Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Luchtpost
27-08-2025 om 09:35
Bijzonder toch, dat als je nu maar zoiets zegt als "misdaad moet worden aangepakt", dan hoef je verder niets te doen?
Nou kunnen we ook weinig doen, want Nederland/Rutte heeft alle macht weggegeven en overal getekend bij het kruisje. Niet in het belang van alle huidige en betalende inwoners maar in het belang van eigen (politiek / andere baan) gewin.
De overheid doet alsof wetten, verdagen, convenanten, etc. uit de lucht zijn komen en je niets anders kan doen dan die braver-dan-braaf uitvoeren en toepassen alsof die wetten niet eerst door mensen zijn gemaakt... en dus ook niet door mensen aangepast en/of gewijzigd kunnen worden.
Leestip: https://www.geenstijl.nl/5185400/hier-zitten-we-dan#comments
krulliebollie
27-08-2025 om 09:37
Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 09:33:
[..]
Ik ben het met heel veel oneens van Wilders, maar ik ben het nog meer oneens met PvdA/GL.
Als dat rechtse kabinet met veel vallen en aanpassingen NIET de mogelijkheid kreeg om ook maar iets te doen van wat ze wilden doen aan de problemen...dat de grootste geen rechtse premier mocht worden, maar ook alles in de koelkast moest zetten.....en alles werd afgekeurd door links....want links zou niks nalaten om er voor te zorgen dat deze rechtse nooit aan de macht kwam....dan word het tijd dat die linkse niet nog meer macht krijgt.
Maar het is dus helemaal niet zo dat links alles geblokkeerd heeft...
Daglichtlamp
27-08-2025 om 09:37
Rechts had een grote meerderheid in de Tweede Kamer, links was helemaal niet in de gelegenheid om wat dan ook te blokkeren. Wat mij betreft hoort het huidige uit de hand lopen bij de plannen van Wilders om aan de macht te komen.
Mick87
27-08-2025 om 10:00
Luchtpost schreef op 27-08-2025 om 09:35:
De overheid doet alsof wetten, verdagen, convenanten, etc. uit de lucht zijn komen en je niets anders kan doen dan die braver-dan-braaf uitvoeren en toepassen alsof die wetten niet eerst door mensen zijn gemaakt... en dus ook niet door mensen aangepast en/of gewijzigd kunnen worden.
Leestip: https://www.geenstijl.nl/5185400/hier-zitten-we-dan#comments
Wetten verdragen en convenanten zijn allemaal fictie. Dus kunnen makkelijk opgezegd worden
Yumi
27-08-2025 om 10:08
Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 09:23:
Als onder het meest rechtse kabinet ooit de zaken verder uit de hand lijken te lopen, waar volgens mij iedereen zich zorgen over maakt. Is dan echt de oplossing om nog rechtser te gaan stemmen? Volgens mij vindt iedereen dat je misdadigers gestraft moeten worden. Maar jongeren opvangen samen met misdadigers? Ik kan me voorstellen dat zaken dan snel nog verder uit de hand lopen.Dus wat mij betreft misdadigers opsluiten, zeker voor de minderjarigen veel kleinere opvanglocaties, zodat begeleiders alle kinderen die daar wonen goed kennen. Net als in een gewoon gezin regels over wanneer je thuis bent.
Begrijp ik het goed dat je vindt dat het coa misdadigers en jongeren samen opvangt?
Betekent dit dat de 17 jarige Syriër die de boel in het azc terroriseerde, opgesloten had moeten worden? Hij heeft nu een verblijfsvergunning en zet de jongeren in het azc nog steeds aanzet tot stelen, kan die alsnog ingetrokken kunnen worden?
Maar hoe doe je dat als de slachtoffers hun mond dichthouden, terwijl ze allemaal een eigen voogd hebben waarbij ze dit hadden kunnen melden?
