Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 15:33:

[..]

Klopt! Dat leerlingen van rivaliserende scholen elkaar opzochten om te vechten, gebeurde in mijn tijd ook al.

Ja, maar niet op deze manier. Niet met pistolen, messen en hele enge bedreigingen. Dat wegkijken en iets kleiner maken dan het is omdat het met Moslims te maken heeft helpt niet. Het maakt alle problemen alleen maar veel en veel erger.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:02:

[..]

Ja, maar niet op deze manier. Niet met pistolen, messen en hele enge bedreigingen. Dat wegkijken en iets kleiner maken dan het is omdat het met Moslims te maken heeft helpt niet. Het maakt alle problemen alleen maar veel en veel erger.

Messen hadden ze toen ook al. Pistolen heb ik niet gezien nee.

Wat ik met mijn bericht wil zeggen, is dat het een “probleem” van alle tijden is. Toen waren er nauwelijks Marokkanen, althans niet op de scholen waar ik het over heb.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:00:

[..]

Ik vind “ pleur ze allemaal in de Sahara” net zo’n onzin als jij. En jouw oplossingen helemaal niet gek. Ik zou alleen graag willen weten hoe we deze oplossingen in godsnaam gaan betalen. Kleinschalige opvang, meteen Nederlandse les, les in burgerschap en seksualiteit. Dan de bezuinigingen in de GGZ nog terugdraaien ( wat ik trouwens ook een hele stomme stap vond) en niet alleen moet het allemaal betaald worden, waar halen we het personeel vandaan. Dus goede oplossing, maar ik denk totaal niet haalbaar.

Dit zijn investeringen die zichzelf uiteindelijk terug betalen. De vraag is inderdaad wel waar halen we het geld en de menskracht vandaan. 
Ik heb wel wat ideeën.  Mensen die niet zonodig met pensioen willen door laten werken zonder dat er een verzoek hoeft te worden ingediend. Waarschijnlijk had ik er nog wel een jaartje aan vast geplakt als de regel andersom was geweest, dus dat je moest verzoeken om ontslagen te worden in plaats van verzoeken om een nieuw arbeidscontract. In bepaalde sectoren meer vrijwilligerswerk mogelijk maken dat ook nog eens professioneler is geregeld. En proberen om het aantrekkelijker te maken dat deeltijders meer uren maken. 

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 16:11:

[..]

Messen hadden ze toen ook al. Pistolen heb ik niet gezien nee.

Wat ik met mijn bericht wil zeggen, is dat het een “probleem” van alle tijden is. Toen waren er nauwelijks Marokkanen, althans niet op de scholen waar ik het over heb.

Volgens mij is het gewoon niet waar wat je zegt. Dit was echt een heel ander level van geweld. Niet te vergelijken met een ordinaire kermisruzie tussen 2 dorpen of een ruzie tussen 2 scholen. Een politieman vertelde dat dit het meest leek op een  ruzie tussen bendeleden. Gruwelijk en heel eng zei de betreffende politieman.

PensioNada schreef op 13-09-2025 om 16:11:

[..]

Dit zijn investeringen die zichzelf uiteindelijk terug betalen. De vraag is inderdaad wel waar halen we het geld en de menskracht vandaan.
Ik heb wel wat ideeën. Mensen die niet zonodig met pensioen willen door laten werken zonder dat er een verzoek hoeft te worden ingediend. Waarschijnlijk had ik er nog wel een jaartje aan vast geplakt als de regel andersom was geweest, dus dat je moest verzoeken om ontslagen te worden in plaats van verzoeken om een nieuw arbeidscontract. In bepaalde sectoren meer vrijwilligerswerk mogelijk maken dat ook nog eens professioneler is geregeld. En proberen om het aantrekkelijker te maken dat deeltijders meer uren maken.

Dat schiet niet echt op met de miljarden die je met deze plannen nodig hebt.

Fleurtje_5 schreef op 13-09-2025 om 15:20:

[..]

