Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 14:25:

Het is niet net zo gemakkelijk. Als ik een asielzoeker voor mijn organisatie vrijwilligerswerk wil laten doen dan moet ik eerst langs het UWV voor een vrijwilligersverklaring voor elk soort werk dat asielzoekers gaan doen. Als ik geen zin heb in de rompslomp, dan laat ik asielzoekers gewoon geen vrijwilligerswerk doen. Ik denk dat zeker kleinere organisaties daar gewoon geen zin in hebben (of niet precies weten hoe ze dat aan moeten pakken).

Soms weet ik echt niet wat ik lees, een aanvraag doen om vrijwilligers in dienst te nemen, hoe moeilijk kan het zijn? Als je dat als organisatie niet voor elkaar krijgt, kan je beter stoppen en een baan zoeken! Het gaat om het invullen van een online formulier, je hoeft er niet langs en niet eens de goedkeuring af te wachten, ze kunnen direct aan het werk. 

Er zijn terecht regels die je als organisatie na moet komen voor je iemand als vrijwilliger aan het werk kunt zetten, maar dat geldt voor iedereen niet alleen voor asielzoekers. Terecht, anders zou er weleens misbruik van gemaakt kunnen worden. 

Het gaat om het invullen van een formulier, dat is niet per vrijwilliger maar het soort werk wat je wilt laten doen. Als je het formulier hebt ingevuld hoef je niet te wachten op goedkeuring, maar mag de asielzoeker direct aan het werk. 

Na uw aanvraag
U krijgt van ons een ontvangstbevestiging zodra wij uw aanvraag hebben ontvangen. Nadat u de ontvangstbevestiging van ons heeft ontvangen, mag de vrijwilliger met het vrijwilligerswerk beginnen. U moet dan wel een kopie van de ondertekende aanvraag én de ontvangstbevestiging voor uw administratie bewaren. Maak dus een kopie van de aanvraag voor uzelf voordat u deze aan ons opstuurt.

Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, nemen wij binnen 2 weken een beslissing of u de Verklaring vrijwilligerswerk krijgt. Als uw aanvraag wordt afgewezen, dan moet de al gestarte vrijwilliger stoppen met het vrijwilligerswerk.

Een organisatie hoeft niet opnieuw een vrijwilligersverklaring aan te vragen als meer asielzoekers hetzelfde vrijwilligerswerk gaan doen.

Aanvraag verklaring vrijwilligerswerk

Mogen asielzoekers vrijwilligerswerk doen? | Rijksoverheid.nl
Werken met vrijwilligers | Ondernemersplein

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4739147/groep-medebewoners-mishandelt-homoseksuele-asielzoeker-in-budel

En wederom, het slachtoffer moet wachten (!) op een andere plaats in een ander AZC ipv dat de daders opgepakt worden, einde asielaanvraag en enkeltje thuisland. Oh wacht, ik hoor 'links' al weer roepen: mag niet, kan niet

Triest nieuws. Met al die nieuwkomers zal de homotolerantie ook verder afnemen in ons land

Chiquita schreef op 28-08-2025 om 10:09:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4739147/groep-medebewoners-mishandelt-homoseksuele-asielzoeker-in-budel

En wederom, het slachtoffer moet wachten (!) op een andere plaats in een ander AZC ipv dat de daders opgepakt worden, einde asielaanvraag en enkeltje thuisland. Oh wacht, ik hoor 'links' al weer roepen: mag niet, kan niet

Maar wiens schuld is dat? Links is toch helemaal niet aan de macht? Links heeft er wel voor gezorgd dat misdaden die gepleegd worden uit homohaat zwaarder gestraft worden (initiatiefwet van Timmermans en Bikker). Bij zwaardere straffen bereik je ook eerder het moment dat iemand uitgezet kan worden.

Links vraagt ook al heel lang om betere bescherming van LHBTI-asielzoekers in AZC's. Hierbij 1 voorbeeld: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z21651&did=2021D46093 (maar als je zoekt zijn er echt veel meer voorbeelden).

Maar ja volgens de PVV moeten alle vluchtelingen uitgezet worden, dus daar verwacht ik al helemaal niet meer van dat LHBTI-vluchtelingen beschermd gaan worden. Volgens de PVV bestaan er niet eens trans en interseksepersonen (zie hun verkiezingsprogramma).

