Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezie schreef op 22-05-2025 om 11:42:

[..]

Je zegt het goed: "mogen werken". Wat mij betreft loopt een vergelijking met Nederlandse emigranten na de 2e wereldoorlog helemaal mank. Voor hen was het geen kwestie van mogen werken in het nieuwe land maar moeten werken. Anders kon je weer vertrekken.

Ik heb die vergelijking niet gemaakt, maar wat diegene er volgens mij helemaal niet mee bedoelde was dat het 1 op 1 in alles vergelijkbaar zou zijn. Niemand hier beweert dat. Het was zoals ik het las enkel een opmerking dat willen migreren om elders een beter leven op te bouwen niet iets in wezen verkeerds is, maar van alle tijden en dat de wens om naar betere oorden te vertrekken begrijpelijk kan zijn.

Fleurtje_5 schreef op 20-05-2025 om 09:28:

https://www.limburger.nl/regio/venlo/venlo/verzet-in-venlo-tegen-azc-groeit-onvoorstelbaar-dat-gemeente-geen-harde-garanties-geeft-over-politie-inzet/67557007.html 19-05-2025

Verzet in Venlo tegen azc groeit: ‘Onvoorstelbaar dat gemeente geen harde garanties geeft over politie-inzet’
..............

Methadon

Hij ondersteunt zijn betoog met rapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de GGD. „Er wordt ons voorgehouden dat deze mensen hard nodig zijn om alle vacatures te vullen”, zegt Bekkema „maar uit cijfers van het jaarrapport integratie van het CBS blijkt dat niet-westerse allochtonen veel minder vaak werk hebben. Uit een rapport van de GGD in de opvanglocatie in Ter Apel blijkt dat veel alleenstaande mannen methadon gebruiken. We kennen allemaal de voorbeelden en problemen van geweld en het anders behandelen van vrouwen en ga zo maar door. Deze mensen hebben zware hulp nodig en de ggz staat toch al onder druk. En dat geldt voor meer voorzieningen.”

....................etc.etc.etc..........

En laten we bovenstaande niet vergeten

en dit:

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-asielzoekers-niet-werken

Waarom werken er zo weinig asielzoekers?

Asielzoekers moeten vaak lang wachten op de uitkomsten van de asielprocedure en daarna op huisvesting in de gemeente. Gedurende de wachttijd verhuizen ze vaak ook nog van de ene naar de andere locatie. In deze omstandigheden is het niet makkelijk om een baan te vinden, terwijl uit onderzoek blijkt dat werk een belangrijk onderdeel is van integratie. Dat slechts rond de 4% van deze groep
werkt, heeft ook te maken met de belemmeringen die er zijn. De 24-weken-eis was een belangrijke belemmering, maar die is met de uitspraakpraak van de Raad van State komen te vervallen. Asielzoekers mogen nu onbeperkt werken na 6 maanden in de asielprocedure.  Er zijn meer belemmeringen.
De verplichte TWV is bijvoorbeeld vrij onbekend
bij werkgevers en zijn er wachttijden voor het inschrijven van asielzoekers waardoor praktische zaken niet geregeld kunnen worden. Wat ook niet helpt is dat werkenden rechten verliezen als zij uitstromen naar een gemeente. Ten slotte is het belangrijk dat asielzoekers goed begeleid worden richting werk. Het COA pleit dan ook voor het opzetten van een goede begeleidingsstructuur

[..]

Je zegt het goed: "mogen werken". Wat mij betreft loopt een vergelijking met Nederlandse emigranten na de 2e wereldoorlog helemaal mank. Voor hen was het geen kwestie van mogen werken in het nieuwe land maar moeten werken. Anders kon je weer vertrekken.

