Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Ies
10-05-2025 om 12:19
Er is een petitie gestart om het vertrouwen in Faber op te zeggen. (op platform van De Goede Zaak)
Fleurtje_5
10-05-2025 om 12:22
Zie dat plaatje van de wereldbol. Is dit dan zo eerlijk?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/553099776/nederland-stuurt-asielzoekers-niet-terug-naar-belgie-zorgen-om-mensonwaardige-opvang-bij-zuiderburen
En als wij nou alle mannen (met de spreidingswet) in dit piepkleine landje gaan huisvesten heeft die grote stad Brussel in het grote België er geen last meer van.
Om nog even op terug te komen op dat plaatje van de wereldbol waar je die kleine groene stip ziet. Dat is ons landje. (zie ook het venstertje in dat plaatje) Wil je daar alles bij elkaar stoppen? Denk je dat er in de rest van dat plaatje geen andere veilige plek meer is?
In die kleine groene stip zit nog een veeeeeeeeel kleinere stip en dat is Ter Apel. Met het blote oog op dat plaatje niet waarneembaar. Dat stukje kleurt niet meer groen maar rood. Budel, Maarheeze (en de andere stipjes) zijn ook al aan het verkleuren.
Fleurtje_5
10-05-2025 om 12:30
Ies schreef op 10-05-2025 om 12:19:
Er is een petitie gestart om het vertrouwen in Faber op te zeggen. (op platform van De Goede Zaak)
Lekker met z'n allen Faber pesten omdat ze moeite had om de rellende ama's een uitstapje naar de Efteling te gunnen? Of omdat ze wil bezuinigen op de activiteiten van een AZC ? (in dit land word er heel veel bezuinigd, maar daar is nooit iemand voor weggestemd) Of omdat ze moeite had om een handtekening voor een lintje te zetten onder iets waar ze niet achter staat, maar die handtekening daarom wel liet zetten door de premier? Dat zegt mij wel dat ze nors is, en niet automatisch iets ondertekend of goed vind. En ook soms wat bot en onhandig is. Och en het kapsel, de kleding, de oren en het zure lachje ook nog.
Maar dit ook nog? Met z'n allen tegen die ene vrouw? Ben je dan niet veel erger dan dat wat minister Faber doet? De Tweede Kamer heeft Rita Verdonck destijds weg gestemd. De Tweede Kamer was er bij toen Jeanine H. vertrok, toen Fred Teeven en Ivo Opstelten het te bont hadden gemaakt, zelfs twee ministers van Veiligheid en Justitie konden het veld ruimen. De schredder-actie is voorbij gekomen en nog veel meer. Maar allen gingen wel op een fatsoenlijke manier zoals het hoort.
Nicole123
10-05-2025 om 12:50
Fleurtje_5 schreef op 10-05-2025 om 12:22:
Is dit dan zo eerlijk?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/553099776/nederland-stuurt-asielzoekers-niet-terug-naar-belgie-zorgen-om-mensonwaardige-opvang-bij-zuiderburen
En als wij nou alle mannen (met de spreidingswet) in dit piepkleine landje gaan huisvesten heeft die grote stad Brussel in het grote België er geen last meer van.Om nog even op terug te komen op dat plaatje van de wereldbol waar je die kleine groene stip ziet. Dat is ons landje. (zie ook het venstertje in dat plaatje) Wil je daar alles bij elkaar stoppen? Denk je dat er in de rest van dat plaatje geen andere veilige plek meer is?
In die kleine groene stip zit nog een veeeeeeeeel kleinere stip en dat is Ter Apel. Met het blote oog op dat plaatje niet waarneembaar. Dat stukje kleurt niet meer groen maar rood. Budel, Maarheeze (en de andere stipjes) zijn ook al aan het verkleuren.
