Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

01-09-2025 om 11:34 Topicstarter

Ik vind het verbazingwekkend dat veel 'minderjarige jongetjes' een snor hebben waar een 50-jarige huzaar trots op zou zijn.

Een tijd geleden werkte ik met deze dossiers. Af en toe hielden collega's een foto omhoog. "Hoe oud zal deze persoon zijn?" 

32? Nee, hij zegt 15. 
Dus de procedures (met alle voorrechten voor minderjarigen) in...

Je hebt helemaal gelijk. Daarom moet onmiddellijk gestopt worden met de huidige manier van omgaan met werk voor asielzoekers. Zodra asielzoekers geregistreerd zijn, moeten ze ook mogen werken, zonder belemmeringen. Net zoals we dat doen met Oekraïense vluchtelingen. Wat mij betreft kan dat ook met een sollicitatieplicht o.i.d. Werken en meebetalen aan je eigen opvang moet wat mij betreft vanaf het begin vanzelfsprekend zijn. 
Daar komt dan bij dat je geen hele grote AZC's moet vestigen op plekken waar te weinig werk is, zoals bijvoorbeeld in Ter Apel. Verdeel de asielzoekers over het land, en houdt daarbij rekening met de werkgelegenheid. 

Poezenmeisje schreef op 01-09-2025 om 11:34:

Ik vind het verbazingwekkend dat veel 'minderjarige jongetjes' een snor hebben waar een 50-jarige huzaar trots op zou zijn.

Een tijd geleden werkte ik met deze dossiers. Af en toe hielden collega's een foto omhoog. "Hoe oud zal deze persoon zijn?"

32? Nee, hij zegt 15.
Dus de procedures (met alle voorrechten voor minderjarigen) in...

Ik denk dat we de leeftijdsschouw voor asielzoekers wèl goed geregeld hebben:

https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/DownloadDocument.ashx?identifier=PUC_1359801_1&versienummer=1&type=pdf&ValChk=4R-PbrxT8ZUZ1YwjfdE-1W2YAeKCLZUJkmeb1fKvw5g1

Hoe welvarend zijn we eigenlijk precies wanneer mensen moeite hebben met een fulltime baan om alle rekeningen te betalen?

Ik ben afgelopen maand met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht vanuit de huisarts, krijg een rekening van 450 euro voor spoedvervoer. 450 (!) Euro. Ik weet niet maar dat is 1/4 maandsalaris voor veel mensen. Voor mij is het ook veel geld wat ik zo ineens op tafel moet leggen. 

Ik werk me de touwtyfus (excusez le mot) en hou aan het einde van de maand steeds minder over. Mijn prijzen zijn de afgelopen 15 jaar verdubbeld, mijn besteedbaar inkomen is gedaald... hoe dan?

Wachtlijsten in de zorg, man heeft een tumor op prostaat. Moest 4 maanden wachten op de MRI. 4 (!) Maanden. 

Alle lichten staan op rood, huisvesting, zorg, onderwijs, veiligheid. En nee, daar kunnen asielzoekers helemaal niks aan doen, maar het stelsel valt om. Er is zelfs al sprake over de betaalbaarheid van de AOW in de toekomst. Lekker dan, ik "moet" nog 20 jaar werken, altijd fulltime gewerkt, nog niet 1 dag een vorm van uitkering ontvangen anders dan HRA. En dan zou ik straks misschien ook nog daarop gekort worden... 

Ik vind het niet gek dat mensen ontevreden zijn, en dan val ik nog in de groep middeninkomens. 

