Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-05-2025 om 19:40 Topicstarter

Wij wonen in een gereformeerde enclave. 
Weinig last van.

De buren weten dat ze het risico lopen blote mensen te zien als ze achterom onze tuin inlopen. 
Wel trekken we in dat geval direct iets aan, de korte broek en de kaftan liggen op armafstand. Je hoeft je eigen bloot niet op te dringen. Onze bomen en struiken zijn strategisch gesnoeid, we zijn vrijwel niet zichtbaar vanuit slaapkamers.

Zoon is hier naar een gereformeerde basisschool gegaan. Dit na tips van collega's, waaronder een punkdame waarvan de kinderen dachten dat ze een heks was. 
Prima onderwijs, korte lijntjes.

De openbare viel voor ons af na een paar ochtenden 'schoolpleinkoekeloeren' achter de buggy. We letten heel erg op de onderlinge omgangsvormen en de reactie van de pleinwacht. Daar kun je veel aan aflezen. Het voelde voor ons niet goed daar. 

Man vond de katholieke school het aantrekkelijkst, maar die had geen plek meer.

Fleurtje vindt het zo erg dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, vanwege religieuze motieven, een teken van onderdrukking, maar als gereformeerde vrouwen een lange rok moeten dragen vanwege hun geloof is het opeens niet erg. Weer die twee maten. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-05-2025 om 19:54 Topicstarter

Waar betálen ze die troep van?

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1306037/weinig-twijfel-over-mogelijk-er-wordt-in-drugs-gehandeld-op-aanmeldcentrum-ter-apel

...
Dat er in en om het complex drugs wordt gebruikt door met name de groep van een paar honderd overlastgevende asielzoekers is al jaren duidelijk. De Inspectie Justitie en Veiligheid stelde het al meerdere keren vast in vernietigende rapporten over de situatie in het veelbesproken aanmeldcentrum. Ook bij het regelmatig preventief fouilleren op het voorterrein wordt steevast drugs in beslag genomen.
...

Wat ik me afvraag is waarom Wilders niet veel meer de nadruk legt op de dingen die Faber wel heeft bereikt. Ik denk dat dat is omdat hij electoraal baat heeft bij roepen dat asiel een heel groot probleem is.

Hier kun je bijvoorbeeld de cijfers over de eerste vier maanden van 2025 vergelijken met 2024. https://ind.nl/nl/documenten/05-2025/ind-tertaal-cijfers-januari-april-2025.pdf
We wisten al dat het aantal asielaanvragen significant gedaald is. Maar wat nog veel sneller daalt is het inwilligingspercentage. Was dat de eerste vier maanden van 2024 nog 65 procent, over de eerste vier maanden van 2025 is het inwilligingspercentage nog maar 33 procent. (Dat zijn cijfers voor de normale asielprocedure, de procedure van veilige landers zit daar niet bij, daar is het inwilligingspercentage afgerond 0 procent).

En de sterke afname van het aantal asielzoekers uit Syrië leidt ook niet echt tot grote vreugde, wat je wel zou verwachten. Weliswaar niet vanwege het uitmuntende beleid van Faber, maar toch. 

https://nos.nl/artikel/2565489-aantal-asielvragen-gehalveerd-vooral-veel-minder-syriers

Daglichtlamp schreef op 26-05-2025 om 20:20:

Wat ik me afvraag is waarom Wilders niet veel meer de nadruk legt op de dingen die Faber wel heeft bereikt. Ik denk dat dat is omdat hij electoraal baat heeft bij roepen dat asiel een heel groot probleem is.

Hier kun je bijvoorbeeld de cijfers over de eerste vier maanden van 2025 vergelijken met 2024. https://ind.nl/nl/documenten/05-2025/ind-tertaal-cijfers-januari-april-2025.pdf
We wisten al dat het aantal asielaanvragen significant gedaald is. Maar wat nog veel sneller daalt is het inwilligingspercentage. Was dat de eerste vier maanden van 2024 nog 65 procent, over de eerste vier maanden van 2025 is het inwilligingspercentage nog maar 33 procent. (Dat zijn cijfers voor de normale asielprocedure, de procedure van veilige landers zit daar niet bij, daar is het inwilligingspercentage afgerond 0 procent).

Dat denk ik ook, de PVV gedijt bij veel heisa over asiel. De 'invasie' van moslimmigranten is hun one issue, dus dat wil Wilders continu zoveel mogelijk uitvergroten, zelfs of eigenlijk juist als er positieve dingen te melden zijn op het gebied van asiel. En elke keer als het weer even ergens anders over gaat, over armoede of woningnood bijvoorbeeld (zoals de huurbevriezing), dan moet en zal de aandacht weer gaan naar asiel, als hét grote kwaad dat de bron zou zijn van alle problemen.

Is eigenlijk ook duidelijk waardoor die daling van 65% naar 33% gekomen is? Is dat door bepaald beleid of door bijv. een verschuiving van de nationaliteit van de mensen die een asielaanvraag doen? Ik kan me bijv. voorstellen dat het uitmaakt dat nu minder Syriërs asiel aanvragen en dat daardoor de percentages van asielzoekers uit minder kansrijke landen relatief gezien toenemen. 

Daglichtlamp schreef op 26-05-2025 om 15:12:

[..]

https://www.coa.nl/nl/lijst/capaciteit-en-bezetting

36.000 mensen die nu niet in een reguliere asiellocatie wonen. Hoe groot denk je dat het huis van Halsema of het huis van Timmermans is?

Hoe groot denk je dat ons kleine landje is?