Ik ben verder juist helemaal voor moeten werken van asielzoekers. Stap 1 is het ze direct toestaan en praktisch mogelijk maken (dus het mogen waar ik het over heb, inclusief zaken als BSN en vaste verblijfplaats), stap 2 is het ze verplichten (voor zover gezien fysieke en mentale gezondheid mogelijk). Laat ze maar werken, vrijwilligerswerk doen, taken doen op het AZC zelf, etc. Maak het mogelijk en stel het verplicht. Daar wordt uiteindelijk iedereen en daarmee de hele maatschappij beter van. Maar voor die stap 2 is wel stap 1 ook nodig. Je kunt niet iemand geen BSN geven of elke 2 maanden verkassen en dan piepen dat hij niet werkt en denkt dat het zo hoort hier. Stel asielzoekers zo snel als ze hier zijn in staat om te werken door alle drempels weg te nemen, maak ze meteen duidelijk dat het zo werkt hier in Nederland en dan kun je het ook verplichten. Helemaal prima.

Nicole123 schreef op 22-05-2025 om 13:17:

[..]

Ik ben verder juist helemaal voor moeten werken van asielzoekers. Stap 1 is het ze direct toestaan en praktisch mogelijk maken (dus het mogen waar ik het over heb, inclusief zaken als BSN en vaste verblijfplaats), stap 2 is het ze verplichten (voor zover gezien fysieke en mentale gezondheid mogelijk). Laat ze maar werken, vrijwilligerswerk doen, taken doen op het AZC zelf, etc. Maak het mogelijk en stel het verplicht. Daar wordt uiteindelijk iedereen en daarmee de hele maatschappij beter van. Maar voor die stap 2 is wel stap 1 ook nodig. Je kunt niet iemand geen BSN geven of elke 2 maanden verkassen en dan piepen dat hij niet werkt en denkt dat het zo hoort hier. Stel asielzoekers zo snel als ze hier zijn in staat om te werken door alle drempels weg te nemen, maak ze meteen duidelijk dat het zo werkt hier in Nederland en dan kun je het ook verplichten. Helemaal prima.

Waarom niet verplicht stellen dat economische vluchtelingen eerst aantonen dat ze hun eigen broek kunnen ophouden en werkzaam kunnen zijn in de beroepen waar tekorten in zijn? Voldoe je daar niet aan, dan word je niet eens binnen gelaten.

Nicole123 schreef op 22-05-2025 om 12:59:

[..]

Ik heb die vergelijking niet gemaakt, maar wat diegene er volgens mij helemaal niet mee bedoelde was dat het 1 op 1 in alles vergelijkbaar zou zijn. Niemand hier beweert dat. Het was zoals ik het las enkel een opmerking dat willen migreren om elders een beter leven op te bouwen niet iets in wezen verkeerds is, maar van alle tijden en dat de wens om naar betere oorden te vertrekken begrijpelijk kan zijn.

Exact, ieder volk doet dat, zou dat graag willen als de omstandigheden daartoe leiden. 

Net zoals de Nederlanders destijds, krijgen ook hier economische asielzoekers geen huis en gratis geld, wanneer ze hier enkel om economische redenen arriveren, itt wat hier wel werd beweerd. 

Poezie schreef op 22-05-2025 om 13:25:

[..]

Waarom niet verplicht stellen dat economische vluchtelingen eerst aantonen dat ze hun eigen broek kunnen ophouden en werkzaam kunnen zijn in de beroepen waar tekorten in zijn? Voldoe je daar niet aan, dan word je niet eens binnen gelaten.