Daglichtlamp schreef op 01-09-2025 om 11:34:

Je hebt helemaal gelijk. Daarom moet onmiddellijk gestopt worden met de huidige manier van omgaan met werk voor asielzoekers. Zodra asielzoekers geregistreerd zijn, moeten ze ook mogen werken, zonder belemmeringen. Net zoals we dat doen met Oekraïense vluchtelingen. Wat mij betreft kan dat ook met een sollicitatieplicht o.i.d. Werken en meebetalen aan je eigen opvang moet wat mij betreft vanaf het begin vanzelfsprekend zijn.
Daar komt dan bij dat je geen hele grote AZC's moet vestigen op plekken waar te weinig werk is, zoals bijvoorbeeld in Ter Apel. Verdeel de asielzoekers over het land, en houdt daarbij rekening met de werkgelegenheid.

Gaat dat helpen dan? Per 1-1-2025 in NL inwoners Syrische herkomst 192.241. Inwoners met (alleen) de Syrische nationaliteit 86.411. Dat zou dus kunnen betekenen dat inmiddels aan 106.010 Mensen van Syrische herkomst de NL nationaliteit is verstrekt - hetgeen betekent dat die mensen hier al geruime tijd zijn en gewoon mogen werken. 

Arbeidsdeelname 2023 mannen NL - Syrië:

15-25 - NL 94 % - Syrie 58 % - is min 36 %

25-35 - NL 91 % - Syrie 61 % - is min 30 %

35-45 - NL 93 % - Syrie 59 % - is min 34 %

45-55 - NL 91 % - Syrie 44 % - is min 47 %

55-65 - NL 84 % - Syrie 26 % - is min 58 % 

Hier te bekijken per land, naar m/v, naar leeftijdsgroep, en naar land van geboorte (hierboven de totaalcijfers, dus zowel geboren in NL als in het buitenland).

Ook mannen in 2023: Oekraïne resp. per leeftijdsgroep: min 43, min 17, min 22, min 27, min 34 % t.o.v. NL mannen. De cijfers zeggen dus iets anders dan het beeld dat kennelijk leeft. Ook Poolse mannen hebben in alle leeftijdsgroepen een lagere arbeidsdeelname dan de mannen van NL herkomst (in de groep 15-25 jaar is die achterstand het grootst). 

Gaat niets veranderen dan helpen?

Luchtpost schreef op 01-09-2025 om 12:38:

[..]

Gaat dat helpen dan? Per 1-1-2025 in NL inwoners Syrische herkomst 192.241. Inwoners met (alleen) de Syrische nationaliteit 86.411. Dat zou dus kunnen betekenen dat inmiddels aan 106.010 Mensen van Syrische herkomst de NL nationaliteit is verstrekt - hetgeen betekent dat die mensen hier al geruime tijd zijn en gewoon mogen werken.

Arbeidsdeelname 2023 mannen NL - Syrië:

15-25 - NL 94 % - Syrie 58 % - is min 36 %

25-35 - NL 91 % - Syrie 61 % - is min 30 %

35-45 - NL 93 % - Syrie 59 % - is min 34 %

45-55 - NL 91 % - Syrie 44 % - is min 47 %

55-65 - NL 84 % - Syrie 26 % - is min 58 %

Hier te bekijken per land, naar m/v, naar leeftijdsgroep, en naar land van geboorte (hierboven de totaalcijfers, dus zowel geboren in NL als in het buitenland).

Ook mannen in 2023: Oekraïne resp. per leeftijdsgroep: min 43, min 17, min 22, min 27, min 34 % t.o.v. NL mannen. De cijfers zeggen dus iets anders dan het beeld dat kennelijk leeft. Ook Poolse mannen hebben in alle leeftijdsgroepen een lagere arbeidsdeelname dan de mannen van NL herkomst (in de groep 15-25 jaar is die achterstand het grootst).

Uitzoeken waarom zoveel niet werken, zou ik zeggen en wat je daar aan zou kunnen doen.

Miraval schreef op 01-09-2025 om 12:34:

Hoe welvarend zijn we eigenlijk precies wanneer mensen moeite hebben met een fulltime baan om alle rekeningen te betalen?

Ik ben afgelopen maand met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht vanuit de huisarts, krijg een rekening van 450 euro voor spoedvervoer. 450 (!) Euro. Ik weet niet maar dat is 1/4 maandsalaris voor veel mensen. Voor mij is het ook veel geld wat ik zo ineens op tafel moet leggen.

