Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
21-05-2025 om 22:02
Laten we beginnen met een uitzendverbod voor sommige van de sectoren waar veel arbeidsmigranten werken.
Miraval
21-05-2025 om 22:07
Daglichtlamp schreef op 21-05-2025 om 22:02:
Laten we beginnen met een uitzendverbod voor sommige van de sectoren waar veel arbeidsmigranten werken.
Nou, ik zou eerder beginnen met campagnes die ervoor zorgen dat uitzendbureaus hun personeel gaan zoeken bij asielzoekers. Dus een AZC samen laten werken met verschillende uitzendbureaus. Dan kun je als overheid zelfs nog overwegen om subsidies aan die bedrijven uit te geven die statushouders of asielzoekers in dienst nemen.
Met een verbod werk je ook problemen in de hand. Want dat werk moet toch gedaan worden, en waar haal je anders het personeel vandaan? Als je bovenstaande doet, dan wordt de vraag naar arbeidsmigranten vanzelf minder, asielzoekers kunnen aan het werk en de bedrijven hebben gewoon hun personeel.
Daglichtlamp
21-05-2025 om 22:12
Miraval schreef op 21-05-2025 om 22:07:
[..]
Nou, ik zou eerder beginnen met campagnes die ervoor zorgen dat uitzendbureaus hun personeel gaan zoeken bij asielzoekers. Dus een AZC samen laten werken met verschillende uitzendbureaus. Dan kun je als overheid zelfs nog overwegen om subsidies aan die bedrijven uit te geven die statushouders of asielzoekers in dienst nemen.
Met een verbod werk je ook problemen in de hand. Want dat werk moet toch gedaan worden, en waar haal je anders het personeel vandaan? Als je bovenstaande doet, dan wordt de vraag naar arbeidsmigranten vanzelf minder, asielzoekers kunnen aan het werk en de bedrijven hebben gewoon hun personeel.
Met een uitzendverbod is veel duidelijker wie verantwoordelijk is.
Maar uitgesproken voorstanders zijn er nu al: De SP en GroenLinks-PvdA bijvoorbeeld. "Ik wil dat uitzendbureaus er tussenuit gaan, en dat mensen rechtstreeks in dienst komen bij de bedrijven zodat je die kunt aanspreken op dit soort misstanden", zegt Mariëtte Patijn van laatstgenoemde partij.
Of hier wordt het ook uitgelegd, pagina 17
Gebruikersnaaminvullen
21-05-2025 om 22:13
felija schreef op 21-05-2025 om 20:07:
[..]
Dat lees ik nergens terug in de bron die ik gaf, wel dit:
"Honderdduizenden van hen (Nederlanders), het liefst werklozen, grote gezinnen en boeren, moeten de wereld intrekken." Volgens de Nederlandse overheid.
En dit:
"Veel Nederlanders worden lekker gemaakt met afbeeldingen, praatjes en films over het leven in hun nieuwe moederland. De voorbereiding is slecht en de beslissing niet altijd even goed doordacht."
Ik raad je aan de serie Landverhuizers te kijken. Dan zie je hoe migranten werden gehuisvest voordat ze verder het land van keuze in konden.
Poezenmeisje
21-05-2025 om 22:53
felija schreef op 21-05-2025 om 18:02:
[..]
Door hun koloniale verleden door westerse landen (uitzuigen, zoals jij het noemt) plukken veel Afrikaanse landen daar nog steeds de wrange vruchten van. Tel daarbij op vaak slechte woestijngrond en corrupte dictatoriale regimes, nauwelijks enig afbeidsperspectief en het is wel duidelijk waarom mensen hun heil elders zoeken.
En daarom zouden welvarende landen meer moeten investeren in ontwikkelingshulp, zodat er daar plekke projecten kunnen worden geïnitieerd, waardoor mensen in hun eigen land kunnen blijven. En het niet loont om via een louche mensensmokkelaar op een bootje proberen de oceaan over te steken op zoek naar betere toekomstperspectieven.
Die stinkend rijke oliestaten zouden wat mij betreft ook wel veel meer hun steentje mogen bijdragen.
Misschien een voorbeeld nemen aan Israël, zij krijgen woestijnen vruchtbaar.
