Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 16:11:

[..]

Messen hadden ze toen ook al. Pistolen heb ik niet gezien nee.

Wat ik met mijn bericht wil zeggen, is dat het een “probleem” van alle tijden is. Toen waren er nauwelijks Marokkanen, althans niet op de scholen waar ik het over heb.

Om een stukje hout te snijden.

Nee nooit eerder waren het 'deze tijden'.  Marokkanen waren er al toen ik nog op school zat. (Maar nooit zulke toestanden zoals nu) En ze zaten niet op onze school, ze werkten, en woonden in vakanties in hun thuisland. Meisjes uit mijn klas waren verliefd geworden tijdens een disco. Want 'leuke, aardige jongen' of 'knappe jongen'. Bleek later dat die leuke of knappe jongen in het thuisland al een echtgenote had zitten. 

Mijn nichtje (dus meisje waar ik tante van ben) had ze op haar middelbare school in de klas, en enkelen (eentje die de anderen mee trekt) waren grote etterbakken. Ook de schooljuf had er problemen mee.

Alice12 schreef op 13-09-2025 om 16:15:

[..]

Volgens mij is het gewoon niet waar wat je zegt. Dit was echt een heel ander level van geweld. Niet te vergelijken met een ordinaire kermisruzie tussen 2 dorpen of een ruzie tussen 2 scholen. Een politieman vertelde dat dit het meest leek op een ruzie tussen bendeleden. Gruwelijk en heel eng zei de betreffende politieman.

Precies. 

Ik hoorde op tv dat de kermissen de laatste tijd verknoeit worden en steeds uitdraaien op ruzies.

Ik weet niet wat ik lees...
Geen woorden voor, niet willen zien, lezen, wat er in NL gebeurt. De krant spreekt over martelen, en sommige forummers weten er zo'n draai aan te geven, alsof het om een vechtpartijtje gaat waar je hooguit een blauwe plek van overhoudt. 
Wat dit wel bewijst is dat het hard nodig is om dit soort nieuwsberichten hier te plaatsten, voor de struisvogels onder ons.

De situatie in Beverwijk afschilderen wel heel extreem voorgesteld....
een akkefietje...
iets van alle tijden...
groot maakt door social media....
rivaliserende scholen elkaar opzochten om te vechten, gebeurde in mijn tijd ook al....
een jongen uit mijn klas met een blauw oog en dikke lip op school kwam.

Daglichtlamp
13-09-2025 om 14:21
Volgens mij is rivaliteit tussen jongerengroepen helemaal niet nieuw, en bestond dat ook al voordat er sprake was van grote groepen Nederlanders die afstammen van gastarbeiders.

Wat wel nieuw is, en wat dit soort conflicten zo groot maakt is social media.

Overigens wordt de situatie in Beverwijk ook wel heel extreem voorgesteld.
Ja de scholen zijn uit voorzorg een dag dicht gegaan, maar deze gaan maandag gewoon weer open. Dit weekeinde is er niets afgelast en gaan sportwedstrijden etc. gewoon door.

PensioNada

13-09-2025 om 15:17

In mijn jeugd heb ik ook weleens mee gemaakt dat een jongen uit mijn klas met een blauw oog en dikke lip op school kwam. Een akkefietje met jongens uit een ander dorp. Nu zou het bijna landelijk nieuws zijn.

Zilver_gray

13-09-2025 om 15:33

Klopt! Dat leerlingen van rivaliserende scholen elkaar opzochten om te vechten, gebeurde in mijn tijd ook al.
Zilver_gray
13-09-2025 om 16:11
Messen hadden ze toen ook al. Pistolen heb ik niet gezien nee.Wat ik met mijn bericht wil zeggen, is dat het een “probleem” van alle tijden is.

De werkelijkheid is anders!

Zijn ogen zijn dichtgetapet, hij ligt op zijn rug met een pistool in de mond, zijn broek wordt omlaag getrokken en zijn geslachtsdeel komt in beeld. Onder in beeld staat de tekst: ’Beverwijkers houden van Schalkwijkers pijpen’. In een andere video wordt dezelfde jongen herhaaldelijk door een groep tegen het hoofd getrapt en geschopt."

In een andere video is zijn gezicht bebloed, zijn broek omlaag getrokken en is zijn geslachtsdeel zichtbaar. In weer een andere video wordt dezelfde jongen door een groep tegen het hoofd getrapt en geschopt.