Het moet bespreekbaar worden én blijven, zonder die racismekaart te trekken, anders word het alleen maar van kwaad tot erger. Dat doen we ook als het Friezen of Urkers zijn.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5513369/politieactie-tegen-soevereinen-acht-mensen-vast-wapens-ingenomen

Niemand gaat toch beweren dat deze mensen radicaliseren omdat ze friezen zijn?

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:15:

[..]

Volgens mij is het gewoon niet waar wat je zegt. Dit was echt een heel ander level van geweld. Niet te vergelijken met een ordinaire kermisruzie tussen 2 dorpen of een ruzie tussen 2 scholen. Een politieman vertelde dat dit het meest leek op een ruzie tussen bendeleden. Gruwelijk en heel eng zei de betreffende politieman.

Ik hoef niemand te overtuigen hoor, geloof wat jij wil.

Nicole123 schreef op 13-09-2025 om 11:47:

[..]

Alles over één kam scheren met 'het is de islam' of grove taal uitslaan als 'pleur ze allemaal in de Sahara' werkt in ieder geval niet en in mijn ogen zelfs averechts. Het enige wat je daarmee doet is de boel verder polariseren, een hele groep mensen die geen kwaad in de zin heeft juist van integratie afhouden en naar de extremen toe duwen.

Je noemt nu een heleboel problemen die ik sowieso niet als één enkel probleem zie en die complexer zijn dan 'ze zijn nou eenmaal verdorven van aard en moeten allemaal opzouten'. Ik zie wat dit soort problemen betreft vooral oplossingen in preventie en bijtijds aanpakken, in plaats van olie op het vuur gooien en verder alleen maar verschrikkelijk verontwaardigd 1000x roepen hoe erg het is. Ik vind het nuttiger om te kijken wat vanuit onderzoek wordt aanbevolen in plaats van te reageren met hardheid, emotie en frustratie. Je kunt beter zorgen dat zaken in de kiem worden gesmoord dan eerst uit de hand lopen.

Ik zou dus bijv bij nieuwkomers in Nederland heel sterk inzetten op direct mee laten doen in de maatschappij, meteen leren hoe het hier werkt. Dus ja, oa meteen moeten mogen werken van asielzoekers, maar veel meer dan dat. Vanaf dag 1 Nederlands leren, taken uitvoeren, om- en bijscholen, werken, zich mengen onder de Nederlanders. Verder heel duidelijke en snelle procedures, zodat er geen mensen uit wanhoop maar om zich heen gaan slaan en kanslozen zo snel mogelijk weer weg zijn. Kleinschalige opvang op een vaste locatie, zodat integratie en zich fijn en nuttig voelen ook echt kan. Asielzoekers die heel weinig kans maken of zich niet goed gedragen (bijv schelden, dreigen, iets jatten van anderen in of buiten het AZC) meteen onder verscherpt toezicht. Mensen die wel graag mee willen doen niet afstompen, wegzetten en hordes voor ze opwerpen, maar helpen om de boel op de rails te krijgen, waarna zij dat weer bij anderen kunnen doen. Veel meer les in burgerschap en seksuele vorming (hoe ga je met elkaar om) en dan niet pas op puberleeftijd, als het al te laat is, maar vanaf peuter/kleuterleeftijd vol op inzetten. Hechte gemeenschappen waar die er zijn inzetten om met informele structuren zelf aan preventie en handhaving te doen en dat kan dan zowel gaan om moskeeën en buurtvaders als om kerken op Urk. Daar de dialoog aangaan en mensen zelf met oplossingen laten komen. Men kan hier 'theedrinken' belachelijk maken, maar het werkt beter dan jongeren afstoten, laten radicaliseren, in de bak gooien, daar foute maten op laten doen en dan nog veel crimineler laten worden. Ik zou verder de bezuinigingen in de GGZ terugdraaien en mensen die hulp nodig hebben hulp geven, in plaats van ze door te laten draaien. En niet doen alsof dit allemaal puur een buitenlander/mensen met een kleurtje/moslim probleem is, want zo wordt het tegenwoordig vaak geframed maar dat is het niet. Het lijkt alleen soms zo, omdat bijv ook hier in dit topic heel selectief alleen het slechte gedrag van mensen met een buitenlandse komaf wordt gepost.