Wat België doet is inderdaad helemaal niet eerlijk, ik ben het 100% met je eens! Wat we daarom moeten doen is België terugfluiten daarin, dat ze hun mannelijke asielzoekers niet meer bij ons de grens overschuiven. We moeten vooral niet zelf er een Europees wedstrijdje 'wie gaat het meest inhumaan met asielzoekers om' van maken, terwijl de totale instroom in Europa er geen moer van afneemt, want daarmee heb je enkel verliezers en wantoestanden. We moeten samenwerken als EU landen, niet elkaar gaan tegenwerken terwijl we een gezamenlijk probleem hebben op te lossen en eerlijk te verdelen.
En probeer je nou met 'piepklein landje' en 'grote stad Brussel' te suggereren dat België groot en Nederland klein is, of begrijp ik je dan verkeerd? Het is sowieso handig om het land België te noemen en geen Brussel. Dat de EU zetelt in Brussel heeft niets met het beleid van het land België te maken. Nogal verwarrend om dat op één hoop te gooien.
Dat je in een klein dorp als Ter Apel geen 2000 asielzoekers moet opvangen ben ik ook helemaal met je eens. Een AZC zou maximaal 300-500 mensen moeten herbergen vind ik, niet meer dan dat. Ben je dat met me eens?
En of er in de rest van je plaatje geen veilige plek is? Jazeker wel hoor. Denk je echt dat alle asielzoekers naar Nederland of überhaupt naar Europa (zullen) komen dan? De feiten zijn dat 80% van de vluchtelingen in de regio wordt opgevangen, in eigen land of in een buurland.
Nicole123
10-05-2025 om 13:11
Ik blijk niet de enige die vindt dat Faber zich met de echte problemen moet bezighouden in plaats van met haar asielzoekertje-pesten symboolpolitiek:
Burgemeester André van de Nadort van de gemeente Waadhoeke vindt het 'schandalig' dat minister Faber van Asiel en Migratie zich heeft bemoeid met een uitstapje van de azc'ers in Sint Annaparochie. (...) Van de Nadort is dan ook niet te spreken over de actie van Faber. "Als zij via X haar eigen medewerkers voor de bus gooit, die gewoon haar beleid uitvoeren, dan is dat schandalig. Het geld is geen probleem. Het is de minister die er dwars doorheen fietst." (...) "Je bent wel goed af als minister als je je over dit soort dingen druk kunt maken. Dan denk ik van: minister, ga aan het werk. Ga serieuze zaken doen."
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17458112/jonge-azcers-krijgen-toch-een-uitstapje-tijdens-het-dorpsfeest-van-sint-annaparochie
bleek ook dat de burgemeester van Hellendoorn zich behoorlijk stoort aan de handelwijze van asielminister Faber, die via X (voormalig Twitter) haar voornemen om te bezuinigen op activiteiten van asielzoekers kenbaar maakte. „In tegenstelling tot de premier wil ik wel graag reageren op de tweet”, zei Eijbersen. Uit zijn mond kwam vervolgens een dringende oproep aan de PVV-minister. „Hou eens op met deze onzin. Ga aan de slag. Maak wetten. Zorg er voor we goed beleid hebben in dit land. En hou op met deze poppenkast!”
https://www.destentor.nl/home/burgemeester-hellendoorn-ergert-zich-groen-en-geel-aan-minister-faber-asielzoekers-van-harte-welkom-in-ons-avonturenpark~aca9583e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Asielminister Marjolein Faber (PVV) zou zich op belangrijkere zaken moeten focussen dan het uitje van minderjarige asielzoekers uit een azc in Sint Annaparochie. Dat laat vicevoorzitter Mark Boumans van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vrijdag weten via zijn woordvoerder. Boumans is lid van de VVD en burgemeester van Doetinchem.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/vng-roept-faber-op-om-op-belangrijker-asielbeleid-te-focussen
Daglichtlamp
10-05-2025 om 13:40
Fleurtje_5 schreef op 10-05-2025 om 12:17:
[..]
