Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
03-09-2025 om 21:08
Daglichtlamp schreef op 03-09-2025 om 20:43:
Dat juist deze groep Syrische jongeren ontspoort op een manier die we nog niet eerder gezien hebben verbaasd me niet. Het is natuurlijk geen excuus, maar ik zie echt ook het resultaat van het gevoerde beleid. Juist deze groep, die hier aangekomen zijn op een moment dat de opvang hier niet op orde was, is veel te vaak verhuisd, zodat ze geen goede gezonde banden met een plaatselijke gemeenschap konden aangaan. Deze groep heeft heel lang in onzekerheid gezeten, eerst door de lange wachtlijsten, vervolgens door het besluitmoratorium m.b.t. asielverzoeken uit Syrië. Nu er wel weer besloten wordt over asielverzoeken van asielzoekers uit Syrië krijgen ze meestal een afwijzing. Dit is een groep die het idee heeft dat ze niets meer te verliezen hebben.
Deze huidige ontspoorde groep is denk ik alleen nog te begrenzen met een harde aanpak. Ik hoop dat we volgende groepen jonge asielzoekers beter behandelen, dat we die opvangen op een vaste plek, dat we geen jaren doen over het behandelen van een asielverzoek, maar eerder weken of maximaal maanden.
Dit is al eerder uit onderzoek gebleken: overlast en wangedrag komt met name voor bij mensen die praktisch geen kans maken op asiel en niets meer te verliezen hebben. Die gaan vaker dan anderen, en letterlijk en figuurlijk, om zich heen slaan. Deze mensen moet je zo snel mogelijk de procedure door jassen en uitzetten. En nieuwe asielzoekers zo snel mogelijk duidelijkheid geven: mag je blijven, prima, en dan ook meteen meedoen met de taal leren, integreren en werken, in een vaste woonplaats. Heb je heel weinig kans om te mogen blijven? Procedure zo kort mogelijk en met verscherpt toezicht (PBL). Mag je niet blijven: meteen wegwezen.
Daglichtlamp
03-09-2025 om 21:16
Jouw reactie Yumi is precies waarom ik soms aarzel om hier nog te schrijven. Jij weet best dat ik dat niet schrijf.
Mick87
03-09-2025 om 21:21
Thora schreef op 03-09-2025 om 20:18:
Ik durf het bijna niet te tikken maar ik vind het op een invasie gaan lijken en durf niet te denken hoe het er hier over een jaar of 5 uit ziet. Zijn onze mannen en kinderen dan inmiddels gesneuveld aan een of ander front en zijn wij, de achterblijvende vrouwen inmiddels ondergeschikt aan de inmiddels heersende mannen met een idee over vrouwen waar ik niet eens over durf te denken? Wie weet zit er inderdaad een plan achter en is dit gedrag gewoon uitproberen om te kijken hoe er gereageerd wordt. Sorry voor mijn dystopische hersenspinsels waarvan ik hoop dat het inderdaad bij hersenspinsels blijft.
Het om een groepje van enkele tientallen. Denk dat wat jij beschrijft wel mee zal vallen. Maar dit soort excessen moeten wel snel in de kiem gesmoord worden.
Thora
03-09-2025 om 21:23
We kunnen natuurlijk het beleid en de omstandigheden de schuld blijven geven maar probeer je eens voor te stellen. Je woont in een land waar je of gevaar loopt of zo arm bent dat je je heil elders wilt gaan zoeken. Na een lange zware reis kom je aan op een plek die veilig is. Je krijgt onderdak, je krijgt medische zorg, je krijgt eten en drinken, je krijgt les in de taal van het land waar je bent. Soms moet je verhuizen naar andere opvang maar je bent, dat dan weer wel. En er is misschien niet zoveel vertier maar ja, ja kunt kwalijk een all inclusive oord met animatie verwachten. En het belangrijkste...... je bent eindelijk veilig, eindelijk weer eten en drinken, eindelijk een dak boven je hoofd. Hoe zou jij je gedragen???? Zou jij het in je hoofd halen om in dit land waar je opgevangen wordt de boel te slopen? De hand die je voedt verrot schelden? De mensen die in het land waar je opgevangen wordt lastig vallen, beroven uitschelden en intimideren? Vermoorden zelfs? Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zou het niet in mijn hoofd halen.