De meeste mensen deugen, daar ben ik van overtuigd. Ook mensen met een andere kleur, andere religie, andere nationaliteit en andere cultuur dan ik zelf. In wezen wil iedereen geaag meetellen en zich nuttig en gewaardeerd voelen. Als je ervoor zorgt dat mensen lekker in hun vel zitten, een zinvolle dagbesteding hebben, zich gehoord voelen, mee mogen doen, dan lost dat heel veel problemen op ook maar voor ze ontstaan zijn. En nee, dat is niet hetzelfde als overlastgevers en criminelen vertroetelen, wat er nogal eens van gemaakt wordt door tegenstanders. Het is ervoor zorgen dat heel normale mensen zoals jij en ik geen overlastgever of crimineel worden. Daar wordt uiteindelijk de hele maatschappij beter van.

Tja dat pleur ze in de Sahara is natuurlijk polariserend. Maar kan je het mensen kwalijk nemen ? Ik niet.

10 miljard gaat naar asiel. We kunnen dit als land eigenlijk al lang niet meer dragen. Opvanglocaties is geen draagvlak voor maar komen er toch. Dan nog een spciale huurwoning met voorrang. En dan lekker rellen en de maatschappij hier verzieken. En dan is het eigenlijk not done om te zeggen: pleur ze in de Sahara. Maar we moeten dan uiteraard weer nadenken over hoe we dit gaan oplossen waar weer de portemonnee voor getrokken moet worden. Terwijl onze samenleving steeds verder verandert. 

Kern van het probleem is in mijn ogen dat we dit als land al lang niet meer aan kunnen. Zowel qua voorzieningen als financieel. Daarom is die opvang zo ruk, lopen procedures lang want personeelstekort. En dan is het deels logisch dat deze jeugd ontspoort. 

maar nogmaals: we kunnen het niet meer aan. Ik werk zelf in de zorg en zie e.e.a. met lede ogen aan.

Er is geen personeel, geen draagkracht. We zijn op allerlei fronten bezig onze maatschappij te verzieken.

Natuurlijk is het goed om naar oplossingen te kijken. Maar snap ook wel dat mensen op een gegeven moment roepen: hup terug de Sahara in. Hoe zou je zelf er onder zijn als je straten geterroriseerd worden ?

Blijkbaar hebben we zoveel geld dat we graag extra geld uitgeven aan zo duur mogelijk asielopvanglocaties. Voor mij hoeft dat niet, ik geeft het geld liever efficiënt uit aan vaste goedkopere opvanglocaties. Dan kan het geld dat je daardoor overhoudt aan nuttiger zaken besteed worden. 

Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 16:37:

Blijkbaar hebben we zoveel geld dat we graag extra geld uitgeven aan zo duur mogelijk asielopvanglocaties. Voor mij hoeft dat niet, ik geeft het geld liever efficiënt uit aan vaste goedkopere opvanglocaties. Dan kan het geld dat je daardoor overhoudt aan nuttiger zaken besteed worden.

Vooral hierin is nog veel winst te behalen qua kostenbesparing. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

13-09-2025 om 17:38 Topicstarter

De Sahara is een mooie hub. Van daaruit kunnen ze alle kanten op.
Vandaar dat ik de Sahara aangeef.

Poezenmeisje schreef op 13-09-2025 om 17:38:

De Sahara is een mooie hub. Van daaruit kunnen ze alle kanten op.
Vandaar dat ik de Sahara aangeef.

Ga er zelf heen! Heb je ook geen last meer van 'al die moslims', een win-win situatie. Je kunt er inderdaad alle kanten op.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:00:

[..]

