Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Op 1 juli 2024 stonden er 1.010 op de X lijst, waarvan er 420 uit Syrië kwamen. Dat vind ik geen kleine groep. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-04-2025 om 21:17:

Op 1 juli 2024 stonden er 1.010 op de X lijst, waarvan er 420 uit Syrië kwamen. Dat vind ik geen kleine groep.

Jij hebt het nu over absoluut, ik over relatief. Het zijn er niet maar een handjevol nee, daar heb je zeker gelijk in. Dat het een probleem is ontken ik ook zeker niet. Wel is het een feit dat de minderheid het verpest voor de meerderheid. En dus moet het zeker aangepakt worden, maar bij de overlastgevers, we moeten er niet de hele groep op gaan aankijken. En wat mij betreft zoekt men naar oplossingen op een realistische manier. Het lijkt mij ook dat daar niemand tegen kan zijn, toch?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-04-2025 om 21:57:

[..]

Maar het zijn niet alleen veiligelanders. De meeste komen uit Syrië. Op pagina 10 staat dit over de Top-X aanpak, maar kijk vooral op pagina 11 waar staat te lezen dat 95% niet-veiligelanders zijn en daarvan 41% AMV-ers.

Wat is de Top-X aanpak?
Nederland biedt veiligheid aan mensen die vluchten voor oorlog of geweld. Een
kleine groep asielzoekers zorgt voor overlast en/of criminaliteit en zet het
draagvlak voor vluchtelingen die onze hulp echt nodig hebben onder druk. De
overheid neemt verschillende maatregelen om overlastgevende en/ of criminele
asielzoekers aan te pakken. De Top-X aanpak maakt hier onderdeel van uit.
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid maakt een landelijke lijst met asielzoekers
die overlastgevend en/of crimineel gedrag vertonen: de Top-X lijst. Deze lijst wordt
iedere maand gemaakt op basis van gegevens van het Centraal Orgaan opvang
asielzoekers (COA) en de politie. Betrokken partijen als het COA, de Immigratie-en
Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek en de politie bespreken welke
personen op de lijst een persoonsgerichte aanpak krijgen en welke maatregelen
daarbij passen. Deze maatregelen kunnen per persoon verschillen. De Top-X
aanpak is dus een individuele probleemaanpak voor de groep overlastgevende
en/of criminele asielzoekers.

Wanneer komt een asielzoeker op de Top-X lijst?
Een asielzoeker komt op de Top-X lijst als hij of zij bij het COA verblijft
en aan een of meer van de onderstaande criteria voldoet:
1. Is veelpleger door in de afgelopen drie jaar vijf of meer registraties
van verdenkingen van misdrijven of overtredingen op naam
gekregen te hebben in de Basisvoorziening Handhaving.
2. Heeft in de afgelopen drie jaar één of meer registraties van
verdenkingen van misdrijven met een grote impact. Dit zijn
misdrijven in de categorieën: geweld, overvallen, straatroof,
woninginbraak, moord, afpersing en zedenmisdrijven.
3. Heeft in de afgelopen drie jaar één of meer registraties van
verdenkingen van geweldsmisdrijven tegen personen met een
publieke taak en politieambtenaren.
4. Heeft vijf of meer agressie- en/of geweldsincidenten op een COAlocatie in de afgelopen 12 maanden op zijn/haar naam staan of
vertoont overlastgevend gedrag met grote tot zeer grote impact op
medewerkers, medebewoners en/of omgeving.

https://sociaalweb.nl/wp-content/uploads/po_assets/989137.pdf

Je hebt gelijk, ik was tekort door de bocht. Ik ging teveel uit van alleen dit topic. Bedankt voor deze post.

Als hier en elders wordt verkondigd dat asielzoekers hun hand ophouden en niets bijdragen aan de maatschappij, dan komen er inderdaad reacties van: ze mogen niet werken, dus het beleid zelf zorgt ervoor dat ze wel hun hand op moeten houden. Je kunt dat niet bij de asielzoeker neerleggen. 
Als je veel (jonge) mannen bij elkaar in een te krappe ruimte laat verblijven en ze hebben noodgedwongen niks om handen, dan is dat vragen om problemen, ongeacht welke nationaliteit die mannen ook hebben. Dat is wederom het beleid wat faalt. 
Als je mensen van hot naar her sleept, dan is het niet gek dat mensen zich nergens nuttig kunnen maken, ook weer het beleid wat erop uit is het die mensen zo moeilijk mogelijk te maken.
Het gemak waarmee hier en elders dat allemaal op het conto van asielzoekers wordt geschoven is opmerkelijk en onterecht.
De Nederlandse overheid heeft haar prioriteiten niet op orde. En met dit kabinet aan het roer wordt het alleen maar erger, waardoor we vrolijk doorgaan met zeggen: 'Zie je wel! Die ondankbare asielzoeker. Foei!'