Vermoedelijk ging deze jongen na de mishandeling live op TikTok. In de video die daarvan rondgaat, lijkt hij te vertellen wat er is gebeurd. Zo zegt hij onder meer dat hij een pistool in zijn mond kreeg en dat zijn spullen en zijn schoenen gestolen zijn. In beeld staat de tekst: 'Spanning tussen Mocro's uit Haarlem en Turken uit Beverwijk loopt hoog op'

Daarnaast gaan beelden rond van een tweede mishandeling. Daarbij wordt een jongen geschopt, ook tegen het hoofd. Hij wordt over de grond getrokken aan zijn benen, ook zijn broek is omlaag getrokken.

Beelden waarin ze al schietende door de straat lopen, en de school opblazen. 

Online gaan allerlei filmpjes rond die geweld aankondigen op middelbare scholen, maar ook schokkende beelden van mishandelingen die al plaatsvonden en inwoners angst aanjagen

In een filmpje met een foto van het Castor College staat een bewegende kat die een automatisch wapen vasthoudt. In beeld staat de tekst dat 'Haarlemmers Beverwijk innemen zoals Duitsers' (in de Tweede Wereldoorlog) en wordt verwezen naar dodelijke schietpartijen op Amerikaanse scholen.

In een ander filmpje, dat duidelijk met hulp van AI gemaakt is, valt een bom op het Castor College. 

De burgemeester van Beverwijk, Martijn Smit, van 'nare filmpjes' van gevechten tussen twee groepen die fors geweld tegen elkaar gebruiken.

Ik bedoel daadwerkelijk dat dit soort conflicten veel meer dan vroeger uit de hand lopen door social media. Er raken veel meer mensen bij betrokken. Het loopt veel sneller uit de hand omdat jongeren zich in hun eer aangetast voelen omdat filmpjes over wat er gebeurd is een heel groot publiek bereiken. Wapens lijken via social media ook veel gemakkelijker beschikbaar te zijn en te bestellen. Daarom blijft het niet langer bij kleine groepen die een keer vechten op de kermis.
Ik denk alleen dat dat niet te maken heeft met de afkomst van de jongeren.

(En AI dat het nog veel gemakkelijker maakt om verschrikkelijke filmpjes te maken helpt ook niet).

Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 19:09:

Ik bedoel daadwerkelijk dat dit soort conflicten veel meer dan vroeger uit de hand lopen door social media. Er raken veel meer mensen bij betrokken. Het loopt veel sneller uit de hand omdat jongeren zich in hun eer aangetast voelen omdat filmpjes over wat er gebeurd is een heel groot publiek bereiken. Wapens lijken via social media ook veel gemakkelijker beschikbaar te zijn en te bestellen. Daarom blijft het niet langer bij kleine groepen die een keer vechten op de kermis.

(En AI dat het nog veel gemakkelijker maakt om verschrikkelijke filmpjes te maken helpt ook niet).

Dat helpt alleen niet voor de dader, maar geeft wel duidelijkheid over de ware toedracht.

Fleurtje_5 schreef op 13-09-2025 om 19:28:

[..]

Dat helpt alleen niet voor de dader, maar geeft wel duidelijkheid over de ware toedracht.

AI-filmpjes die duidelijkheid geven over de ware toedracht? 

Door social media komen er ongetwijfeld meer mensen op af.

Wapens waren tig geleden ook al makkelijk verkrijgbaar. 

Kleine of grote groepen, het maakt niet uit zolang er maar geen wapens of kopschoppers "meedoen".

Dat filmpje over het opblazen van de school was gemaakt met AI, maar die martelfilmpjes niet. 

Ik moet ook denken aan de serie adolescence. 

social media beïnvloeden tegenwoordig ook veel. Doodeng is het. 

@Yumi, ik denk dat aan de ene kant dit soort zaken door alle media aandacht groter worden gemaakt dan ze zijn. Aan de andere kant speelt sociale media een onfrisse rol bij het laten exploderen van dit soort conflicten. 
Om mijn reactie als struisvogelgedrag of wegkijken te duiden, vind ik op mijn beurt weer raar en nergens op slaan. Ik zeg echt helemaal nergens dat er niet opgetreden moet worden tegen dit soort jongens. Net zoals ik vind dat er opgetreden moet worden tegen het dragen van messen en het in bezit hebben of gebruiken van zwaar illegaal vuurwerk.
Dat het altijd allochtone jongens zijn is een frame en gewoon niet waar. Dat dit in het verleden niet voorkwam is ook niet waar. Ik noem Daniel van Cothem, Meindert Tjoelker en Joes Kloppenburg. Recenter speelde de Mallorca zaak, die groep was op 1 na autochtoon.

Yumi schreef op 13-09-2025 om 19:35:

[..]

Door social media komen er ongetwijfeld meer mensen op af.

Wapens waren tig geleden ook al makkelijk verkrijgbaar.

Kleine of grote groepen, het maakt niet uit zolang er maar geen wapens of kopschoppers "meedoen".

