Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 11:58:

[..]

Jij hebt je er wel in verdiept zo te lezen?

Kun jij dan uitleggen wat de achterliggende reden was van onderstaande tweets?

”Hitler met je mooie ovens, dobbernegers, gas geven als je een jood ziet”.

Ja, maar zo bedoelde ze het niet.

Ik heb eens gekeken naar dat EU plan m.b.t. immigratie. Via Google zegt AI daarover:

Het plan voor immigratie in de EU is het EU Migratie- en Asielpact, dat in juni 2024 is aangenomen en per 12 juni 2026 in werking treedt. Dit pact introduceert nieuwe regels voor een sneller en efficiënter asielsysteem, versterkt grenscontroles, en creëert een flexibel solidariteitsmechanisme om de lasten tussen EU-landen te verdelen. Ook wordt de terugkeer van niet-gerechtige migranten verbeterd, met meer nadruk op vrijwillige terugkeer en een mogelijk verblijf in terugkeercentra buiten de EU. Kernpunten van het Migratie- en Asielpact:

• Gemeenschappelijk Europees Asielsysteem:Vanaf 2026 geldt er één systeem voor asielaanvragen, wat zorgt voor meer uniformiteit en efficiëntie.
  • Versterkte Grenscontroles:Er komt een verplichte screening vóór binnenkomst om de status van migranten snel vast te stellen, inclusief identificatie en veiligheidschecks.
  • Snellere en Uniforme Procedures:Asielprocedures worden versneld, gevolgd door een efficiënte terugkeerprocedure voor wie geen bescherming krijgt.
  • Flexibele Solidariteit:
  • Verbeterde Terugkeer:Er wordt gewerkt aan een effectief terugkeerbeleid met een Europees Terugkeerbevel, mogelijke detentie tot 24 maanden als de terugkeer wordt belemmerd, en een focus op vrijwillige terugkeer.
  • Bescherming van Grondrechten:Het pact bevat wettelijke waarborgen, waaronder een onafhankelijk toezichtmechanisme en essentiële garanties voor mensenrechten, toegang tot asiel en de rechten van het kind.
  • Bevordering van Legale Migratie:De EU wil ook legale immigratie bevorderen door middel van een Europees platform voor internationale werving (EU-talentenpool) voor sectoren met een tekort aan arbeidskrachten.
  • Samenwerking met Derde Landen:De EU zoekt intensievere samenwerking met landen buiten Europa om migratiestromen beter te beheren.

Waarom deze veranderingen?Het pact is het antwoord op de groeiende instroom van migranten en de noodzaak om het bestaande asiel- en migratiebeleid te verbeteren. Het doel is om de EU-landen in staat te stellen migratiestromen beter te beheren, irreguliere immigratie te bestrijden, en een eerlijke lastenverdeling en behandeling van migranten te garanderen.

Bijvoorbeeld het CDA zegt dan zo'n 200.000 immigranten per jaar te willen (dat getal is ongeveer nodig om aan het door Bontenbal genoemde saldo migratie van 70.000 te komen). Blijkbaar verwacht hij veel goeds van dit EU plan.

Zien jullie dit plan zitten? 
Ik lees zelf eigenlijk weinig concreets. Veel wollige teksten. Geen maximale aantallen, ook niet per vierkante kilometer of gerelateerd aan het aantal inwoners of de huidige situatie c.q. de opnamecapaciteit per land. 
Het roept ook veel vragen op. Want de hele tekst ademt de sfeer van "het is een feit dat er (veel?) immigratie blijft". Verder alleen maar woordjes zoals, beter, eerlijker, efficiënter, intensiever, 'focus op vrijwillige terugkeer' (zonder nadere toelichting), etc. 

Deze zin valt ook op: "...Lidstaten moeten elkaar ondersteunen via een solidariteitsmechanisme, waarbij ze kunnen kiezen tussen het opnemen van asielzoekers, het financieel bijdragen, of het ondersteunen met andere middelen...."
Ofwel: het MOET, er is alleen een keuze (in de marge) m.b.t. HOE.

Kennelijk doet de EU helemaal NIETS met het feit dat in heel veel lidstaten de bevolking van mening is dat de grens al lang geleden is bereikt. 

Dus welke "democratie" wil de EU nu eigenlijk versterken?     

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 11:58:

[..]

Jij hebt je er wel in verdiept zo te lezen?

Kun jij dan uitleggen wat de achterliggende reden was van onderstaande tweets?

”Hitler met je mooie ovens, dobbernegers, gas geven als je een jood ziet”.