Ik ben het helemaal met je eens, die moeten hun eigen broek ophouden en anders terug. Alleen staat er geen 'economische vluchteling' op hun voorhoofd, daar is nou juist die asielprocedure voor: onderscheid maken tussen wie de echte vluchtelingen zijn die gevaar lopen in hun land van herkomst en wie de economische vluchtelingen. Niet binnenlaten is dus geen mogelijkheid, want je kunt niet de asielprocedure aan de grens in 1 oogopslag doen. Was het maar zo, dan waren er helemaal geen asielzoekers, enkel statushouders en mensen die uitgezet worden. Wat mij betreft is die procedure wel zo kort mogelijk, dus liefst zo dicht mogelijk bij het ideaalbeeld van die ene oogopslag aan de grens. Zeker voor mensen uit de Veilige Landen, waar niet 100% maar wel het overgrote deel bij de categorie 'economisch' hoort. En als blijkt bij die snelle procedure dat iemand geen gevaar loopt in het land van herkomst dan ben ik het helemaal met je eens, dan is het óf wegwezen óf als niet-EU arbeidsmigrant hierheen komen met de regels die daarvoor gelden. En de echte vluchtelingen voor oorlog en geweld, of de mensen waarbij het uitzoekwerk onverhoopt langer duurt dan gedacht, die gewoon zo snel mogelijk zich nuttig laten maken met werk, vrijwilligerswerk, (om)scholing, Nederlands leren, etc.

Economische asielzoekers uit vooral Afrika kloppen hier aan, in de hoop op een beter leven. Daar wordt door menigeen behoorlijk op neer gekeken, ''ze' willen en krijgen hier gewoon een huis en gratis geld." Dat krijgen ze terecht niet, maar de aanname wordt desondanks toch gedaan. Ze kunnen het bij voorbaat al niet goed doen en gezien als profiteurs.
Als je dan opmerkt dat emigratie vanuit economisch perspectief iets is van alle tijden en dat ons volk destijds ook de grote oversteek waagde, in de hoop op een beter leven en zelfs rijk worden, net zoals de huidige economische asielzoekers en dat dat best begrijpelijk is, dan gaat die vergelijking opeens mank.

Ondertussen worden er hier wel gigantische aantallen arbeidsmigranten onthaald, om onze personeelstekorten op te vullen.

[..]

Precies!

Steeds dezelfde argumenten, waarom het niet zou kunnen of mogen. 

Asielzoekers mogen vanaf dag 1 werken, de eerste 6 maanden als vrijwilliger.

Als er geen meedoenbalie is in het azc.... dan zijn er andere mogelijkheden. Niet elke azc heeft alle faciliteiten in huis, maar bij mij zit ook niet alles om de hoek, daar is het ov voor.

Het COA en de gemeente kunnen helpen bij het vinden van passend werk/ vrijwilligerswerk.

Wordt een verblijfsvergunning aangevraagd, dan mag men de eerste 6 maanden nog geen betaald werk doen. Wel vrijwilligerswerk. Na 6 maanden mogen zij ook betaald werk verrichten.

Yumi schreef op 22-05-2025 om 14:51:

[..]

Precies!

Steeds dezelfde argumenten, waarom het niet zou kunnen of mogen.

Asielzoekers mogen vanaf dag 1 werken, de eerste 6 maanden als vrijwilliger.

Als er geen meedoenbalie is in het azc.... dan zijn er andere mogelijkheden. Niet elke azc heeft alle faciliteiten in huis, maar bij mij zit ook niet alles om de hoek, daar is het ov voor.

Het COA en de gemeente kunnen helpen bij het vinden van passend werk/ vrijwilligerswerk.

Wordt een verblijfsvergunning aangevraagd, dan mag men de eerste 6 maanden nog geen betaald werk doen. Wel vrijwilligerswerk. Na 6 maanden mogen zij ook betaald werk verrichten.

Zucht, het gaat om je eigen broek ophouden, financieel gezien, hoe wil je dat doen met vrijwilligerswerk? Die regel is nog maar heel kort van kracht. Nog niet zo lang geleden mochten asielzoekers geen betaald werk meer dan  24 uur verrichten. Weinig werkgevers zaten daar op te wachten. Gelukkig is die wet veranderd en krijgen werkgevers daarom ook meer interesse in deze groep.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/november/24-weken-eis-is-onverbindend/#:~:text=Het%20UWV%20mag%20bij%20het,krijgen%20tot%20de%20Nederlandse%20arbeidsmarkt.