Mick87
03-09-2025 om 21:28
Daglichtlamp schreef op 03-09-2025 om 20:43:Deze huidige ontspoorde groep is denk ik alleen nog te begrenzen met een harde aanpak. Ik hoop dat we volgende groepen jonge asielzoekers beter behandelen, dat we die opvangen op een vaste plek, dat we geen jaren doen over het behandelen van een asielverzoek, maar eerder weken of maximaal maanden.
Probleem is alleen dat we daar niet de middelen voor hebben. Gevangenissen zitten vol, GGZ is overbelast, groot personeelstekort bij IND/COA. We kunnen dit niet aan met alle gevolgen van dien. Ik zie de samenleving om me heen steeds meer verloederen door gedrag van alle inwoners van ons land. Handhaving en politie die niet voldoende middelen hebben om jeugdoverlast aan te pakken, GGZ wachttijden waardoor mensen verder afglijden, bezuinigingen op afval ophalen waardoor halve woonwijken een bende zijn etc.
Mick87
03-09-2025 om 21:33
Alice12 schreef op 03-09-2025 om 20:31:
[..]
Ik geloof geen moment dat mannen en zonen tegen die tijd gesneuveld zijn aan een of ander front. Ik ben er wel van overtuigd dat we langzamerhand in een vrouwonvriendelijk land gaan wonen. Steeds een beetje meer. Ik heb het vaker geschreven , maar mijn vrouwelijke leerlingen ( 12 tot 18 jaar) vinden het volkomen normaal om mij uit te leggen hoe je met zo min mogelijk gesis en gescheld ( kech) zonder hoofddoek langs een groep moslims loopt. “ loop om als het lukt” , “ maak absoluut geen oogcontact” .
Als je gaat zwemmen bij een plas, alleen met andere jongens erbij. Niet met je vriendin in een bikini aan het water. Openbaar zwembad idem.
En toen ik ze volkomen verbijsterd aankeek, keken zij mij weer raar aan. Dit is voor deze meiden dagelijkse kost.
In welke regio van NL is dit? Herken het hier nog niet echt...
Maar nu ben ik met mijn 38 jaar inmiddels ook niet meer zo interessant meer voor dat schorriemorrie.
Ik denk overigens dat we met Homoacceptatie dezelfde neerwaartse kant opgaan.
PensioNada
03-09-2025 om 22:05
Mick87 schreef op 03-09-2025 om 21:33:
[..]
In welke regio van NL is dit? Herken het hier nog niet echt...
Maar nu ben ik met mijn 38 jaar inmiddels ook niet meer zo interessant meer voor dat schorriemorrie.
Ik denk overigens dat we met Homoacceptatie dezelfde neerwaartse kant opgaan.
Ik ben een oudere vrouw, maar ik herken het ook niet. Er hangen weleens van die groepjes puberjongens in een park waar ik met enige regelmaat kom, die doen wel eens stoer. Dan knoop ik een gesprek aan en dat eindigt altijd met "goededag mevrouw". Overigens werkte dat precies hetzelfde met de autochtone jongens die in het spoortunneltje hingen in mijn vorige woonplaats.
Ik heb het idee dat ze het vervelend vinden als je wegkijkt. Ik moet wel zeggen dat dit hele andere groepjes zijn dan die Syrische raddraaiers, daar zou ik met een boogje omheen lopen.