Dat heb ik idd. Heb het hier zelfs uitgelegd. Ik zal het proberen op te zoeken. 

ps. Heb het gevonden maar kan het hier niet plaatsen omdat dit op een ander topic was, maar ik kan haar link hier wel plaatsen. Ze was cru in haar woorden, dat klopt. Zeker. Maar zij zag het enkel als harde humor, hoe smakeloos, dom en ongepast wij dat ook vinden. Door meer over haar te lezen en zien ben ik van mening dat zij van harte een goed en eerlijk mens is:

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/ 

...............

Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt ‘Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen’, is Nanninga kort: “Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat van komiek Hans Teeuwen over het verbod op de verkoop van dat boek. Waar ik overigens tegen ben.”

Diezelfde kwestie vormt de context van een tweet uit november 2014: ‘Nu even wat Mein Kampfen kopen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de kerstcadeaux. Sti-hille nacht, siegheilige nacht.’ Het is een tekst waar ze nu minder gelukkig mee is.

.......................

Maar als Nanninga haar woorden nu, jaren later leest, heeft zij er dan spijt van? “Spijt is een groot woord. Ik begrijp wel dat mensen er nu in een andere context of zelfs zonder enige context van schrikken of boos om worden. Maar ik weet met welke intentie ik dat destijds heb gezegd.”
...........etc.etc.etc............

https://commission.europa.eu/priorities-2024-2029_nl
Hier overigens een link naar de site van de EU ('prioriteiten' 2024-2029).

Géén immigratie hoog op de agenda. Sterker nog, vooralsnog zie ik nergens iets over dat onderwerp staan.
Van wie "moet" al die immigratie naar West-Europa eigenlijk? 
Van de VN? Van de rechters vanwege een oud verdrag? 

Luchtpost schreef op 08-09-2025 om 13:19:

...

Bijvoorbeeld het CDA zegt dan zo'n 200.000 immigranten per jaar te willen (dat getal is ongeveer nodig om aan het door Bontenbal genoemde saldo migratie van 70.000 te komen). Blijkbaar verwacht hij veel goeds van dit EU plan.

...

Het EU plan heeft slechts een bescheiden invloed op de totale immigratie. In die 200.000 zitten vooral arbeidsmigranten. Momenteel is de asielmigratie minder dan 40.000 per jaar, waarvan je ook nog eens kan verwachten dat een deel geen status krijgt. Ik denk dat een soennetische familie uit Syrië die afkomstig is uit 1 van de wat veiliger gebieden momenteel weinig kans maakt op een status.

Een deel van de asielmigranten met status vertrekt overigens ook na verloop van tijd.

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 13:26:

[..]

Dat heb ik idd. Heb het hier zelfs uitgelegd. Ik zal het proberen op te zoeken.

ps. Heb het gevonden maar kan het hier niet plaatsen omdat dit op een ander topic was, maar ik kan haar link hier wel plaatsen. Ze was cru in haar woorden, dat klopt. Zeker. Maar zij zag het enkel als harde humor, hoe smakeloos, dom en ongepast wij dat ook vinden. Door meer over haar te lezen en zien ben ik van mening dat zij van harte een goed en eerlijk mens is:

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/

...............

Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt ‘Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen’, is Nanninga kort: “Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat van komiek Hans Teeuwen over het verbod op de verkoop van dat boek. Waar ik overigens tegen ben.”

Diezelfde kwestie vormt de context van een tweet uit november 2014: ‘Nu even wat Mein Kampfen kopen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de kerstcadeaux. Sti-hille nacht, siegheilige nacht.’ Het is een tekst waar ze nu minder gelukkig mee is.

.......................

Maar als Nanninga haar woorden nu, jaren later leest, heeft zij er dan spijt van? “Spijt is een groot woord. Ik begrijp wel dat mensen er nu in een andere context of zelfs zonder enige context van schrikken of boos om worden. Maar ik weet met welke intentie ik dat destijds heb gezegd.”
...........etc.etc.etc............

Bedankt voor het terug zoeken.

Ik ben van mening dat het erg onverstandig is om dergelijke tweets te posten. Ze zat destijds bij Forum meen ik, dan had ze over de impact ervan na moeten denken.

Vind het allemaal ook niet erg overtuigend moet ik zeggen.

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 14:16:

[..]

Bedankt voor het terug zoeken.

Ik ben van mening dat het erg onverstandig is om dergelijke tweets te posten. Ze zat destijds bij Forum meen ik, dan had ze over de impact ervan na moeten denken.

