Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 19:13:

[..]

Klopt. Dat vond ik ook heel mooi van Annabel.

Ik vind haar ondanks die zes ongepaste citaten geen racist. In de tijd dat BN-ers (zoals bv Angela Groothuizen) een vluchteling voor één nacht in huis haalden, had Annabel al maanden lang een asielzoeker dag en nacht in huis omdat die asielzoeker niet veilig was in het AZC omdat hij homo was.

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang.

Die actie waar Angela aan mee deed vond ik zelfs ongepast, wie deed men daar een gunst mee? Was het een voorbeeld in de hoop dat burgers dat voorbeeld deden opvolgen? Of was dat voor de schijnwerpers laten zien 'kijk mij eens goed doen'. De asielzoeker kon één nacht (met ontbijt) ervaren hoe luxe Angela woonde en daarna kon ze weer hopsaflops terug naar het AZC.

Dat is zeker mooi van Annabel en dat toont haar menselijkheid. Ik wist dit dus niet maar dat is logisch. Waarom zou je zoiets de media ingooien als je ook met stront kan gooien. Ze is tenslotte rechts ingesteld wat inhoudt dat ze graven en graven en graven tot ze iets lelijks gevonden hebben om je mee om de oren te slaan. 

Ik weet nog wel die tijd. Wende Snijder zou haar zolder beschikbaar stellen voor een gezin. Gordon en nog veel meer. Geen van allen heeft ooit iets in huis gehad. Wat logisch is want makkelijk is het niet om vreemde mensen in je huis op te vangen. Maar ga het dan niet op TV zeggen AUB.

Zou zomaar kunnen dat die BN-ers daar destijds geld voor kregen om een oproep te doen aan 'gewone' mensen om een asielzoeker in huis te nemen (zó vol van zichzelf dat zij denken dat mensen zo'n oproep klakkeloos zouden volgen). Of dus gewoon keihard voor geld, van de Postcodeloterij bijvoorbeeld. 
Het was inderdaad gênant zoals vele BN-ers door de mand vielen toen. 

Maar ik denk dat het in de privé kring van al die activistische linkse ambtenaren die (direct of indirect) hun brood verdienen in/met deze industrie het óók akelig stil is qua opnemen van asielzoekers in hun privé-omgeving. Sterker nog, ik weet dat eigenlijk heel zeker. 
En ja, er zullen uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. En in die gevallen gaat het nagenoeg altijd om nieuwkomers (voormalige asielzoekers of anderszins) die duidelijk zélf ook de ambitie hebben om te integreren en zo zelfstandig mogelijk willen zijn - en die dus niet 'wegduiken' in de 'eigen' gemeenschap binnen de NL samenleving om vervolgens zichzelf in de underdog te plaatsen van zielig, arm, kwetsbaar, achtergesteld, ongelijke kansen, etc. waar mee zij in dat hele linkse circus mogelijk maken (en houden). 

Een groot deel van die hele linkse industrie zou instorten wanneer nieuwkomers echt zouden doen waar zij zeggen voor te komen, namelijk zelf (!!!) keihard willen werken om hier, zoveel mogelijk op eigen kracht, zelf een nieuwe toekomst op te bouwen met dezelfde rechten maar ook met dezelfde plichten (!!!), houding, gedrag, inzet, etc. als iedere gevestigde inwoner. En daar ook op een gelijke manier op aangesproken zou worden en/of consequenties van zou ondervinden. Moet je eens kijken hoe snel het dan kan gaan met een maatschappij die niet op zwakte is gericht maar op kracht.

Ik zie vooral linkse partijen benadrukken dat asielzoekers eerder en gemakkelijker in staat gesteld moeten worden om te werken, terwijl rechtse partijen dat vooral proberen te blokkeren.  De enige reden bijvoorbeeld dat de maximaal 24 weken per jaar dat asielzoekers mogen werken niet langer geldt, is dat de overheid daarover de rechtszaken heeft verloren. 