Thora schreef op 04-04-2025 om 21:37:

[..]

Ik ken de Witsenburgselaan niet maar uit de opmerkingen maak ik op dat hier "kakkers" wonen. Mijn ervaring is dat als de "kakkers" iets niet willen het ook niet gebeurt. Ook als dit met asielzoekers of statushouders te maken heeft. Deze mensen hebben namelijk behoorlijk wat invloed op wat en waar dingen in de stad gebeuren. Niet omdat ze beter zijn dan mensen met een sociale huurwoning maar omdat ze simpelweg meer geld hebben en dus meer te vertellen. Triest maar waar.

Stereotypering

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-04-2025 om 13:58 Topicstarter

Gezellig nieuws uit Ter Apel vanaf het Fantasy Festival.

https://www.facebook.com/share/r/1AGvCNYwym/

Yumi schreef op 06-04-2025 om 11:32:

[..]

Stereotypering

En realiteit. Een voorbeeld. Er waren jaren gelden diverse locaties in Den Haag om statushouders op te vangen. Een daarvan was de Julianakazerne in het Benoorden Hout (een zogenaamde sjieke wijk, ik zal het woord kakkers niet meer noemen). De eigenaar van de kazerne bood het notabene aan. En wat is idealer voor opvang met mensen dan een locatie die gebouwd is op een grote groep mensen. Het is nooit duidelijk geworden waarom juist daar geen statushouders kwamen. In plaats daarvan werden kantoorgebouwen omgetoverd tot opvang en een peperduur nieuwbouwcomplex neergezet in een vinexwijk. Rara, waarom de kazerne niet door ging..................

En dit is maar één van de voorbeelden. Echter past dit voorbeeld het beste in deze discussie.

felija schreef op 06-04-2025 om 10:53:

Als hier en elders wordt verkondigd dat asielzoekers hun hand ophouden en niets bijdragen aan de maatschappij, dan komen er inderdaad reacties van: ze mogen niet werken, dus het beleid zelf zorgt ervoor dat ze wel hun hand op moeten houden. Je kunt dat niet bij de asielzoeker neerleggen.
Als je veel (jonge) mannen bij elkaar in een te krappe ruimte laat verblijven en ze hebben noodgedwongen niks om handen, dan is dat vragen om problemen, ongeacht welke nationaliteit die mannen ook hebben. Dat is wederom het beleid wat faalt.
Als je mensen van hot naar her sleept, dan is het niet gek dat mensen zich nergens nuttig kunnen maken, ook weer het beleid wat erop uit is het die mensen zo moeilijk mogelijk te maken.
Het gemak waarmee hier en elders dat allemaal op het conto van asielzoekers wordt geschoven is opmerkelijk en onterecht.
De Nederlandse overheid heeft haar prioriteiten niet op orde. En met dit kabinet aan het roer wordt het alleen maar erger, waardoor we vrolijk doorgaan met zeggen: 'Zie je wel! Die ondankbare asielzoeker. Foei!'

Ik snap hier helemaal niks van. Je komt uit een gevaarlijk land en je wordt hier veilig opgevangen. Je krijgt een bed, je krijgt eten en drinken, je mag je vrij bewegen, je krijgt weekgeld. Dan ben je dus dankbaar en ga je zeker geen rotzooi lopen trappen. Dan houdt je je gemak en ben je blij dat je gastland voor je zorgt en je veilig bent.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 17:01:

[..]

Ik snap hier helemaal niks van. Je komt uit een gevaarlijk land en je wordt hier veilig opgevangen. Je krijgt een bed, je krijgt eten en drinken, je mag je vrij bewegen, je krijgt weekgeld. Dan ben je dus dankbaar en ga je zeker geen rotzooi lopen trappen. Dan houdt je je gemak en ben je blij dat je gastland voor je zorgt en je veilig bent.

Het overgrote deel van de asielzoekers zijn geen relschoppers. Ik ben zelf vooral heel dankbaar dat ik mijn land niet heb hoeven ontvluchten en nu in een grote opvanghal zit met weinig toekomstperspectief. 

ik moet er niet aan denken. Voel me dan helemaal bevoorrecht dat dat mij niet is overkomen! Ik zou geen moment met ze willen ruilen. 

felija schreef op 06-04-2025 om 17:06:

[..]

Het overgrote deel van de asielzoekers zijn geen relschoppers. Ik ben zelf vooral heel dankbaar dat ik mijn land niet heb hoeven ontvluchten en nu in een grote opvanghal zit met weinig toekomstperspectief.

ik moet er niet aan denken. Voel me dan helemaal bevoorrecht dat dat mij niet is overkomen!