Dat filmpje over het opblazen van de school was gemaakt met AI, maar die martelfilmpjes niet.

Ik vind dit soorten gevechten ook veel ernstiger geworden de laatste decennia. Dit gaat niet meer over een knokpartijtje, dikke lip of een blauw oog. Het gaat over echt zware mishandeling, waaronder kopschoppen. Of het nou komt door videogames, de Tate broertjes of social media, ik weet het niet. Wat ik wel iemand op tv hoorde zeggen was dat er weinig zicht op is omdat men nauwelijks aangifte wil doen. Als ze de slachtoffers en/of familie spreken dan is vaak het antwoord "we lossen het zelf op". 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2025 om 21:39:

[..]

Ik vind dit soorten gevechten ook veel ernstiger geworden de laatste decennia. Dit gaat niet meer over een knokpartijtje, dikke lip of een blauw oog. Het gaat over echt zware mishandeling, waaronder kopschoppen. Of het nou komt door videogames, de Tate broertjes of social media, ik weet het niet. Wat ik wel iemand op tv hoorde zeggen was dat er weinig zicht op is omdat men nauwelijks aangifte wil doen. Als ze de slachtoffers en/of familie spreken dan is vaak het antwoord "we lossen het zelf op".

Eens het is veel erger geworden en totaal niet vergelijkbaar met de vechtpartijen van vroeger. Dat er nauwelijks aangifte wordt gedaan begrijp ik wel... de (be)dreiging is te groot, men "mag" elkaar niet afvallen, anders loop je de kans het volgende slachtoffer te zijn in een filmpje.

De politie heeft vrijdagavond een verdachte aangehouden voor het verspreiden van valse informatie en opruiing via sociale media. Het gaat om een 20-jarige man uit Heemskerk. Wat de verdachte precies heeft geplaatst, kunnen we niet delen. Dit maakt deel uit van ons verdere onderzoek.

Blijkbaar heeft het te maken met onderstaand bericht, iemand die aandacht wil, de boel opjutten?

“Ze hebben een fout gemaakt. Het is oorlog. Oorlog met Marokkaanse Haarlemmers uit Schalkwijk.”
Slachtoffer gefilmde Beverwijkse marteling zweert wraak: ’Ik had er niks mee te maken, dit is onmenselijk’ | De Telegraaf

Yumi schreef op 13-09-2025 om 22:13:

De politie heeft vrijdagavond een verdachte aangehouden voor het verspreiden van valse informatie en opruiing via sociale media. Het gaat om een 20-jarige man uit Heemskerk. Wat de verdachte precies heeft geplaatst, kunnen we niet delen. Dit maakt deel uit van ons verdere onderzoek.

Blijkbaar heeft het te maken met onderstaand bericht, iemand die aandacht wil, de boel opjutten?

“Ze hebben een fout gemaakt. Het is oorlog. Oorlog met Marokkaanse Haarlemmers uit Schalkwijk.”
Slachtoffer gefilmde Beverwijkse marteling zweert wraak: ’Ik had er niks mee te maken, dit is onmenselijk’ | De Telegraaf

Ik kan het niet lezen, maar dit is wat de politie ook bedoelde. Geen aangifte, zelf oplossen en de oorlog verklaren. Ik zag een stukje film waarin een jongen in z'n blootje op de grond lag en werd belaagd. Is dat het slachtoffer? Of zijn er nog meer?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2025 om 22:29:

[..]

Ik kan het niet lezen, maar dit is wat de politie ook bedoelde. Geen aangifte, zelf oplossen en de oorlog verklaren. Ik zag een stukje film waarin een jongen in z'n blootje op de grond lag en werd belaagd. Is dat het slachtoffer? Of zijn er nog meer?

Volgens een eerder bericht zijn er beelden van 2 mishandelingen

Vermoedelijk ging deze jongen na de mishandeling live op TikTok. In de video die daarvan rondgaat, lijkt hij te vertellen wat er is gebeurd. Zo zegt hij onder meer dat hij een pistool in zijn mond kreeg en dat zijn spullen en zijn schoenen gestolen zijn. In beeld staat de tekst: 'Spanning tussen Mocro's uit Haarlem en Turken uit Beverwijk loopt hoog op'. De politie bevestigt dat er twee rivaliserende groepen zijn, maar geeft daar verder geen informatie over.

Daarnaast gaan beelden rond van een tweede mishandeling. Daarbij wordt een jongen geschopt, ook tegen het hoofd. Hij wordt over de grond getrokken aan zijn benen, ook zijn broek is omlaag getrokken.

Ernstige mishandeling en 'bom' op school: dit zijn de video's die zorgen voor onrust in Beverwijk en Heemskerk

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.