Kleinere locaties betekent niet dat er geen overlast meer is. Iedereen herinnert zich nog wel de vechtpartijen in Scheveningen tussen bewoners van de opvang en jongeren uit de buurt, dat gebeurde bij een kleine opvang locatie. Daar waren de regels duidelijk na 22.00 uur niet meer de straat op, maar de vechtpartijen waren in de nacht. Zoals je weet is NL het land van de regels maar handhaven doen we niet.
In het artikel uit het NRC gaat het over het AZC in Baarn. Volgens het COA heeft iedere minderjarige daar een eigen voogd. Na aankomst in Ter Apel staan zij 24/7 voor ze klaar, maar blijkbaar is dat niet genoeg?
Misschien moeten we ervaringsdeskundigen gaan inzetten zoals die Syrische leraar uit het artikel dat Nighttripper plaatste?
AZC Baarn
Op deze bijzondere locatie gelegen op het terrein van voormalig Paleis Soestdijk vangt het COA 90 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv) op. Daarnaast zijn er 63 reguliere opvangplaatsen.
Iedere minderjarige bewoner heeft een eigen voogd via Stichting Nidos. Jongeren die Nederland moeten verlaten, krijgen daarbij begeleiding van onze partner de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V).
Nidos begeleidt minderjarige vluchtelingen die in hun eentje naar Nederland komen. Het gaat om tieners in de leeftijd van ongeveer 10 tot 18 jaar (en soms tot 21 jaar). Vaak zijn ze in hun thuisland oorlog of armoede ontvlucht. Na hun aankomst in het aanmeldcentrum in Ter Apel staan wij 24/7 voor ze klaar. Want vanaf dat moment heeft Nidos het wettelijk voogdijschap, een rol die we al meer dan veertig jaar onafhankelijk uitvoeren. Dat doen we met respect voor ieders culturele achtergrond. En met hart voor elk individueel kind.
Kleinschalig en gastvrij
Onze grootste drijfveer: de jongeren zelf. Samen met onze jeugdbeschermers en partners helpen we ze bij hun asielprocedure én bij het omarmen van het alledaagse leven in Nederland. Hierbij spreken we – letterlijk – de taal van de kinderen zodat deze geen barrière meer vormt. Verder zorgen we voor een ‘warm nest’ met bij voorkeur kleinschalige jeugdopvanglocaties en gastvrije opvanggezinnen, liefst met een vergelijkbare culturele of migratieachtergrond. Daardoor voelen de kinderen zich sneller thuis en geborgen, hoe onzeker hun situatie soms ook is.
Voorbereiding op de toekomst
Het bieden van een vertrouwde omgeving betekent ook dat we ze helpen zich te ontwikkelen tot zelfredzame jongvolwassenen. Hiervoor werken we samen met onder meer gemeenten en scholen. Dankzij deze krachtenbundeling bereiden we de kinderen voor op hun toekomst, in Nederland óf in het land van herkomst. Want ook als de asielaanvraag wordt afgewezen, zorgen we voor de nodige begeleiding voor een waardige, veilige terugkeer. Zo maken we ons sterk voor álle minderjarige vluchtelingen, ongeacht hun toekomstige plekje in de wereld.
Een interculturele aanpak met hoofd en hart - Nidos
https://www.telegraaf.nl/video/syrische-docent-over-overlast-syrische-jongeren-zulke-jongeren-terugsturen/86120550.html
Opvang in Scheveningen op scherp na vechtpartijen om gestolen fatbikes - Nieuws uit Scheveningen
Yumi
27-08-2025 om 10:14
Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 09:37:
Rechts had een grote meerderheid in de Tweede Kamer, links was helemaal niet in de gelegenheid om wat dan ook te blokkeren. Wat mij betreft hoort het huidige uit de hand lopen bij de plannen van Wilders om aan de macht te komen.
Wat bedoel je hiermee?
NSC is weggelopen, is dat volgens jou een plan van Wilders? Denk je werkelijk dat hij zoveel macht heeft?