PensioNada
03-09-2025 om 22:13
Om een beetje te begrijpen hoe het in Nederland werkt, krijgen statushouders maatschappelijke begeleiding, zaken als hoe bied je je afval aan en wat zijn de regels van je huisbaas, horen daar bij. Ik heb in eerder artikel gelezen dat ze daar ook niet aan meewerken. Ze zijn dus helemaal van het pad af. Het lijkt me zaak dat er op hoog niveau overlegd wordt, hoe dit op te lossen en dan strenge maatregelen te nemen.
Nighttripper
03-09-2025 om 23:02
Thora schreef op 03-09-2025 om 21:23:
We kunnen natuurlijk het beleid en de omstandigheden de schuld blijven geven maar probeer je eens voor te stellen. Je woont in een land waar je of gevaar loopt of zo arm bent dat je je heil elders wilt gaan zoeken. Na een lange zware reis kom je aan op een plek die veilig is. Je krijgt onderdak, je krijgt medische zorg, je krijgt eten en drinken, je krijgt les in de taal van het land waar je bent. Soms moet je verhuizen naar andere opvang maar je bent, dat dan weer wel. En er is misschien niet zoveel vertier maar ja, ja kunt kwalijk een all inclusive oord met animatie verwachten. En het belangrijkste...... je bent eindelijk veilig, eindelijk weer eten en drinken, eindelijk een dak boven je hoofd. Hoe zou jij je gedragen???? Zou jij het in je hoofd halen om in dit land waar je opgevangen wordt de boel te slopen? De hand die je voedt verrot schelden? De mensen die in het land waar je opgevangen wordt lastig vallen, beroven uitschelden en intimideren? Vermoorden zelfs? Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zou het niet in mijn hoofd halen.
Deze Syrische leraar is zelf ruim 10 jaar geleden naar Nederland gevlucht.En heeft optimaal van de kansen en vrijheid die hij hier kreeg,gebruik gemaakt door bv de opleiding tot docent te volgen.Nog maar een week geleden bij SBS6 in Nieuws van de Dag zei hij exact hetzelfde als jij. Hij heeft geen enkel begrip voor dit gedrag. En stelt dat die jongeren gewoon scheit hebben aan de Nederlandse cultuur.En ook geen enkele intentie hebben te integreren. Zijn mening is duidelijk. Ga vooral werken met (langere) tijdelijke verblijfsvergunningen en strenge handhaving.En geef dit soort jongeren/tuig een retour Syrie. Want mede omdat de populatie Syriers groot is in Nederland (185.000),denkt hij dat anders de perspectieven somber zijn.En we over een jaar of 10-15 dan met een enorm integratie probleem van een (behoorlijke) groep Syriers zullen zitten. Waar we nu dus al de eerste wrange voortekenen van zien. Tsja,dat kan er ook nog wel bij... 😒 https://www.telegraaf.nl/video/syrische-docent-over-overlast-syrische-jongeren-zulke-jongeren-terugsturen/86120550.html
Yumi
03-09-2025 om 23:04
Daglichtlamp schreef op 03-09-2025 om 21:16:
Jouw reactie Yumi is precies waarom ik soms aarzel om hier nog te schrijven. Jij weet best dat ik dat niet schrijf.
Sorry dat schreef je inderdaad niet.
Het is geen excuus maar als je ziet hoe snel de stad hier verloederd, de veiligheid verdwijnt en mijn woonomgeving vervuild, ik raak er zo moedeloos van. Een van mijn kinderen gaat om dezelfde reden weg uit Nijmegen, daardoor verlies ik ook het leuke contact met kleinkind. Ze vinden de omgeving niet veilig genoeg meer om kinderen op te laten groeien. Het raakt me en ik voel me machteloos.
Alice12
03-09-2025 om 23:18
PensioNada schreef op 03-09-2025 om 22:05:
[..]
Ik ben een oudere vrouw, maar ik herken het ook niet. Er hangen weleens van die groepjes puberjongens in een park waar ik met enige regelmaat kom, die doen wel eens stoer. Dan knoop ik een gesprek aan en dat eindigt altijd met "goededag mevrouw". Overigens werkte dat precies hetzelfde met de autochtone jongens die in het spoortunneltje hingen in mijn vorige woonplaats.
