Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Alice12 schreef op 09-04-2025 om 10:34:

En als statushouders dan mogen gaan werken, werkt na 2 jaar nog maar 12 procent. In 2022 heeft 55,1 procent van de Syrische statushouders een bijstandsuitkering.

Je kan ze niet eens ongelijk geven. Je ziet het hier: omdat ze "niet allemaal zo zijn" mag je niet benoemen wat/welke problemen vele anderen veroorzaken. Ze hoeven zelf niet eens de excuses te verzinnen, daar zitten allerlei mensen voor klaar die hen te vuur en te zwaard verdedigen: degene die ook maar één opmerking maken die negatief uitgelegd zou kunnen worden, wordt onmiddellijk de mond gesnoerd.  

Hun motto is: Nederlanders zijn slecht. En wie mistanden durft te benoemen, is een racist, een buitenlandhater, etc. Mooi toch, als je zó vrij spel krijgt om in een land waarin je van alle gemakken wordt voorzien, kan doen en laten wat je wil op kosten van de belastingbetaler? Loopt er iets niet lekker, dan kijkt een deel van het land daar diezelfde belastingbetaler op aan: die heeft niet hard genoeg aan jouw integratie gewerkt, die deed niet inclusief genoeg, etc. etc. 

Waarom zou je gaan werken? 30 jaar een uitkering + toeslagen ad zeg even 20.000 per jaar toucheren is 600.000 euro. Als jij en ik allebei 45 jaar fulltime werken en wij allebei de volle AOW premie betalen, dan betalen wij allebei ruim 300.000 gedurende onze hele loopbaan. Dus dat kunnen we toch prima betalen? 

Als jij en ik dan zelf de AOW leeftijd bereiken dan is er een probleem. Maar dat zien we dan wel weer. Jij en ik moesten immers (doorgaans verplicht) óók 45 jaar lang veel premie aan het bedrijfspensioenfonds betalen, dus dan noemen zij ons gewoon "rijk"....

Wanneer we gewoon dezelfde eisen aan nieuwkomers zouden mogen/kunnen stellen, is het snel over hoor. Zo ging dat in de jaren '80 ook en toen liep het ook stukken beter met de integratie. In feite kan je die mensen niet kwalijk nemen dat zij de ruimte pakken die hen wordt geboden - met 'dank' aan het deel van de bevolking dat hen zegt te helpen door hen te allen tijde 'blind' te verdedigen.  

Broadway schreef op 09-04-2025 om 09:54:

[..]

je zou natuurlijk kunnen proberen om op de steekhoudende argumenten van Yumi te reageren over vrijwilligerswerk en activiteiten ipb zelf geheel buiten je eigen ontopic om over werk voor statushouders te praten.

Zoals je zelf graag vertelt: we hebben het over de mensen die duimen zitten te draaien in AZC's die volgens jou nog helemaal niets mogen. Yumi geeft aan dat ze wel mogen én kunnen.

Ga daar eens op in ipv mensen steeds maar wijzen op dat ze jou niet heilig volgen

Ik zeg nergens dat ze helemaal niks zouden mogen, wel dat het probleem dat asielzoekers zo weinig werken hem niet zit in dat ze dat massaal niet willen, maar dat er enorm veel belemmeringen zijn voor ze om te kunnen en mogen werken. Verder heeft Daglichtlamp er al op gewezen dat die faciliteiten die Yumi noemt voor vrijwilligerswerk in sommige normale AZCs aanwezig zijn, maar dat inmiddels de helft van de asielzoekers in noodopvang zit waar diezelfde dingen helemaal niet zijn. Ik heb ook naar die post verwezen. 

Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om inhoudelijk in de discussie mee te praten in plaats van mij hier steeds de les te komen lezen over hoe ik zou moeten reageren.

Niemand zegt 'Nederlanders zijn slecht', niemand zegt dat je problemen niet mag benoemen. Wat een zelfverzonnen zwaktebod om andermans argumenten weg te zetten. 

