Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 09-09-2025 om 14:57:

[..]

En jij herhaalt jezelf ook daarom nog maar een keer zie ik. Jouw mening was geen bindende eindconclusie van de discussie. Er is ook al tig keer tegenin gebracht dat er nog altijd heel veel onnodige hordes zijn voor asielzoekers om te werken. Voortdurend verkassen, geen BSN, elke dag met een bus van je noodopvang naar Ter Apel moeten om je daar te melden en te wachten, etc. Maar het schopt lekkerder om te doen alsof het aan de aard van die mensen ligt, dat ze gewoon te lui zijn om een poot uit te steken met z'n allen.

Het bizarre is ook dat in de politiek de mensen die het hardste schoppen degenen zijn die het daadwerkelijk gaan werken zo moeilijk mogelijk proberen te maken en tegen alle voorstellen stemmen die het makkelijker maken. Dat die 'maximaal 24-weken mogen werken eis' eraf is komt niet doordat de politici die asielzoekers afschilderen als luie uitvreters daarvoor gezorgd hebben, maar omdat het tegen de wet ingaat en ze het wel moesten toestaan. Toen die 24-weken horde eraf ging nam het aantal aanvragen van werknemers om asielzoekers bij hen te laten werken overigens enorm toe, wat maar weer bewijst dat hordes er zeker toe doen en het 'ze willen gewoon niet' als verklaring een zeer eenzijdig verhaal is.

Als we het echt zo regelen zoals jij het voorspiegelt hoe goed het allemaal geregeld is, met vrijwilligersloketten waar elke asielzoeker toegang toe heeft, ook echt kúnnen werken vanaf 6 maanden met BSN en vaste woonplek, etc. en het dan zelfs verplichten voor wie ertoe in staat is dan ben ik daar helemaal voor en zijn we het helemaal eens.

Ik quote hem nog een keer, bovenstaande is de realiteit, maar die mag kennelijk niet bestaan, want dan valt het hele bestaansrecht van dit topic weg, of zoals een forummer het treffend omschreef: het afvoerputje van dit forum; het asielzoekers-bashtopic.

kenfan schreef op 09-09-2025 om 15:44:

[..]

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4561324/expats-krijgen-rijbewijs-cadeau-maar-80-procent-kan-niet-rijden

Ik ben het ook niet met onderstaande voorwaarden eens, wat mij betreft moet iedereen ongeacht uit welk land ze komen een rijvaardigheidstraining en proef afleggen. Jij had het in jou eerste bericht over mijn vluchteling, die taxichauffeur was in Eritrea en hier niet mag rijden.

In de onderstaande link, staat ook duidelijk dat dit voor iedereen geldt die niet aan de voorwaarden voldoet. Ik geef toe dat het er een beetje krom staat, maar als je de checklijst invult, dan zie je de uitzondering(en), bij bijvoorbeeld een tijdelijke verblijfsvergunning voor kennismigranten. Maar jou vluchteling wil/heeft geen tijdelijke verblijfsvergunning en is ook geen kennismigrant.

Yumi schreef op 08-09-2025 om 17:43:

Nee dat klopt niet, en dat is maar goed ook!

Dat kan alleen onder voorwaarden dat het is afgegeven in de EU of Eva. Dus niet alleen voor jou vluchteling, of de pakketbezorger. Maar voor iedereen die niet aan de voorwaarden voldoet.

Buitenlands rijbewijs omwisselen

Heeft u een buitenlands rijbewijs en woont u in Nederland? Dan mag u eerst nog tijdelijk in Nederland rijden met een buitenlands rijbewijs. Daarna moet u het rijbewijs omwisselen via uw gemeente. Of dit kan hangt af van het land waar het rijbewijs is afgegeven. Een geldig rijbewijs uit de EU/ EVA kunt u - als u aan de voorwaarden voldoet - altijd omwisselen.

Buitenlands rijbewijs omwisselen | RDW

Het moet er toch om gaan of iemand veilig kan rijden? Als de asielzoeker of vluchteling met status opnieuw moet afrijden waarom de kennismigrant dan niet? Waarom zou dat anders moeten zijn? Wat mij betreft moet het enige verschil liggen in de eisen die het land waar het rijbewijs gehaald is stelt aan het rijbewijs. Als dat bij wijze van spreken afgegeven wordt na vier rondjes rondom de kerk, dan moet je hier opnieuw afrijden.

Luchtpost schreef op 09-09-2025 om 11:49:

Maar ik denk dat het in de privé kring van al die activistische linkse ambtenaren die (direct of indirect) hun brood verdienen in/met deze industrie ....

Een groot deel van die hele linkse industrie....

