Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Luchtpost
02-05-2025 om 09:53
Daglichtlamp schreef op 02-05-2025 om 09:05:
Ik kan niets met deze onderbuikberichtjes. Ja daders van een steekpartij moeten worden gestraft, niet alleen overgeplaatst. Maar aangezien de daders overgeplaatst zijn is dit uitje toch juist niet voor hun?
Je hoeft toch niets te "kunnen" met wat jij noemt onderbuikberichtjes/intuïtie? Maar blijkbaar heeft het COA ook zo wat onderbuikgevoelens.... op grond waarvan zij zelfs vergaande acties ondernemen. Eigenlijk "scheren zij iedereen over één kam" (wat niet 'mag', "want ze zijn niet allemaal zo") maar zij (medewerkers COA) hebben natuurlijk inmiddels wel de nodige ervaring v.w.b. risico inschatting.
Het blijft hoe dan ook vreemd dat deze groep blijkbaar wordt ingeschat als 'hoog risico op geweldpleging' en men hen daarom 'weg wil houden' van de bevolking die geacht wordt hun uiterste best te doen om inclusief met deze mensen om te gaan. Hoe 'weg te houden'? Door hen een uitje naar de Efteling aan te bieden. Het gaat nota bene om mensen die zeggen naar Nederland te zijn gevlucht omdat zij in hun eigen land niet veilig zouden zijn, maar toch is het veiliger om hen tijdelijk af te voeren naar de Efteling.
Ik blijf dat toch een uiterst rare reflex vinden, om niet de (mogelijk) potentiële daders te bekritiseren, maar om de mensen uit gastland Nederland die hun opvang en verblijf bekostigen en die er iets van vinden, te beschuldigen van "onderbuikberichtjes".
Yumi
02-05-2025 om 10:01
Ik kan niets met deze onderbuikberichtjes. Ja daders van een steekpartij moeten worden gestraft, niet alleen overgeplaatst. Maar aangezien de daders overgeplaatst zijn is dit uitje toch juist niet voor hun?
Het gaat hier over een beloning voor relschoppers en voor daders van een steekpartij. De boodschap van het verhaal is voor mij duidelijk, bij beide incidenten had het coa de daders niet moeten belonen, maar aanpakken.
Dat de daders van de steekpartij worden overgeplaatst en daardoor niet mee kunnen naar de efteling is bijzaak. Die kunnen mee met een ander uitje, dat door het azc waarnaar ze zijn overgeplaatst wordt georganiseerd.
Een woordvoerder van het COA liet gisteravond aan het ANP weten dat er voor de jongeren in het azc een activiteitenbudget is. "Dit budget wordt gebruikt voor diverse activiteiten, bijvoorbeeld een uitje naar een pretpark, een museum, etc."
Mick87
02-05-2025 om 10:21
We kennen de context niet/nauwelijks.
De daders zijn al overgeplaatst staat in het nieuwsbericht te lezen. We weten niet wat de plaatselijke jeugd doet. Wie weet staan die ook wel met messen te zwaaien. Zou me niets verbazen hier in mijn buurt gebeuren ook de gekste dingen met plaatselijke jeugd.
Ik lees vooral dat men de groepen jongeren om confrontatie te voorkomen uit elkaar wil houden. Lijkt me verstandig aangezien het vorig jaar al uit de hand is gelopen. En als er alcohol in het spel is lopen de gemoederen al snel op weet men uit ervaring.
Of een dagje Efteling de manier is lijkt me niet.
Maar dit nieuwsbericht wordt vooral gebruikt om bevolkingsgroepen verder tegen elkaar op te zetten en het narratieve te bepalen. Zoveel is wel duidelijk en we trappen er toch weer in.
felija
02-05-2025 om 10:40
We hebben weer een stok gevonden om mee te slaan, het was te lang stil hier qua negatieve berichtgeving rondom asielzoekers.
Luchtpost
02-05-2025 om 10:43
Het geeft vooral aan dat we volkomen de weg kwijt zijn m.b.t. tot wat normaal en acceptabel is. Alsof je logees in je eigen huis ontvangt die de hele boel slopen. Je baalt maar de volgende keer gebeurt het wéér, nu met anderen. En uiteindelijk boek en betaal je een riant hotel voor een bepaalde categorie gasten die je niet in je eigen huis wil laten logeren vanwege de kans, het risico, de ervaring dat zij keer op keer je halve huis slopen.
En dan nog, als jij dat hotel zelf voor die 'gasten' wil betalen: ga je gang.
Maar daar zit het verschil. Er zijn mensen die niet doen alsof het een soort natuurwet is dat gasten zich misdragen. En die hun -ongewenste- gedrag dus ook niet goed praten. En er ook helemaal niet (steeds méér) aan mee willen betalen.