In Afrika is op veel plekken prima landbouwgrond én honger. Het verjagen van de blanke boeren daar is één ding, zelf vervolgens voedsel verbouwen is een ander ding.
Waarom hebben die mensen de kunst niet afgekeken?
Poezenmeisje
21-05-2025 om 23:02
Poezie schreef op 21-05-2025 om 18:58:
[..]
Ook toen moest je die landen eerst bewijzen dat je daar zelf je broek op zou kunnen houden voordat je de overstap kon maken.
En als je als "Trees met een souvenirtje van een Canadees" na de oorlog landde in Canada en je Jack of Tom stond niet klaar om je af te halen, dan moest je per kerende vlucht retour naar Nederland.
Fleurtje_5
22-05-2025 om 09:25
Goed zo Marjolein Faber.
https://www.limburger.nl/regio/venlo/minister-faber-roept-burgemeester-scholten-op-matje-over-politie-inzet-azc-venlo-onvoorstelbaar-dat-burgemeester-geen-veiligheidsgaranties-geeft/68042358.html 21 05 2025 10:20
[foto]
......................
Faber (PVV) haalde dinsdagavond in de Tweede Kamer tijdens een debat over vreemdelingen- en asielbeleid hard uit naar Scholten. „Er zijn zorgen over de veiligheid. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de gemeente geen enkele garantie wil geven wat betreft de veiligheid en inzet van de politie. We kennen allemaal de berichten uit de media. Laatst over die Syriërs en vechtpartijen, met stokken en messen, georganiseerde rooftochten. Overal ellende. Ik hoor nu voor het eerst dat een burgemeester geen veiligheidsgaranties wil afgeven.”
..................etc.etc.etc................
Fleurtje_5
22-05-2025 om 09:29
Een paar uur later dit bericht:
https://www.limburger.nl/regio/venlo/wij-willen-nog-van-het-coa-afkunnen-zegt-de-gemeenteraad-als-het-bij-azc-venlo-de-spuigaten-uitloopt-bouw-een-escape-in/68199072.html 21 05 2025 21:34
..............
De meerderheid in de gemeenteraad van Venlo wil van het COA af kunnen als de situatie bij het geplande azc niet naar tevredenheid verloopt. Daarom wil de raad dat de gemeente geen overeenkomst voor onbepaalde tijd aangaat met het COA.
.................
Fleurtje_5
22-05-2025 om 09:39
Gisteravond bespraken de fracties de bestuursovereenkomst die met het COA was opgesteld voor een azc voor ZESHONDERD vluchtelingen in het mooie voormalige klooster Bethanië in Venlo. De duur van die overeenkomst was voor onbepaalde tijd. Dat is in deze tijd toch ongelooflijk.
Een dame van de VVD zei:
„Wat ons betreft gaan we een overeenkomst aan voor maximaal tien jaar en gaan we daarna jaarlijks evalueren”.
Wat ik wil zeggen tegen de mevrouw van de VVD: ik heb een mooi klooster zien veranderen, en dat was niet de goede kant op, in een kortere tijd, en met veel minder asielzoekers, in een tijd dat we nog nooit van wantoestanden in Ter Apel hadden gehoord.
Misschien helpt het als er aan de toekomstige bewoners word verteld dat er in kloosters heeeeeeel veel christelijke gebeden en gezangen hebben plaatsgevonden. Dat men met respect en zorg moet omgaan met zulke gebouwen. Er is veel wijwater gesprenkeld. En die sfeer hangt daar nog steeds. Schoenen mogen ze gewoon aanhouden, maar wanorde of 'naar gedrag' naar klooster, de omgeving of personen worden niet getolereerd, dan rinkelen 's nachts kettingen (van de boeien) en ruikt men wierook door de lange gangen.
Nicole123
22-05-2025 om 09:57
[..]
Eens over die uitzendbureaus die samenwerken met AZCs. Maar daar zit nog wel een stap voor: namelijk asielzoekers toestemming geven om te werken, een BSN, en op een vast AZC laten verblijven ipv de helft van hen van noodopvang naar noodopvang laten gaan. Ik denk niet dat jij als werkgever graag iemand zou aannemen die misschien over 2 weken, als hij net een beetje ingewerkt is, opeens weg is naar de andere kant van het land.