Wat is in deze eerlijk?
Is het eerlijk dat er mensen in Ter Apel veel overlast hebben? Is het eerlijk dat dit straks ook op andere plaatsen gebeurd? Die toestroom naar dit mooie stipje op de wereldbol houd nooit op, al zit iedereen straks in een kartonnen doos omdat men geen woning kan krijgen. Is dat dan zo eerlijk?
Is het eerlijk dat we de armste gemeenten de grootste lasten laten dragen in de opvang van asielzoekers? Ik vind van niet. De SP is het met me eens: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z08901&did=2025D20419
In deze Kamervragen laten ze zien hoe belachelijk weinig rijke gemeenten doen aan de opvang van asielzoekers. Het lezen waard wat mij betreft.
Wat vindt u van het feit dat armere gemeenten in Nederland zo’n vijf keer meer structurele asielopvang bieden dan rijkere gemeenten?
----------
Hoe reageert u op de bewoners van Zutphen die aangeven dat Zutphen nu al meer of evenveel aan vluchtelingenopvang organiseert (1100) dan alle 20 rijkste gemeenten bij elkaar? Hoe reageert u op deze bewoners die aangeven dat het nu wel eens tijd wordt dat deze 20 gemeenten ook enige verantwoordelijkheid gaan nemen?
Fleurtje_5
10-05-2025 om 15:56
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 13:40:
[..]
Is het eerlijk dat we de armste gemeenten de grootste lasten laten dragen in de opvang van asielzoekers? Ik vind van niet. De SP is het met me eens: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z08901&did=2025D20419
In deze Kamervragen laten ze zien hoe belachelijk weinig rijke gemeenten doen aan de opvang van asielzoekers. Het lezen waard wat mij betreft.
Wat vindt u van het feit dat armere gemeenten in Nederland zo’n vijf keer meer structurele asielopvang bieden dan rijkere gemeenten?
----------
Hoe reageert u op de bewoners van Zutphen die aangeven dat Zutphen nu al meer of evenveel aan vluchtelingenopvang organiseert (1100) dan alle 20 rijkste gemeenten bij elkaar? Hoe reageert u op deze bewoners die aangeven dat het nu wel eens tijd wordt dat deze 20 gemeenten ook enige verantwoordelijkheid gaan nemen?
Maar is dat ook zo?
Krijgen Gemeenten dan niet extra geld voor opvang?
ps: Ik heb effe gegoogled
https://www.ad.nl/zutphen/aantal-inwoners-zutphen-onder-armoedegrens-vorig-jaar-gekrompen~a4492d83/ 17-10-24 Naar schatting 1360 inwoners van Zutphen hadden vorig jaar niet genoeg inkomen of spaargeld om van rond te komen. Dat zijn er minder dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag naar buiten brengt.
https://www.destentor.nl/zutphen/van-armste-wijk-van-nederland-tot-parel-van-zutphen-hoe-een-compleet-nieuwe-wijk-de-stad-verandert~ae9de087/ 27-02-21 Van armste wijk van Nederland tot ‘parel van Zutphen’, hoe een compleet nieuwe wijk de stad verandert
Daglichtlamp
10-05-2025 om 15:59
Fleurtje_5 schreef op 10-05-2025 om 15:56:
[..]
Maar is dat ook zo?
Krijgen Gemeenten dan niet extra geld voor opvang?
ps: Ik heb effe gegoogled
https://www.ad.nl/zutphen/aantal-inwoners-zutphen-onder-armoedegrens-vorig-jaar-gekrompen~a4492d83/
Ik weet dat jij de huidige kromme verdeling prima vindt, gezien jouw mening over de spreidingswet.
Fleurtje_5
10-05-2025 om 16:06
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 15:59:
[..]
Ik weet dat jij de huidige kromme verdeling prima vindt, gezien jouw mening over de spreidingswet.