Ik heb het idee dat ze het vervelend vinden als je wegkijkt. Ik moet wel zeggen dat dit hele andere groepjes zijn dan die Syrische raddraaiers, daar zou ik met een boogje omheen lopen.
Nee? Praat eens met pubermeisjes wat zij nu heel normaal vinden. Verder staat er een stuk in de Gelderlander waarin jonge meisjes vertellen hoe het is om door Nijmegen te lopen. Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.
PensioNada
03-09-2025 om 23:25
Alice12 schreef op 03-09-2025 om 23:18:
[..]
Nee? Praat eens met pubermeisjes wat zij nu heel normaal vinden. Verder staat er een stuk in de Gelderlander waarin jonge meisjes vertellen hoe het is om door Nijmegen te lopen. Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.
Ik kan het wel opzoeken, volgens mij hoort de Gelderlander ook tot de DPG-groep. Als je op 1 krant een abonnement hebt, mag je artikelen uit alle kranten lezen.
felija
03-09-2025 om 23:45
Thora schreef op 03-09-2025 om 21:23:
Als ik als tienerjongen mijn land, ouders, alles zou moeten verlaten vanwege oorlog, nog niet volwassen, maar wel hoopvol op een betere toekomst voor mijn ouders, broers, zussen en mijzelf, zeker als die hoop ook wordt gevoed door diegenen die je overhalen je heil elders te zoeken, dan zou ik wanhopig proberen daar te komen.
Eenmaal aangekomen blijkt het slechts een voorportaal van iets onzekers te zijn in een opvanglocatie. Opgevoed word je niet, want je hebt je ouders achter moeten laten. In het begin zou ik nog opgelucht zijn, vanwege het wegvallen van de oorlogsdreiging. Maar al snel blijkt het voornamelijk afwachten te zijn, wat je kunt doen. Verkassen, weer wachten, mijn moreel zou heel snel om laag gaan, helemaal op zo'n leeftijd. Ik denk niet dat ik zou gaan rellen, maar me juist terugtrekken en in een soort impasse zou belanden.
ik denk niet dat ik het er veel beter zou afbrengen dan die jongens, eerlijk gezegd, alleen zouder anderen er veel minder last van hebben. Hoop doet leven, zekerheid is iets heel belangrijks voor mensen.
Dus ja, het is zeker beleid wat een rol speelt. Rechtvaardigt dat het rellen? Nee, natuurlijk niet. Maar ik zou niet na tijden van onzekerheid, zonder enig perspectief ellke dag neerstorten van dankbaarheid, zeker niet. Mijn wanhoop en het gemis van thuis en familie zou dubbel en dwars terugkomen.
Poezenmeisje
03-09-2025 om 23:47
Yumi schreef op 03-09-2025 om 20:41:
[..]
Volgens dit artikel is het een landelijk probleem. Wat ik niet begrijp, ze zoeken elkaar blijkbaar op. Hoe komen ze aan het geld voor het ov? Alhoewel in Nijmegen jatten ze alles wat los en vast zit... tussen de vechtpartijen door.
Overlast in steden door groepen Syrische jongeren, burgemeesters slaan alarm
Studenten OV-kaart omdat ze op een mbo zitten?
Luchtpost
04-09-2025 om 00:12
felija schreef op 03-09-2025 om 23:45:
[..]
Als ik als tienerjongen mijn land, ouders, alles zou moeten verlaten vanwege oorlog, [...]
Er moet niks.
Je kan ook, met de hele familie, 100 of 200 kilometer verderop in je eigen taal, eigen cultuur en voor je eigen land een nieuw bestaan opbouwen en daar eventueel hulp bij vragen vanuit het buitenland. Eigenlijk net zoals Nederland na WOII weer door eigen mensen is opgebouwd.