Ik vind “ pleur ze allemaal in de Sahara” net zo’n onzin als jij. En jouw oplossingen helemaal niet gek. Ik zou alleen graag willen weten hoe we deze oplossingen in godsnaam gaan betalen. Kleinschalige opvang, meteen Nederlandse les, les in burgerschap en seksualiteit. Dan de bezuinigingen in de GGZ nog terugdraaien ( wat ik trouwens ook een hele stomme stap vond) en niet alleen moet het allemaal betaald worden, waar halen we het personeel vandaan. Dus goede oplossing, maar ik denk totaal niet haalbaar.

Diverse dingen die ik voorstel zijn helemaal niet zo enorm duur of leveren zelfs geld op. Sommige meteen al (af van die dure noodopvang, asielzoekers laten werken en zich nuttig laten maken) andere op wat langere termijn. Preventie is vaak echt kosteneffectief, want de boel uit de hand laten lopen is pas echt duur. Het kan misschien niet allemaal in 1x of op supergrote schaal, maar dat het allemaal totaal niet haalbaar is wat ik voorstel ben ik niet met je eens. 

En stoppen met de anti-islam hetze, de buitenlanders-moeten-oppleuren retoriek en asielzoekertje-pesten symboolpolitiek is gratis. Of levert zelfs wat op als men in plaats daarvan wat wél werkends gaat ondernemen. Stel je eens voor dat het kabinet bijvoorbeeld afgelopen jaar wél iets zinnigs had ondernomen wat betreft de problemen in Nederland. Dan waren ze vast niet allemaal opgelost, maar wel meer dan nu. We moeten ervoor zorgen dat mensen zoals jij en ik, maar met een andere religie of afkomst, zich uitgenodigd voelen om mee te doen, zich in te zetten omdat ze gewoon respectvol benaderd worden, niet in de armen gedreven worden van verkeerde mensen waardoor ze juist radicaliseren. Zo'n houding aannemen, in de politiek en als individu, kost geen geld, alleen wat inlevingsvermogen en empathie.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:15:

[..]

Volgens mij is het gewoon niet waar wat je zegt. Dit was echt een heel ander level van geweld. Niet te vergelijken met een ordinaire kermisruzie tussen 2 dorpen of een ruzie tussen 2 scholen. Een politieman vertelde dat dit het meest leek op een ruzie tussen bendeleden. Gruwelijk en heel eng zei de betreffende politieman.

Klopt wat je zegt.Het is ook gewoon niet waar,zelfs complete onzin durf ik te beweren.Als man kom ikzelf uit een Rotterdamse volksbuurt.Waar we vroeger soms fysiek keiharde  confrontaties hadden,zo ging dat nou eenmaal.Maar dat was altijd met de blote vuist. En ook was het zo wanneer iemand op de grond lag,dan stopte je. Nu is dat zelfs juist een aanmoediging om er nog harder tegenaan (het beruchte kopschoppen) te gaan.Juist wanneer iemand weerloos is.Vroeger kwam dat zelfs niet eens in je op.   Ik heb het straatgeweld in afgelopen decennia ,bv in het uitgaansleven,ook enorm zien verharden.Niet alleen kwamen er wapens (messen) bij.Ook werd het normaal om met een hele groep 1 iemand ,en zelfs vrouwen te mishandelen.Iets wat vroeger absoluut 'not done' was.En hoewel ik altijd eerst probeerde weg te lopen uit de dreigende situatie,lukte dat niet altijd. Gelukkig altijd nog wel met goede afloop.Maar ok,m'n vechtsport skilss hielpen daar wel eniszins bij😁.                                                                 Dus Itt tot een aantal andere bureau geleerden hier,en m.i ook zonder noemenswaardige 'praktijkervaring' gezien hun uitlatingen, ben ik het op basis van m'n eigen ervaring helemaal met jou eens.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:02:

[..]

Precies dit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.