Ik was deze al eerder tegengekomen op nu.nl, dat de asielinstroom veroorzaakt werd door linkse ambtenaren die hun brood verdienen met de asielopvang en daarom graag zo veel mogelijk asielzoekers willen binnen halen. Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen. Alsof je gevangenbewaarders beschuldigt van medeplichtigheid aan criminaliteit omdat ze hun werk te danken hebben aan criminelen.

Nicole123 schreef op 08-09-2025 om 14:57:

[..]

Bizar toch als mensen maar blijven doen alsof wat betreft de aantallen de vluchtelingen hét Probleem der Problemen zijn en daarop hyperfocussen, maar blind zijn voor de veel grotere aantallen arbeidsmigranten die we met behulp van louche uitzendbureaus zelf actief binnenhalen. Dáár moet vooral een rem op en daar hebben we ook veel grotere invloed op dan op het stijgen of dalen van vluchtelingenstromen.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2024/vuil-werk-laat-zich-niet-opknappen-hoe-haagse-arbeidsmigranten-en-hun-buren-de-prijs-betalen-voor-onze-uitbuitingseconomie~v1186615/

(En nee, die wonen niet allemaal gezellig in chaletjes op het boerenerf, maar bijv massaal in de Transvaalbuurt in Den Haag, om in het Westland in de kassen te werken.)

Inmiddels leven er een hele boel afgedankt in tentje in de bosjes en zijn zwerver geworden. Wij zien ze veel in de zorg. 

PensioNada schreef op 09-09-2025 om 20:43:

[..]

Ik was deze al eerder tegengekomen op nu.nl, dat de asielinstroom veroorzaakt werd door linkse ambtenaren die hun brood verdienen met de asielopvang en daarom graag zo veel mogelijk asielzoekers willen binnen halen. Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen. Alsof je gevangenbewaarders beschuldigt van medeplichtigheid aan criminaliteit omdat ze hun werk te danken hebben aan criminelen.

Inderdaad. 

[..]

Er zit best een kern van waarheid in, dat ambtenaren die zich met asiel bezighouden niet zo snel zullen zeggen: doek dat hele asielbeleid maar op. Het probleem ontstaat als mensen om zo'n kleine kern van waarheid een heel eigen visie gaan breien en dan doen alsof die gehele visie een feit is. Dan kom je inderdaad op het soort retoriek uit dat je artsen beschuldigt van ziekenhuisopnames van patiënten, de ANWB van autopech en loodgieters van lekkages. Want ja, zij hebben er belang bij voor hun broodwinning. Ik zie het meer als een soort gefrustreerd en verongelijkt spugen op alles wat ook maar riekt naar elitair of 'links'.

[..]

Wat betreft de oorzaak van de asielstroom: die uitspraak is geheel voor rekening van degene van NU die je zegt te citeren.  

In de wereld van ambtenaren is men wel degelijk links georiënteerd. Ook al denkt of spreekt men in zijn vrije tijd heel anders, tijdens werkuren zullen ambtenaren dit nooit laten blijken; dat is ook niet goed voor je loopbaan. 

En het systeem kent diverse prikkels waar ambtenaren zeer gevoelig voor zijn, zoals geld voor de opvang van asielzoekers. En bij een X aantal inwoners in een gemeente, gaan de ambtenaren een salarisschaal omhoog; ongeacht hoe al/niet verantwoord de samenstelling van de bevolking daarmee is/wordt en door wie de eventueel zwaardere financiële lasten van die gemeente gedragen zullen moeten worden.  

En ja, hoe meer asielzoekers een land heeft, des te meer banen er rondom die industrie zullen zijn. Daarmee maak je (jouw voorbeeld) een gevangenisbewaarder niet medeplichtig aan criminaliteit maar het is andersom: hoe meer criminaliteit hoe meer gevangenissen en gevangenisbewaarders er nodig zullen zijn. 

Wat de asielindustrie betreft zou het aardig zijn om eens een berekening te zien hoeveel mensen in Nederland, direct of indirect, hun brood verdienen in deze industrie. En ja, dat zijn voor het grootste deel allemaal (semi)ambtenaren, of handige zakenjongens met vakantieparken, hotels of anderszins.   

felija schreef op 09-09-2025 om 17:04:

De langspeelplaat van luchtpost. Ze mogen het eerste half jaar geen geld verdienen van het 'ontvangende land.'
Gelukkig heeft de rechter er een stokje voor gestoken dat ze na dat half jaar maar maximaal 24 uur mogen werken. Sindsdien zijn asielzoekers logischerwijs een stuk aantrekkelijker geworden voor werkgevers.
De politiek heeft het helemaal aan zichzelf te danken dat ze nu met veel te dure noodopvanglocaties moeten werken.
Leg de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort: bij onze politiek en houd eens op met het de asielzoekers aanrekenen.