Luchtpost
27-08-2025 om 10:24
Er lijken ook andere wetten en regels te gelden voor mensen van buitenaf. Iemand die zijn hond uitlaat en geen ID bij zich heeft, wordt op de bon geslingerd. Maar een asielzoeker die willens en wetens zijn ID heeft vernietigd omdat hij dan kan zeggen dat hij 17 jaar is en zijn identiteit en afkomst niet te achterhalen valt, mag blijkbaar zowel overdag als 's nachts vrij buiten rond lopen. Nederland heeft nog geen idee waar zo iemand vandaag komt, maar zij kunnen blijkbaar overal lopen zonder ID-bewijs.
Zelfs van een moordenaar is het blijkbaar niet mogelijk om de identiteit te achterhalen.
In de pers werd de moord op Lisa al niet meer als zodanig benoemd, het was geworden "om het leven gekomen". Anders zou het toch zomaar wel eens maar slecht kunnen zijn voor de beeldvorming...
Men lijkt gewoon niet te willen. Misschien blijkt in het geval van Lisa dat het COA onderdak bood aan een al lang uitgeprocedeerde illegaal (wat bij het publiek niet bekend mag worden?).
Alles is mogelijk, tot en met een meerderjarige pooier (omfloerst 'loverboy' genoemd in de pers) waar een minderjarig meisje van 15 jaar dagenlang op zijn COA kamer kon verblijven.
Yumi
27-08-2025 om 10:34
Luchtpost schreef op 27-08-2025 om 10:24:
Er lijken ook andere wetten en regels te gelden voor mensen van buitenaf. Iemand die zijn hond uitlaat en geen ID bij zich heeft, wordt op de bon geslingerd. Maar een asielzoeker die willens en wetens zijn ID heeft vernietigd omdat hij dan kan zeggen dat hij 17 jaar is en zijn identiteit en afkomst niet te achterhalen valt, mag blijkbaar zowel overdag als 's nachts vrij buiten rond lopen. Nederland heeft nog geen idee waar zo iemand vandaag komt, maar zij kunnen blijkbaar overal lopen zonder ID-bewijs.
Zelfs van een moordenaar is het blijkbaar niet mogelijk om de identiteit te achterhalen.
In de pers werd de moord op Lisa al niet meer als zodanig benoemd, het was geworden "om het leven gekomen". Anders zou het toch zomaar wel eens maar slecht kunnen zijn voor de beeldvorming...
Men lijkt gewoon niet te willen. Misschien blijkt in het geval van Lisa dat het COA onderdak bood aan een al lang uitgeprocedeerde illegaal (wat bij het publiek niet bekend mag worden?).
Alles is mogelijk, tot en met een meerderjarige pooier (omfloerst 'loverboy' genoemd in de pers) waar een minderjarig meisje van 15 jaar dagenlang op zijn COA kamer kon verblijven.
Dat klopt de moordenaar van Lisa verbleef illegaal in de kamer van een vriend in het azc.
Veel bewoners van de opvang zeggen niets te weten over de verdachte. Meerdere mensen beschrijven dat hij van West-Afrikaanse afkomst is en dat hij, zoals vrijdag al bekend was, zich verschanste in de opvang zonder dat hij er woonde. Sommige bewoners weten überhaupt nog van niets. "Het is hier erg anoniem," zegt een man van Turkse afkomst, "je slaapt in je eentje op je kamer en verder praat je met niemand."
Live: dood Lisa | Tientallen Amsterdamse gevels kleuren oranje in de strijd tegen vrouwengeweld | Het Parool
Het is werkelijk niet te bevatten. De 22-jarige verdachte van de gruwelijke moord op de 17-jarige Lisa verbleef niet legaal in het COA-centrum aan de Hullenbergweg in Amsterdam. Hij sliep er, ondanks alles, in een kamer van een kennis.
Niemöller: COA is crimineel hotel, Halsema kijkt weg | DDS
Daglichtlamp
27-08-2025 om 10:38
Yumi schreef op 27-08-2025 om 10:14:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
NSC is weggelopen, is dat volgens jou een plan van Wilders? Denk je werkelijk dat hij zoveel macht heeft?