Poezie schreef op 09-04-2025 om 10:24:

[..]

Het artikel welke Fleurtje heeft gedeeld gaat niet over arbeidsmigranten maar over asielzoekers uit veilige landen.

Niet?? Er staat in dat artikel:

Het gaat onder meer om arbeidsmigranten uit Oost-Europa, mensen met een drugs- of alcoholverslaving en dus ook een toenemend aantal asielzoekers uit veilige landen. "We hebben last van geweld, overlast, mensen die geïntimideerd worden. Dat is onacceptabel."

En als statushouders dan mogen gaan werken, werkt na 2 jaar nog maar 12 procent. In 2022 heeft 55,1 procent van de Syrische statushouders een bijstandsuitkering.

En bij de Oekraïners ligt het aantal werkenden 2 jaar na binnenkomst 4x zo hoog. Waarom is dat? Omdat Oekraïners een compleet ander type mens zijn of omdat Oekraïners niet de hordes ondervinden die de andere asielzoekers wel tegenkomen? 

Als we het allemaal zo belangrijk vinden dat mensen die naar Nederland komen hun handjes laten wapperen en wat bijdragen, want daar zijn we het volgens mij allemaal over eens, waarom nemen we dan niet die hordes weg? Waarom kiezen we voor een kabinet dat stemt tégen het laten werken van asielzoekers? Van over die mensen klagen gaan ze niet werken hoor, van ze een BSN, een werkvergunning en een afspraak bij een uitzendbureau geven wel.

En/of dit:

https://nos.nl/artikel/2447942-minister-statushouders-moeten-baan-niet-opzeggen-bij-krijgen-woning

Het is een "bizarre situatie" als statushouders (vluchtelingen met een verblijfstatus) hun baan opzeggen zodra zij een woning hebben gekregen. Dat zei minister Van Gennip van Sociale Zaken op vragen uit de Tweede Kamer.

Zilver_gray schreef op 09-04-2025 om 10:25:

[..]

Wat bedoel je daarmee?

Dat er ook mensen zijn die ondanks armoe en ellende NIET uit stelen gaan.

Poezie schreef op 09-04-2025 om 10:24:

[..]

Het artikel welke Fleurtje heeft gedeeld gaat niet over arbeidsmigranten maar over asielzoekers uit veilige landen.

Fleurtje heeft zelf al gereageerd zag ik.

De wethouder van Nissewaard legt nog even uit waarom het afschaffen van de mogelijkheid om asielzoekers voorrang te geven op een woning niet gaat werken.
https://www.ad.nl/nissewaard/vvd-botst-met-wethouder-over-voorrang-statushouders-oneerlijk-dat-onze-kinderen-langer-moeten-wachten-op-huurwoning~a69737f6/
Mijnans legt uit wat dat betekent: ,,De 86 statushouders kan ik dan niet huisvesten via de woningcorporaties, maar moet ik op een andere manier kwijt. Dat kan zijn in een leegstaand schoolgebouw. Die mensen hebben geen inschrijfduur en geen geld, die moeten dan via het systeem van de corporaties ooit een woning vinden. Maar na een half jaar komen er weer 86 nieuwe statushouders. Voor hen heb ik een tweede schoolgebouw nodig en een half jaar later een derde schoolgebouw voor weer een groep. En dan is het maar te hopen dat de eerste statushouders dan zijn doorgestroomd naar een huis.”

Mijnans zegt dat ‘het ook een keer ophoudt met lege gebouwen’. ,,Die katten we liever om naar iets anders. Het is onzin wat er nu gebeurt. En ik vind dat niet alleen, alle wethouders in de regio, nee, alle wethouders in het land zijn het met me eens.”

Nicole123 schreef op 09-04-2025 om 12:40:

[..]