NL_ST_WK_321_Complete_6000pix-scaled.jpg

Op kaarten en atlassen

Daglichtlamp schreef op 26-05-2025 om 17:45:

[..]

Tja als je op de joodse middelbare school in Amsterdam zit ben je verplicht als jongen om een keppeltje te hebben. Als meisje op een reformatorische middelbare school moet je verplicht een lange rok dragen. Kledingregels zijn niet bepaald voorbehouden aan islamitische middelbare scholen. Al ben ik met je eens dat dit heel beperkend is voor tienermeisjes.

Maar ik ben heel blij met de keuze die ik zelf had om mijn kinderen naar een christelijke basisschool te sturen.

Tja, In de reportage die ik ooit zag over Joden in Amsterdam was dat zij NIET met een keppeltje over straat durfden te lopen. Ze werden nageroepen en beledigd. Sommigen zette een petje op hun hoofd. 

Maar hoeveel zwarte hoodies lopen er 'vrij' door Amsterdam?

Thora schreef op 26-05-2025 om 18:42:

[..]

Tja als je als jongen een keppeltje draagt kun je niet met goed fatsoen over straat zonder uitgescholden of bedreigd te worden. Daarom dragen ze er vaak een petje overheen. Met een hoofddoek zal dat niet snel gebeuren.

Dit dus.

felija schreef op 26-05-2025 om 19:12:

[..]

Ik vind lange gewaden mooier dan van die stijve rokken en knotjes, smaken verschillen.

Ik draag ook wel eens een lange rok en ook mijn haren geregeld in een knotje. Smaken verschillen idd.

felija schreef op 26-05-2025 om 19:21:

[..]

Ook niet als ze van hun geloof niks anders mogen dragen? Dat is de reden waarom ze zo gekleed gaan, is precies hetzelfde. Dat vind jij toch zo erg? Of maakt het in dit geval niet uit, omdat het Nederlands genoeg is?

Op school. Het is vast een soort schooluniform.

Daglichtlamp schreef op 26-05-2025 om 20:20:

precies dat is het ook.

iedereen ziet dat dit kabinet vanaf dag 1 aan een zijden draadje hangt. ze zijn alleen nog samen omdat de toekomst er slechter uitziet: NSC verdwenen, BBB niet van belang, VVD vaste kliek, PVV komt nooit meer aan de bak en zakt in de peilingen. 

dus moet je voorsorteren op wat als het valt. de PVV heeft maar één punt en dat is asiel/islam. als dat geen urgent probleem meer is dan is de grondslag om op wilders te stemmen compleet verdwenen, want ook de stemmers zien dat ze bestuurlijk er een potje van maken (het complete kabinet, maar zeker ook pvv op de voor hen belangrijke punten) dus MOET asiel/islam een urgent probleem blijven om nog een kans te maken bij verkiezingen. het mag niet minder urgent worden want dan is de PVV niet meer van belang. 

felija schreef op 26-05-2025 om 19:32:

[..]

Als jij dan een aantal daklozen in je huis opneemt, waar je altijd zo mee 'begaan' bent.

1:Wie zegt dat ik een huis heb? Misschien woon ik wel op een boot of in een flat op 8 hoog.

2:Heb ik geroepen dat iedereen welkom is ongeacht waar je wieg heeft gestaan? Nee dat was dhr Timmermans met zijn grote huizen.

3:Inderdaad, ik vind het schandalig dat mensen dakloos zijn bv ná een scheiding of ziekte, en dan geen dak boven het hoofd krijgen omdat vaak mensen, afkomstig van buiten Nederland, voorrang krijgen.

https://nos.nl/artikel/2546944-meer-dak-en-thuislozen-en-verwarde-mensen-in-de-natuur-geregistreerd 3 december 2024

https://nos.nl/regio/brabant/artikel/549909-geen-huis-omdat-statushouders-voorrang-krijgen-zo-zit-het-echt 23 augustus 2024 Annabel Nanninga, fractievoorzitter van JA21 in de Eerste Kamer, claimde vorig jaar dat wachtlijsten voor woningen bestaan omdat statushouders voorrang krijgen.

https://www.mensenrechten.nl/actueel/nieuws/2025/03/19/verbod-op-voorrang-statushouders-in-strijd-met-mensenrechten 19-03-2025

felija schreef op 26-05-2025 om 19:43:

Fleurtje vindt het zo erg dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, vanwege religieuze motieven, een teken van onderdrukking, maar als gereformeerde vrouwen een lange rok moeten dragen vanwege hun geloof is het opeens niet erg. Weer die twee maten.

Ik heb nergens geschreven dat ik het niet erg vind. Wat ik wel schreef was:

Het lijkt mij niet zo erg dan die lange gewaden in dit Hollandse boerendorpje.

Vergeleken met lange gewaden in een Hollands dorp, vind ik zelfs een gescheurde jeans op een galafeest niet zo erg. Dat zegt niks over die jeans (die zou ik nooit naar een gala dragen), maar alles over de gewaden die men eerder in een hete woestijn zou dragen en waarvan men weet dat ze die dragen omdat ze vooral niet westers willen zijn.

Fleurtje_5 schreef op 27-05-2025 om 07:58:

[..]

Op school. Het is vast een soort schooluniform.

Denk je echt dat meisjes uit een streng reformatorisch gezin thuis wel een spijkerbroek mogen dragen? Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is.  Of dat ze keuze hebben in hun haardracht?

Maar kinderen mogen opvoeden volgens je eigen overtuiging (zolang die niet ingaat tegen de wet), vind ik ook een groot goed.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.