Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Luchtpost
09-04-2025 om 15:06
Alice12 schreef op 09-04-2025 om 13:41:
[..]
Huh? Nadat ze de status gekregen hebben mogen ze werken. Meer dan 50 % zit in de bijstand. Dan wil ik nog steeds graag weten wat de hordes zijn die syrische statushouders hebben die een Oekraïner niet heeft.
Denk dat je hier geen antwoord op krijgt... want: "het ligt aan ons, aan Nederland. Wij hebben het hier niet goed geregeld qua wetten. Als die wetten nou maar kloppen en iedereen mag vanaf dag 1 werken, dan gáát iedereen vanaf dag 1 werken".
Overigens is het ook weer niet zo dat werkelijk álle Oekraïners werken. Kan je hier (per land) zien, naar m/v, herkomstland, in combinatie met land van geboorte:
Bijvoorbeeld vrouwen 35-45 jaar Netto arbeidsparticipatie indien "geboren in het buitenland": totaal 68 %, Oekraïne 65, Syrië 23, Marokko 48, Turkije 56, Suriname 81 % van de totale zgn, Beroeps- en Niet beroepsbevolking behoort tot de 'werkzame beroepsbevolking". Deze cijfers zijn van 2023.
Ter vergelijk: NL vrouwen, netto AP is 88 % - maar die zijn in NL geboren. Als je de cijfers (netto arbeidsparticipatie) per groep bekijkt van de in NL geboren vrouwen per genoemde herkomstgroep: totaal 87, Marokko 66, Turkije 70, Suriname 78 % (bij Oekraïne en Syrië wordt geen cijfers genoemd).
Schoondochter
09-04-2025 om 15:09
Laten we niet vergeten dat het vaak gaat om getraumatiseerde mensen die uit een oorlogsgebied komen. Natuurlijk werken die niet vanaf dag 1, ze hebben hulp nodig. Zijn net hun hele hebben en houwen kwijtgeraakt, wellicht familieleden, zijn naar een vreemd land met een vreemde taal en vreemde gebruiken gevlucht. En dan gaan we hier met een vingertje wijzen dat ze niet direct nuttige dingen doen?
Alice12
09-04-2025 om 15:29
Sjonge, eerst wordt gezegd dat de integratie moeilijk verloopt omdat ze niet kunnen werken. Dat mogen ze niet. Nu kunnen ze niet werken omdat ze getraumatiseerd zijn. Dat zijn de Oekraïners natuurlijk ook, maar die werken wel ( veel meer dan bv. Syriers)
Luchtpost
09-04-2025 om 15:43
Dat zeg ik, te vuur en te zwaard verdedigen. Die mensen krijgen niet eens de kans om zelf een reden te bedenken, wordt allemaal voor hen verzorgd.
Maar, zelfs van de groepen niet-getraumatiseerde mensen die 35-45 jaar geleden gewoon in Nederland zijn geboren als de zoveelste generatie uit ouders die al in NL gevestigd waren en die dezelfde onderwijskansen e.d. hadden en die de NL taal vanaf hun geboorte konden spreken, ligt de arbeidsdeelname 35-45 jaar later beduidend lager (dat scheelt zo'n 18-20 % bij vrouwen uit de Marokkaanse en Turkse herkomstgroep) dan die -in dit voorbeeld- van de Nederlandse vrouwen met hun 88 % netto arbeidsdeelname.
Dus als die wetten in orde zijn en iedereen mág werken vanaf dag 1, dan hoeft dat toch niet 'want getraumatiseerd'. Hoeveel jaren/generaties stel je voor dat er overheen moeten gaan voordat wij voldoende inspanningen hebben vertoond om te zorgen dat de arbeidsdeelname gelijk is aan die van de autochtone bevolking?
Die autochtone bevolking wort steeds kleiner: niet alleen in aantallen maar vooral in percentage van de bevolking. Maar die kunnen toch niet naar een arbeidsdeelname van boven de 100 % als de bevolking voor minder dan 50 % uit 'NL herkomst' bestaat?
Daglichtlamp
09-04-2025 om 15:48
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 20:00:
[..]
Helemaal mee eens, werken voor je geld moet de standaard zijn voor iedereen in Nederland (zodat we samen kunnen blijven betalen voor degenen die dat echt niet kunnen).
