Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
03-05-2025 om 10:09
Neem bijvoorbeeld Faber, die nog steeds tweet alsof ze niet al tien maanden de verantwoordelijke minister is voor de asielzoekers in Nederland. Verstrekkingen aan asielzoekers worden niet geregeld in wetten, zelfs niet in AMVB's, maar in ministeriële regelingen of circulaires. Oftewel beleid dat Faber zelf had kunnen aanpassen zonder dat voor te hoeven leggen aan het parlement.
Dus dan nu verontwaardigd doen dat er budget is voor activiteiten voor minderjarige asielzoekers is een beetje raar. Dan lijkt het alsof ze het beleid zo gelaten heeft, om er vervolgens verontwaardigd over te kunnen twitteren.
Datzelfde geldt voor de sobere opvang die Faber al tien maanden zegt te willen. Ook daar wachten we nog steeds op hoe ze dat dan precies bedoeld. Dat is echt beleid dat ze zelf kan maken.
(Praktisch zou ik overigens een bescheiden budget voor ontspanning voor minderjarige asielzoekers trouwens niet besteed hebben aan een dagje Efteling, maar dat is meer omdat ik denk dat je beter vaker in de gelegenheid kunt zijn om iets goedkopers te doen, ik denk dat de kinderen waar het hier om gaat daar veel meer aan hebben.)
Daglichtlamp
03-05-2025 om 10:59
https://www.gofundme.com/f/gun-kinderen-uit-een-azc-een-onvergetelijk-dagje-uit
Er is al meer dan € 50.000,- opgehaald om kinderen die in AZC's wonen een dagje uit te kunnen geven. Wat een mooi initiatief.
Gebruikersnaaminvullen
03-05-2025 om 11:44
Hartstikke mooi. Neemt niet weg dat er nog steeds amv-ers (en volwassenen) wonen die herrie schoppen. Blijkbaar moet er tegenover negatieve berichtgeving altijd iets positiefs gemeld worden want negatief spreken over overlast gevende jongeren is hier niet gewenst.
Daglichtlamp
03-05-2025 om 11:53
Probleem is dat hier gedaan wordt alsof alle asielzoekers overlast veroorzaken. Dus mag niemand een uitje. In werkelijkheid loopt het op kermissen ook uit de hand als daar geen minderjarige asielzoekers in de buurt wonen. Dus wellicht moeten we alle mannen en jongens uit een bepaalde leeftijd van kermissen weren? Dat zou toch vreselijk onlogisch zijn? Want ja de overlast op kermissen komt door deze groep, maar tegelijkertijd wil het grootste deel van deze groep gewoon gezellig naar de kermis. Overlast en strafbaar gedrag moet aangepakt worden. Collectief straffen van een hele groep past wat mij betreft daar niet bij.
Gebruikersnaaminvullen
03-05-2025 om 12:05
Dat er wordt gedaan alsof alle asielzoeker overlast geven is een stokpaardje van je wat weer op stal kan. Er staat duidelijk bij het bericht over die kinderen;
Poezenmeisje schreef op 01-05-2025 om 20:08:
Als je weet dat je pupillen zich gaan misdragen ga je ze gewoon belonen met een dagje Efteling...
Of moet er bij ieder bericht een disclaimer gezet worden dat het over de groep gaat waar het bericht over gaat en niet alle asielzoekers?
felija
03-05-2025 om 12:07
Als er in de krant of welk medium dan ook een stukje verschijnt over relschoppende Nederlandse jongens tegen de komst van een AZC (de betreffende jongens kwamen niet eens uit de plaats waar het AZC zou komen), dan wordt dat minder erg gevonden, maar zodra er ergens een bericht opduikt dat relschoppende asielzoekers een dagje naar de Efteling mogen, dan is het verontwaardiging alom, terwijl de betreffende jongeren niet eens mee mochten en het hele uitje ging ook helemaal niet door. Dus weer een storm in een glas water.