Als ik kijk naar wat Faber tijdens haar ministerschap gedaan heeft waren dat vooral maatregelen gericht op het verder verslechteren van de leefomstandigheden in de AZC's. Daadwerkelijk aanpakken van de overlast, bijvoorbeeld door het heropenen van de PBL gebeurde pas ergens in juni. Bezoeken aan Ter Apel? Alleen ter kennismaking in juli, en vervolgens pas weer in februari. Bezoeken aan AZC's waar het wel goed gaat, om daarvan te leren? Volgens mij nul, maar ik laat me graag corrigeren.
Eigenlijk had ik wel hoop dat Keijzer het beter zou gaan doen, maar wellicht komt dat nog.
Thora
27-08-2025 om 10:46
Fleurtje_5 schreef op 25-08-2025 om 19:28:
Nog zo'n bout-reden: Allemaal hebben ze een ander verhaal. Vaak een van verveling.
Aanpakken en oppakken, ongeacht wie het is. Dit gebeurd er in Heerlen:
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2972894/heerlens-maankwartier-raakt-na-action-ook-de-jumbo-kwijt
.............
De leegstand in het Maankwartier wordt daarmee alleen maar groter. Veel kantoorruimtes staan nog altijd leeg. Waarom de Jumbo weggaat is onduidelijk. Officieel wil de supermarkt geen reden geven. Medewerkers geven aan dat het aantal klanten na het weggaan van de Action minder is geworden. "Ook is er overlast van jeugd en wordt er geregeld gestolen," zegt een medewerker.
............
.................
„Overlast is nogal subjectief, niet?” Mouloud Elbadez (50) is niet zo snel met zijn oordelen. De straatcoach - hier sfeerkeeper genoemd - kent de Antillianen bij het station. De Syrische jongens. De verslaafden. Allemaal hebben ze een ander verhaal. Vaak een van verveling.
............
Die verveling is heel makkelijk op te lossen. Handjes uit de mouwen en aan het werk. Liefst lichamelijk intensief dan blijven ze ook nog fit. Plus dat ze bijdrage aan de maatschappij. Werk genoeg momenteel. Maar nee, dat mag dus niet van de wet.
Mick87
27-08-2025 om 11:56
Thora schreef op 27-08-2025 om 10:46:
[..]
Die verveling is heel makkelijk op te lossen. Handjes uit de mouwen en aan het werk. Liefst lichamelijk intensief dan blijven ze ook nog fit. Plus dat ze bijdrage aan de maatschappij. Werk genoeg momenteel. Maar nee, dat mag dus niet van de wet.
Ja maar dat verveling argument wordt voor alle jeugd gebruikt. Bij mij hardnekkige overlast voor de deur van fatbikes en scooters. Lees: tot diep in de nacht ronkende motoren, wheelies en scheldpartijen. Er kwam uiteindelijk ee stuk over in de krant en de reacties van de gemiddelde reageerder was: er is ook zo weinig voor de jeugd, ze vervelen zich, "zitten ze een keer niet op hun scherm is het weer niet goed" en meer van zulks.
Nou echt, WTF. Verveling is geen argument voor overlast en asociaal gedrag. Én ga even werken of zo denk ik dan. Er is genoeg te doen
Thora
27-08-2025 om 12:21
Mick87 schreef op 27-08-2025 om 11:56:
[..]
Ja maar dat verveling argument wordt voor alle jeugd gebruikt. Bij mij hardnekkige overlast voor de deur van fatbikes en scooters. Lees: tot diep in de nacht ronkende motoren, wheelies en scheldpartijen. Er kwam uiteindelijk ee stuk over in de krant en de reacties van de gemiddelde reageerder was: er is ook zo weinig voor de jeugd, ze vervelen zich, "zitten ze een keer niet op hun scherm is het weer niet goed" en meer van zulks.
Nou echt, WTF. Verveling is geen argument voor overlast en asociaal gedrag. Én ga even werken of zo denk ik dan. Er is genoeg te doen
Dit dus. Hier heb je helemaal gelijk in. Ik vind het ook een excuus van niets. Alleen mag de Nederlandse jeugd wel werken en de mensen in asielzoekerscentra niet van de wet.