Voor mij allemaal woorden in de mond gelegd worden. Dit zei ik gisteren. Laten we deelnemen aan onze maatschappij standaard verplicht maken, ook voor de mensen in AZC's.
Yumi
09-04-2025 om 16:50
Schoondochter schreef op 09-04-2025 om 15:09:
Laten we niet vergeten dat het vaak gaat om getraumatiseerde mensen die uit een oorlogsgebied komen. Natuurlijk werken die niet vanaf dag 1, ze hebben hulp nodig. Zijn net hun hele hebben en houwen kwijtgeraakt, wellicht familieleden, zijn naar een vreemd land met een vreemde taal en vreemde gebruiken gevlucht. En dan gaan we hier met een vingertje wijzen dat ze niet direct nuttige dingen doen?
En ja hoor, ik verwachte hem al.... Geldt dit niet voor Oekraïners?
Waarom wordt er geroepen dat ze jaren aan de kant staan, zich vervelen en niet kunnen werken? Dat ze om die reden jaren later nog thuis zitten, omdat ze hier hebben geleerd om het handje op te houden?
En nu maken we ineens een draai, en komt er een ander excuus tevoorschijn..... ze kunnen niet werken.
Schoondochter
09-04-2025 om 16:57
Yumi schreef op 09-04-2025 om 16:50:
[..]
En ja hoor, ik verwachte hem al.... Geldt dit niet voor Oekraïners?
Waarom wordt er geroepen dat ze jaren aan de kant staan, zich vervelen en niet kunnen werken? Dat ze om die reden jaren later nog thuis zitten, omdat ze hier hebben geleerd om het handje op te houden?
En nu maken we ineens een draai, en komt er een ander excuus tevoorschijn..... ze kunnen niet werken.
Ik heb nergens een tegenstelling gesuggereerd en waardeer het niet dat je me die in de mond legt.
felija
09-04-2025 om 18:58
Alice12 schreef op 09-04-2025 om 13:41:
[..]
Huh? Nadat ze de status gekregen hebben mogen ze werken. Meer dan 50 % zit in de bijstand. Dan wil ik nog steeds graag weten wat de hordes zijn die syrische statushouders hebben die een Oekraïner niet heeft.
Discriminatie bijvoorbeeld. Als je al ziet hoe er in dit draadje achterdochtig en wantrouwend tegen die mensen wordt aangekeken.
En ik ken een Syriër die in zijn thuisland arts was, hij wilde in Nederland graag aan de slag en begreep dat zijn behaalde diploma's hier niet voldoende waren, dus hij wilde onderaan beginnen, bijvoorbeeld bij een apotheek. Hij werd niet aangenomen, toen bedacht het UWV dat hij wel taxichauffeur kon worden, alleen had hij zijn rijbewijs in Syrië gehaald en dat is niet te vergelijken met rijden over de drukke wegen in Nederland.
Dus tja... Welwillend was de man, hij wilde graag aan de slag.
felija
09-04-2025 om 19:08
Dus er mag wel veel negatiefs over asielzoekers, allochtonen en moslims worden gezegd, er mogen zelfs overdrijvingen en desinformatie worden gedeeld, maar o wee, als daar op wordt gereageerd met cijfers die laten zien dat de werkelijkheid anders in elkaar zit. En bijvoorbeeld niet de helft van de grote steden wordt bevolkt door moslims.
Dan wordt er onmiddellijk in de slachtofferrol geschoten en worden posts met tegengeluiden uit hun verband gerukt: o boehoe! Het is allemaal de schuld van Nederlanders en alles wordt goedgepraat, er mag niks over gezegd worden.
Wat ontzettend kinderachtig!
En het toont wel aan hoe negatief men denkt en oordeelt over deze groep mensen, en dat men niet voor rede vatbaar is. Ik vind het ronduit haatzaaierij, bah! Maar nee hoor, we discrimineren niet en zijn ook niet racistisch, 'dat wordt tegenwoordig al meteen geroepen!'
Miraval
09-04-2025 om 19:08
felija schreef op 09-04-2025 om 18:58:
[..]
Discriminatie bijvoorbeeld. Als je al ziet hoe er in dit draadje achterdochtig en wantrouwend tegen die mensen wordt aangekeken.