Nicole123 schreef op 08-09-2025 om 12:00:

Annabel Nanninga noemt bootvluchtelingen 'dobbernegers'. Vinden jullie dat soort uitspraken oké of zelfs toe te juichen? Ben je een 'deugkneus' als je het racistisch en totaal ongepast vindt om zo met anderen om te gaan en over ze te spreken?

ik zit ook vol verbazing te lezen. ik kan best wat met nuance en snap dat dingen uit zijn verband gerukt kunnen worden, maar mevrouw nanninga is nu juist géén voorbeeld van zoiets. die zegt/zei gewoon totaal idiote dingen die in geen enkele context recht te kletsen zijn

Ik had het niet over betaald werd doen. 
Het is niet verboden om mee te helpen het AZC schoon te houden, daar zelf iets te organiseren voor kinderen of gezamenlijk een sport te doen op het terrein, Nederlands te leren, de lokale bevolking aanbieden (bijv. oudere mensen) om wat tuinonderhoud voor hen te doen, of om een vriendelijk knikje of een glimlach te geven aan iedereen die zij tegenkomen.
Ook mogen zij elkaar best corrigeren als er wangedrag wordt vertoond; er zal toch wel iemand zijn die uit zichzelf snapt dat het niet de bedoeling is dat je een buschauffeur mishandelt of OV en andere voorzieningen in de openbare ruimte sloopt. Etc. 

Er zijn (behalve het doen van betaald werk) echt vele manieren waarop je kan laten zien dat je op zijn minst welwillend bent tegenover het gastland en de inwoners van NL. 

Dus niet zo: 

https://www.youtube.com/watch?v=xFwPFlCqXcE

Omroep ON, interview COA medewerker: "de meesten komen verslaafd binnen", de schokkende realiteit in AZC Ter Apel. 

En ja, natuurlijk zijn er ook goede voorbeelden. Maar waarom komt daar nooit enige duidelijkheid over naar buiten? Of cijfers? Tot nu toe is de enige reactie dat men probeert een omroep zoals ON te verbieden in onze 'democratie' waar de vrijheid van meningsuiting zo'n hoog goed is (of zelfs een reden is om hier naar toe te vluchten).

Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 12:00:

Ik zie vooral linkse partijen benadrukken dat asielzoekers eerder en gemakkelijker in staat gesteld moeten worden om te werken, terwijl rechtse partijen dat vooral proberen te blokkeren. De enige reden bijvoorbeeld dat de maximaal 24 weken per jaar dat asielzoekers mogen werken niet langer geldt, is dat de overheid daarover de rechtszaken heeft verloren.

Gaan we die discussie over niet mogen werken, weer herhalen? Ik heb hier al tig linkjes geplaatst dat werken mag, graag zelfs... alhoewel laten we het verplicht stellen.

Ze mogen werken, vanaf dag 1! 

Het eerste half jaar als vrijwilliger daarna, onbeperkt.

Dat formuliertje online invullen is zo gepiept en de asielzoeker mag meteen aan de slag.

Luchtpost schreef op 09-09-2025 om 11:49:

Zou zomaar kunnen dat die BN-ers daar destijds geld voor kregen om een oproep te doen aan 'gewone' mensen om een asielzoeker in huis te nemen (zó vol van zichzelf dat zij denken dat mensen zo'n oproep klakkeloos zouden volgen). Of dus gewoon keihard voor geld, van de Postcodeloterij bijvoorbeeld.
Het was inderdaad gênant zoals vele BN-ers door de mand vielen toen.

Maar ik denk dat het in de privé kring van al die activistische linkse ambtenaren die (direct of indirect) hun brood verdienen in/met deze industrie het óók akelig stil is qua opnemen van asielzoekers in hun privé-omgeving. Sterker nog, ik weet dat eigenlijk heel zeker.
En ja, er zullen uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. En in die gevallen gaat het nagenoeg altijd om nieuwkomers (voormalige asielzoekers of anderszins) die duidelijk zélf ook de ambitie hebben om te integreren en zo zelfstandig mogelijk willen zijn - en die dus niet 'wegduiken' in de 'eigen' gemeenschap binnen de NL samenleving om vervolgens zichzelf in de underdog te plaatsen van zielig, arm, kwetsbaar, achtergesteld, ongelijke kansen, etc. waar mee zij in dat hele linkse circus mogelijk maken (en houden).

Een groot deel van die hele linkse industrie zou instorten wanneer nieuwkomers echt zouden doen waar zij zeggen voor te komen, namelijk zelf (!!!) keihard willen werken om hier, zoveel mogelijk op eigen kracht, zelf een nieuwe toekomst op te bouwen met dezelfde rechten maar ook met dezelfde plichten (!!!), houding, gedrag, inzet, etc. als iedere gevestigde inwoner. En daar ook op een gelijke manier op aangesproken zou worden en/of consequenties van zou ondervinden. Moet je eens kijken hoe snel het dan kan gaan met een maatschappij die niet op zwakte is gericht maar op kracht.