Daglichtlamp
03-05-2025 om 12:07
Degenen die zich vorig jaar hadden misdragen zijn overgeplaatst. De reden dat de huidige groep weggehouden wordt van deze kermis zijn de spanningen met de plaatselijke jeugd.
FaithfulDuck87
03-05-2025 om 12:13
Mick87 schreef op 02-05-2025 om 10:21:
[..]
We kennen de context niet/nauwelijks.
De daders zijn al overgeplaatst staat in het nieuwsbericht te lezen. We weten niet wat de plaatselijke jeugd doet. Wie weet staan die ook wel met messen te zwaaien. Zou me niets verbazen hier in mijn buurt gebeuren ook de gekste dingen met plaatselijke jeugd.
Ik lees vooral dat men de groepen jongeren om confrontatie te voorkomen uit elkaar wil houden. Lijkt me verstandig aangezien het vorig jaar al uit de hand is gelopen. En als er alcohol in het spel is lopen de gemoederen al snel op weet men uit ervaring.
Of een dagje Efteling de manier is lijkt me niet.
Maar dit nieuwsbericht wordt vooral gebruikt om bevolkingsgroepen verder tegen elkaar op te zetten en het narratieve te bepalen. Zoveel is wel duidelijk en we trappen er toch weer in.
Precies wat er gebeurt is idd. Ik woon er niet heel ver vanaf, woon niet in de plaats zelf, maar de jeugd uit het dorp heeft ook niet een al te fijne reputatie. Waarbij ik niet wil zeggen, dat het goed is om te steken, maar continu uitlokken is ook niet goed. En of ze dan naar de Efteling gaan of ergens anders heen, maakt niet heel veel uit toch?
FaithfulDuck87
03-05-2025 om 12:16
Thora schreef op 02-05-2025 om 16:01:
Volgens mij zijn ze gisteravond in Scheveningen geweest.
Dat waren vnl Antilianen, en die zitten volgens mij niet in AZC's
Gebruikersnaaminvullen
03-05-2025 om 12:25
felija schreef op 03-05-2025 om 12:07:
Als er in de krant of welk medium dan ook een stukje verschijnt over relschoppende Nederlandse jongens tegen de komst van een AZC (de betreffende jongens kwamen niet eens uit de plaats waar het AZC zou komen), dan wordt dat minder erg gevonden, maar zodra er ergens een bericht opduikt dat relschoppende asielzoekers een dagje naar de Efteling mogen, dan is het verontwaardiging alom, terwijl de betreffende jongeren niet eens mee mochten en het hele uitje ging ook helemaal niet door. Dus weer een storm in een glas water.
Die groep bestond niet uitsluitend uit de 3 minderjarigen die overgeplaatst zijn. Zeker geen storm in een glas water. Waarom Efteling? Ga lekker met die tieners naar edacutieve locaties zodat ze leren over de geschiedenis van het land waar ze van plan zijn te blijven wonen. Leer ze over "onze" oorlogen, dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat Nederland er (voor een groot deel) is vanwege de Deltawerken, het Watersnoodmuseum ipv de efteling.
Gebruikersnaaminvullen
03-05-2025 om 12:26
Friezinnetje schreef op 03-05-2025 om 12:16:
[..]
Dat waren vnl Antilianen, en die zitten volgens mij niet in AZC's
Ik hoop echt dat ze door beelden achter de identiteit kunnen komen en flink straffen. Wat social media allemaal kan veroorzaken.............
felija
03-05-2025 om 12:33
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-05-2025 om 12:25:
[..]
Die groep bestond niet uitsluitend uit de 3 minderjarigen die overgeplaatst zijn. Zeker geen storm in een glas water. Waarom Efteling? Ga lekker met die tieners naar edacutieve locaties zodat ze leren over de geschiedenis van het land waar ze van plan zijn te blijven wonen. Leer ze over "onze" oorlogen, dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat Nederland er (voor een groot deel) is vanwege de Deltawerken, het Watersnoodmuseum ipv de efteling.