En bij de Oekraïners ligt het aantal werkenden 2 jaar na binnenkomst 4x zo hoog. Waarom is dat? Omdat Oekraïners een compleet ander type mens zijn of omdat Oekraïners niet de hordes ondervinden die de andere asielzoekers wel tegenkomen?

Als we het allemaal zo belangrijk vinden dat mensen die naar Nederland komen hun handjes laten wapperen en wat bijdragen, want daar zijn we het volgens mij allemaal over eens, waarom nemen we dan niet die hordes weg? Waarom kiezen we voor een kabinet dat stemt tégen het laten werken van asielzoekers? Van over die mensen klagen gaan ze niet werken hoor, van ze een BSN, een werkvergunning en een afspraak bij een uitzendbureau geven wel.

Welke horde heeft een syrische statushouder die een Oekraïnse niet heeft?

Alice12 schreef op 09-04-2025 om 13:32:

[..]

Alleen al dat je het moet vragen. Bijvoorbeeld jaren gedwongen aan de kant staan.

Fleurtje_5 schreef op 09-04-2025 om 12:37:

[..]

Niet?? Er staat in dat artikel:

Het gaat onder meer om arbeidsmigranten uit Oost-Europa, mensen met een drugs- of alcoholverslaving en dus ook een toenemend aantal asielzoekers uit veilige landen. "We hebben last van geweld, overlast, mensen die geïntimideerd worden. Dat is onacceptabel."

Je hebt gelijk, dat staat er. Echter schaar ik mensen die hier vanuit een veilig land zijn gekomen en rotzooi trappen en drugs gebruiken niet onder arbeidsmigranten maar onder veiligelanders.

Daglichtlamp schreef op 09-04-2025 om 13:36:

[..]

Alleen al dat je het moet vragen. Bijvoorbeeld jaren gedwongen aan de kant staan.

Huh? Nadat ze de status gekregen hebben mogen ze werken. Meer dan 50 % zit in de bijstand. Dan wil ik nog steeds graag weten wat de hordes zijn die syrische statushouders hebben die een Oekraïner niet heeft.

Alice12 schreef op 09-04-2025 om 13:32:

[..]

In de periode voor het statushouder worden eerst jarenlang in de wacht moeten staan en aangeleerd worden dat je hier je hand moet/kunt ophouden. Vaak pas als statushouder aan het inburgeringstraject / cursussen kunnen beginnen, waar soms ook nog eens wachtlijsten voor zijn van meer dan een jaar. Die inburgering (gepland op werkdagen) wel verplicht moeten doen binnen 3 jaar na krijgen verblijfsvergunning. Ook als statushouder vaak geen vaste woonplek hebben, waardoor een werkgevers ze elk moment weer kwijt kan zijn.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/b0ac8910-8075-4a7e-9d27-54c4666ad6d7/statushouders-die-vaak-verhuizen-krijgen-minder-snel-een-baan

Zie je echt de verschillen niet met de Oekraïners? 

Waar ligt het volgens jou aan dan?

Daglichtlamp schreef op 09-04-2025 om 13:36:

[..]

Onnodig om aan de kant te staan, als ze willen werken dan kan dat , vanaf dag 1! Daarvoor kunnen ze contact opnemen met de vrijwilligerscentrale, zo moeilijk is dat niet. Neem aan dat ze in het land van herkomst ook niet jaren aan de kant gaan staan en het werk naar ze toekomt?

Nieuwkomers in Nederland mogen vrijwilligerswerk doen vanaf dag één.

Vrijwilligersverklaring - vrijwilligerswerk door nieuwkomers | NOV - Platform Vrijwillige Inzet

Doelgroep mensen met verschillende culturele achtergronden | NOV - Platform Vrijwillige Inzet

Daarnaast zijn er projecten voor statushouder opgezet, en niet alleen in Friesland..... dus dat is geen excuus.

Statushouders op de werkvloer: kansen, uitdagingen en succesverhalen » Bakery Sweets Center

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.