Uit de bovengenoemde link:

"Deze zogenoemde 24-weken-eis verhindert dat asielzoekers effectieve toegang krijgen tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Deze eis doet afbreuk aan het “doel en nuttig effect van de Europese Opvangrichtlijn” en is daarom in strijd met het Europees recht."

Die belachelijke regel die er tot voor kort nog was, moest voorkomen dat asielzoekers fatsoenlijk konden worden toe gelaten tot de arbeidsmarkt.

felija schreef op 22-05-2025 om 15:05:

[..]

Zucht, het gaat om je eigen broek ophouden, financieel gezien, hoe wil je dat doen met vrijwilligerswerk? Die regel is nog maar heel kort van kracht. Nog niet zo lang geleden mochten asielzoekers geen betaald werk meer dan 24 uur verrichten. Weinig werkgevers zaten daar op te wachten. Gelukkig is die wet veranderd en krijgen werkgevers daarom ook meer interesse in deze groep.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/november/24-weken-eis-is-onverbindend/#:~:text=Het%20UWV%20mag%20bij%20het,krijgen%20tot%20de%20Nederlandse%20arbeidsmarkt.

Zuchtje terug 

Je kunt 6 maanden lopen klagen, je lopen vervelen, relschoppen of wat dan ook.... je kan die tijd ook nuttig gebruiken door vrijwilligerswerk te doen, is je toekomstige werkgever blij mee, je leert er de NL gebruiken en de taal.

Je bedoelde 24 weken, tot voor kort? Is alweer bijna 2 jaar geleden dat die wet is veranderd.

felija schreef op 22-05-2025 om 15:11:

Uit de bovengenoemde link:

"Deze zogenoemde 24-weken-eis verhindert dat asielzoekers effectieve toegang krijgen tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Deze eis doet afbreuk aan het “doel en nuttig effect van de Europese Opvangrichtlijn” en is daarom in strijd met het Europees recht."

Die belachelijke regel die er tot voor kort nog was, moest voorkomen dat asielzoekers fatsoenlijk konden worden toe gelaten tot de arbeidsmarkt.

Die belachelijke regel is al bijna 2 jaar geleden afgeschaft zoals ik al aangaf. 

https://www.ad.nl/binnenland/overlastgevend-asielzoekerscentrum-in-budel-verdwijnt-defensie-pakt-terrein-terug~adcda80b/
Het AZC in Budel gaat waarschijnlijk dicht. Faber heeft alleen in haar verdeelbesluit wel besloten dat Cranendonck (de gemeente waar Budel in ligt) 1500 opvangplaatsen zou moeten leveren .https://open.overheid.nl/documenten/dpc-fddcf37e32058de189408a87e7ec7f9fe7061b27/pdf

Poezenmeisje

Poezenmeisje

22-05-2025 om 18:15 Topicstarter

Fijn voor Budel.

Ik las ook dat de munitiedepots naar Staphorst gaan i.p.v. naar Weerselo waar 29 woningen hiervoor gesloopt moeten worden.

Yumi schreef op 22-05-2025 om 15:22:

[..]

Zuchtje terug

Je kunt 6 maanden lopen klagen, je lopen vervelen, relschoppen of wat dan ook.... je kan die tijd ook nuttig gebruiken door vrijwilligerswerk te doen, is je toekomstige werkgever blij mee, je leert er de NL gebruiken en de taal.

Je bedoelde 24 weken, tot voor kort? Is alweer bijna 2 jaar geleden dat die wet is veranderd.

We lopen wat af te zuchten

Eigenlijk denk ik nog steeds dat jij en ik er helemaal niet heel anders over denken, op sommige punten zeker wel, maar onder de streep willen we dat asielzoekers zich nuttig kunnen maken en dat ook oppakken en dat er alleen (permanent) plaats is voor diegenen die vanwege een bedreigende oorloggssituatie hun land hebben moeten ontvluchten. Ieder Europees land naar rato en draagkracht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.