Vind het allemaal ook niet erg overtuigend moet ik zeggen.

Zeker, het is ook niet mijn smaak, zo'n tweet heeft grote impact waar ze destijds zich misschien niet zo bewust van was. Was het dommigheid dat ze het gewoon niet zag of teveel met satire bezig dat ze het niet meer zag? 

In die link staat:

Nanninga publiceerde de zes tweets tussen december 2009 en oktober 2016. In deze periode werkte zij als journalist bij ‘shockblog’ GeenStijl, berucht om harde satire, en bij opiniesites Jalta en The Post Online. Nanninga maakte vooral bij GeenStijl naam als keihard satiricus, met name als het gaat om de vrijheid van meningsuiting.

PensioNada schreef op 08-09-2025 om 13:30:

[..]

Het EU plan heeft slechts een bescheiden invloed op de totale immigratie. In die 200.000 zitten vooral arbeidsmigranten. Momenteel is de asielmigratie minder dan 40.000 per jaar, waarvan je ook nog eens kan verwachten dat een deel geen status krijgt. Ik denk dat een soennetische familie uit Syrië die afkomstig is uit 1 van de wat veiliger gebieden momenteel weinig kans maakt op een status.

Een deel van de asielmigranten met status vertrekt overigens ook na verloop van tijd.

Dat is dan ook juist een heel groot probleem: het alsmaar komen-en-gaan van grote stromen mensen. Iedereen die hier komt (asiel, arbeid, student) heeft huisvestingnodig, zorg, onderwijs, eventueel een uitkering. Moet integreren. Ik heb hier wel eens de aantallen genoemd van de mensen die de laatste 3 jaren NL in gekomen zijn en (weer anderen?) er ook weer uit. Op een gegeven moment is de rek er uit bij de lokale bevolking die het proces van integreren alsmaar in de schoenen geschoven krijgen "want anders: racist". 

Als dat EU plan maar zo'n bescheiden invloed heeft, dan geeft Bontenbal dus een verkeerde voorstelling van zaken? Want die zegt dat hij 'fatsoenlijk' wil handelen; hij wil wachten op de EU en hij doet het voorkomen alsof mét de uitvoering van dat 'vreselijk goede' plan van de EU alles goed zal komen. Bontenbal zegt er ook niet bij wanneer we daar enige concrete actie van kunnen verwachten. Het lijkt de zoveelste loze belofte. 

PensioNada schreef op 08-09-2025 om 13:30:

[..]

Bizar toch als mensen maar blijven doen alsof wat betreft de aantallen de vluchtelingen hét Probleem der Problemen zijn en daarop hyperfocussen, maar blind zijn voor de veel grotere aantallen arbeidsmigranten die we met behulp van louche uitzendbureaus zelf actief binnenhalen. Dáár moet vooral een rem op en daar hebben we ook veel grotere invloed op dan op het stijgen of dalen van vluchtelingenstromen.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2024/vuil-werk-laat-zich-niet-opknappen-hoe-haagse-arbeidsmigranten-en-hun-buren-de-prijs-betalen-voor-onze-uitbuitingseconomie~v1186615/

(En nee, die wonen niet allemaal gezellig in chaletjes op het boerenerf, maar bijv massaal in de Transvaalbuurt in Den Haag, om in het Westland in de kassen te werken.)

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 14:38:

[..]

.....

In die link staat:

Nanninga publiceerde de zes tweets tussen december 2009 en oktober 2016. In deze periode werkte zij als journalist bij ‘shockblog’ GeenStijl, berucht om harde satire, en bij opiniesites Jalta en The Post Online. Nanninga maakte vooral bij GeenStijl naam als keihard satiricus, met name als het gaat om de vrijheid van meningsuiting.

Ik denk persoonlijk dat dat toen idd gewoon haar (heel grove) GS humor stijl was. ik kan het me nog wel herinneren.Ik zat in die tijd ook regelmatig op GS.Ook bv het woord 'dobberneger' (voor alle overzeese asielzoekers) is haar vondst.                                                                                                                                         GS was in die jaren vooral een shockblog met zeer grove/vaak op kwetsen gerichte humor.Ook tussen reaguurders onderling ging het er vaak keihard aan toe. Gelukkig is het al jaren genormaliseerd en ligt de nadruk nu op goede journalistiek.En worden er prima en scherpe discussies gevoerd.En streng gemodereerd als iemand over de scheef gaat. Er zitten overigens ook veel internationale reaguurders op (met name uit Europa en Amerika).