Ik werk me de touwtyfus (excusez le mot) en hou aan het einde van de maand steeds minder over. Mijn prijzen zijn de afgelopen 15 jaar verdubbeld, mijn besteedbaar inkomen is gedaald... hoe dan?

Wachtlijsten in de zorg, man heeft een tumor op prostaat. Moest 4 maanden wachten op de MRI. 4 (!) Maanden.

Alle lichten staan op rood, huisvesting, zorg, onderwijs, veiligheid. En nee, daar kunnen asielzoekers helemaal niks aan doen, maar het stelsel valt om. Er is zelfs al sprake over de betaalbaarheid van de AOW in de toekomst. Lekker dan, ik "moet" nog 20 jaar werken, altijd fulltime gewerkt, nog niet 1 dag een vorm van uitkering ontvangen anders dan HRA. En dan zou ik straks misschien ook nog daarop gekort worden...

Ik vind het niet gek dat mensen ontevreden zijn, en dan val ik nog in de groep middeninkomens.

En dan nog steeds behoren wij tot de meest welvarende landen ter wereld. Kun je nagaan hoe het elders is. Wij zijn een lange tijd verschrikkelijk verwend geweest, alleen hadden we het niet/te weinig in de gaten en zijn we het vanzelfsprekend gaan vinden.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5508096/maar-drie-eu-landen-zijn-de-inwoners-rijker-dan-wij

Daarmee zeg ik niet dat er geen problemen zijn, maar welvarend zijn we zeker. Ik hoop dat door een middenkabinet in de hopelijk nabije toekomst de seinen weer wat meer op groen gaan staan.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

01-09-2025 om 13:56 Topicstarter

felija schreef op 01-09-2025 om 13:46:

[..]

En dan nog steeds behoren wij tot de meest welvarende landen ter wereld. Kun je nagaan hoe het elders is:

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5508096/maar-drie-eu-landen-zijn-de-inwoners-rijker-dan-wij

Zo'n opmerking valt bij mij in de categorie "kindertjes in Afrika zouden héél blij zijn met dat bordje spinazie".

Mijn zoon kan geen huis vinden, maar wil ook niet meer thuis wonen, dus staat hij tot nader order met een tentje op de camping. 

Wachtlijsten in de zorg, wachtlijsten in de GGZ. 

Steeds meer misdrijven die gepleegd worden door mensen die (nog) niet bij de GGZ terecht kunnen. De politie loopt zich het schompes met deze patiënten. 

Bericht van vier dagen geleden:

https://www.nationalezorggids.nl/ggz/speciale-eenheid-politie-steeds-vaker-ingezet-bij-ernstige-incidenten-met-verwarde-personen/

Als je voorzieningen voor je eigen mensen al niet geregeld kunt krijgen, hoe wil je dat dan in vredesnaam doen voor anderen?

Poezenmeisje schreef op 01-09-2025 om 13:56:

[..]

Zo'n opmerking valt bij mij in de categorie "kindertjes in Afrika zouden héél blij zijn met dat bordje spinazie".

Mijn zoon kan geen huis vinden, maar wil ook niet meer thuis wonen, dus staat hij tot nader order met een tentje op de camping.

Steeds meer misdrijven die gepleegd worden door mensen die (nog) niet bij de GGZ terecht kunnen. De politie loopt zich het schompes met deze patiënten.

https://www.nationalezorggids.nl/ggz/speciale-eenheid-politie-steeds-vaker-ingezet-bij-ernstige-incidenten-met-verwarde-personen/

Als je voorzieningen voor je eigen mensen al niet geregeld kunt krijgen, hoe wil je dat dan in vredesnaam doen voor anderen?