Chiquita schreef op 28-08-2025 om 10:09:

Bij zulk 'links'geroep moet ik steeds denken aan die speech van Nigel Farage in het Europees Parlement vanwege de massa-verkrachtingen in Duitsland tijdens Silvesternacht.

Nigel sprak geweldig goed. Hij kreeg minutenlang applaus. Dan staat Guy Verhofstadt op en zegt iets van dat in Engeland ook vrouwen verkracht worden.

https://youtu.be/c3yIUe6MVc8?si=bH7SVNjF_GIdkNo_  Nigel Farage over 'Keulen' en Brexit (ondertiteld)

Dat was in de verste verte niet te vergelijken met die massaverkrachtingen in Keulen waar vrouwen massaal verkracht werden en een asielzoeker een ticket van de agent voor zijn neus kapot scheurde met de woorden dat Angela Merkel hun vriend was, en waar slechts eentje is opgepakt 'want ze lijken allemaal op elkaar'.

https://youtu.be/MYXS26KTESE?si=ZDxkyjR6rffJYEhl Silvesternacht von Köln: Wenn der Rechtsstaat versagt | SPIEGEL TV 16 jan 2016
Ganz Deutschland diskutiert über die Silvesternacht und ihre Folgen. In Köln, Hamburg und anderen Städten gab es massive Übergriffe auf Frauen. Hunderte Opfer wurden missbraucht und bestohlen. SPIEGEL TV hat mit Tätern und Opfern über diese und viele andere Nächte gesprochen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-08-2025 om 14:08 Topicstarter

Zwaardere straffen vastleggen in de wet betekent niet dat er ook zwwarder gestraft gaat worden.

Stel je voor dat iemands verblijfsvergunning daardoor in gevaar komt dat is toch wel siiiieeelllug...

Soheey, 

per toeval weet ik nu: dat in Nederland 291 ziekenhuizen zijn en 316 AZC's. waar we bezuinigen op de ziekenhuizen en zelfs worden gesloten, komen er nog meer AZC's bij. 

https://youtu.be/iY9jcHqiS4I?si=jyO4pDdMUg4ixOL7 27 aug. 2025 De Tweede Kamer gaat woensdag in debat over de ontstane kabinetscrisis. PVV-leider Geert Wilders gaat in debat met Rob Jetten.

Rob Jetten noemt het 'huilie huilie'.

Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 14:29:

Soheey,

per toeval weet ik nu: dat in Nederland 291 ziekenhuizen zijn en 316 AZC's. waar we bezuinigen op de ziekenhuizen en zelfs worden gesloten, komen er nog meer AZC's bij.

https://youtu.be/iY9jcHqiS4I?si=jyO4pDdMUg4ixOL7 27 aug. 2025 De Tweede Kamer gaat woensdag in debat over de ontstane kabinetscrisis. PVV-leider Geert Wilders gaat in debat met Rob Jetten.

Wat is de relevantie van het aantal ziekenhuizen versus het aantal AZC's? Voor ziekenhuizen geldt dat meer dezelfde verrichtingen uitvoeren betere kwaliteit oplevert. Dus hele kleine ziekenhuizen zijn gewoon niet goed tenzij zo'n ziekenhuis heel beperkte zorg levert (en dan moet je toch nog vaak naar dat grote ziekenhuis). Voor AZC's geldt hoe groter, hoe slechter. Dus precies omgekeerd.

PensioNada schreef op 28-08-2025 om 14:49:

[..]

Wat is de relevantie van het aantal ziekenhuizen versus het aantal AZC's? Voor ziekenhuizen geldt dat meer dezelfde verrichtingen uitvoeren betere kwaliteit oplevert. Dus hele kleine ziekenhuizen zijn gewoon niet goed tenzij zo'n ziekenhuis heel beperkte zorg levert (en dan moet je toch nog vaak naar dat grote ziekenhuis). Voor AZC's geldt hoe groter, hoe slechter. Dus precies omgekeerd.

Ja, iets met appels en peren...

Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 14:29:

Soheey,

Echt meid verdiep je eens in die materie. Veel ziekenhuizen sluiten omdat ze samengaan met grotere ziekenhuizen. Zorg wordt gecentraliseerd dat is effectiever. Bovendien lig je tegenwoordig ook voor tal van dingen minder lang in het ziekenhuis dan vroeger. Wat het effectiever maakt.