Wie weet is dat wel de reden dat de Efteling dus niet is doorgegaan, omdat het educatiever moet. Ik ben benieuwd naar beide kanten van het verhaal: de plaatselijke jeugd en de AZC-jeugd. Als de plaatselijke jeugd net zo denkt over asielzoekers als menig Nederlander, dan is er ook bij hen ook nog werk aan de winkel op educatief gebied.
Luchtpost
03-05-2025 om 13:03
Daglichtlamp schreef op 03-05-2025 om 10:09:
Neem bijvoorbeeld Faber, die nog steeds tweet alsof ze niet al tien maanden de verantwoordelijke minister is voor de asielzoekers in Nederland. Verstrekkingen aan asielzoekers worden niet geregeld in wetten, zelfs niet in AMVB's, maar in ministeriële regelingen of circulaires. Oftewel beleid dat Faber zelf had kunnen aanpassen zonder dat voor te hoeven leggen aan het parlement.
Dus dan nu verontwaardigd doen dat er budget is voor activiteiten voor minderjarige asielzoekers is een beetje raar. Dan lijkt het alsof ze het beleid zo gelaten heeft, om er vervolgens verontwaardigd over te kunnen twitteren.
[...]
De nieuwe vestigingsmanager van het plaatselijke AH filiaal zal zich ook als eerste bezig houden met het lief-en-leed potje. En dat is dan een lokale manager van een supermarkt; géén minister!
Dus dit voorval toont m.i. eerder aan dat de bezem door dat hele ministerie heen moet. Je kan je beter afvragen wat al die (beleids-)medewerkers op dat ministerie en bij het COA doen (behalve Faber tegenwerken). Blijkbaar blijven die gewoon hun eigen plan trekken en/of komen zij niet met plannen waarin het (democratisch, zo zegt men) door de bevolking gekozen beleid tot uitdrukking komt.
Daglichtlamp
03-05-2025 om 13:17
Je bedoelt ambtenaren van datzelfde ministerie die geen enkele moeite hadden om bijvoorbeeld Yesilgöz plannen mbt nareis uit te werken? Of de plannen van Van der Burg om veel strenger op te treden tegen overlastgevende asielzoekers. Nee ik geloof er niets van dat Fabers disfunctioneren komt doordat ze slecht ondersteund wordt.
Fleurtje_5
03-05-2025 om 13:22
Daglichtlamp schreef op 03-05-2025 om 10:59:
https://www.gofundme.com/f/gun-kinderen-uit-een-azc-een-onvergetelijk-dagje-uit
Er is al meer dan € 50.000,- opgehaald om kinderen die in AZC's wonen een dagje uit te kunnen geven. Wat een mooi initiatief.
Voor kinderen in een AZC is het natuurlijk heel mooi dat ze een dagje naar de Efetling kunnen, maar daar was de ophef ook niet over ontstaan. En het was ook niet helemaal-alleen-Faber die er boos op reageerde. Het COA heeft gisteren niet voor de grap het uitstapje gecanceld vanwege de ophef wat er was ontstaan. Er zou een andere invulling gezocht worden voor het dagje Efteling.
ps Is er ook een crowdfundingsactie geweest voor die drie jeugdigen die vorig jaar gewond zijn geraakt?
Het was vast geen kind of bekende van een van de twee de initiatiefnemers die gewond raakte en geopereerd moest worden.
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/efteling-uitje-azc-kinderen-crowdfunding
.........
Via twee crowdfundingacties is inmiddels al zo'n 68.000 euro opgehaald om kinderen uit het asielzoekerscentrum in het Friese Sint Annaparochie toch een uitje naar de Efteling te geven.
...........
Nog even en dan kunnen ze voor het hele AZC een hotel boeken op de Efteling.