En wat betreft 'dat werk moet toch gedaan worden', dat ligt er maar net aan welk werk en of het ook wel echt hier moet. Sommige dingen wel ja, in de bouw, de logistiek, de zorg. Maar of je echt 12 miljoen varkens in je land nodig hebt en al het personeel om die dieren te slachten dat betwijfel ik. Of we echt mega-datacentra en distributiecentra voor spullen van land A naar land B (dus niet het centrum voor jouw pakketje of de AH) nodig hebben inclusief het personeel dat er werkt, dat betwijfel ik. We zeggen over de voormalige textielfabrieken ook niet dat dat werk echt in Nederland gedaan moet worden.
Fleurtje_5
22-05-2025 om 10:11
[..]
Er zijn nog steeds veel werkelozen in Nederland, en ik lees nog steeds over faillissementen elke week, en denk dan 'alweer mensen die moeten zien rond te komen met hun maandlasten als ze niet gauw een baan vinden'. Als ze asielzoekers al voorrang geven op een woning, en straks ook op een baan, dan is het wel echt triest gesteld.
Er zitten vast ook nadelen aan uitzendbureaus:
Yumi
22-05-2025 om 10:39
[..]
Een tijd geleden heb ik verschillende linkjes geplaatst die laten zien wat Gemeentes en azc's doen om asielzoekers aan het werk te krijgen. Azc's hebben meedoen balie's waar 'n asielzoeker hulp kan vragen naar werk. Op de e.a. manier komt het riedeltje, dat ze niet mogen werken steeds maar weer hier tevoorschijn.... afleiding? Ga niet weer alles opnieuw plaatsten, maar google levert voldoende op.
COA - Extra inzet in Amsterdam om asielzoekers aan het werk te helpen | www.coa.nl
Helft van bewoners in 2026 aan het werk
Bestuurslid Joeri Kapteijns: “Het COA heeft de ambitie dat de helft van onze bewoners die kunnen werken en langer dan een jaar bij ons in de opvang zijn, betaald werk doet. Het is belangrijk dat zij tijdens het wachten in de asielprocedure snel actief zijn in de samenleving. Dat willen onze bewoners graag, dat is goed voor hen en helpt ook bij de tekorten op de arbeidsmarkt.”
Om dat voor elkaar te krijgen, werkt het COA intensief samen met landelijke en lokale partijen zoals gemeente Amsterdam, het UWV en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP). Het doel is gezamenlijk iets te doen aan bureaucratische belemmeringen, zoals het verkrijgen van bsn-nummers en een soepele verstrekking van tewerkstellingsvergunningen. Daarnaast is het belangrijk een gezamenlijke begeleidingsstructuur voor betaald werk op te zetten. Dit laatste wordt tijdens de pilot uitgetest, zodat alle partijen hiervan kunnen leren.
Aan het werk als u asielzoeker bent - Den Haag
Als asielzoeker mag u werken in Nederland. Dat mag als uw asielaanvraag langer dan 6 maanden in behandeling is bij de IND. Op deze pagina leest u hoe dat gaat.
Het COA en de gemeente kunnen u helpen bij het vinden van passend werk. Praat hierover met uw contactpersoon bij het COA. Op de opvanglocatie Regulusweg 1 is iedere week een ‘meedoenbalie’ geopend, waar het COA u kan helpen werk te vinden. Kijk voor de openingstijden op de website van het COA(Externe link).
Werk maakt het verschil - Kansen voor nieuwkomers én ondernemers - Rijnvicus
Pilot Jobhunting @ AZC's - WSP midden-utrecht
Asielzoekers aan het werk krijgen én houden | VreemdelingenVisie
Project Goldschmeding Foundation - FutureWork Nederlands
Amsterdamse pilot helpt statusloze asielzoekers aan werk
Project Goldschmeding Foundation - FutureWork Nederlands
Nicole123
22-05-2025 om 11:17
Yumi schreef op 22-05-2025 om 10:39:
[..]