Dat je dit gepolariseerde ongenuanceerde frame overneemt vind ik wel stuitend.

Mick87 schreef op 28-08-2025 om 15:43:

[..]

Echt meid verdiep je eens in die materie. Veel ziekenhuizen sluiten omdat ze samengaan met grotere ziekenhuizen. Zorg wordt gecentraliseerd dat is effectiever. Bovendien lig je tegenwoordig ook voor tal van dingen minder lang in het ziekenhuis dan vroeger. Wat het effectiever maakt.

Dat je dit gepolariseerde ongenuanceerde frame overneemt vind ik wel stuitend.

Ik ben je meid niet en verdiep jij jezelf maar eens eerst in de 'materie' waarom er zo bezuinigd word in de zorg.

Wat is er stuitend aan om te noemen dat er in Nederland 291 ziekenhuizen zijn en 316 AZC's ? Is dat dan niet waar?

Fleurtje_5 schreef op 28-08-2025 om 16:04:

[..]

Ik ben je meid niet en verdiep jij jezelf maar eens eerst in de 'materie' waarom er zo bezuinigd word in de zorg.

Wat is er stuitend aan om te noemen dat er in Nederland 291 ziekenhuizen zijn en 316 AZC's ? Is dat dan niet waar?

Ja en er zijn meer bushaltes dan azc's. Wat is je punt precies ? 

Iets met appels en peren zoals iemand hierboven al schreef.

Dit wil ik toch even vermelden 

https://www.nu.nl/binnenland/6367038/asielzoekers-uit-opvang-amsterdam-lopen-stille-tocht-voor-lisa.html

Een groep asielzoekers heeft woensdagavond een herdenkingstocht gelopen voor Lisa. De groep verblijft in de opvanglocatie in Amsterdam waar ook de verdachte van het doden van Lisa verbleef. 20 tot 25 asielzoekers deden mee met de tocht, meldt een COA-woordvoerder aan NU.nl.

De asielzoekers lieten als gedenkteken een blauw hartje achter bij de vindplaats. Daarop staat de tekst: "Onze harten zijn met jou Lisa. Bewoners van COA Hogehilweg". Het hartje is te zien op de onderstaande foto.

Zilver_gray schreef op 28-08-2025 om 16:31:

Dit wil ik toch even vermelden

https://www.nu.nl/binnenland/6367038/asielzoekers-uit-opvang-amsterdam-lopen-stille-tocht-voor-lisa.html

Een groep asielzoekers heeft woensdagavond een herdenkingstocht gelopen voor Lisa. De groep verblijft in de opvanglocatie in Amsterdam waar ook de verdachte van het doden van Lisa verbleef. 20 tot 25 asielzoekers deden mee met de tocht, meldt een COA-woordvoerder aan NU.nl.

De asielzoekers lieten als gedenkteken een blauw hartje achter bij de vindplaats. Daarop staat de tekst: "Onze harten zijn met jou Lisa. Bewoners van COA Hogehilweg". Het hartje is te zien op de onderstaande foto.

Ik las het ook! Mooi!

Je kunt wel zwaardere straffen geven voor een bepaalde misdaad, maar zolang er geen minimustraffen bestaan dan is het aan de rechter welke straf die passend vindt. Laten we eerlijk zijn, in hoeveel gevallen wordt ook daadwerkelijk de hoogste straf geeist EN gegeven?

Daarnaast zolang rechters in hun overwegingen meenemen dat de straf niet te hoog mag zijn OMDAT de verblijfsvergunning dan ingetrokken KAN worden, dan schieten zwaardere straffen helemaal niet op.

Wat doet iemand hier in Nederland die intolerant is naar LGBTHI of andersdenkenden/gelovigen? Wat doet die groep Syrische jongeren in Den Bosch hier als ze alleen maar mensen lastig vallen en bedreigen en meer van dat soort onzin? Gewoon oppakken en op het vliegtuig terug. Wij hebben niks aan zulke sujetten, het zorgt voor onveiligheid in Nederland, en het ondermijnt het draagvlak voor opvang. 

De PVV wil van alles, maar alles ligt vast in wetten en regels. En daar zit dus de crux, veel van wat mensen willen kan niet eens. Ook niet met een linkse partij, of een rechtse partij. We hebben ons lekker vastgelegd als Nederland zijnde. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.