Kromme verdeling? Wie heeft het hier over kromme verdeling als men Ter Apel helemaal niet prima vind? En men helemaal tegen de spreidingswet is vanwege Ter Apel-toestanden? Het is niet meer alleen Ter Apel waar de bewoners hun zorgen kenbaar maken.
Daarbij....Is Zutphen dan alleen een arme gemeente? Misschien is Ter Apel iets rijker maar de kopzorgen van de bewoners lijken mij erger. Ik ben tegen wantoestanden en de houding van met name veilige landers. Ik ben tegen oneerlijkheid naar burgers die al tig jaren op een huis wachten en hun kans steeds zien wegvliegen.
Is dit dan geen kromme verdeling als er overal een Ter Apel komt terwijl je kan zien wat de gevolgen kunnen zijn en terwijl de politie nu al niet weet waar het eerst te beginnen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2516912-probleemstad-heerlen-wil-geen-nieuwelingen-van-ver-weg-meer In sommige buurten in Heerlen leeft ruim een derde van de bewoners van een uitkering. Bovendien heeft een derde van de kinderen een leerachterstand en kampt 41 procent van de inwoners met gezondheidsproblemen.
https://www.divosa.nl/publicaties/dedunnelijn/programmamanager-peter-bindels-gemeente-heerlen-het-belangrijk-dat-we-jongeren-perspectief-bieden-op-een-goede-toekomst 12 jun 2024 Heerlen is de gemeente met de meeste armoede in Nederland, de gemeente heeft de laagste sociaaleconomische statusscores van Nederland, 16 van de 23 wijken zijn officiële lage SES-wijken. Uit de meest recente cijfers (2021) blijkt dat in totaal 38 procent van de naar Heerlen verhuisde volwassenen een laag inkomen heeft.
Fleurtje_5
10-05-2025 om 16:18
Dat was in 2021 al zo en in 2024 was dat nog steeds zo of zelfs nog erger.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/976122/meest-kansarme-gemeenten-heerlen-en-kerkrade-in-top-10 13 april 2021
Heerlen en Kerkrade behoren tot de tien kansarmste gemeenten van Nederland.
Dat blijkt uit een onderzoek van Bastian Ravesteijn van de Rotterdamse Erasmus School of Economics, waar de Volkskrant zaterdag over schrijft. Heerlen staat op plek 5, Kerkrade neemt plaats 10 in. De Friese stad Harlingen staat op nummer 1.
..................
De kansrijkste gemeente van Nederland is volgens het onderzoek het Zuid-Hollandse Brielle. Het Noord-Brabantse Eersel staat op 2. In de top 10 meest kansrijke gemeenten staat geen Limburgse plaats.
wild-flower
10-05-2025 om 16:50
"Het recht om kind te zijn mag niet politiek gemaakt worden."
Mooi verhaal , mooie boodschap van 2 ex-asielzoekerskinderen .
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5508263/uitjes-van-het-coa-van-betekenis-voor-jaser-en-ani-mijn-rugzak
Daglichtlamp
10-05-2025 om 17:39
We zijn het bijna eens volgens mij Fleurtje, jij vindt immers ook dat je geen veel te grote AZC’s moet hebben in arme gemeenten.
Ter Apel en Zutphen hebben beide een negatieve SES-score, net als de door jouw genoemde gemeenten, Kerkrade en Heerlen. De score van die twee laatste gemeenten is wel nog lager.
Nicole123
10-05-2025 om 18:08
Volgens mij zijn we allemaal tegen mega-AZCs in kleine arme gemeenten, of zelfs tegen mega-AZCs in het algemeen. Niemand hier is pro de situatie in Ter Apel en Budel, toch?
Dat de spreidingswet zou zorgen voor 'allemaal Ter Apels' is een broodje aap. Wilders roept het om het hardst, maar het is onwaar. Het is omgekeerd, want het zorgt juist voor géén Ter Apels meer, namelijk geen mega-AZCs meer. De hoeveelheid asielzoekers stijgt of daalt er verder niet mee, dat is ook helemaal niet het doel ervan.