Overigens heeft Annabel,als 1 van de weinige BN 'ers destijds,een homosexuele asielzoeker een half jaar in huis genomen.Omdat die voortdurend werd bedreigd en lastig gevallen in het AZC.                        Nou ja,soms zeggen daden uiteindelijk meer dan woorden                                                                               https://www.telegraaf.nl/binnenland/bn-ers-na-belofte-om-vluchteling-in-huis-te-nemen-ze-hebben-zich-niet-gemeld/64696117.html                                                                                                                                                    https://tpo.nl/2017/07/22/bonusquote-annabel-nanninga-azc-getreiterde-homoseksuele-asielzoeker-huis/

Nicole123 schreef op 08-09-2025 om 14:57:

[..]

Bizar toch als mensen maar blijven doen alsof wat betreft de aantallen de vluchtelingen hét Probleem der Problemen zijn en daarop hyperfocussen, maar blind zijn voor de veel grotere aantallen arbeidsmigranten die we met behulp van louche uitzendbureaus zelf actief binnenhalen. Dáár moet vooral een rem op en daar hebben we ook veel grotere invloed op dan op het stijgen of dalen van vluchtelingenstromen.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2024/vuil-werk-laat-zich-niet-opknappen-hoe-haagse-arbeidsmigranten-en-hun-buren-de-prijs-betalen-voor-onze-uitbuitingseconomie~v1186615/

(En nee, die wonen niet allemaal gezellig in chaletjes op het boerenerf, maar bijv massaal in de Transvaalbuurt in Den Haag, om in het Westland in de kassen te werken.)

Dat snap je toch wel? Daar kun je niet goed tegen aanschoppen, ze 'trekken geen jaren achter elkaar een uitkering' (nou ja, een groep arbeidsmigranten is intussen werkloos en dakloos en zwerft daarom op straat). 

Die zogenaamd zielige mensen uit oorlogsgebieden komen hier in groten getale naartoe, omdat ze hebben vernomen dat je hier gratis een huis krijgt en niet hoeft te werken en die oorlog, ach ja. Dat stelde eigenlijk niet zoveel voor, het gaat er hen vooral om dat ze massaal op onze gratis voorzieningen afkomen, ze zijn lui en in tegenstelling tot onze voorouders hebben ze geen zin om in hun thuisland te helpen met wederopbouwen (ook al is de oorlog daar nog gaande). 

Vreselijk om dalijk met al die nietsnutten opgescheept te zitten hier in ons prachtige landje, waar arbeidsethos en normen en waarden hoog in het vaandel staan itt die inferieure culturen elders.

*sarcasme uit*

kenfan schreef op 08-09-2025 om 09:17:

[..]

Tsja, hoogopgeleide arbeidsmigranten/expats kunnen kunnen zonder bijkomstige kosten hun rijbewijs omruilen. Ook al hebben ze het in het land van herkomst gehaald door rond 5 pilonnen te rijden. Om het maar even overdreven te stellen.

Mijn vluchteling leerder die taxichauffeur in Asmare was, moet hier opnieuw zijn rijexamen gaan halen. Die komt inderdaad op een fatbike naar de Nederlandse les. Idem voor de lageropgeleide arbeidsmigranten, die jouw pakjes komen brengen en door wie je lapje vlees betaalbaar blijft.

Nee dat klopt niet, en dat is maar goed ook! 

Dat kan alleen onder voorwaarden dat het is afgegeven in de EU of Eva. Dus niet alleen voor jou vluchteling, of de pakketbezorger. Maar voor iedereen die niet aan de voorwaarden voldoet.

Buitenlands rijbewijs omwisselen

Heeft u een buitenlands rijbewijs en woont u in Nederland? Dan mag u eerst nog tijdelijk in Nederland rijden met een buitenlands rijbewijs. Daarna moet u het rijbewijs omwisselen via uw gemeente. Of dit kan hangt af van het land waar het rijbewijs is afgegeven. Een geldig rijbewijs uit de EU/ EVA kunt u - als u aan de voorwaarden voldoet - altijd omwisselen.

Buitenlands rijbewijs omwisselen | RDW

Nighttripper schreef op 08-09-2025 om 16:15:

[..]