Bovendien is het bij voorbaat 'belonen' van ongewenst (potentieel) ongewenst gedrag een heel verkeerd signaal. En dan later verbaasd doen dat de maatschappij en het fatsoen steeds verder aan het afglijden is?
Fleurtje_5
02-05-2025 om 11:27
Drie daders zijn overgeplaatst. En toch blijven de spanningen oplopen en moest een chauffeur ingrijpen om andere passagiers te beschermen. Dat klinkt 'voor mijn gevoel' dat er meer dan die drie 'verantwoordelijke asielzoekers' betrokken waren, en dat alleen die drie verantwoordelijke personen zijn overgeplaatst. Zie wat er in dat artikel (dat Poezenmeisje had geplaatst) staat:
De verantwoordelijke asielzoekers werden daarna overgeplaatst naar een ander azc.
De spanningen bleven echter oplopen. Begin dit jaar ontstond opnieuw een vechtpartij in een lijnbus, waarbij de chauffeur moest ingrijpen om andere passagiers te beschermen.
Thora
02-05-2025 om 12:16
Ik weet niet wat het met jouw onderbuik doet maar met die van mij niet veel. Waarom worden negatieve berichten over asielzoekers, vreemdelingen of hoe je die mensen ook mag noemen vaak gelijk gedegradeerd tot onderbuikbericht. Buiten dat ik het een zeer onsmakelijke uitdrukking vindt wordt deze ook te pas en te onpas gebruikt om berichten vooral niet serieus te nemen.
Fleurtje_5
02-05-2025 om 15:43
Het uitje naar de Efteling gaat toch niet door. De 'recreatie' word op een andere manier ingevuld. Alsof 'die politieke ophef' én de 'huidige aandacht' alleen door minister Faber komt.
https://www.ad.nl/politiek/uitje-van-jonge-asielzoekers-naar-efteling-gaat-na-opmerking-van-boze-minister-faber-niet-door~a398d2e1/
Het dagje Efteling voor minderjarige asielzoekers uit het Friese Sint Annaparochie gaat na politieke ophef toch niet door. Hoewel zulke ‘recreatie’ wettelijk is vastgelegd, wordt het uitje na een boze tweet van asielminister Marjolein Faber ‘op een andere manier’ ingevuld, meldt opvangorganisatie COA.
...............
Toch gaat er ‘gezien de huidige aandacht’ een streep door het geplande Efteling-bezoek, meldt het COA.
...................
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2025 om 17:06
Onderbuikberichtjes en stokken om mee te slaan?
Wat zijn dat voor een vreemde reacties.
Luchtpost
02-05-2025 om 18:08
Zojuist op het nieuws: COA heeft het uitje geschrapt. Goed dat een deel van de bevolking (ondanks de 'goedpraters') blijft aangeven wat normaal is. Op die manier maken we dat ook duidelijk aan nieuwkomers en kan je ook verwachten dat zij weten waar zij zich wel/niet aan te houden hebben en welk gedrag we tolereren.
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2025 om 18:12
felija schreef op 02-05-2025 om 10:40:
[..]
We hebben weer een stok gevonden om mee te slaan, het was te lang stil hier qua negatieve berichtgeving rondom asielzoekers.
Gelukkig staat de asiezoekers rescue squad altijd stand-by.
felija
02-05-2025 om 20:14
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-05-2025 om 18:12:
[..]
Gelukkig staat de asiezoekers rescue squad altijd stand-by.
Iemand moet het toch doen.
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2025 om 20:49
felija schreef op 02-05-2025 om 20:14:
[..]
Iemand moet het toch doen.
Nee, niet altijd. Waar het nu over gaat staat namelijk in diverse kranten, en ging niet alleen over de overgeplaatst daders, maar alle minderjarige asielzoekers in dat azc. Niets onderbuik of stok. Het is wat het is.
Gebruikersnaaminvullen
02-05-2025 om 22:01
"Elke locatie waar asielzoekers worden opgevangen moet daar ‘recreatieve en educatieve activiteiten’ aanbieden."
Neem die kinderen mee naar Kamp Vught, met het verloren kinderen monument, of Westerbork. Dan leren ze gelijk dat het in Nederland niet altijd rozengeur en maneschijn is geweest. Dat de vrijheid die ze hier kunnen krijgen waardevol is en iets is om zorgvuldig mee om te gaan. Leer ze respect voor de 2 minuten stilte op 4 mei waar het voor staat, leer ze wat er achter bevrijdingsdag zit.
En voordat er vergeleken wordt met Nederlanders die 4 mei verstoren, die hebben een gebrek aan respect en opvoeding. Deze minderjarige kunnen er misschien nog wel iets van leren.