Simpel rekenvoorbeeld: stel je zou van de 2000 plekken in Ter Apel er nog 500 houden en de overige 1500 asielzoekers uit Ter Apel spreiden over het land. Er zijn ruim 300 gemeentes in Nederland. Dat betekent dus gemiddeld 1500/300=5 asielzoekers per gemeente erbij*. Nou, poeh zeg, wat een Ter Apels overal toch met die 5 extra mensen!
Qua overlast is minder dan 10% van de asielzoekers betrokken bij een incident (wat in de meeste gevallen een ruzie binnen een AZC is), dus van die 5 heb je dan een half persoon die overlast geeft. Waarbij dat over het algemeen binnen de muren van het eigen AZC is. Daarbij valt ook nog eens te verwachten dat met kleinschalige opvang met minder op elkaars lip zitten, meer privacy, meer dingen te doen, beter toezicht (bij een kleinschalige locatie kunnen mensen niet in een anonieme massa opgaan), een loket voor het zoeken van (vrijwilligers)werk, etc, dit soort incidenten eerder afnemen dan toenemen. Dus waarschijnlijk is het nog minder dan een halve overlastgever per gemeente.
Kortom, die 'allemaal Ter Apels' is ongefundeerde angst / bangmakerij.
* Gemiddeld dus, waarbij het eerlijk is als dat wat meer dan 5 is voor rijke gemeentes die nog niks doen (Bloemendaal bijvoorbeeld) en dat arme gemeentes die juist al veel doen net als Ter Apel kunnen minderen.
Thora
10-05-2025 om 20:00
Fleurtje_5 schreef op 10-05-2025 om 12:22:
Zie dat plaatje van de wereldbol. Is dit dan zo eerlijk?https://www.telegraaf.nl/nieuws/553099776/nederland-stuurt-asielzoekers-niet-terug-naar-belgie-zorgen-om-mensonwaardige-opvang-bij-zuiderburen
En als wij nou alle mannen (met de spreidingswet) in dit piepkleine landje gaan huisvesten heeft die grote stad Brussel in het grote België er geen last meer van.Om nog even op terug te komen op dat plaatje van de wereldbol waar je die kleine groene stip ziet. Dat is ons landje. (zie ook het venstertje in dat plaatje) Wil je daar alles bij elkaar stoppen? Denk je dat er in de rest van dat plaatje geen andere veilige plek meer is?
En toch weten ze vanuit elke uithoek in de wereld dit speldenknopje op de wereldbol te vinden. En niet vanwege de lekkere kaas. En dat is waar Faber iets aan probeert te doen door het onaantrekkelijker te maken om naar Nederland te komen.
felija
10-05-2025 om 21:10
Thora schreef op 10-05-2025 om 20:00:
[..]
En toch weten ze vanuit elke uithoek in de wereld dit speldenknopje op de wereldbol te vinden. En niet vanwege de lekkere kaas. En dat is waar Faber iets aan probeert te doen door het onaantrekkelijker te maken om naar Nederland te komen.
Nederland behoort tot de middenmoot als het gaat om de opvang van asielzoekers:
"Vergeleken met andere Europese landen zit Nederland in de middenmoot. In 2023 vroegen ruim 38.00 mensenvoor het eerst asiel aan in Nederland en dat is 4% van het totaal aantal eerste asielverzoeken in de Europese Unie. Daarmee staat Nederland qua absolute aantallen op de zevende plaats na onder meer Duitsland (31%), Spanje (15%) en Frankrijk (14%). In totaal waren er in Europa ruim 1.049.000 eerste asielaanvragen. Nederland staat op de 13e plekin Europa als het gaat om het aantal asielaanvragen per aantal inwoners.
Bron:
https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-migranten-vooral-asielzoekers-zijn