Ik denk persoonlijk dat dat toen idd gewoon haar (heel grove) GS humor stijl was. ik kan het me nog wel herinneren.Ik zat in die tijd ook regelmatig op GS.Ook bv het woord 'dobberneger' (voor alle overzeese asielzoekers) is haar vondst. GS was in die jaren vooral een shockblog met zeer grove/vaak op kwetsen gerichte humor.Ook tussen reaguurders onderling ging het er vaak keihard aan toe. Gelukkig is het al jaren genormaliseerd en ligt de nadruk nu op goede journalistiek.En worden er prima en scherpe discussies gevoerd.En streng gemodereerd als iemand over de scheef gaat. Er zitten overigens ook veel internationale reaguurders op (met name uit Europa en Amerika).

Overigens heeft Annabel,als 1 van de weinige BN 'ers destijds,een homosexuele asielzoeker een half jaar in huis genomen.Omdat die voortdurend werd bedreigd en lastig gevallen in het AZC. Nou ja,soms zeggen daden uiteindelijk meer dan woorden https://www.telegraaf.nl/binnenland/bn-ers-na-belofte-om-vluchteling-in-huis-te-nemen-ze-hebben-zich-niet-gemeld/64696117.html https://tpo.nl/2017/07/22/bonusquote-annabel-nanninga-azc-getreiterde-homoseksuele-asielzoeker-huis/

Klopt. Dat vond ik ook heel mooi van Annabel.

Ik vind haar ondanks die zes ongepaste citaten geen racist. In de tijd dat BN-ers (zoals bv Angela Groothuizen) een vluchteling voor één nacht in huis haalden, had Annabel al maanden lang een asielzoeker dag en nacht in huis omdat die asielzoeker niet veilig was in het AZC omdat hij homo was.

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang. 

Die actie waar Angela aan mee deed vond ik zelfs ongepast, wie deed men daar een gunst mee? Was het een voorbeeld in de hoop dat burgers dat voorbeeld deden opvolgen? Of was dat voor de schijnwerpers laten zien 'kijk mij eens goed doen'. De asielzoeker kon één nacht (met ontbijt) ervaren hoe luxe Angela woonde en daarna kon ze weer hopsaflops terug naar het AZC.

Vandaag las ik in de krant over Au Pairs in Nederland. Dit heeft niets met Ter Apel te maken. Maar omdat het hier ook geregeld over arbeidsmigranten gaat noem ik het wel effe. In onze krant stond dat er soms door Au-Pairs werd geschreeuwd tegen kinderen, nog geen luier kunnen verschonen of zelfs plotseling verdwijnen. Waar blijft een au-pair als ze onaangekondigd verdwijnen?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2581686-vergunning-ingetrokken-van-grootste-au-pairbureau-van-nederland
...........

Het grootste au-pairbureau van Nederland mag geen au pairs van buiten de EU meer naar Nederland halen. Uit onderzoek van Nieuwsuur bleek drie maanden geleden dat er misstanden zijn bij Nina Care. Het bedrijf stond toen al onder curatele van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Nu trekt de toezichthouder de vergunning van het au-pairbureau in.

Eerder bleek uit onderzoek van Nieuwsuur dat Nina Care au pairs niet goed screende en onbereikbaar was in het geval van calamiteiten. Bijvoorbeeld als een au pair onaangekondigd verdween. Ook deed er een familie aangifte van identiteitsfraude.
...............

Misstanden in het Verenigd Koninkrijk
Afgelopen week meldde Nieuwsuur dat Nina Care au pairs zonder het vereiste visum naar het Verenigde Koninkrijk stuurde en hen instrueerde om aan de grens te liegen.
Daardoor kwamen de au pairs in de problemen met de grenspolitie: meerdere vrouwen werden kortstondig gedetineerd en uitgezet. Dit gebeurde via een constructie die het bureau zelf 'friends of the family' noemt. Nina Care zegt naar aanleiding van de uitzending van Nieuwsuur nu te stoppen met deze praktijken.

https://www.nu.nl/binnenland/6368386/ind-trekt-vergunning-in-van-grootste-nederlandse-au-pairbureau-nina-care.html

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 19:13:

[..]

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang.

Idd.Waar al die BN'ers met tranen in de ogen voor alle camera's stonden te verklaren dat zij (en wij dus ook anders was je iid rascist) een Syrier in huis gingen nemen,deed Annabel dat anoniem.En dan niet voor de buhne met alle camera's erbij voor 1 symbolische nacht.Maar voor een half jaar. Terwijl bij die organisatie die daarover ging ,TakeCarebenb weken later nog niet 1 aanmelding binnen was gekomen om een opvangplek te bieden.                                                                                                                                                       Ach ja, linkse ,politiek correcte BN'ers e.d. en huichelen. Mijn idee is dat dit tegenwoordig best vaak een synoniem is😒.                                

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.