Een tijd geleden heb ik verschillende linkjes geplaatst die laten zien wat Gemeentes en azc's doen om asielzoekers aan het werk te krijgen. Azc's hebben meedoen balie's waar 'n asielzoeker hulp kan vragen naar werk. Op de e.a. manier komt het riedeltje, dat ze niet mogen werken steeds maar weer hier tevoorschijn.... afleiding? Ga niet weer alles opnieuw plaatsten, maar google levert voldoende op.
Op jouw post met linkjes kwam een reactie, van volgens mij Daglichtlamp, met de info dat dit soort balies er alleen zijn bij reguliere AZCs. En dat inmiddels de helft van de asielzoekers niet in zo’n regulier AZC maar in een noodopvang zit. Dat is nou juist het probleem dat ik aankaart, die stap die nodig is. Was het maar zo dat alle asielzoekers in een vast AZC met zo’n balie zaten, dan was wat Miraval voorstelt en jij hier schetst al voor alle asielzoekers werkelijkheid.
En asielzoekers mogen werken, maar pas als ze 6 maanden hier zijn en daar na een BSN hebben gekregen (met bijbehorende wachttijd). Daar valt ook nog winst in te behalen. Tot voor kort mochten asielzoekers niet meer dan 24 weken per jaar werken en toen die restrictie eraf ging had dat ook al enorm veel effect. Toen bleken er heel veel asielzoekers wel aan het werk te gaan, omdat het voor werkgevers toen de moeite was, en bleken ze helemaal niet die ‘luie profiteurs’ te zijn zoals ze soms afgeschilderd worden.
https://nos.nl/artikel/2546768-meer-asielzoekers-aan-het-werk-door-ruimere-regels
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/magazine/wachttijden-en-onduidelijke-regels-frustreren-gemotiveerde-asielzoekers
https://nos.nl/artikel/2541307-geen-werk-voor-18-000-asielzoekers-en-statushouders-door-wachtlijst-bsn
https://www.volkskrant.nl/binnenland/in-de-noordoostpolder-werken-asielzoekers-in-de-kassen-en-dat-scheelt-arbeidsmigranten-een-win-winsituatie~b7cfb189/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Poezie
22-05-2025 om 11:42
Nicole123 schreef op 22-05-2025 om 11:17:
[..]
Op jouw post met linkjes kwam een reactie, van volgens mij Daglichtlamp, met de info dat dit soort balies er alleen zijn bij reguliere AZCs. En dat inmiddels de helft van de asielzoekers niet in zo’n regulier AZC maar in een noodopvang zit. Dat is nou juist het probleem dat ik aankaart, die stap die nodig is. Was het maar zo dat alle asielzoekers in een vast AZC met zo’n balie zaten, dan was wat Miraval voorstelt en jij hier schetst al voor alle asielzoekers werkelijkheid.
En asielzoekers mogen werken, maar pas als ze 6 maanden hier zijn en daar na een BSN hebben gekregen (met bijbehorende wachttijd). Daar valt ook nog winst in te behalen. Tot voor kort mochten asielzoekers niet meer dan 24 weken per jaar werken en toen die restrictie eraf ging had dat ook al enorm veel effect. Toen bleken er heel veel asielzoekers wel aan het werk te gaan, omdat het voor werkgevers toen de moeite was, en bleken ze helemaal niet die ‘luie profiteurs’ te zijn zoals ze soms afgeschilderd worden.
https://nos.nl/artikel/2546768-meer-asielzoekers-aan-het-werk-door-ruimere-regels
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/magazine/wachttijden-en-onduidelijke-regels-frustreren-gemotiveerde-asielzoekers
https://nos.nl/artikel/2541307-geen-werk-voor-18-000-asielzoekers-en-statushouders-door-wachtlijst-bsn
https://www.volkskrant.nl/binnenland/in-de-noordoostpolder-werken-asielzoekers-in-de-kassen-en-dat-scheelt-arbeidsmigranten-een-win-winsituatie~b7cfb189/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Je zegt het goed: "mogen werken". Wat mij betreft loopt een vergelijking met Nederlandse emigranten na de 2e wereldoorlog helemaal mank. Voor hen was het geen kwestie van mogen werken in het nieuwe land maar moeten werken. Anders kon je weer vertrekken.