Luchtpost
27-08-2025 om 12:30
Mick87 schreef op 27-08-2025 om 11:56:
[..]
Blijkbaar niet meer voor jonge mensen. In 2024 waren er volgens CBS 372 werklozen. In de categorie 15-25 jaar waren dat 157 inwoners. Dus van alle werkloosheidsuitkeringen gaat 42.20 % naar inwoners van 15-25 jaar. Dan gaat er toch iets he-le-maal fout?
De huidige 15-25 jarigen hebben overigens zogenaamd een redelijk hoge arbeidsdeelname omdat het CBS nu één uur per week werken meerekent als 'werkend'. Als je kijkt naar het aantal gewerkte uren, betreft het gros bijbaantjes van rond de 12 uur per week. Die werden in het verleden niet geregistreerd, maar toen werkte 87 % van alle 15-25 jarigen fulltime (40 uur per week). En toen kwamen alleen autochtone bejaarden voor rekening van de Nederlandse bevolking; hele andere situatie dus dan de jaarlijkse instroom van ouderen die momenteel gaande is van mensen die alleen hun oude dag in NL komen slijten.
Over 20 jaar zijn die huidige jonge inwoners 35-45 jaar. Dan heeft Nederland in totaal al weer veel meer inwoners dan de ruim 18 miljoen van nu (want "groei door immigratie") en is het aantal inwoners van 15-65 jaar, de potentiële beroepsbevolking, sowieso kleiner dan nu - en héél anders qua samenstelling c.q. arbeidsdeelname. En nee, dat zal niet snel veranderen; zoveel hebben we de afgelopen decennia wel geleerd.
Bontenbal zei dat hij een saldo (!) van 70.000 instroom redelijk vond. Dat betekent dat er jaarlijks zo'n 200.000 mensen blijven instromen, want het is één groot komen-en-gaan. Veel van alle opvang (kosten, tijd en moeite) gaan dus jaarlijks in rook op. De kans is groot dat de mensen met de minste perspectieven in hun thuisland hier blijven hangen, want ze weten dat ze hier overal mee weg komen.
Iedere wil ontbreekt bij de overheid. Een mooie start zou bijvoorbeeld kunnen zijn om na zonsondergang de deuren van een AZC te sluiten. En als er een AZC bewoner ontbreekt: sms alert in de wijde omgeving doen uitgaan, zeker zo lang we nog niet eens weten uit welk land iemand komt en hoe oud die asielzoeker is enz. Maar men lijkt het te accepteren als een soort gegeven: we doen het er maar mee. Aan ons wordt niets gevraagd, we moeten het alleen maar betalen.
Yumi
27-08-2025 om 14:19
Thora schreef op 27-08-2025 om 12:21:
[..]
Dit dus. Hier heb je helemaal gelijk in. Ik vind het ook een excuus van niets. Alleen mag de Nederlandse jeugd wel werken en de mensen in asielzoekerscentra niet van de wet.
Dat klopt niet Thora, de mensen in asielzoekerscentra mogen vanaf dag één werken als vrijwilliger. Als de asielaanvraag 'n half jaar in behandeling is, mogen ze werken. Er is geen beperking in het aantal weken dat een asielzoeker per jaar mag werken, en ze hebben recht op dezelfde beloning als Nederlanders.
Daglichtlamp
27-08-2025 om 14:25
Het is niet net zo gemakkelijk. Als ik een asielzoeker voor mijn organisatie vrijwilligerswerk wil laten doen dan moet ik eerst langs het UWV voor een vrijwilligersverklaring voor elk soort werk dat asielzoekers gaan doen. Als ik geen zin heb in de rompslomp, dan laat ik asielzoekers gewoon geen vrijwilligerswerk doen. Ik denk dat zeker kleinere organisaties daar gewoon geen zin in hebben (of niet precies weten hoe ze dat aan moeten pakken).