En ik ken een Syriër die in zijn thuisland arts was, hij wilde in Nederland graag aan de slag en begreep dat zijn behaalde diploma's hier niet voldoende waren, dus hij wilde onderaan beginnen, bij een apotheek. Hij werd niet aangenomen, toen bedacht het UWV dat hij wel taxichauffeur kon worden, alleen had hij zijn rijbewijs in Syrië gehaald en dat is niet te vergelijken met rijden over de drukke wegen in Nederland.
Dus tja... Welwillend was de man, hij wilde graag aan de slag.
Maar om in een apotheek te werken moet je ook de juiste opleiding hebben gevolgd. Dus ja, lijkt me logisch dat dat dan ook niet kan. Dan zal hij zijn diploma's hier moeten verifiëren of opnieuw behalen.
En een rijbewijs van buiten de EU is in Nederland idd niet geldig, maar dat is vrij snel verholpen door theorie en lessen te volgen.
Dat is het probleem vaak, diploma's vanuit het buitenland zijn hier vaak niet geldig. Moeten we daar soepeler mee omgaan? Of moeten die mensen hun diploma in Nederland opnieuw behalen? Zijn die diploma's hetzelfde "waard" of zit er veel verschil in?
felija
09-04-2025 om 19:11
Alice12 schreef op 09-04-2025 om 15:29:
Sjonge, eerst wordt gezegd dat de integratie moeilijk verloopt omdat ze niet kunnen werken. Dat mogen ze niet. Nu kunnen ze niet werken omdat ze getraumatiseerd zijn. Dat zijn de Oekraïners natuurlijk ook, maar die werken wel ( veel meer dan bv. Syriers)
Oekraïners werden hier met open armen ontvangen, en hadden vanaf begin af aan al veel meer mogelijkheden dan Syrische asielzoekers ooit hebben gekregen. Dat kun je toch niet serieus met elkaar vergelijken?
Poezie
09-04-2025 om 19:14
Miraval schreef op 09-04-2025 om 19:08:
[..]
Maar om in een apotheek te werken moet je ook de juiste opleiding hebben gevolgd. Dus ja, lijkt me logisch dat dat dan ook niet kan. Dan zal hij zijn diploma's hier moeten verifiëren of opnieuw behalen.
En een rijbewijs van buiten de EU is in Nederland idd niet geldig, maar dat is vrij snel verholpen door theorie en lessen te volgen.
Dat is het probleem vaak, diploma's vanuit het buitenland zijn hier vaak niet geldig. Moeten we daar soepeler mee omgaan? Of moeten die mensen hun diploma in Nederland opnieuw behalen? Zijn die diploma's hetzelfde "waard" of zit er veel verschil in?
Het lijkt me sterk dat dit de enige baan opties waren voor deze man. Bovendien moet een autochtoon die zonder werk is ook andersoortige banen aannemen als het niet lukt met de banen waar diegene voor opgeleid is.
felija
09-04-2025 om 19:15
Miraval schreef op 09-04-2025 om 19:08:
[..]
Laat ik het zo zeggen: hij had absoluut de benodigde kennis om in een apotheek te werken, hij was zelfs overgekwalificeerd.
felija
09-04-2025 om 19:17
Poezie schreef op 09-04-2025 om 19:14:
[..]
Het lijkt me sterk dat dit de enige baan opties waren voor deze man. Bovendien moet een autochtoon die zonder werk is ook andersoortige banen aannemen als het niet lukt met de banen waar diegene voor opgeleid is.
Hij heeft zich suf gesolliciteerd op alle mogelijke banen, dit was slechts één voorbeeld van wat hij heeft geprobeerd en om te illustreren dat hij zich nergens te goed voor voelde, hij werd nergens aangenomen. Hij was bang om aan het Nederlandse verkeer deel te nemen.
De beste man was verre van lui en ongemotiveerd.
Miraval
09-04-2025 om 19:18
felija schreef op 09-04-2025 om 19:15:
[..]
Laat ik het zo zeggen: hij had absoluut de benodigde kennis om in een apotheek te werken, hij was zelfs overgekwalificeerd.
Ja maar dat geloof ik wel hoor. Alleen dat is nu eenmaal zo, diploma's uit andere landen zijn hier niet geldig en andersom.
Mijn bevoegdheid is ook niet geldig in het buitenland, dan zou ik daar weer opnieuw in de boeken moeten. En ergens is dat wel logisch ook toch? Zeker met beroepen als arts of apotheker.