O, en jij bent erbij geweest, begrijp ik? In diverse AZC"s? Jij weet kennelijk wat er allemaal wel en niet gedaan wordt?

Misschien kan je even teruglezen; mijn post waar je op reageert staat boven die van jou? Het ging hier niet om geld verdienen maar om:

"...Vrijwilligerswerk of zelfwerkzaamheid in het azc mag wel, maar beperkt tot maximaal 25 uur per week..." - zou zomaar kunnen dat de mensen die dat wél doen, hun latere kansen op het vinden van betaalde arbeid aanzienlijk vergroten; de meeste werkgevers waarderen het wel als mensen een beetje van aanpakken weten. En toch gebeurt het blijkbaar nauwelijks, dat vrijwilligerswerk of zelfwerkzaamheid tonen in AZC's.

Wat een vreemde beschuldigingen richting ambtenaren, gebaseerd op een paar feiten (ambtenaren zijn vaker links dan rechts en ambtenaren in een grote stad hebben een hogere salarisschaal dan in een klein dorp, niemand die die twee feiten betwist) en daar dan een met een wantrouwen en eigen fantasie doorspekte theorie omheen breien over waar dat allemaal toe zou leiden. Alles om maar de 'linkse elite' de schuld te kunnen geven.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 19:10:

Het moet er toch om gaan of iemand veilig kan rijden? Als de asielzoeker of vluchteling met status opnieuw moet afrijden waarom de kennismigrant dan niet? Waarom zou dat anders moeten zijn? Wat mij betreft moet het enige verschil liggen in de eisen die het land waar het rijbewijs gehaald is stelt aan het rijbewijs. Als dat bij wijze van spreken afgegeven wordt na vier rondjes rondom de kerk, dan moet je hier opnieuw afrijden.

Dat is toch precies wat ik schrijf;

Yumi schreef op 09-09-2025 om 18:04:

[..]

Ik ben het ook niet met onderstaande voorwaarden eens, wat mij betreft moet iedereen ongeacht uit welk land ze komen een rijvaardigheidstraining en proef afleggen. 

Luchtpost schreef op 09-09-2025 om 22:26:

[..]

Misschien kan je even teruglezen; mijn post waar je op reageert staat boven die van jou? Het ging hier niet om geld verdienen maar om:

"...Vrijwilligerswerk of zelfwerkzaamheid in het azc mag wel, maar beperkt tot maximaal 25 uur per week..." - zou zomaar kunnen dat de mensen die dat wél doen, hun latere kansen op het vinden van betaalde arbeid aanzienlijk vergroten; de meeste werkgevers waarderen het wel als mensen een beetje van aanpakken weten. En toch gebeurt het blijkbaar nauwelijks, dat vrijwilligerswerk of zelfwerkzaamheid tonen in AZC's.

Lees je laatste alinea van die post nog eens. Waarin je wederom klaagt dat de burgers van het gastland de kosten moeten opbrengen voor het opvangen van asielzoekers. 

Asielzoekers kunnen daar zeker het eerste half jaar niks financieels voor terug doen en dat ligt dus niet aan hen, maar hoe het hier is geregeld door de overheid. Door politieke keuzes moet er bovendien gebruik worden gemaakt van dure noodopvanglocaties.

Als het aan diezelfde overheid/de politiek had gelegen, mochten asielzoekers na dat half jaar nog steeds niet meer dan 24 uur werken, gelukkig heeft de rechter daar een stokje voor gestoken. Kun je wederom niet op asielzoekers afschuiven.

En je doet een hoop aannames over vrijwilligerswerk in een AZC:  'blijkbaar nauwelijks.' 

Wat een verschrikkelijk triest en naar verhaal. Hadden we het kunnen voorkomen, door haar man niet toe te laten? Hij blijkt in Oekraïne een celstraf van zeven jaar te hebben gekregen voor een gewelddadige roofoverval. 

"Mevrouw vertrok tijdens de oorlog met haar partner uit haar thuisland Oekraïne op zoek naar een beter leven," aldus de officier van justitie in de rechtbank. "Nederland had voor haar een veilige plek moeten zijn. Dit was het verre van. Het gevaar reisde met haar mee, in de persoon van haar partner."

'Nog nooit zoveel breuken gezien', 15 jaar cel geëist voor dood Oksana - Omroep Gelderland

Meer dan 2000 asielzoekers in Ter Apel, COA moet dwangsom betalen
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) moet voor het eerst een dwangsom van 50.000 euro betalen, omdat er meer dan 2000 asielzoekers in het aanmeldcentrum in het Groningse Ter Apel hebben geslapen. Het COA heeft al eerder dwangsommen moeten betalen, maar die bedragen waren lager.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.