest, Jom Kippoer en Chinees Nieuwjaar als extra feestdagen op te nemen in de kalender, en niet door bestaande feestdagen van naam te veranderen, want dat maakt echt niet dat Moslims of Joden dan ineens wel Kerst vieren of een andere invulling geven aan die dagen. Of dat die mensen dan ineens denken oh wij hebben ook een feestdag, want die hebben ze helemaal niet die dag. Ook niet met een andere naampje.
Jujubee
07-10-2025 om 09:45
Dat het straatbeeld veranderd is in de grote steden is toch ook gewoon een feit? Dat zie ik dagelijks met mijn eigen ogen en dat zag er in mijn jeugd echt nog heel anders uit hoor. Niks onderbuikgevoel, gewoon feiten. Ik woon mijn hele leven al in dit dorp ( randstad ) en de samenstelling van de mensen is echt wel veranderd hoor. Het stikt hier bijvoorbeeld ook van de Pakistanen en Indiers ( die werken veelal in de Bijlmer ) en veel mensen uit het Oostblok die in de kassen werken en op de veiling en er wonen veel meer Marokkanen in het dorp dan toen mijn moeder klein was en toen ik klein was. Die groep is jaarlijks gewoon gegroeid.
Dat zal wellicht in Friesland anders zijn maar hier onder Amsterdam zie je echt gewoon verschil met vroeger hoor. Is dat erg? Tja, dat ligt eraan hoe je het bekijkt, denk ik. Ik vind dat niet erg maar ik ervaar wel veel overlast van Marokkaanse jongeren, niet alleen op mijn werk maar ook gewoon op straat.
Dat hoor ik dus het meest bij mensen, dat ze het jammer vinden dat het straatbeeld zo is veranderd ( vooral oude mensen klagen daarover bij mij in de winkel ) en dat ze het erg vinden dat er zoveel van de Nederlands cultuur verdwijnt en dat ze zich onveilig voelen in hun eigen dorp.
Ik weet nog goed dat de Allerhande toen de kersteditie uitbracht een jaar of twee geleden en het "feest" heette ipv kerst. Dat vonden veel mensen toen ook niet fijn. Je merkt wel dat de oude gebruiken steeds meer plaats maken voor andere culturen en gebruiken. En ja, daar hebben veel mensen moeite mee. Anderen ook niet, dat is ook prima.