Valt me wel op dat dergelijke opmerkingen vaak door mensen worden gemaakt die zelf niet werken. (In mijn omgeving dan)

Poezenmeisje

Poezenmeisje

01-09-2025 om 14:00 Topicstarter

Helaas moet ik nog 13 jaar, of langer...
🙄

Ik had mijn post aangevuld. Ik verzin het niet zelf, de cijfers spreken voor zich. 

Anders gaan stemmen, kan op de lange termijn voor verbetering zorgen. Ik hoop dat Bontenbal veel zetels wint.

felija schreef op 01-09-2025 om 13:46:

[..]

En dan nog steeds behoren wij tot de meest welvarende landen ter wereld. Kun je nagaan hoe het elders is. Wij zijn een lange tijd verschrikkelijk verwend geweest, alleen hadden we het niet/te weinig in de gaten en zijn we het vanzelfsprekend gaan vinden.

Daarmee zeg ik niet dat er geen problemen zijn, maar welvarend zijn we zeker. Ik hoop dat door een middenkabinet in de hopelijk nabije toekomst de seinen weer wat meer op groen gaan staan.

En:

Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld en het tweede dichtstbevolkte land in de Europese Unie na Malta, met een bevolkingsdichtheid van 533 inwoners per vierkante kilometer in 2023

En:

https://www.armoedefonds.nl/armoede/armoede-in-nederland/

In Nederland hebben 1,7 miljoen mensen het financieel zwaar. Er leven 540.000 mensen in armoede. Nog eens 1,2 miljoen mensen hebben een inkomen nét boven de armoedegrens en geen of weinig spaargeld.

Bron: CBS, Nibud en SCP oktober 2024.

Armoede in cijfers

540.000 mensen leefden onder de armoedegrens in 2023 (3,1%).
1,2 miljoen mensen had een inkomen net boven de armoedegrens en weinig tot geen spaargeld. CBS, Nibud en SCP noemen deze situatie ‘weinig beter dan armoede’.
In 2023 groeide 115 duizend kinderen (3,6%) op in een gezin dat onder de armoedegrens leefde.
1 op de 3 mensen in armoede was langdurig arm.
750.000 Nederlandse huishoudens hebben problematische schulden.
1 op de 5 volwassenen kampt met verzorgingsarmoede.
1,8% van de werkende mensen in Nederland leeft in armoede.

Dit zijn de nieuwste cijfers over armoede in Nederland. De cijfers worden altijd een jaar later berekend en bekendgemaakt.

Bronnen: CBS, Nibud en SCP oktober 2024 | Rijksoverheid 2024 | Ipsos I&O 2024 | Nederlands Jeugdinstituut oktober 2024 | CBS 2024

En:

Onzichtbare armoede, of verborgen armoede, verwijst naar mensen die in armoede leven maar dit verbergen, vaak door schaamte en het niet benutten van hulpregelingen, waardoor ze voor de omgeving onzichtbaar blijven.

En:

https://nos.nl/artikel/2553539-aantal-daklozen-stijgt-voor-tweede-jaar-op-rij-tot-33-000 28 januari 2025  Begin vorig jaar waren er in Nederland zo'n 33.000 mensen dakloos. Daarmee is het aantal mensen zonder een eigen woonplek voor het tweede jaar op rij gestegen

Poezenmeisje schreef op 01-09-2025 om 13:56:

[..]

Precies dit dacht ik ook.

Ik ken iemand die al meer dan tien jaar op de wachtlijst staat voor een woning.

https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-het-cbs-onderschat-structureel-het-aantal-daklozen-in-nederland~bda82c34/ 3 februari 2025
................
Dat dit aantal toeneemt, zal weinigen verbazen. Woningprijzen rijzen de pan uit, wachtlijsten voor sociale huur zijn eindeloos en de arbeidsmarkt is onzeker.

Maar hoewel 33.000 daklozen al een schrikbarend cijfer is, moeten we er een belangrijke kanttekening bij plaatsen: de werkelijke aantallen liggen waarschijnlijk veel hoger.

...............

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.