Iets dergelijks heeft Aboutaleb een paar jaar geleden gezegd in een open bijeenkomst met bewoners van Rotterdam. Er waren ook Marokkanen aanwezig die als excuus voor hun gedrag hadden, dat ze geen kansen kregen en dergelijke. Aboutaleb is boos geworden en heeft met stemverheffing even duidelijk gemaakt dat hij ook geen extra kansen had toen hij met zijn vader naar Nederland kwam maar hier zelf aan gewerkt heeft. En dat zij dat ook maar eens moesten doen. Klasse van Ahmed Aboutaleb.

Yumi schreef op 09-09-2025 om 13:43:

[..]

Gaan we die discussie over niet mogen werken, weer herhalen? Ik heb hier al tig linkjes geplaatst dat werken mag, graag zelfs... alhoewel laten we het verplicht stellen.

Ze mogen werken, vanaf dag 1!

Het eerste half jaar als vrijwilliger daarna, onbeperkt.

Dat formuliertje online invullen is zo gepiept en de asielzoeker mag meteen aan de slag.

En jij herhaalt jezelf ook daarom nog maar een keer zie ik. Jouw mening was geen bindende eindconclusie van de discussie. Er is ook al tig keer tegenin gebracht dat er nog altijd heel veel onnodige hordes zijn voor asielzoekers om te werken. Voortdurend verkassen, geen BSN, elke dag met een bus van je noodopvang naar Ter Apel moeten om je daar te melden en te wachten, etc. Maar het schopt lekkerder om te doen alsof het aan de aard van die mensen ligt, dat ze gewoon te lui zijn om een poot uit te steken met z'n allen. 

Het bizarre is ook dat in de politiek de mensen die het hardste schoppen degenen zijn die het daadwerkelijk gaan werken zo moeilijk mogelijk proberen te maken en tegen alle voorstellen stemmen die het makkelijker maken. Dat die 'maximaal 24-weken mogen werken eis' eraf is komt niet doordat de politici die asielzoekers afschilderen als luie uitvreters daarvoor gezorgd hebben, maar omdat het tegen de wet ingaat en ze het wel moesten toestaan. Toen die 24-weken horde eraf ging nam het aantal aanvragen van werknemers om asielzoekers bij hen te laten werken overigens enorm toe, wat maar weer bewijst dat hordes er zeker toe doen en het 'ze willen gewoon niet' als verklaring een zeer eenzijdig verhaal is. 

Als we het echt zo regelen zoals jij het voorspiegelt hoe goed het allemaal geregeld is, met vrijwilligersloketten waar elke asielzoeker toegang toe heeft, ook echt kúnnen werken vanaf 6 maanden met BSN en vaste woonplek, etc. en het dan zelfs verplichten voor wie ertoe in staat is dan ben ik daar helemaal voor en zijn we het helemaal eens. 

Ik heb wel eens proberen te zoeken naar dat overweldigende vrijwilligersaanbod rondom Ter Apel, maar dat is er gewoon niet. Ja een aantal asielzoekers zal heus vrijwilligerswerk kunnen doen, maar doen alsof er voor iedereen aanbod is, dat is gewoon niet waar.
Dat komt natuurlijk ook omdat Ter Apel veel te groot is en ligt in the middle of nowhere. Dus daar kun je wat jij wilt, vanaf het eerste moment  aanbod en de verplichting tot vrijwilligerswerk nooit realiseren. Volgens mij zijn we het wel eens dat werken niet vrijblijvend moet zijn. Het moet vanzelfsprekend zijn, als je hier woont, mag en moet je werken, en zoveel mogelijk je eigen broek ophouden (dus je eigen opvang betalen).

Yumi schreef op 08-09-2025 om 17:43:

[..]

Nee dat klopt niet, en dat is maar goed ook!

Dat kan alleen onder voorwaarden dat het is afgegeven in de EU of Eva. Dus niet alleen voor jou vluchteling, of de pakketbezorger. Maar voor iedereen die niet aan de voorwaarden voldoet.

Buitenlands rijbewijs omwisselen

Heeft u een buitenlands rijbewijs en woont u in Nederland? Dan mag u eerst nog tijdelijk in Nederland rijden met een buitenlands rijbewijs. Daarna moet u het rijbewijs omwisselen via uw gemeente. Of dit kan hangt af van het land waar het rijbewijs is afgegeven. Een geldig rijbewijs uit de EU/ EVA kunt u - als u aan de voorwaarden voldoet - altijd omwisselen.