Daar schreef ik niks over. Ik reageerde op jouw post dat jij het normaal vindt dat jongens/ mannen die bij elkaar gezet worden en niet mogen werken gaan lopen rellen en rotzooi trappen. Jij schreef dat dat niet de schuldeisers van die mannen, maar de schuld van Nederland. We hebben het verkeerde beleid. Dat vind ik onzin. Nederland vangt ze op, geeft ze eten, geeft ze weekgeld en een slaapplek. Dan ben je als vluchteling dankbaar en houd je je gemak.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 17:11:

[..]

Daar schreef ik niks over. Ik reageerde op jouw post dat jij het normaal vindt dat jongens/ mannen die bij elkaar gezet worden en niet mogen werken gaan lopen rellen en rotzooi trappen. Jij schreef dat dat niet de schuldeisers van die mannen, maar de schuld van Nederland. We hebben het verkeerde beleid. Dat vind ik onzin. Nederland vangt ze op, geeft ze eten, geeft ze weekgeld en een slaapplek. Dan ben je als vluchteling dankbaar en houd je je gemak.

Dan heb je mijn post verkeerd geïnterpreteerd, mensen zeuren over ALLE asielzoekers, de hele groep, dat ze hun hand ophouden, wordt ze verweten, ook als ze geen herrie schoppen. terwijl ze daar dus niks aan kunnen doen: ze mogen niet werken. 

Net zoals alle asielzoekers van hot naar her worden gestuurd en ze dan verweten wordt dat ze niet geïntegreerd raken, ja duh, dat vind ik falend overheidsbeleid. 

En ja, autotochte jongens gaan ook rellen als ze niets te doen hebben en langdurig op elkaar gepropt in een te kleine ruimte zitten. Echt niet dat men dan overloopt van dankbaarheid. Is dat kwalijk? Ja, kun je het als overheid voorkomen? Grotendeels wel, door je zaakjes als welvarend land beter op orde te hebben.

Autochtone jongens hoeven nergens dankbaar voor te zijn. Asielzoekers wel. Die worden hier zo goed mogelijk opgevangen. We vangen er duizenden op en doen ons best. Dus ook al verveel je je en ben je onzeker over je toekomst, in mijn beleving ben je dankbaar naar je gastland en gedraag je je.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 17:27:

Autochtone jongens hoeven nergens dankbaar voor te zijn. Asielzoekers wel. Die worden hier zo goed mogelijk opgevangen. We vangen er duizenden op en doen ons best. Dus ook al verveel je je en ben je onzeker over je toekomst, in mijn beleving ben je dankbaar naar je gastland en gedraag je je.

Autotochte jongens zitten gelukkig voor hen niet in die situatie, daar zouden ze dankbaar voor mogen zijn, helaas voorbeelden genoeg dat ze dan alsnog gaan rellen, dat is nu eenmaal wat gebeurt als je grote groepen jongens bij elkaar zet. 

Mensen verwijten asielzoekers in zijn algemeenheid dat ze niets doen, hun hand ophouden en onvoldoende integreren, dat zou aan henzelf liggen, maar dat is dus niet zo, op dat gedeelte van mijn post, ga je niet in.

Alice12 schreef op 06-04-2025 om 17:27:

Moeten asielzoekers zich beter gedragen dan autochtonen, volgens jou? Omdat zij dankbaar moeten zijn en autochtonen niet? Je zou van autochtone jongeren ook kunnen zeggen dat ze dankbaar moeten zijn. Bijv voor waar hun wieg heeft gestaan, wat ze allemaal krijgen, hoe goed het hier geregeld is allemaal in Nederland met gratis onderwijs, goede zorg, nette fietspaden, onze rechtsstaat, etc etc. Daar hebben ook die individuele autochtone jongeren zelf niks voor gedaan, ook zij krijgen dat. De meesten zijn gelukkig ook dankbaar (realiseren zich dat ze bevoorrecht zijn dat ze hier zijn en niet in Jemen of Oekraïne) en gedragen zich prima, zowel autochtonen als asielzoekers.

Ik vind dat iedereen zich moet gedragen en dat we iedereen de omstandigheden moeten geven waarin dat ook gestimuleerd en gefaciliteerd wordt. Als je op een school ipv 24 leerlingen in een klas er 100 bij elkaar zet, met te weinig begeleiding, ze niets te doen geeft en ook nog vaak wisselt van groepssamenstelling en locatie dan weet je ook geheid dat er herrie van komt en erger. Dat maakt het niet opeens prima dat er herrie getrapt wordt en betekent ook niet dat die herrie en erger niet moet aanpakken of bestraffen, maar als je weet dat het in 4 klassen van 25 met voldoende toezicht en een duidelijke activiteiten het wél veel beter gaat, waarom zou je dat dan niet doen? Als je dan bewust blijft kiezen voor die 100 zonder bezigheden op elkaar proppen dan wil je volgens mij gewoon geen verandering, maar lekker kunnen blijven foeteren.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.