Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezie schreef op 02-10-2025 om 14:34:

[..]

Misschien waren het wel witte, rechtse Nederlanders.

Zouden er zoveel rechtse albino's in Nederland zijn? 

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 14:46:

[..]

Tja, het zijn niet alle moslims, maar wel altijd moslims.

Ik heb laatst het staatje gezien van aanslagen in de VS ( gedeeld in het draadje over Trump) . Rechts terrorisme maakt daar  veel meer slachtoffers dan islamitisch terrorisme en links terrorisme.

We moeten terreur bestrijden, of dat nu van links, islam of rechts komt. 

Daglichtlamp schreef op 02-10-2025 om 16:11:

[..]

Ik heb laatst het staatje gezien van aanslagen in de VS ( gedeeld in het draadje over Trump) . Rechts terrorisme maakt daar veel meer slachtoffers dan islamitisch terrorisme en links terrorisme.

In Europa zijn de aanslagen vooral door moslims. Ik denk sowieso dat we er daar nu wel genoeg van hebben in Europa.

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 16:19:

[..]

In Europa zijn de aanslagen vooral door moslims. Ik denk sowieso dat we er daar nu wel genoeg van hebben in Europa.

In Duitsland zijn ook aanslagen door autochtone Duitsers, maar dat komt vaak minder uitgebreid in het nieuws of men vergeet naderhand dat de aanslag niet door een moslim was.

PensioNada schreef op 02-10-2025 om 16:43:

[..]

In Duitsland zijn ook aanslagen door autochtone Duitsers, maar dat komt vaak minder uitgebreid in het nieuws of men vergeet naderhand dat de aanslag niet door een moslim was.

Als ze een bank willen overvallen?

Daglichtlamp schreef op 02-10-2025 om 16:11:

[..]

Ik heb laatst het staatje gezien van aanslagen in de VS ( gedeeld in het draadje over Trump) . Rechts terrorisme maakt daar veel meer slachtoffers dan islamitisch terrorisme en links terrorisme.

Door die laatste regel heb ik het gevoel dat je naar me hebt geluisterd.

Mick87 schreef op 02-10-2025 om 13:13:

Helaas wel een aanval op Synagoge in Manchester vandaag. Ongekend verdrietig

Zeker, erg verdrietig weer.

In Duitsland leven de Joden ook weer in angst. In Nederland worden Joodse scholen bewaakt.

PensioNada schreef op 02-10-2025 om 14:21:

[..]

En wat wil je aan het probleem van de radicale islam in Europa doen? Abutaleb heeft weleens gezegd: als het je hier niet bevalt, hoepel je maar op. Maar als mensen Nederlander zijn, dan levert dat wat juridische complicaties op.

Maar als? Dan mogen ze evengoed ophoepelen als het westerse leven in het westerse Nederland hen niet bevalt. Toch? Er zijn vast landen met witte stranden en palmbomen waar ze het meer naar hun zin hebben.

Effe wat anders, Nu we het over het westerse Nederland hebben. Gisteren zag ik vier jonge meisjes met vier beige lange hoofddoeken, in vier spijkerbroeken, bij twee fatbikes.  'hee bro, laten we gaan', riep er eentje naar de ander. En de ander riep wat onverstaanbaars terug....of ze sprak gewoon onduidelijk. Dat kan ook.

Toen gingen ze, twee stuks op één fatbike. Hoofddoek kon zo tussen de spijkers van het achterwiel zwiepen. Ze kunnen beter een helm op hun hoofd zetten.

Dat klinkt als typisch Nederlands tienergedrag, prima geïntegreerd blijkbaar.

Daglichtlamp schreef op 02-10-2025 om 17:04:

Dat klinkt als typisch Nederlands tienergedrag, prima geïntegreerd blijkbaar.

PensioNada schreef op 02-10-2025 om 16:43:

[..]

Laatst ook een Duitse vrouw die mensen had neergestoken, iemand hier was er heilig van overtuigd dat het een Syriër/moslim was, toen dat niet zo bleek te zijn, werd het snel stil. 

We leven gelukkig niet in Amerika, daar heb je zoveel geweld uit diverse hoeken. Extreem rechts is daar altijd al groot geweest, racisme en discriminatie is daar helaas ook erger dan hier. Dan heb je extreem bendegeweld, waarbij de rellen in Nederland slechts opstootjes zijn, en het aandeel (moslim) migranten uit Noord Afrikaanse landen ligt vanwege de migratiestromen een stuk lager dan in Europa. 

Maar de radicalisering van (jongere) moslims in Europa, ook zij die hier geboren zijn, moeten we niet onderschatten. Dat gaat zo'n beetje hand in hand met het toenemende rechts extremistische gedachtegoed. Ik denk persoonlijk ook dat die 2 elkaar voeden. Maar dat kan mijn onderbuik zijn.

Miraval schreef op 02-10-2025 om 17:32:

We leven gelukkig niet in Amerika, daar heb je zoveel geweld uit diverse hoeken. Extreem rechts is daar altijd al groot geweest, racisme en discriminatie is daar helaas ook erger dan hier. Dan heb je extreem bendegeweld, waarbij de rellen in Nederland slechts opstootjes zijn, en het aandeel (moslim) migranten uit Noord Afrikaanse landen ligt vanwege de migratiestromen een stuk lager dan in Europa.

Maar de radicalisering van (jongere) moslims in Europa, ook zij die hier geboren zijn, moeten we niet onderschatten. Dat gaat zo'n beetje hand in hand met het toenemende rechts extremistische gedachtegoed. Ik denk persoonlijk ook dat die 2 elkaar voeden. Maar dat kan mijn onderbuik zijn.

Dat idee dat moslims zich sneller afkeren van de maatschappij als ze meer met haat worden geconfronteerd, heb ik ook. En voordat mensen me gaan beschuldigen van vergoelijken, dat doe ik niet. Iemand blijft verantwoordelijk voor zijn eigen daden, maar in deze gepolariseerde wereld word je sneller een echokamer ingezogen en daar hoor je alleen maar versterkt wat je al gelooft.

Miraval schreef op 02-10-2025 om 17:32:

Dat idee heb ik ook: dat die twee groeperingen elkaar voeden. En het rare is: ze hebben qua gedachtengoed juist best wat overeenkomsten. Beide groeperingen zijn aartsconservatief en radicaal in hun denkwijzen en beiden hebben vrouwenrechten niet hoog in het vaandel staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.