Buitenlands rijbewijs omwisselen | RDW

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4561324/expats-krijgen-rijbewijs-cadeau-maar-80-procent-kan-niet-rijden

Yumi schreef op 08-09-2025 om 17:43:

[..]

Nee dat klopt niet, en dat is maar goed ook!

Dat kan alleen onder voorwaarden dat het is afgegeven in de EU of Eva. Dus niet alleen voor jou vluchteling, of de pakketbezorger. Maar voor iedereen die niet aan de voorwaarden voldoet.

Nee hoor, er is nog een uitzondering. Als je valt onder de expatregeling (die ook belastingvoordeel geeft), dan mag je elk rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. https://www.rdw.nl/het-rijbewijs/buitenlands-rijbewijs/buitenlands-rijbewijs-omwisselen?utm_source=intern&utm_campaign=redirect&utm_medium=https%3A%2F%2Fwww.rdw.nl%2Fparticulier%2Fvoertuigen%2Fauto%2Fhet-rijbewijs%2Fbuitenlands-rijbewijs%2Fbuitenlands-rijbewijs-omwisselen

Wellicht ten overvloede: asielzoekers mogen het eerste half jaar niet werken. Dit geldt ook voor werkervaringsplaatsen en losse klussen, betaald of onbetaald. 

https://www.nlarbeidsinspectie.nl/onderwerpen/asielzoekers

"Een asielzoeker mag in Nederland werken. De asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Werken kan alleen als de werkgever een tewerkstellingsvergunning (TWV) heeft voor de asielzoeker die bij hem werkt."

Positief nieuws:

"Mensen die nieuw zijn in Nederland, omdat ze hun land zijn ontvlucht, vinden sneller en vaker een baan. Werkgevers weten deze ‘nieuwkomers’ steeds beter te vinden in hun zoektocht naar talent. Volgens ABN AMRO neemt het aantal werkende vluchtelingen in 2025 met 17.500 toe, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2024. Dit komt vooral door de dringende behoefte aan personeel en door beleid en regelgeving.""

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/alle-sectoren/werkgevers-weten-nieuwkomers-steeds-beter-te-vinden.html

Beleid en regelgeving: asielzoekers zijn interessanter voor werkgevers nu ze niet meer maar maximaal 24 uur mogen werken. 

Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 15:30:

Ik heb wel eens proberen te zoeken naar dat overweldigende vrijwilligersaanbod rondom Ter Apel, maar dat is er gewoon niet. Ja een aantal asielzoekers zal heus vrijwilligerswerk kunnen doen, maar doen alsof er voor iedereen aanbod is, dat is gewoon niet waar.
Dat komt natuurlijk ook omdat Ter Apel veel te groot is en ligt in the middle of nowhere. Dus daar kun je wat jij wilt, vanaf het eerste moment aanbod en de verplichting tot vrijwilligerswerk nooit realiseren. Volgens mij zijn we het wel eens dat werken niet vrijblijvend moet zijn. Het moet vanzelfsprekend zijn, als je hier woont, mag en moet je werken, en zoveel mogelijk je eigen broek ophouden (dus je eigen opvang betalen).

Al eerder is besproken dat zij in het AZC zelf gewoon 25 uur per week iets mogen doen. Wanneer je dat gigantische complex bekijkt, kan je wel raden dat er genoeg te doen valt om dat hele terrein te onderhouden (straten, groenvoorziening, speeltuinen), intern/sanitair schoon te houden, vuilnis oprapen/afvoeren, bezigheden voor de bewoners, en noem maar op. 

Het zal niet zo zijn dat daar alleen maar mensen aan komen die zó weinig IQ hebben dat zij  niet begrijpen dat het hele plaatje (de totale opvang bijv. in Ter Apel) heel veel geld kost dat door de burgers van het ontvangende land moet worden opgebracht. 

De langspeelplaat van luchtpost. Ze mogen het eerste half jaar geen geld verdienen van het 'ontvangende land.' 
Gelukkig heeft de rechter er een stokje voor gestoken dat ze na dat half jaar maar maximaal 24 uur mogen werken. Sindsdien zijn asielzoekers logischerwijs een stuk aantrekkelijker geworden voor werkgevers. 
De politiek heeft het helemaal aan zichzelf te danken dat ze nu met veel te dure noodopvanglocaties moeten werken. 
Leg de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort: bij onze politiek en houd eens op met het de asielzoekers aanrekenen. 

O, en jij bent erbij geweest, begrijp ik? In diverse AZC"s? Jij weet kennelijk wat er allemaal wel en niet gedaan wordt? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.